Reglement Burgerlijke Stand Land van Cuijk 2025

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot n met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

 

Besluit:

 

  • 1.

    Vast te stellen het Reglement Burgerlijke Stand Land van Cuijk 2025;

  • 2.

    In te trekken het Reglement Burgerlijke Stand gemeente Land van Cuijk 2022

Artikel 1. Begripsbepalingen

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    Wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek;

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 Burgerlijk Wetboek belast met het verrichten van bepaalde taken;

  • e.

    Gemeentehuis:

    • -

      het kantoor waar het bureau van de burgerlijke stand is gevestigd;

    • -

      alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente Land van Cuijk waar het rechtsfeit plaatsvindt;

  • f.

    Rechtsfeit: onder het begrip rechtsfeit wordt in dit reglement verstaan: voltrekking van een huwelijk, voltrekking van een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst de ambtenaar van de burgerlijke stand aan voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar in dienst is van de gemeente Land van Cuijk. De aanwijzing eindigt van rechtswege met ingang van de datum waarop het dienstverband bij de gemeente Land van Cuijk eindigt.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders wijst de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand aan voor een in het aanwijzingsbesluit genoemde periode. De aanwijzing eindigt met ingang van de datum waarop de arbeidsovereenkomst met de gemeente Land van Cuijk eindigt.

  • 3.

    Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden aangewezen voor de totstandkoming van slechts één enkel rechtsfeit.

  • 4.

    Het aanwijzen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van lid 3 van dit artikel geschiedt pas nadat het bruidspaar of de partners schriftelijk hebben aangegeven dat zij de betrokken persoon als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wensen.

  • 5.

    Bij de voltrekking door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die éénmalig een voltrekking doet, is een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, die in dienst is van de gemeente Land van Cuijk, aanwezig om de regie te houden.

Artikel 3. Locatie

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

  • 3.

    Als gemeentehuis waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke locatie binnen het grondgebied van de gemeente Land van Cuijk onder voorwaarde dat:

    • a.

      De eigenaar/beheerder van de locatie schriftelijk toestemming heeft verleend;

    • b.

      De veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd;

    • c.

      Bestaande wetten, regels of gebruiken zich niet verzetten tegen het gebruik van de ruimte en/of het gebied waar de voorgenomen voltrekking plaatsvindt.

  • 4.

    De ruimte op de locatie dient naar behoren te zijn ingericht. Hieronder wordt ten minste verstaan:

    • a.

      De aanwezigheid van tafel en stoelen;

    • b.

      Voldoende verlichting van de ruimte;

    • c.

      De ruimte moet toegankelijk zijn voor mensen met een fysieke beperking.

  • 5.

    Het niet voldoen aan het gestelde in artikel 3 lid 3 en 4 kan een reden zijn om het rechtsfeit niet op de overeengekomen tijd en locatie tot stand te laten komen.

Artikel 4. Varianten voltrekking

De gemeente Land van Cuijk biedt drie verschillende varianten aan voor de totstandkoming van het rechtsfeit:

  • 1.

    Standaard voltrekking

    Voor de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap worden kosten in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de legesverordening.

    • a.

      De voltrekking wordt gehouden op een, door het bruidspaar gekozen locatie binnen de grenzen van de gemeente Land van Cuijk die voldoet aan de eisen gesteld in artikel 3;

    • b.

      Het bruidspaar kan zijn voorkeur uitspreken voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die de voltrekking uitvoert;

    • c.

      Bij de keuze van een buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand volgens artikel 2 lid 3 zal een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van Land van Cuijk bij de voltrekking aanwezig zijn.

  • 2.

    Eenvoudige voltrekking

    Voor de voltrekking van een huwelijk, het registreren van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap op een eenvoudige manier worden kosten in rekening gebracht, welke zijn vastgelegd in de legesverordening.

    • a.

      De voltrekking vindt in afwijking van artikel 1 onder e uitsluitend plaats in het gemeentehuis;

    • b.

      De voltrekking wordt uitgevoerd door een de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      Er zijn inclusief het bruidspaar maximaal 15 personen aanwezig;

    • d.

      Er wordt geen toespraak gehouden;

    • e.

      Er is geen ruimte voor persoonlijke inbreng tijdens de voltrekking.

  • 3.

    Kosteloze voltrekking

    • a.

      De voltrekking vindt in afwijking van artikel 1 onder e uitsluitend plaats in het gemeentehuis;

    • b.

      De voltrekking wordt uitgevoerd door een door de gemeente aangewezen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      Er zijn inclusief het bruidspaar maximaal 6 personen bij de voltrekking aanwezig;

    • d.

      Er wordt geen toespraak gehouden;

    • e.

      Er is geen ruimte voor persoonlijke inbreng tijdens de voltrekking.

Artikel 5. Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor voltrekkingen:

      Maandag tot en met donderdag 09.00-16.00 uur;

      Vrijdag en zaterdag 09.00-20.00 uur.

       

      Voor eenvoudige voltrekkingen uitsluitend:

      Dinsdag en woensdag 09.00 en 09.30 uur.

       

      Voor kosteloze voltrekkingen uitsluitend:

      Maandag 09.00 en 09.30 uur.

       

    • b.

      Voor overige werkzaamheden:

      Uitsluitend op afspraak tijdens de uren dat de publieksbalie in het gemeentehuis is geopend.

  • 2.

    Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is. De belanghebbende moet hiervoor een verzoek doen aan burgemeester en wethouders. Men moet in dit verzoek aantonen dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 4.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 6. Leiding van de dienst

De teammanager burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 7. Schakelbepaling

In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van Burgemeester en Wethouders.

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Overal waar huwelijk of huwelijksvoltrekking staat vermeld of waar men naar de huwelijksvoltrekking of het huwelijk verwijst, wordt ook de registratie van een partnerschap of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk bedoeld.

  • 2.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement Burgerlijke Stand Land van Cuijk 2025”.

  • 3.

    Dit reglement treedt in werking daags na publicatie in het gemeenteblad.

Vastgesteld in de vergadering van he college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk.

datum: 11 maart 2025

Johan Postma

Secretaris / algemeen directeur

Marieke Moorman

burgemeester

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

 

Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt aangegeven voor welke periode ambtenaren van de burgerlijke stand of buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden aangewezen. Ook kunnen derden, op verzoek van het bruidspaar of de geregistreerde partners, voor de voltrekking van één enkel rechtsfeit tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen (artikel 2 lid 3-5). Deze persoon wordt (verplicht) geassisteerd door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Land van Cuijk.

 

Personen die door partijen zelf worden aangebracht om hun huwelijk te voltrekken of hun partnerschap te laten registreren dan wel om te zetten, worden door de gemeente Land van Cuijk niet betaald voor hun honoraire diensten.

 

Artikel 3. Locatie

In dit artikel wordt bepaald waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden moet verrichten.

  • 1.

    In dit lid wordt bepaald dat de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in het gemeentehuis verricht moeten worden.

  • 2.

    In lid 2 wordt aangegeven dat als er een gewichtige reden is de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden ook elders binnen de gemeente Land van Cuijk kan verrichten. (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 Burgerlijk Wetboek).

Artikel 4. Varianten voltrekking

In dit artikel wordt bepaald hoe de gemeente Land van Cuijk omgaat met de invulling van de voltrekkingen.

  • 1.

    In dit lid wordt bepaald dat er kosten en voorwaarden zijn verbonden aan een standaardceremonie.

  • 2.

    Hier wordt aangegeven dat het mogelijk is om te kiezen voor een eenvoudige voltrekking. Aan deze vorm van huwelijksvoltrekking zijn voorwaarden en kosten verbonden. Deze voorwaarden worden in dit lid opgesomd.

  • 3.

    In dit lid wordt bepaald welke voorwaarden zijn verbonden aan een kosteloze ceremonie.

Artikel 5. Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Hier worden zowel de reguliere dagelijkse openingstijden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

 

Artikel 6. Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

 

Artikel 7. Schakelbepaling

Hardheidsclausule

 

Artikel 8. Inwerkingtreding en citeertitel

Hier staat de naam van het reglement vermeld en wanneer dit reglement in werking treedt.

Naar boven