Amsterdam Zuid, verkeersbesluit Spoorslag, opheffen 6 tijdelijke laad- en losplaatsen

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,

 

 

 

g elet op :

  • de Wegenverkeerswet (WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;

  • de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.

 

Overwegende dat :

  • op 1 september 2023 een verkeersbesluit is gepubliceerd onder nummer gmb-2023-370170, met als titel ‘Amsterdam Zuid, verkeersbesluit The Valley Noord, Beethovenstraat, instellen 8 tijdelijke laad- en losplaatsen’;

  • deze tijdelijke laad- en losplaatsen mede werden ingesteld om de vele verhuisbewegingen van het nieuw opgeleverde gebouw The Valley te faciliteren;

  • nu het gebouw inmiddels al enige tijd is opgeleverd, deze laad- en losplaatsen minder intensief worden gebruikt;

  • er tevens behoefte is aan parkeerplaatsen in de vorm van een hub voor deelautovervoer;

  • er in de directe omgeving, in de Beethovenstraat, reeds twee laad- en losplaatsen aanwezig zijn, waardoor in het aanbod van laad- en losplaatsen voldoende is voorzien;

  • hiertoe zes van de acht tijdelijke laad- en losplaatsen zullen worden opgeheven, ten behoeve van de hub voor deelautovervoer;

  • twee van de acht tijdelijke laad- en losplaatsen blijven gehandhaafd;

  • deze situatie van tijdelijke aard is, totdat het terrein waarin de parkeervakken zich bevinden onderdeel wordt van het werkterrein van de Zuidasdok (medio 2027);

  • met het handhaven van genoemde twee laad- en losplaatsen bewerkstelligd wordt dat de bereikbaarheid voor laad- en losactiviteiten in de buurt blijft gewaarborgd, illegaal parkeren wordt tegengegaan en de doorstroming van de rijbaan wordt verbeterd;

  • het voordeel dat met deze maatregel ontstaat in verkeersveiligheid op de weg en leefbaarheid in het gebied, zwaarder weegt dan het nadeel dat kan ontstaan, doordat deze twee parkeerplaatsen niet meer gebruikt kunnen worden om op te parkeren;

  • overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;

  • deze aanwijzing van verkeersmaatregelen in het algemeen verkeersbelang wenselijk en/of noodzakelijk kan worden geacht;

  • gezien artikel 2 van de WVW 1994, deze maatregel strekt tot het verzekeren van veiligheid op de weg;

  • de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.

Besluit:

  • 1.

    Door het verwijderen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, op te heffen: zes parkeergelegenheden voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, op de Spoorslag, aan de noordzijde van het gebouw The Valley (parkeervaknummers 120235483495, 120238483495, 120241483495, 120244483495, 120247483495 en 120250483495).

  • 2.

    Door het plaatsen van verkeersbord conform model E7 van Bijlage I van het RVV 1990, gecombineerd met onderbord OB504 met daarop afgebeeld twee pijlen op een hoek van 45° (RVV 1990), te handhaven: twee parkeergelegenheden voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen, op Spoorslag, aan de noordzijde van het gebouw The Valley (parkeervaknummers 120253483495 en 120256483495).

  • 3.

    De bovengenoemde maatregelen onder 1 en 2 van tijdelijke aard zijn, tot het moment dat het terrein waarin de parkeervakken zich bevinden onderdeel worden van het werkterrein van de Zuidasdok (medio 2027, of zoveel eerder of later dat het zal duren voor het werkterrein van het Zuidasdok nodig is).

 

Zoals aangegeven op onderstaande tekening.

Amsterdam, 19 maart 2025

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,

 

Alieke Hordijk

Teammanager Expertisecentrum

Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken

Oneens met dit besluit?

Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.

Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.

 

Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:

•    Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB

•    Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.

•    Stuur het formulier op via de website.

 

Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.

Een brief versturen met daarin:

•    De datum

•    Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.

•    Waarom u het niet eens bent met het besluit

•    Uw handtekening

•    Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.

De termijn van zes weken is heel belangrijk.

Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.

U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.

 

Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

 

U stuurt uw brief naar:

Gemeente Amsterdam

T.a.v. Juridisch Bureau

Postbus 483

1000 AL AMSTERDAM

 

Schorsende werking

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.

 

Spoed? Voorlopige voorziening

Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:

 

http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.

 

of per post:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam

Afdeling Publiekrecht –teams bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

Naar boven