Rectificatie: Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Professor Eijkmanlaan

Nr. 2025/0079625

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

 

Overwegende:

dat de Professor Eijkmanlaan gelegen is binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de Professor Eijkmanlaan in beheer is bij de gemeente Haarlem;

dat de Professor Eijkmanlaan een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan het afdelingshoofd Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager beleid openbare ruimte;

dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;

dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

dat de Professor Eijkmanlaan voor de reconstructie gecategoriseerd was als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt;

dat op een erftoegangsweg de verblijfsfunctie prevaleert boven de verkeersfunctie;

dat de Professor Eijkmanlaan een weginrichting had die kenmerkend is aan een erftoegangsweg, zoals gelijkwaardige kruispunten;

dat de Professor Eijkmanlaan echter functioneert als een gebiedsontsluitingsweg, waar veel doorgaand verkeer overheen rijdt die geen bestemming in de woonwijk heeft;

dat de Professor Eijkmanlaan daarom gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom waarop een maximumsnelheid van 30 km/u geldt (GOW30);

dat er een verkeersbesluit is gepubliceerd op 2 oktober 2024 met kenmerknummer: 2024.01583536 over het treffen van diverse verkeersmaatregelen op de Professor Eijkmanlaan;

dat met deze verkeersmaatregelen de Professor Eijkmanlaan duidelijk als voorrangsweg gekenmerkt wordt;

dat voor de publicatie van dit besluit de politie een uitgebreid advies geschreven heeft wat overgenomen is in het besluit;

dat de politie daarin stelt dat er niet gehandhaafd wordt zolang de V85 nog beduidend boven de geldende maximumsnelheid van 30km/u ligt;

dat de politie daarin stelt dat door het toepassen van een wegvak met ov (en brandweer) en een wegvak zonder ov, de handhaafbaarheid, met name op het 1e wegvak, onder druk staat;

dat het verkeersbesluit gepubliceerd op 2 oktober 2024 met kenmerknummer: 2024.01583536 verder inhoudelijk in stand kan worden gehouden;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de borden B1, B6, D2, G11, G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede de verkeerstekens ‘fietsstrook’ en ‘voetgangersoversteekplaats’ een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;

dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen, met dien verstande dat:

  • zolang de V85, zijnde de snelheid die door 85% van de bestuurders niet wordt overschreden, te ver boven de geldende maximumsnelheid ligt, er van handhaving op snelheid geen sprake kan zijn;

  • de politie heeft sterke twijfels over het gebruik van de zebra's, aangezien matig gebruikte zebra’s een ongewenst gedrag van bestuurders tot gevolg heeft.

 

 

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

- door het in stand houden van de verkeersmaatregelen zoals benoemd in het verkeersbesluit van 2 oktober 2024 met kenmerknummer: 2024.01583536;

- een en ander overeenkomstig uit de situatieschetsen.

Aldus vastgesteld op 19 maart 2025 te Haarlem,

Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

Melvin Werkhoven

Teammanager bereikbaarheid

 

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

Naar boven