Instellen parkeerverbod in Kapelstraat Baarle-Nassau

 

Burgemeester en wethouders van Baarle-Nassau,

 

Gelet op

- de Wegenverkeerswet 1994, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en de Algemene wet bestuursrecht;

- het besluit (onder)mandaatregister, ABG Gemeenten, zoals van kracht sinds 2 januari 2020, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende

- dat op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- dat de in dit besluit genoemde wegen of weggedeelten in beheer zijn van de gemeente Baarle-Nassau.

 

Uit het oogpunt van

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer.

 

Is het gewenst om

Samen met de gemeente Baarle-Hertog, een parkeerverbodszone in te stellen in de Kapelstraat in Baarle-Nassau, tussen de Klokkenstraat en Mulderpad (Kapelstraat 22a). Zoals weergegeven op de bij dit verkeersbesluit horende tekening.

 

Motivering

Bij de reconstructie van de Kapelstraat is de rijbaan, tussen de Klokkenstraat en Smederijstraat versmald naar 5,50 meter. Daarnaast zijn vijf wegversmallingen gerealiseerd met behulp van 16 parkeervakken (afgebakend met plantvakken), waar de rijbaan versmald tot circa 4 meter.

 

Uitgangspunt bij de reconstructie was dat het parkeren langs de rijbaan beter zou zijn georganiseerd en er niet meer op de rijbaan geparkeerd zou worden, maar alleen in de parkeervakken. Zodat een rustiger straatbeeld zou ontstaan en auto’s niet hinderlijk zouden parkeren voor of nabij uitritten.

 

Sinds de reconstructie wordt er echter nog regelmatig op de rijbaan geparkeerd. Dit blijkt uit meldingen bij gemeente, buitengewoon opsporing ambtenaren en wijkagenten. Uit tellingen blijkt dat de hoeveelheid (hinderlijk) geparkeerde auto’s op de rijbaan het hoogst is tijdens winkel-openingstijden. Met een piek in het weekend (zondagmiddag). Dat er geparkeerd wordt op de rijbaan is een logisch gevolg van een hoge parkeerdruk in het centrum, gecombineerd met het feit dat de Kapelstraat, tussen de Klokkenstraat en de Smederijstraat de enige straat nabij het centrum is waar geen parkeerverbod of blauwe zone geldt.

 

Doordat er regelmatig auto’s op de rijbaan parkeren, al dan niet half op het trottoir en/of hinderlijk bij een uitrit, ontstaan de volgende knelpunten:

- bewoners kunnen hun uitrit lastig verlaten of inrijden, doordat auto’s half voor, dicht tegen of aan de overzijde van de uitrit parkeren;

- de doorgang op het trottoir wordt voor voetgangers beperkter. Parkeren gebeurt deels op het trottoir, waarbij de doorgang ook buiten de parkeervakken om wordt beperkt tot kleiner dan 1,50m. Dit leidt weliswaar niet tot het blokkeren van het trottoir, wel tot vermindering van het comfort voor voetgangers, en met name de doorgangsmogelijkheden voor rolstoelen;

- er blijven te weinig plekken over waar auto’s elkaar veilig kunnen passeren, terwijl met een intensiteit van circa 1.000 motorvoertuigen/weekdag de kans groot is dat auto’s elkaar tegenkomen. Passeren gebeurt daardoor regelmatig met gebruik van het trottoir: de weg is in de versmallingen met 4 meter te smal voor twee auto’s in tegengestelde richting, bij geparkeerde auto’s op de rijbaan of bij tegenliggers die te weinig ruimte hebben om tussen de parkeervakken/rijbaan-parkeerders goed aan de kant te kunnen gaan.

 

Door het uitbreiden van de parkeerverbodszone in de Kapelstraat, tot aan het Mulderpad, is het niet meer toegestaan om op de rijbaan te parkeren en worden voorgaande knelpunten voorkomen. Daardoor is de bereikbaarheid van de inritten, de toegankelijkheid van het trottoir voor (mindervalide) voetgangers en de verkeersveiligheid in zijn algemeenheid gegarandeerd.

 

Zowel in de huidige situatie, als bij uitbreiding van de parkeerverbodszone is het niet de verwachting oostelijker dan huisnummer 22 op de rijbaan geparkeerd zal worden, omdat de afstand tot het centrum te groot is.

 

Gelijk met dit verkeersbesluit zal de gemeente Baarle-Hertog besluiten tot het plaatsen van de verkeersborden ZE1 begin zone parkeerverbod en ZE1 einde zone parkeerverbod, overeenkomstig de bij dit besluit horende tekening. Daardoor geldt de parkeerverbodszone voor beide kanten van de Kapelstraat.

 

Belangenafweging

Het instellen van een parkeerverbodszone beperkt het aantal parkeermogelijkheden in de Kapelstraat.

 

Uit een parkeerbalans, gebaseerd de Nota Parkeernormen 2011 blijkt dat er een overschot aan parkeermogelijkheden is in de Kapelstraat. Het aantal parkeervakken langs de Kapelstraat (Klokkenstraat <> Smederijstraat) is voldoende voor de bewoners die geen mogelijkheid hebben om te parkeren op eigen terrein, en de bezoekers van de woningen. Slechts 2 van 43 adressen in dit deel van de Kapelstraat hebben geen parkeermogelijkheid op eigen terrein. Dat er voldoende parkeergelegenheid is blijkt ook uit een parkeerdruktelling: 4 van de 16 parkeervakken zijn bezet in de avonduren, als bewoners thuis zijn.

 

Bezoekers van het centrum kunnen parkeren in de blauwe zone en op de parkeerplaatsen voor langparkeren, zoals de Loswal en de parking langs de Amalia van Solmsstraat.

 

Het college acht het belang van een goede verkeersveiligheid en toegankelijkheid van het trottoir en de inritten belangrijker dan de mogelijkheid tot parkeren op de rijbaan.

 

Gehoord

De politie Zeeland-West-Brabant, overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

 

Besluiten

Samen met de gemeente Baarle-Hertog, een parkeerverbodszone in te stellen in de Kapelstraat in Baarle-Nassau, tussen de Klokkenstraat en Mulderpad (Kapelstraat 22a), door het plaatsen van verkeersborden E1zb en E1ze, overeenkomstig het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en zoals aangegeven op de bij dit besluit horende tekening.

 

Baarle-Nassau, 17-03-2025

 

Burgemeester en wethouders van Baarle-Nassau,

namens dezen,

 

 

Angelique van Dijk

Coördinator Leefomgeving

 

 

Ter inzage

Dit verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielebekendmakingen.nl en www.overheid.nl

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Baarle-Nassau

postbus 105

5110 AC Baarle-Nassau

 

- De volgende informatie moet ten minste in uw bezwaarschrift staan:

- uw naam en adres;

- datum waarop u de brief schrijft;

- omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via www.baarle-nassau.nl/bezwaar .

 

Voorlopige voorziening

Is het belangrijk dat de uitvoering van het besluit direct tegengehouden wordt? Dan kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Dit kan alleen als u ook een bezwaar- of beroepschrift heeft ingediend. Indien tegen een besluit bezwaar of beroep is ingesteld en bij de bevoegde rechter een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan, treedt het besluit niet in werking, voordat op dat verzoek is beslist. U kunt deze voorziening aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank, sector bestuursrecht. Het adres is Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor het aanvragen van deze voorziening moet u griffierecht betalen. U kunt bij de rechtbank navragen hoeveel dat precies is. U kunt het verzoek om voorlopige voorziening ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht .

Naar boven