Gemeenteblad van Lansingerland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lansingerland | Gemeenteblad 2025, 117792 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Lansingerland | Gemeenteblad 2025, 117792 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit voor de aanwijzing van parkeergelegenheid voor het opladen van elektrische voertuigen aan Futendreef te Bleiswijk
Burgemeester en wethouders van Lansingerland;
We nemen dit verkeersbesluit voor het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik (artikel 2, eerste en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994).
Argumentatie en verkeersmaatregelen
Het beleid van de gemeente Lansingerland wil duurzaamheid stimuleren. De realisatie van voorzieningen om auto’s elektrisch op te laden past binnen dit beleid. We zien dat de vraag om deze voorzieningen groeit. Dit is ook een landelijke trend. Door de groei van het elektrisch vervoer groeit de vraag naar laadmogelijkheden en vice versa. We zien dat het elektrisch rijden een positieve bijdrage heeft op CO2-reductie en geluid.
We maken parkeerplaatsen voor het laden van auto’s door het plaatsen van een elektrische oplaadpaal, die twee aansluitingen heeft. We kruisen deze twee parkeerplaatsen af en plaatsen verkeersborden. Door de verkeersborden mogen daar alleen voertuigen staan die worden opgeladen. Na de plaatsing van de laadpaal kruisen we één parkeervak af. Als het verbruik boven een grenswaarde komt, kruisen we het tweede vak af. Deze grenswaarden zijn bepaald in de concessie en wij bewaken deze.
We wijzen deze parkeerplaatsen aan op aanvraag van bewoners. Deze bewoners hebben een elektrische auto – of deze is besteld – en kunnen niet op eigen terrein laden. Binnen een loopafstand van 200 meter van de woning van de aanvrager is geen laadpaal aanwezig waarop nog ruimte is voor een extra gebruiker. We plaatsen de laadpaal op een centrale plek in de buurt. De laadplaatsen zijn openbaar en kunnen door alle gebruikers van elektrische voertuigen worden gebruikt.
De laadpaal in kwestie is inmiddels geplaatst. Per abuis hadden we nog geen verkeersbesluit genomen voor deze locatie. We werden op deze fout gewezen en publiceren het besluit hiermee alsnog. We hebben zolang dit proces loopt de bebording afgedekt, zodat iedereen nog op deze plekken mag parkeren.
Intrekken locatie Ooievaardreef
Deze laadpaal was eerder gepland aan de andere kant van hetzelfde straatje, nabij de kruising Ooievaardreef/IJsvogellaan. Vanwege de aanwezigheid van een gasleiding kon de paal niet worden geplaatst op die locatie. Het betreffende verkeersbesluit trekken we in. Het gaat om beslispunt 78 uit de publicatie 146751 uit het Gemeenteblad 2022.
We brengen deze parkeerplaatsen aan in de Futendreef, bij nummer 35 in Bleiswijk.
We kiezen voor deze locatie, omdat deze plek goed zichtbaar is. De Futendreef ligt midden in de wijk, heeft meerdere parkeerplaatsen voor zowel fossiele brandstofauto’s als elektrische auto’s en is goed bereikbaar voor veel woningen. Het verkeerbesluit voorziet in een opkomende vraag naar elektrisch laden. We verdichten op deze manier het netwerk van laadpalen.
Situatietekening bij het verkeersbesluit
Locatie paal ten opzichte van andere palen
Op deze afbeelding is te zien dat deze paal voor goede spreiding zorgt in de wijk.
Door deze verkeersmaatregel benadelen we gebruikers van fossiele brandstofauto’s niet onevenredig. De weg en overige parkeerplaatsen blijven namelijk in stand. De bruikbaarheid van alle parkeerplaatsen in de Futendreef, voor zowel fossiele brandstofauto’s als elektrische auto’s, is daardoor geborgd. Een relatief hoge parkeerdruk is geen argument om geen laadpaal voor elektrisch laden te plaatsen. Ook is een relatief hoge parkeerdruk geen reden om een laadpaal op een andere locatie te plaatsen. Het aantal auto’s neemt namelijk vaak niet toe door het verkeersbesluit. De netto parkeerdruk blijft vrijwel hetzelfde omdat een elektrisch voertuig vaak een fossiele brandstofauto vervangt.
We hebben in de afgelopen jaren meerdere aanvragen om laadpalen verspreid over de gehele gemeente beoordeeld. De door ons verwachte verschuiving tussen voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden naar elektrische voertuigen is zichtbaar. We vinden het ook om die reden aanvaardbaar om ook in wijken waar de parkeerdruk hoog is parkeerplaatsen aan te wijzen voor elektrische voertuigen. De bestaande laadpalen in de omgeving, aan de Vinkendreef en de Nachtegaallaan, zijn verder gelegen dan 200 meter loopafstand. Bovendien hebben deze palen geen extra capaciteit meer: ze overschrijden de grenswaarden uit het beleid ruimschoots.
We geven met het plaatsen van de laadpaal en het reserveren van de parkeerplaatsen uitvoering aan onze doelstelling om elektrisch rijden te stimuleren.
Situering en beheer van de wegen
De in dit verkeersbesluit genoemde weg ligt binnen de bebouwde kom van de gemeente Lansingerland en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.
Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de politie, namens de korpschef.
De exploitant gaat over tot de plaatsing van borden E8c in plaats van bord E4 met onderbord ‘opladen elektrische voertuigen’. Momenteel kunnen beide borden worden geplaatst. Daarom geven we in het besluit de beide mogelijkheden aan. Op termijn worden alle nieuw te plaatsen borden bord E8c.
twee parkeerplaatsen In de Futendreef, bij nummer 35, in Bleiswijk, aan te wijzen als parkeerplaatsen die uitsluitend zijn bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door de parkeerplaatsen herkenbaar te maken door het plaatsen van het bord E8c of de borden E4 met de onderborden “opladen elektrische voertuigen”. Beide borden staan in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Het onderbord OB504, “pijlaanduidingen” wordt ook aangebracht.
Het intrekken van beslispunt 78 uit publicatie 146751 uit het Gemeenteblad 2022 d.d. 01-04-2022. In dat besluit wezen we twee parkeerplaatsen aan in de IJsvogellaan, ter hoogte van nummer 28, in Bleiswijk, als parkeerplaatsen die uitsluitend zijn bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door de parkeerplaatsen herkenbaar te maken door het plaatsen van de borden E4 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, met de onderborden “opladen elektrische voertuigen” en “pijlaanduidingen”.
Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland
Eric Korteland
Programmaleider Verkeer
Domein Ruimte en Economie
Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift. Verstuur uw bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie van dit verkeersbesluit. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van de gemeente Lansingerland www.lansingerland.nl/bezwaarenberoep
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-117792.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.