Registratienummer Vkb-2025-05- Spoorlaan

Redacteur Chiel Cornelissen

 

Besluit inzake Transformeren noordelijke rijstrook Spoorlaan tot busbaan.

 

Afdelingshoofd Anneloes Waelpoel

 

Datum besluit 14-03-2025

 

Publiceren ja, officiële bekendmaking

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

Overwegende dat:

  • op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • op grond van artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg leiden of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • de betreffende locaties wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de wvw 1994, in beheer is bij de gemeente Tilburg;

  • het college 16 mei 2023 de Agenda voor het stedelijk Openbaar Vervoer heeft vastgesteld waarin oa de volgende bouwsteen voor de nieuwe concessie van het regionaal openbaar vervoer (2026-2036) is bepaald:

  • het ontwikkelen van een netwerk van OV-assen met (zoveel als mogelijk) vrije busbanen. Dit betreft een oost-westelijke as over de Spoorlaan – Hart van Brabantlaan – Cobbenhagenlaan – Statenlaan en een noord-zuidelijke as over de

  • Ringbaan-West – Midden-Brabantweg – Heikantlaan - Wagnerplein/Stokhasseltlaan.

  • de doorstroming van het openbaar vervoer verbeterd wordt;

  • het OV-netwerk verbeterd wordt en er rijtijdwinst wordt behaald binnen de dienstregeling voor de lijnen die over de Spoorlaan rijden;

  • deze maatregelen worden genomen uit het oogpunt het verzekeren van de veiligheid op de weg; het beschermen van weggebruikers en passagiers; het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; het zo veel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.;

  • de gemeente Tilburg met belanghebbenden heeft gecommuniceerd over de geplande aanpassingen aan de openbare ruimte;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokken behoren te blijven;

  • over deze maatregelen overleg is gepleegd met de Politie-Chef van eenheid Zeeland-West-Brabant, District Hart van Brabant.

 

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels- en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, de Algemene wet bestuursrecht en het Mandaatbesluit van 15 mei 2012.

 

Besluit:

Het transformeren van de noordelijke rijstrook van de Spoorlaan (tussen St. Ceciliastraat en Eindhovenseweg) tot busbaan door het plaatsen van verkeersborden F13 (rijbaan of strook bussen) en markering “lijnbus” van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens, zoals is aangegeven op de aan dit besluit gehechte tekening:

  • Busbaan Spoorlaan MK-01 en MK-02

Het college van burgemeester en wethouders van Tilburg,

namens deze,

hoofd Ruimtelijke Uitvoering,

Anneloes Waelpoel

Iedereen, wiens belang betrokken is, kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken na publicatiedatum een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet in ieder geval worden voorzien van een datum, naam en adres van de bezwaarmaker, een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt en de gronden waarop bezwaar wordt gemaakt. Een eventueel bezwaarschrift kan worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 90155 te 5000 LH Tilburg.

 

Naar boven