Gemeenteblad van Valkenswaard
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Valkenswaard | Gemeenteblad 2025, 118455 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Valkenswaard | Gemeenteblad 2025, 118455 | beleidsregel |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Valkenswaard,
Gelet op artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (BRP), artikel 6 van het Besluit BRP, artikel 2 en 5 van de Verordening BRP van 05-06-2014 en onderdeel A.4.5 van het Logisch Ontwerp BRP;
Overwegende dat met inachtneming van de kaders het wenselijk is om regels te stellen over de verstrekking van gegevens uit de BRP en het beheer van de BRP;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Dit Reglement maakt, naast de begrippen als genoemd in artikel 1.1 van de Wet BRP, gebruik van de volgende begrippen:
De afdelingsmanager Dienstverlening van de gemeente Valkenswaard is de functionaris die als informatie-eigenaar van de gemeente die verantwoordelijk is voor de bijhouding, kwaliteit en verstrekking van de BRP-gegevens aan afnemers buiten de gemeente . De informatie-eigenaar van de gemeente wijst een andere afdelingsmanager aan die in geval van afwezigheid deze taken waarneemt. De informatie-eigenaar van de gemeente is verantwoordelijk voor de dagelijkse zorg van de BRP. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, eerste paragraaf, van dit Reglement.
De afdelingsmanager Informatisering & Automatisering van de GRSA2 is de functionaris die als informatie-eigenaar van de GRSA2 die verantwoordelijk is voor de monitoring van de kwaliteit van de BRP-gegevens en de kwaliteit van de gegevens in het gegevensmagazijn. Tevens is deze verantwoordelijk voor de verstrekking van gegevens aan interne afnemers en derde en het beheren en beschikbaar stellen van applicaties die nodig zijn voor de bijhouding en distributie van de BRP gegevens. Een overzicht van deze afnemers en derde is opgenomen in bijlage 1 en 2 van dit reglement. De informatie-eigenaar van de GRSA2 wijst een andere afdelingsmanager aan die in geval van afwezigheid deze taken waarneemt. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, eerste paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 wijst de functionarissen aan die zijn belast met het gegevensbeheer. De gegevensbeheerder is belast met de zaken rondom het toetsen en adviseren van de datakwaliteit en de betrouwbaarheid van de BRP. Tevens is de gegevensbeheerder belast met de distributie van BRP gegevens aan afnemers binnen de gemeente. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, derde paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 wijst de functionarissen aan die als functioneel beheerder zijn belast met het functioneel beheer van de burgerzaken applicatie en de datadistributie. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, vierde paragraaf, van dit Reglement.
De rechtspersoon, of diens rechtsopvolger, met wie dit is overeengekomen, is belast met het applicatiebeheer. Medewerkers van deze rechtspersoon treden op als applicatiebeheerder. Het applicatiebeheer omvat de ontwikkeling van de applicatie. De bepalingen omtrent de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn opgenomen in hoofdstuk 3, vijfde paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 en de rechtspersoon, of diens rechtsopvolger, met wie dit is overeengekomen, zijn belast met het technisch beheer. Functionarissen van dit organisatieonderdeel respectievelijk medewerkers van de rechtspersoon treden op als technisch beheerder. Het technisch beheer omvat het beheer van de server en de database en de beschikbaarheid van de applicatie op de werkplek van de gebruiker. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, zesde paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 wijst de functionarissen aan die als privacybeheerder zijn belast met het privacybeheer van de BRP. Het privacybeheer omvat, uitsluitend voor wat betreft de in de BRP opgenomen gegevens, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personen op wie deze gegevens betrekking hebben. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, achtste paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de gemeente wijst de functionarissen aan die als toezichthouders BRP zijn belast met het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger, zoals bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, negende paragraaf, van dit Reglement.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 wijst de functionarissen aan die als beveiligingsbeheerder zijn belast met het beveiligingsbeheer aangaande de BRP. Het beveiligingsbeheer omvat de uitvoering van de beveiligingsvoorschriften op het gebied van de BRP. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, tiende paragraaf, van dit Reglement.
De ENSIA-coördinator is de functionaris die belast is met de verantwoording over de informatiebeveiliging en privacy en houd overzicht over de lopende acties rondom het ENSIA traject. De verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van deze functionaris zijn benoemd in hoofdstuk 3, twaalfde paragraaf, van dit Reglement.
Artikel 3 Schriftelijke verklaring bij toegang tot BRP-gegevens
Elke gebruiker legt voorafgaand aan het verkrijgen van toegang tot BRP-gegevens een schriftelijke verklaring af met het oog op privacy- en gebruiksvoorschriften.
Artikel 5 Het autorisatiebesluit voor de landelijke voorziening
De informatie-eigenaar GRSA2 draagt namens de verantwoordelijke zorg voor de aanvraag, de wijziging, de organisatorische inrichting, het beheer en de naleving van het besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP ten aanzien van de verantwoordelijke, betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de landelijke voorziening van de BRP (het autorisatiebesluit).
De verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden die de functionarissen op grond van dit Reglement hebben met betrekking tot het beheer van de BRP, zijn voor zover mogelijk ook van toepassing op het autorisatiebesluit waar het betrekking heeft op het beheer, de beveiliging, de naleving, de vertegenwoordiging, de bevoegdheid, de applicatie en de verstrekking van gegevens.
Hoofdstuk 2 Bepalingen over verstrekkingen
Paragraaf 1 Gebruik van de gegevens
Artikel 8 Verplicht gebruik van authentieke gegevens
Met inachtneming van artikel 1.7 van de Wet BRP is de binnengemeentelijke afnemer die bij de vervulling van de taak informatie over een ingeschrevene nodig heeft die in de vorm van een authentiek gegeven beschikbaar is in de BRP, verplicht om voor die informatie dat gegeven te gebruiken.
Artikel 9 Recht op eenmalige gegevensverstrekking
Op grond van artikel 1.8 van de Wet BRP behoeft een ingeschrevene aan wie door een binnengemeentelijke afnemer een gegeven wordt gevraagd waarop artikel 8 van toepassing is dat gegeven niet mede te delen, behoudens voor zover het gegeven naar het oordeel van de binnengemeentelijke afnemer noodzakelijk is voor een deugdelijke vaststelling van de identiteit van betrokkene.
Artikel 10 Terugmeldverplichting
De informatie-eigenaar bepaalt, met inachtneming van artikel 2.34, vierde lid, van de Wet BRP en artikel 27 en 28 van het Besluit BRP, de wijze waarop de mededeling wordt gedaan, de te volgen werkwijze en de wijze waarop de kennisgeving over de afhandeling aan de binnengemeentelijke afnemer hierover wordt gedaan.
Artikel 11 Binnengemeentelijke systematische verstrekkingen
Systematische verstrekking van gegevens aan een binnengemeentelijke afnemer vindt slechts plaats voor zover het orgaan hiervoor door de verantwoordelijke is aangewezen en in bijlage 1 van dit Reglement met benoeming van de taak is opgenomen. De verantwoordelijke wijst een binnengemeentelijke afnemer aan op voorstel van de informatie-eigenaar GRSA2. De informatie-eigenaar GRSA2 doet een voorstel op verzoek van de binnengemeentelijke afnemer. De informatie-eigenaar GRSA2 en de binnengemeentelijke afnemer maken nadere afspraken over de wijze waarop gegevens ter beschikking worden gesteld en welke gegevens dit betreft.
Op grond van dit artikel kunnen gegevens ter beschikking worden gesteld door middel van:
een inzageapplicatie; een rechtstreekse inzage in de BRP applicatie of een inzage in het gegevensmagazijn. Aan een medewerker wordt een inzage autorisatie toegekend op basis van het profiel dat is toegekend aan de werkzaamheden die deze medewerker uitvoert. Zie hiervoor bijlage 1. Voor het verkrijgen van inzage in het gegevensmagazijn is een procedure opgesteld.
een koppeling van het informatiesysteem van de binnengemeentelijke afnemer met tussenkomst van een voorziening die beoogt gegevens te verspreiden, zoals een gegevensdistributiesysteem, een gegevensmagazijn of een ‘application programming Interface’ (API); een overzicht van deze koppelingen worden bijgehouden in een architectuurplaat.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 zorgt voor de inzageapplicatie als bedoeld in het zesde lid, onder a. De medewerker van een binnengemeentelijke afnemer en de eigen (afdelings)manager doen gezamenlijk een verzoek tot toegang tot de inzageapplicatie. De functioneel beheerder stelt de inzageapplicatie slechts ter beschikking aan de verzoekende medewerker als het verzoek in overeenstemming is met de bepalingen van dit Reglement.
Artikel 12 Incidentele selectieverstrekkingen
Indien op grond van artikel 3.5, 3.6 of 3.13 van de Wet BRP of artikel 2 van de Verordening BRP wordt verzocht om persoonsgegevens van één in het verzoek geïdentificeerde ingeschrevene, dan is er geen sprake van een selectieverstrekking. De gegevensbeheerder beslist op dit verzoek om een incidentele verstrekking. De privacybeheerder BRP en/of Functionaris Gegevensbescherming kan een aanwijzing of een instructie geven ter afhandeling van een verzoek.
Artikel 13 Overige gegevensverstrekkingen aan derden
De gegevensverstrekking als bedoeld in het eerste lid vindt slechts plaats voor zover de derde is aangewezen door de verantwoordelijke en in bijlage 2 van dit Reglement is opgenomen. De verantwoordelijke wijst een derde aan op voorstel van de informatie-eigenaar van de gemeente of de GRSA2. De informatie-eigenaar GRSA2 doet een voorstel op verzoek van de derde.
De verantwoordelijke wijst een derde aan indien de derde behoort tot de in bijlage 1 van de Verordening BRP genoemde categorieën van derden, de daarin aangewezen werkzaamheden uitvoert en:
de derde voldoet aan de voorschriften als gevolg van de Wet BRP, de AVG en eventuele specifieke regelgeving. Dit omvat onder meer het toezien op de toegang tot en het gebruik van de persoonsgegevens, het creëren van bewustzijn bij deze personen over privacy- en beveiligingsvoorschriften en het zorgdragen voor een deugdelijke fysieke en technische beveiliging van de ruimten en voorzieningen waarin de gegevens beschikbaar zijn.
Hoofdstuk 3 Bepalingen over het beheer
Paragraaf 1 De informatie-eigenaar
De informatie-eigenaar van de GRSA2 en van de gemeente hebben toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Zij mogen deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor ze zijn aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 is bevoegd om bij de beheerder van een voorziening als bedoeld in artikel 11, zesde lid, onder c, van dit Reglement informatie op te vragen en te verkrijgen met betrekking tot de personen die toegang hebben tot de gegevens in de voorziening, de raadplegingen van persoonsgegevens die door middel van deze voorziening zijn gedaan alsmede de gerealiseerde koppelingen met andere informatiesystemen.
De informatie-eigenaar van de GRSA2 voorziet jaarlijks in een plan waarin het privacy- en informatiebeveiligingsbeleid van de BRP wordt uitgewerkt. Daarbij worden onder meer de resultaten van een risicoanalyse of business impact analyse (BIA), data protection impact assessment (DPIA, gegevensbeschermingseffectbeoordeling), de zelfevaluatie BRP en de ENSIA (voor de onderdelen van de BRP) betrokken. Dit controleplan wordt opgesteld in samenspraak met de betrokken functionarissen. Het vormt een samenhangend geheel van maatregelen dat de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van het BRP-informatiesysteem garandeert. De informatie-eigenaar van de GRSA2 ziet toe op de tijdige uitvoering van de maatregelen en de kwaliteitsafspraken.
De informatie-eigenaar van de gemeente voorziet in een kwaliteitsplan waarin het volgende wordt opgenomen;
Het kwaliteitsplan wordt opgesteld om de BRP juist, volledig en tijdig uit te kunnen voeren. De informatie-eigenaar van de gemeente zorgt voor een evaluatie aan de hand van de actuele werkbelasting en zorgt zo nodig bijstelling van het kwaliteitsplan.
Paragraaf 2 De gegevensverwerker
De gegevensverwerker heeft toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Hij mag deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor hij is aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
De gegevensverwerker verstrekt gegevens uit de BRP, voor zover de verstrekking geregeld is bij of krachtens de Wet BRP en op de wijze zoals is voorgeschreven in de instructie, met uitzondering van de periodieke gegevensverstrekking en de selectieverstrekkingen als bedoeld in hoofdstuk 2 van dit Reglement.
Paragraaf 3 De gegevensbeheerder
De gegevensbeheerder heeft toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Hij mag deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor hij is aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
De gegevensbeheerder zorgt voor het treffen van voorbereidingen, het coördineren van werkzaamheden, het uitvoeren van onderzoeken, het opstellen van procedures en uitvoeringsmaatregelen, het geven van aanwijzingen aan andere functionarissen en het rapporteren aan de informatie-eigenaar GRSA2 en van de gemeente ten behoeve van het onderdeel datakwaliteit van de zelfevaluatie, de verbetering van de datakwaliteit en de betrouwbaarheid van de BRP en het Informatiebeveiligingsplan BRP.
Paragraaf 4 De functioneel beheerder
De functioneel beheerder heeft toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Hij mag deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor hij is aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
Paragraaf 6 De technisch beheerder
Indien en voor zover het technisch beheer door de gemeentelijke organisatie wordt uitgevoerd, gelden de bepalingen zoals opgenomen in deze paragraaf. Indien het technisch beheer geheel of gedeeltelijk wordt uitgevoerd door een ander rechtspersoon, gelden de bepalingen zoals opgenomen in deze paragraaf onverkort, tenzij anders is overeengekomen met deze rechtspersoon of dit redelijkerwijs niet kan worden verwacht.
Artikel 30 Verantwoordelijkheid
De technisch beheerder is verantwoordelijk voor het functioneren en beheren van de server waarop de applicatie is geplaatst en de database van de gemeente, alsmede voor de noodzakelijke verbindingen en de beschikbaarheid van de applicatie.
De technisch beheerder zorgt voor een dagelijkse back-up van de systeemprogrammatuur, de applicatie, de databestanden en de digitale BRP-bescheiden. Back-upmedia worden ondergebracht in een daartoe uitgeruste en beveiligde ruimte in een andere locatie dan de ruimte waarin de apparatuur is opgesteld. De afstand is dermate dat het redelijkerwijs niet is aan te nemen dat alle locaties worden getroffen ingeval van een calamiteit.
Paragraaf 7 De privacybeheerder BRP
De privacybeheerder is bevoegd om de gegevensbeheerder van het gegevensmagazijn aanwijzingen te geven over de toepassing van de bepalingen bij of krachtens de Wet BRP en dit Reglement, bij een verzoek van een medewerker van een binnengemeentelijke afnemer om toegang te krijgen tot de BRP-gegevens via de inzageapplicatie en hiervoor de relevante informatie op te vragen.
De privacybeheerder heeft toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Hij mag deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor hij is aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
De privacybeheerder zorgt voor het treffen van voorbereidingen, het coördineren van werkzaamheden, het uitvoeren van onderzoeken, het opstellen van instructies en uitvoeringsmaatregelen, het geven van aanwijzingen aan andere functionarissen en het rapporteren aan de informatiebeheerder op het gebied van de gegevensverstrekking uit de BRP, waaronder de desbetreffende onderdelen van de zelfevaluatie.
Paragraaf 9 De toezichthouder BRP
Artikel 39 Verantwoordelijkheid
De toezichthouder BRP is als toezichthouder verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder BRP heeft toegang tot alle in de BRP opgenomen gegevens ten behoeve van de uitvoering van zijn in dit Reglement beschreven taken. Hij mag deze toegang gebruiken voor de uitvoering van de andere publieke taken waarvoor hij is aangewezen, voor zover het gebruik van persoonsgegevens daartoe noodzakelijk is.
Paragraaf 10 De beveiligingsbeheerder BRP
De beveiligingsbeheerder zorgt voor het treffen van voorbereidingen, het coördineren van werkzaamheden, het uitvoeren van onderzoeken, het opstellen van instructies en uitvoeringsmaatregelen, het geven van aanwijzingen aan andere functionarissen en het rapporteren aan de informatie-eigenaar over informatiebeveiliging op het gebied van de BRP.
De beveiligingsbeheerder zorgt voor de beantwoording van de vragen van het informatiekundig onderdeel van de ENSIA. Hij zorgt tevens voor de voorbereiding op de ENSIA en de zelfevaluatie BRP, het coördineren van bijbehorende werkzaamheden, het aantonen van de beantwoording van de vragenlijst en het aan de CISO en de ENSIA-coördinator verlenen van de gevraagde medewerking.
Paragraaf 11 De CHIEF Information Security Officer (CISO)
Artikel 45 Verantwoordelijkheid
De CISO is verantwoordelijk voor het actueel houden van het informatiebeveiligingsbeleid, het coördineren van de uitvoering van het beleid, het adviseren bij projecten, het beheersen van risico’s, evenals het opstellen van rapportages.
Paragraaf 12 De ENSIA-coördinator
Artikel 48 Verantwoordelijkheid
De ENSIA-coördinator is verantwoordelijk voor het interne toezicht op het proces rondom het informatiekundig onderdeel van de ENSIA. De ENSIA coördinator werkt onder verantwoording van de CISO en rapporteert over de voortgang en uitkomsten van de zelfevaluatie ENSIA.
De ENSIA-coördinator krijgt de volledige medewerking van de in dit Reglement genoemde functionarissen voor zover die noodzakelijk is voor de beschreven taakuitvoering.
De in dit Reglement opgenomen bepalingen gelden naast de BRP – voor zover van toepassing – ook voor het persoonsregister, bedoeld in het Besluit bevolkingsboekhouding.
Artikel 53 Intrekking oude regeling
Het Reglement basisregistratie personen, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 27 november 2018, en de Beheerregeling Basisregistratie personen gemeente Valkenswaard, vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders op 27 september 2016, worden ingetrokken met ingang van de dag waarop dit nieuwe Reglement BRP in werking treedt.
Bijlage 1 Systematische verstrekking aan een binnengemeentelijke afnemer
Conform het gesteld in artikel 11, tweede lid van dit reglement, hebben medewerkers, die aannemelijk kunnen maken dat zij voor de uitvoering van de wettelijke taken inzage nodig hebben in persoonsgegevens, toegang tot persoonsgegevens door middel van inzage in het gegevensmagazijn of een rechtstreekse toegang tot de raadpleegfunctie van de BRP applicatie. Medewerkers die persoonsgegevens ontvangen middels de rapportage applicatie, hebben dezelfde autorisatie als toegekend in het gegevensmagazijn en/of de raadpleegfunctie van de BRP applicatie.
Aan een medewerker wordt een inzage autorisatie toegekend op basis van het profiel dat is toegekend aan de werkzaamheden die deze medewerker uitvoert.
Profiel 1: Basisprofiel raadplegen natuurlijke personen (profiel gegevensmagazijn: RPLNPSBAS)
Profiel 2: Raadplegen personen incl. gezag en curatele (profiel gegevensmagazijn: JEUGDWMO)
Profiel 3: Profiel inburgering ( profiel gegevensmagazijn: INBURG)
Profiel 4: Raadplegen VTH (profiel gegevensmagazijn: VTHRPL)
Profiel 5: Functioneel Beheer (profiel gegevensmagazijn: FUNCBEH)
Profiel 6: Belastingen (profiel BRP raadpleegfunctie: belastingen_prod_VW )
Profiel 7: Jeugdzorg (profiel BRP raadpleegfunctie: jeugdzorg_prod_VW )
Profiel 8: Werk en Inkomen (profiel BRP raadpleegfunctie: werk_en_inkomen_prod_VW )
Profiel 9: WMO (profiel BRP raadpleegfunctie: wmo_prod_VW )
Bijlage 2 Verstrekking aan derden
Bijlage bij artikel 13, tweede lid.
Wanneer de door een ingeschrevene vooraf aan een derde verstrekte schriftelijke toestemming ouder is dan 6 weken, worden gegevens niet verstrekt.
Een verzoek om gegevensverstrekkingen van een derde met een gewichtig maatschappelijk belang wordt afzonderlijk beoordeeld op rechtmatigheid en doelmatigheid en zal alleen plaatsvinden nadat op basis van het proportionaliteitsbeginsel een belangen afweging is gemaakt.
De verstrekking vindt plaats in het kader van de zorg en taak van de aan hun opgedragen taak.
Dit Reglement beschrijft privacy- en beheeraspecten met betrekking tot de basisregistratie personen (BRP). Hieronder wordt per hoofdstuk een toelichting gegeven.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In het eerste hoofdstuk zijn de algemene bepalingen opgenomen. Dit hoofdstuk omvat de volgende onderdelen:
Hoofdstuk 2 Bepalingen over verstrekkingen
De eerste paragraaf richt zich op het gebruik van de gegevens door de gemeentelijke organisatie. Op grond van de Wet gelden de volgende regels:
De afdeling van de informatie-eigenaar van de gemeente vervult een belangrijke rol binnen de gemeente als het gaat om het gebruik van BRP-gegevens. Twijfel over de juistheid van gegevens wordt daarom gemeld bij deze afdeling. Indien de medewerker constateert dat de melding een verschil betreft tussen de BRP-gegevens en de gegevens die opgenomen zijn in het gegevensmagazijn, zal deze de melding doorgestuurd worden aan de afdeling van de informatie-eigenaar van de GRSA2 om de inconsistente melding op te pakken. Om dit op een effectieve wijze te organiseren, is de informatiebeheerder bevoegd om voorwaarden te stellen over de wijze van terugmelden.
De tweede paragraaf regelt de verstrekkingen uit de BRP. De volgende bepalingen worden hieronder toegelicht:
Het doel van artikel 11 is het regelen van de systematische binnengemeentelijke verstrekkingen. Systematisch betekent hier dat het gaat om verstrekkingen die structureel plaatsvinden, waarbij het doel vooraf is bepaald, evenals de te verstrekken gegevens, de wijze waarop de verstrekking plaatsvindt en de criteria waaraan de gegevens moeten voldoen.
In de Wet BRP is het voorgeschreven dat deze regels bij of krachtens verordening worden bepaald. In de Verordening BRP is dit overgedragen aan het college. Het college geeft met dit artikel nadere invulling hieraan. Dit artikel omvat de volgende regels:
Het organisatieonderdeel dat gegevens uit de BRP ontvangt (of hiertoe een verzoek doet), is zelf verantwoordelijk voor de gegevensverwerking en dient de gegevensverwerking af te stemmen met de informatiemanager. Eventueel wordt daarbij de functionaris gegevensbescherming en de CISO betrokken. De informatie-eigenaar is niet voor de gegevensverwerking door het ontvangende organisatieonderdeel verantwoordelijk, maar wel voor de verstrekking uit de BRP voor dit doel.
Er zijn verschillende wijzen van gegevensverstrekking. Zo kan dat door middel van een directe of indirecte koppeling tussen de BRP en de afnemende applicatie, er kan gebruik worden gemaakt van een inzageapplicatie en het is mogelijk om selectiebestanden te leveren. Met een indirecte koppeling wordt de tussenkomst van een voorziening als een datadistributiesysteem, gegevensmagazijn of een ‘application programming Interface’ (API) bedoeld. Kenmerk van deze systemen is dat ze gegevens doorgeven, ophalen of opslaan voor vervolggebruik. De verstrekking van BRP-gegevens via deze ‘tussenvoorziening’ mag slechts plaatsvinden op basis van dit Reglement, wat betekent dat het derde en vierde lid van artikel 12 van toepassing is op elke verstrekking van BRP-gegevens uit deze voorziening. Overigens is in alle gevallen het ontvangende organisatieonderdeel na de verstrekking uit de BRP verantwoordelijk voor de verdere verwerking van de persoonsgegevens.
Artikel 12 regelt de incidentele selectieverstrekkingen. Dit zijn verstrekkingen die op meerdere personen betrekking hebben. De selectie komt tot stand door gebruik te maken van enkele criteria, zoals personen woonachtig in een bepaald gebied of van een bepaalde leeftijd. Met incidenteel wordt bedoeld dat het niet een systematische verstrekking is, de verstrekking heeft dus geen terugkerend karakter.
Voor de regels is aansluiting gezocht bij de regels op grond van artikel 11. Een belangrijk verschil is dat de privacy beheerder BRP beslist op incidentele verzoeken, zonder dat hier nog een collegebesluit voor nodig is.
In het derde lid is verduidelijkt dat indien het verzoek betrekking heeft op een enkel persoon die bij het verzoek is geïdentificeerd, dit geen selectie betreft. Vaak betreft dit een verzoek om een gewaarmerkt afschrift. De gegevensverwerker handelt dergelijke verzoeken af.
Artikel 13 bevat bepalingen over gegevensverstrekking aan derden. Verstrekking aan een derde is mogelijk als aan beide volgende voorwaarden wordt voldaan:
De aanwijzing door het college van burgemeester en wethouders volgt na een voorstel van de informatie-eigenaar. De derde moet aan voorwaarden op het gebied van informatiebeveiliging en aan privacy voorschriften voldoen. De Verordening BRP biedt geen ruimte voor het aanwijzen van een verzoeker indien deze hiermee een commercieel gebruik tot doel heeft.
Of er daadwerkelijk verstrekt wordt na een verzoek van een aangewezen derde, is afhankelijk van de beoordelingscriteria die zijn opgenomen in dit artikel.
Op grond van artikel 6 worden er aangehaakte gegevens opgenomen. Dit zijn extra gegevens, meer gegevens dan is voorgeschreven in de Wet BRP. In artikel 14 zijn bepalingen opgenomen over het ter beschikking stellen van gegevens. In principe worden deze gegevens alleen ter beschikking gesteld aan functionarissen die zich bezighouden met de verwerking van gegevens in de BRP. Deze gegevens worden alleen aan anderen verstrekt, wanneer hiertoe een wettelijke grondslag bestaat.
Voor de verstrekking van gegevens kunnen kosten in rekening worden gebracht (artikel 15). Dit is geregeld in de legesverordening.
Hoofdstuk 3 Bepalingen over het beheer
Paragraaf 1 De informatie-eigenaar
Paragraaf 1 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de informatie-eigenaar. De informatie-eigenaar van de gemeente is verantwoordelijk voor de dagelijkse zorg voor de BRP. De informatie-eigenaar van de GRSA2 is verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met informatiebeveiliging, de zelfevaluatie, de datakwaliteit, de datadistributie en de betrouwbaarheid van de gegevens. Daarvoor beschikt de informatie eigenaar van de gemeente en van de GRSA2 over bevoegdheden zoals het toewijzen van taken aan ondergeschikte functionarissen en het vaststellen van instructies. Daarnaast heeft de informatie-eigenaar van de GRSA2 taken zoals het voorzien in een informatiebeveiligingsplan, het rapporteren aan het college over de datakwaliteit en de betrouwbaarheid van gegevens en het verlenen van medewerking aan de coördinator ENSIA ten behoeve van de zelfevaluatie.
Paragraaf 2 De gegevensverwerker BRP
Paragraaf 2 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de gegevensverwerker. De gegevensverwerker, aangewezen door de informatie-eigenaar van de gemeente, is verantwoordelijk voor het bijhouden, onderzoeken en verstrekken van de gegevens. Daarvoor beschikt de gegevensverwerker over de bevoegdheid om te beslissen op verzoeken en om (bron)documenten te beoordelen. De taken bevinden zich op het gebied van de uitvoering en liggen in het verlengde van de verantwoordelijkheden.
Paragraaf 3 De gegevensbeheerder BRP
Paragraaf 3 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de gegevensbeheerder BRP. De gegevensbeheerder BRP, aangewezen door de informatie-eigenaar van de GRSA2, is verantwoordelijk voor de zaken rondom de datakwaliteit en de betrouwbaarheid van de gegevens en daarom beschikt hij over bevoegdheden om aanwijzingen te geven aan de gegevensverwerkers en om te beslissen in uitzonderlijke situaties. De gegevensbeheerder is ook belast met de distributie van BRP gegevens aan afnemers binnen de gemeente. De taken die daarbij horen zijn bijvoorbeeld het verzorgen van instructies en actualiseren van de procedures, adviseren bij de verwerking van BRP gegevens, het zorgdragen voor de uitvoering van de zelfevaluatie BRP en de distributie van de BRP gegevens aan binnengemeentelijke afnemers.
Paragraaf 4 De functioneel beheerder
Paragraaf 4 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de functioneel beheerder. De functioneel beheerder, aangewezen door de informatie-eigenaar GRSA2, is samen met de technisch beheerder verantwoordelijk voor het functioneren van de applicatie, het opschonen van bestanden en de werking van het berichtenverkeer. Daarvoor beschikt hij over bevoegdheden om te beslissen op installaties van gewijzigde versies van de applicatie en is hij bevoegd om aanwijzingen te geven over het gebruik van de applicatie. De taken liggen in het verlengde van de verantwoordelijkheden.
Paragraaf 5 De applicatiebeheerder
Paragraaf 5 bepaalt dat de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de applicatiebeheerder worden vastgelegd in een overeenkomst met de rechtspersoon die hiervoor zorg draagt. Dit omvat de ontwikkeling van de applicatie en de wijze waarop wordt samengewerkt.
Paragraaf 6 De technisch beheerder
Paragraaf 6 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de technisch beheerder. Mogelijk dat het technisch beheer (deels) door een andere partij wordt uitgevoerd. Is dat het geval, dan gelden de bepalingen uit deze paragraaf onverkort, tenzij iets anders is overeengekomen of dat dit redelijkerwijs niet kan worden verwacht.
De technisch beheerder is verantwoordelijk voor de server, de database, de verbindingen en de beschikbaarheid van de applicatie. Daarvoor beschikt hij over de bevoegdheid om direct maatregelen te treffen als dat nodig zou zijn en om aanwijzingen te geven op dit gebied. De taken bevinden zich onder meer op het terrein van de beveiliging, de uitwijk, de back-up en de installatie van gewijzigde versies van de applicatie.
Paragraaf 7 De Functionaris Gegevensbescherming (FG)
Paragraaf 7 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG, is de wettelijke interne toezichthouder op de verwerking van alle persoonsgegevens binnen de hele organisatie. De FG houdt binnen de organisatie toezicht op de toepassing en naleving van de privacywetgeving. De wettelijke taken en bevoegd- heden van de FG geven deze functionaris een onafhankelijke positie in de organisatie.
Paragraaf 8 De privacybeheerder BRP
Paragraaf 8 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de privacybeheerder BRP. De privacybeheerder, aangewezen door de informatie-eigenaar GRSA2, is verantwoordelijk voor de bescherming en de vertrouwelijkheid van de gegevens en voor het verstrekken van gegevens. Hij is bevoegd om instructies op te stellen en functionarissen aanwijzingen te geven over verstrekkingen, hij beslist over een verzoek tot toegang tot de inzageapplicatie of de koppeling van de BRP gegevens met de vakapplicatie en mag aanwijzingen geven over het gebruik van deze applicatie of BRP gegevens. De taken liggen in het verlengde van de verantwoordelijkheden.
Paragraaf 9 De toezichthouder BRP
Paragraaf 9 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de toezichthouder BRP. De toezichthouder BRP is als toezichthouder, aangewezen door het college, verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP. Dit omvat onder meer de verplichtingen om aangifte te doen van adreswijziging of het vertrek uit Nederland, het verstrekken van inlichtingen en het overleggen van brondocumenten. Wat de bevoegdheid betreft wordt voornamelijk verwezen naar de bevoegdheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht. De belangrijkste taak van de toezichthouder BRP is het afleggen van huisbezoeken, met het doel om de feitelijke bewoning vast te stellen. Hiervan maakt hij een rapportage, welke door de gegevensverwerker kan worden gebruikt bij een adresonderzoek.
Paragraaf 10 De beveiligingsbeheerder
Paragraaf 10 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de beveiligingsbeheerder. De beveiligingsbeheerder, aangewezen door de informatie-eigenaar GRSA2, is verantwoordelijk voor zaken op het gebied van informatiebeveiliging van de BRP. Daarvoor beschikt hij samen met de CISO over de bevoegdheid om aanwijzingen te geven aan functionarissen en kan hij aanbevelingen doen over informatiebeveiliging. De taken bevinden zich op het terrein van informatiebeveiliging en de zelfevaluatie BRP en ENSIA.
Paragraaf 11 De Chief Information Security Officer (CISO)
Paragraaf 11 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de CISO. De CISO is onafhankelijk van de uitvoering. Hij is verantwoordelijk voor het actueel houden van het informatiebeveiligingsbeleid, het adviseren bij projecten, het beheersen van risico’s evenals het opstellen van rapportages. Hij is samen met de ENSIA coördinator verantwoordelijk voor het toezien op het proces van de ENSIA. De CISO is bevoegd om onderzoek en aanbevelingen te doen, aanwijzingen te geven en de gewenste medewerking te krijgen. Wat zijn taken betreft, het volgende. De uitvoering van de zelfevaluatie via ENSIA (voor de onderdelen BRP en waardedocumenten) wordt grotendeels door de informatie-eigenaar van de gemeente en de GRSA2 en de beveiligingsbeheerder gedaan, maar de CISO ziet samen met de ENSIA-coördinator erop toe dat hierbij de gewenste objectiviteit in acht wordt genomen. De CISO is immers onafhankelijk van de informatie-eigenaar BRP. Verder rapporteert hij, na input van en samen met de beveiligingsbeheerder en de ENSIA-coördinator, jaarlijks aan het college over de resultaten van de zelfevaluatie BRP en de ENSIA en adviseert hij de informatie-eigenaar bij het opstellen van een verbeterplan.
Paragraaf 12 De ENSIA-coördinator
Paragraaf 12 voorziet in de verantwoordelijkheden, bevoegdheden en taken van de ENSIA-coördinator. Alle gemeenten dienen jaarlijks verantwoording af te leggen middels een zelfevaluatie ENSIA. De ENSIA Coördinator verzorgt de verantwoording over informatiebeveiliging en privacy en Waar Staat Je Gemeenten, onderdeel informatiebeveiliging. In deze zelfevaluatie zit tevens de verantwoording verwerkt over de volgende informatiesystemen: DigiD, Suwinet, BAG, BGT, PUN, BRP en BRO. De ENSIA Coördinator houdt overzicht over de lopende acties rondom het ENSIA traject, de vragen die nog beantwoord dienen te worden en de onderlinge afstemming. Daarnaast is hij aanspreekpunt voor collega’s bij vragen over ENSIA, en onderhoud hij contacten met de IT-auditor, de ministeries van BZK en SZW, de beheerder van ENSIA en VNG-Realisatie. De ENSIA Coördinator werkt onder verantwoording van de CISO en hij rapporteert over de voortgang en uitkomsten van de zelfevaluatie ENSIA.
Paragraaf 13 gaat over de raadpleger. Een raadpleger is een medewerker van een organisatieonderdeel met toegang tot de BRP-gegevens via de inzageapplicatie. Deze raadpleger mag slechts gegevens gebruiken waarvoor hij is geautoriseerd en alleen voor uitvoering van de taak waarvoor hij is geautoriseerd. Hij moet de aanwijzingen volgen die worden gegeven op grond van dit Reglement, bijvoorbeeld over privacyvoorschriften en het gebruik van de applicatie.
In hoofdstuk 4 zijn bepalingen opgenomen over het oude bevolkingsregister, het intrekken van de oude regelingen, de inwerkingtreding en de citeertitel.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-118455.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.