Gemeenteblad van Enschede
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Enschede | Gemeenteblad 2025, 116990 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Enschede | Gemeenteblad 2025, 116990 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen marathon van Enschede 2025
Burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de in het voorliggend besluit genoemde wegen gelegen zijn in de gemeente Enschede en in beheer zijn bij de gemeente Enschede;
dat de in het voorliggend besluit genoemde wegen, wegen zijn als bedoeld in artikel 1, lid 1 onder b van de WVW 1994;
dat gelet op artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), burgemeester en wethouders bevoegd zijn om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken;
dat de Marathon een jaarlijks terugkerend hardloopevenement is in en rondom Enschede welke in 2025 plaatsvindt op 13 april;
dat dit evenement bestaat uit verschillende onderdelen, namelijk:
dat, om de afzonderlijke onderdelen van dit hardloopevenement veilig te laten verlopen en voor de veiligheid en doorstroming van het overig verkeer, rond de routes diverse kortdurende verkeersmaatregelen worden getroffen;
dat tijdens het plaatsvinden van deze afzonderlijke onderdelen van het evenement, onvermijdelijk is dat wegen op en rondom de route slechts beperkt toegankelijk zijn;
dat met behulp van verkeersregelaars, verkeerstekens en fysieke maatregelen zoals hekken, schragen en baakschilden, het verkeer op een veilige en gestructureerde manier wordt afgewikkeld;
dat deze maatregelen tevens leiden tot het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van de deelnemers en hun begeleiders en van de uitvoerenden van de organisatie;
dat door de route van de verschillende parcoursen op de juiste wijze af te zetten de sporters enerzijds binnen het parcours veilig aan het evenement kunnen deelnemen en anderzijds de weggebruikers buiten het parcours op een veilige wijze aan het verkeer kunnen blijven deelnemen;
dat de bereikbaarheid van het betreffende parcours en de omliggende bestemmingen zo optimaal mogelijk bereikbaar worden gehouden;
dat gezien de impact van de benodigde maatregelen een verkeersbesluit genomen wordt voor de volgende tijdelijke ingrepen:
dat bij het bepalen van de benodigde maatregelen gebruik gemaakt wordt van de landelijke richtlijnen 'Verkeersmaatregelen bij evenementen’ van het CROW en de CROW-richtlijnen ‘Maatregelen op niet-auto snelwegen/Werk in uitvoering 96b’;
dat een belangrijk onderdeel bij de voorbereiding van dit evenement, het faciliteren van de bezoekersstromen en het zo goed mogelijk bereikbaar houden van de omliggende wijken is;
dat een Mobiliteitsplan is opgesteld om de bereikbaarheid voor bewoners, bedrijven en bezoekers zo goed mogelijk te houden, de verkeersveiligheid te waarborgen en om de verkeershinder als gevolg van de afsluitingen beheersbaar te maken;
dat het openbaar vervoer (lijnbussen) met een aangepaste dienstregeling zal gaan rijden en waar nodig word een aangepaste route ingezet;
dat bij onvoorziene omstandigheden tijdens de uitvoering daar waar nodig passende oplossingen worden gezocht;
dat het Mobiliteitsplan en het bepalen van de benodigde maatregelen (afsluitingen en omleidingen) in samenwerking met de betrokken vervoersmaatschappijen tot stand is gekomen;
dat in het verkeersplan tot op kruispunt niveau is aangegeven welke verkeersmaatregelen worden ingezet om de verschillende routes te kunnen afsluiten;
dat daarnaast een aantal doorgaande routes zijn aangewezen als omleidingsroutes om verkeer vroegtijdig te attenderen op de stremming;
dat om de bereikbaarheid voor bewoners en bezoekers tijdens het evenement zo veel als mogelijk te garanderen, diverse doorlaatposten worden gecreëerd, zodat het parcours op een veilige wijze kan worden doorkruist;
dat in aanloop naar de marathon deelnemers, weggebruikers en bewoners via diverse kanalen, waaronder informatieborden, bewonersbrieven en digitale middelen, worden geïnformeerd over de afsluiting van wegen en parkeerplaatsen, evenals de bijbehorende omleidingen;
dat bovenstaande gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersborden, afzettingen en inzet van verkeersregelaars;
dat de verkeersmaatregelen ingesteld of opgeheven worden naargelang het evenement vordert;
dat het noodzakelijk is om op de aansluiting van de omliggende wegen op de diverse uitgezette routes te voorkomen dat bestuurders terecht komen op het afgesloten parcours;
dat op grond van bovenstaande overwegingen verkeersmaatregelen moeten worden genomen;
dat het van belang is om het parcours van het evenement gesloten te verklaren voor alle bestuurders;
dat om die reden nabij al die conflictpunten door middel van het plaatsen van borden C1 van bijlage 1 van het RVV een geslotenverklaring wordt ingesteld, waarbij de maatregel ondersteund wordt door verkeersregelaars en fysieke maatregelen in de vorm van hekken en verkeerskegels;
dat verkeersregelaars bovendien aanvullende aanwijzingen kunnen geven aan al het verkeer, waaronder voetgangers;
dat ten behoeve van het noodzakelijk kruisen van het parcours door weggebruikers meerdere doorlaatposten worden ingericht;
dat ten behoeve van de veiligheid van de verkeersregelaars op de buiten de bebouwde kom van Enschede gelegen wegen, een maximumsnelheid wordt ingesteld van 50 km/h op de locaties:
dat bovenstaande maatregel wordt gerealiseerd door het tijdelijk plaatsen van de verkeersborden A1-(50) van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat om bovenstaande reden een maximumsnelheid 30 km/u wordt ingesteld op de Hengelosestraat ter hoogte van Capitool en op de Oldenzaalsestraat ter hoogte van de Lonneker Molenweg;
dat bovenstaande maatregel wordt gerealiseerd door het tijdelijk plaatsen van de verkeersborden A1-(30) van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat ter geleiding van bestuurders op de Auke Vleerstraat, nabij het kruispunt met de Twekkeler-Es, door middel van het tijdelijk plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan hen een gebod tot het volgen van de richtingen die door de pijlen op het bord staan aangegeven, wordt opgelegd;
dat ter ondersteuning van bovengenoemde maatregel en het waarborgen van de verkeersveiligheid van weggebruikers, tijdelijk een verbod wordt ingesteld voor het onderling inhalen van alle motorvoertuigen op de Auke Vleerstraat nabij het kruispunt met de Twekkeler-Es, door middel van het plaatsen van bord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat ter geleiding van bestuurders op de Hengelosestraat, nabij het kruispunt met de Drienerbeeklaan/Capitool, door middel van het tijdelijk plaatsen van borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, aan hen een gebod tot het volgen van de richtingen die door de pijlen op de borden staan aangegeven, wordt opgelegd;
dat ter geleiding van bestuurders op het Capitool, op het wegvak tussen Colosseum en Hengelosestraat, door middel van het tijdelijk plaatsen van borden D3 van bijlage 1 van het RVV 1990, aan hen een gebod tot het volgen van de richtingen die door de pijlen op de borden staan aangegeven, wordt opgelegd.
dat het eveneens noodzakelijk is om op de Scholten Reimerstraat, nabij de splitsing van de routes 42/21 km, het parkeren van voertuigen te verbieden op parkeervakken ter hoogte van die splitsing, dit om voldoende ruimte voor het afwikkelen van de marathon op deze locatie te garanderen;
dat bovenstaande gerealiseerd wordt door het tijdelijk plaatsen van verkeersborden E4 van bijlage 1 van het RVV 1990, voorzien van een onderbord met de tekst ‘verboden te parkeren op 13 april i.v.m. marathon’;
dat de Amelinklaan gedurende het evenement als alternatieve toegangsweg kan dienen voor het verkeer in deze wijk om de bereikbaarheid voor bewoners en bezoekers te kunnen waarborgen;
dat vanwege de beperkte passeermogelijkheden op de Amelinklaan, het wenselijk is om deze in te stellen als éénrichtingsweg voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee met uitzondering van (brom)fietsers, waarbij is gekozen voor de rijrichting van de Oldenzaalsestraat naar de Bouwhuislaan, waarbij de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd en onveilige situaties en conflicten tussen voertuigen wordt voorkomen;
dat bovenstaande maatregel wordt gerealiseerd door het tijdelijk plaatsen van de verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat het eveneens wenselijk is om een verplichte rijrichting (rechtsaf) in te stellen voor het verkeer komende vanaf de Amelinklaan/Blijdensteinbleekweg in de richting van de Oldenzaalsestraat;
dat bovenstaande maatregel wordt gerealiseerd door het tijdelijk plaatsen van de verkeersborden D5 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat genoemde maatregelen door middel van tekst en afbeeldingen worden weergeven in de volgende documenten:
dat voor het tijdelijk plaatsen van verkeersborden A1-(30/50), C1, C2, C3, D2, D3, D5, E4 met onderbord en F1 van bijlage 1 van het RVV 1990 en/of het plaatsen van fysieke maatregelen in de vorm van afzethekken een verkeersbesluit is vereist;
dat het verkeersbesluit enkel de genoemde verkeersmaatregelen op en rondom het hardloopevenement betreft;
dat het instellen en vaststellen van de routes van het evenement geen onderdeel van het verkeersbesluit zijn;
dat dit besluit wordt genomen uit het oogpunt van de genoemde doelen in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994;
dat bij de afweging van de diverse belangen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer met genoemde maatregelen in het geding komt en dat dit van ondergeschikt belang wordt geacht ten opzicht van de veiligheid van deelnemers aan het evenement en overige weggebruikers;
dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
dat het op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994, maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
dat het toepassen van tijdelijke fysieke maatregelen zoals het toepassen van afzethekken, onderdeel uitmaakt van de maatregelen en daarmee onder dit artikel valt;
dat het treffen van genoemde verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de (vertegenwoordiger van) de korpschef conform artikel 24 van het BABW die kan instemmen met deze maatregelen;
Situatieschets 1 van 5; totaaloverzicht
Situatieschets 2 van 5; parcours hele marathon
Situatieschets 3 van 5; parcours halve marathon
Situatieschets 4 van 5; parcours 10 km
Situatieschets 5 van 5; parcours 5 km
Het college van burgemeester en wethouders van Enschede besluit:
door het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, in combinatie met afzethekken, overeenkomstig het document ‘Enschede marathon fysieke afzettingen 2025’, de in dit document genoemde wegvakken of kruispunten van het gemeentelijk wegennet gesloten te verklaren voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;
door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord OB54 waarop een uitzondering voor fietsers en bromfietsers is aangeduid, eenrichtingsverkeer instellen op de Amelinklaan, vanaf de Oldenzaalsestraat tot de eerstvolgende zijweg in de rijrichting van de Oldenzaalsestraat richting Bouwhuislaan, met uitzondering van fietsers en bromfietsers;
Aldus vastgesteld op 12 maart 2025 te Enschede
Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede,
J. Kara
technisch medewerker Vergunnen
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Enschede, Postbus 20, 7500 AA te Enschede. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.
Het bezwaarschrift moet de volgende gegevens bevatten:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-116990.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.