Gemeente Etten-Leur- Instellen parkeerverbodszone industrieterrein Vosdonk

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Wettelijk kader

Op grond van artikel 2 lid 1 WVW 1994 kunnen de krachtens deze wet vastgestelde regels strekken tot:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg is gepleegd over de handhaafbaarheid van de maatregelen met de verkeersadviseur, namens de korpschef, met de verkeersadviseur van eenheid Zeeland-West Brabant.

Motivering

In het westen van de gemeente Etten-Leur ligt het bedrijventerrein Vosdonk. Dit bedrijventerrein grenst aan de noordzijde aan de straat Hoevenseweg, oostzijde aan de straten Kattestraat, Heistraat en Grauwe Polder, zuidzijde de snelweg A58 en aan de westzijde de wateren Kibbelvaart en Lokkervaart. De wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud bij de gemeente Etten-Leur. Uitzondering hierop zijn de straten Vosdonk en Vossendaal. Deze zijn beiden in eigendom bij de provincie Noord-Brabant en maken deel uit van de N640. Alle wegen kennen een maximumsnelheid van 50 km per uur.

In de Algemene Plaatselijke Verordening van Etten-Leur is de bebouwde kom al aangewezen als zone waarin het verboden is om grote voertuigen te parkeren. Bedrijventerrein Vosdonk is uitgezonderd van deze maatregel. Dit is in het aanwijsbesluit van 17 november 2009 opgenomen. Reden hiervoor is dat bestelbussen niet in de wijken, maar wel op het bedrijventerrein geparkeerd mogen worden.

Uitgangspunt van het gemeentelijke beleid is dat bedrijven op Vosdonk het parkeren van voertuigen op eigen terrein faciliteren. Dit geldt voor zowel vrachtwagens als personenauto’s. Centraal op het bedrijventerrein ligt wel het Transferium. Het Transferium bestaat uit twee delen. Een deel van het Transferium is een afgesloten en bewaakt parkeerterrein. Het terrein is enkel toegankelijk voor abonnementhouders. Abonnementhouders kunnen hier een vrachtwagen of auto parkeren. Bewoners van Etten-Leur welke een vrachtwagen in de nacht of in het weekend moeten stallen kunnen een abonnement aanvragen voor het Transferium. Op dit moment geldt er een wachtlijst voor dit gedeelte.

Het andere deel is een openbaar toegankelijk deel. Ook hier kunnen vrachtwagens en enkele personenauto’s parkeren.

Op Vosdonk, bij het openbaar toegankelijk deel van het Transferium, maar ook op andere wegen op het bedrijventerrein, wordt het steeds drukker met geparkeerde voertuigen. De wegen worden gebruikt door veelal overnachtende buitenlandse chauffeurs. Daarnaast gebruiken transportbedrijven de openbare weg als stallingsruimte. Dit zorgt, naast een oneerlijke concurrentiepositie, voor overlast in de omgeving. Deze overlast speelt niet alleen op gebied van afval en ontlasting, maar ook op verkeersveiligheid. Met name in de avond en nachtelijke uren zijn trekkers, trailers en opleggers slecht waarneembaar. Bovendien belemmeren de geparkeerde voertuigen de bereikbaarheid van bedrijfspercelen. Door de geparkeerde voertuigen zijn de percelen lastiger te bereiken.

Het college van burgemeester en wethouders wil de problemen met de nachtelijk geparkeerde voertuigen oplossen. Met zowel ondernemers, Industriele Kring Etten-Leur (IKE) en Stg Surveillance Vosdonk (SSV) is gesproken over sluiten van het openbaar toegankelijk deel van het transferium en een nachtelijk parkeerverbod. Hier staan betrokken partijen positief tegenover. Hiermee wordt niet alleen de verkeersveiligheid en de bruikbaarheid van de wegen gewaarborgd, ook de overlast en de oneerlijke concurrentie wordt daarmee teruggedrongen.

Het college is bewust dat op een bedrijverterrein vrachtwagens komen en soms kort op de weg moeten stilstaan voor de bedrijfsvoering. Deze bedrijfsvoering vindt echter met name overdag of aan het begin van de avond plaats. In de latere avonduren en nachtelijke uren is het rustiger op het bedrijventerrein. Om ondernemers tegemoet te komen wordt het parkeerverbod niet 24 uur per dag ingesteld, maar van 20:00 uur tot 06:00 uur.

Overnachtende chauffeurs dienen door bekrachtiging van dit besluit uit te wijken naar een locatie elders. In de regio zijn alternatieven beschikbaar. Voor lokale chauffeurs is, zoals gezegd, het Transferium beschikbaar. In de regio zijn verder verschillende truckparkings beschikbaar. Deze zijn te vinden in Roosendaal, Breda en Moerdijk. Zodoende hebben overnachtende chauffeurs een alternatief beschikbaar.

Het college heeft het verkeersbesluit als ontwerpbesluit vier weken ter inzage gelegd. Daarnaast zijn alle bewoners en ondernemers op bedrijventerrein Vosdonk aangeschreven en geattendeerd op het ontwerpbesluit. In totaal zijn 22 reacties binnengekomen. De reacties varieerden van positief tot negatief. De negatieve reacties gingen met name in op de persoonlijke situatie waarbij een chauffeur de vrachtwagen naar huis neemt en op de openbare weg parkeert of dat er ’s nachts een chauffeur aankomt en moet wachten tot het hek van het bedrijf opengaat. Het college is van mening van dat in deze gevallen oplossingen mogelijk zijn. Bijvoorbeeld door het toelaten op het perceel van het bedrijf, de vrachtwagen parkeren bij bedrijven in de omgeving of door gebruik te maken van het parkeerterrein bij het Transferium. De zienswijzen hebben niet geleid tot intrekken van het besluit.

Het college heeft overeenkomstig artikel 24 BABW overleg gevoerd met de politie over de te nemen maatregelen. De verkeersadviseur van de politie heeft, namens de korpschef, akkoord gegeven op het besluit.

Op basis van bovenstaande overwegingen en met inachtneming van:

- de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

- de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

- het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

- het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

- de Mandaat- en Volmachtenlijst Etten-Leur;

 

BESLUIT

1. Het instellen van een parkeerverbod op bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur, uitgezonderd de N640, door middel van het plaatsen van verkeersborden model E1 (zone) van bijlage 1 van het RVV1990 met daarop de tijdsaanduiding “20 – 06 h”;

2. Personen- en bedrijfsauto’s uit te zonderen van het parkeerverbod en dit kenbaar te maken door middel van het plaatsen van een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd” en de pictogrammen van een personenauto en bedrijfauto zoals aangegeven in bijlage 1 van het RVV1990.

3. De parkeergelegenheid voor vrachtwagens op het Transferium door het plaatsen van een onderbord met de tekst: ’06 -20h’ onder het reeds aanwezige bord model E8 van bijlage 1 van het RVV1990.

Etten-Leur, 14 maart 2025

Het college van burgemeester en wethouders gemeente Etten-Leur

Namens deze,

E. Stolk

afdeling Leefomgeving

Mededelingen

Ter inzage legging

Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken na deze openbare bekendmaking voor iedereen ter inzage. Het verkeersbesluit is te vinden via overuwbuurt.overheid.nl.

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) kan eenieder wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit dient te gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben gepubliceerd. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders van Etten-Leur, Postbus 10.100, 4870 GA Etten-Leur. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt en de gronden van het bezwaar.

Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

Tegelijk met het bezwaarschrift en gedurende de behandeling daarvan kan bij de voorzieningenrechter (Rechtbank Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90.006, 4800 PA Breda) een verzoek om voorlopige voorziening, waaronder schorsing, worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Naar boven