Gemeenteblad van Eindhoven
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 114970 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Gemeenteblad 2025, 114970 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit naar aanleiding van straatexperiment Elzent Noord – De Bergen
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:
· de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);
· het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);
· het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);
· de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.
De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:
De verkeerssituatie in De Bergen (zuid) en Elzent-Noord vraagt al een aantal jaren om aandacht. De woonstraten werden gebruikt als verbinding tussen de westelijke Binnenring (Emmasingel – Keizersgracht-Wal – P. Czn. Hooftlaan) en de Westtangent (Doctor Schaepmanlaan – Edenstraat – Hoogstraat). Als gevolg hiervan kwamen klachten en meldingen binnen over de leefbaarheid en verkeersveiligheid die onder druk kwam te staan. Bewoners ervaarden niet alleen overlast van de intensiteit, maar ook van de snelheid van het gemotoriseerd verkeer.
Het beschouwde gebied is omgeven door de Grote Berg, Keizersgracht, Wal, P. Czn. Hooftlaan, Stratumsedijk, Doctor Schaepmanlaan, Edenstraat en Hoogstraat (zie figuur 1). Alle straten binnen dit gebied zijn als woonstraten (of erftoegangswegen) aangemerkt en maken deel uit van een 30 km/u-zone. In dergelijke woonstraten is een hoog aandeel doorgaand gemotoriseerd verkeer ongewenst.
Figuur 1: Afbakening gebied: De Bergen (Zuid) en Elzent-Noord
De gemeente Eindhoven is uitgebreid met bewoners en belanghebbenden in de wijk in gesprek gegaan over het tegengaan van doorgaand verkeer in het gebied.
Deelnemende belanghebbenden aan het participatieproces waren: bewonersvereniging De Bergen, wijkvereniging Den Elzent-Noord, verenigingen van eigenaren appartementencomplexen De Bergen (zuid), ondernemers van de Paradijslaan, obs De Trinoom, Fietsersbond. Zij vertegenwoordigen de bewoners en ondernemers in het gebied.
Op basis van dit uitgebreide traject hebben we onderzocht hoe we de verkeersveiligheid en leefbaarheid kunnen verbeteren door gewenste aanpassing van de verkeerscirculatie. Uiteindelijk zijn een tweetal varianten overgebleven als resultaat van dit proces.
Met een straatexperiment hebben we twee varianten gerealiseerd, gemonitord en geëvalueerd.
Het doel van het straatexperiment is geweest:
Onderzoeken welke van de twee varianten het meest effectief is, met name in het tegenhouden van het doorgaand verkeer en het verbeteren van de verkeersveiligheid in de wijken.
Vooraf is daarbij het voornemen uitgesproken om de meest effectieve variant te vertalen naar de definitieve situatie voor het gebied. Bovendien zijn de beoogde doelen van de aanpassingen aan de verkeerscirculatie vooraf gespecificeerd in een Programma van Eisen (PvE):
In figuur 2 en 3 zijn respectievelijk variant 1 en 2 uiteengezet.
Figuur 2: Maatregelen in variant 1
Figuur 3: Maatregelen in variant 2
Ten behoeve van de realisatie van de twee varianten zijn twee verkeersbesluiten genomen: verkeersbesluit d.d. 13 juli 2023, gepubliceerd d.d. 18 juli 2023 (gemeenteblad 2023, 314018) en verkeersbesluit d.d. 29 januari 2024, gepubliceerd d.d. 31 januari 2024 (gemeenteblad 2024, 48875).
De in de praktijk gerealiseerde varianten, de monitoring en de evaluatie hebben geleid tot een uiteindelijke keuze ten aanzien van de te treffen verkeersmaatregelen.
Met dit besluit worden de twee eerdere verkeersbesluiten (ten aanzien van de twee varianten) ingetrokken en wordt een nieuw verkeersbesluit genomen op grond van het definitieve ontwerp.
Onderstaande afbeelding geeft de definitieve inrichting weer. Deze inrichting is gebaseerd op variant 2, aangevuld met een aantal extra maatregelen.
De verkeersmaatregelen en bijbehorende bebording zijn uitgewerkt in drie verkeerstekeningen:
VKB-20250003, delen A, B en C, Aanpassing verkeerscirculatie Centrum zuid-west d.d. 3 februari 2025, Deze tekeningen zijn hieronder weergeven onder het kopje ‘besluit’ en tevens als bijlagen aan dit verkeersbesluit toegevoegd.
Motivering en belangenafweging
Voor de onderbouwing van de gemaakte keuzes wordt verwezen naar het document ‘Evaluatie straatexperiment verkeerscirculatie De Bergen (zuid) en Elzent-Noord’ d.d. 6 december 2024.
Dit document geeft uitvoerig het doorlopen proces van het straatexperiment weer en op welke wijze de afstemming met wijkvertegenwoordigers en belanghebbenden heeft plaatsgevonden. Daarnaast wordt ingegaan op de werkwijze van de evaluatie, de evaluatieresultaten en de getrokken conclusies.
De tekst van betreffend document maakt integraal onderdeel uit van dit besluit en dient als hier ingelast te worden beschouwd.
Het straatexperiment heeft het mogelijk gemaakt om twee varianten te onderzoeken en op een uitgebreide manier te monitoren. De monitoring maakt bovendien inzichtelijk dat het experiment effectief is geweest. Het voornaamste doel, het tegengaan van doorgaand verkeer en daarmee de hoeveelheid verkeer in het gebied verminderen, is behaald.
Zoals uit bovengenoemd document tevens naar voren komt, kunnen de maatregelen daarentegen ook nadelige gevolgen de met zich meebrengen. Door de aangepaste verkeerscirculatie zijn sommige bestemmingen via een aangepaste, minder directe route bereikbaar.
Hoewel er omrijdafstanden ontstaan door de uitvoering van de definitieve maatregelen, blijft de bereikbaarheid voldoende. Alle bestemmingen in het gebied blijven bereikbaar en het gebied blijft in de definitieve inrichting via meerdere routes toegankelijk. De extra reistijd weegt niet op tegen het voordeel van een rustiger gebied.
In enkele straten is de drukte ten opzichte van de oorspronkelijke situatie toegenomen door verschuivingen van de stromen door het gebied. Ondanks deze verschuivingen blijven de aantallen motorvoertuigen op alle straten in het gebied acceptabel. In de definitieve inrichting worden specifieke problemen tegengegaan door aanvullende maatregelen, die in overleg met bewoners zijn/worden bepaald.
Het belang van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van bestemmingsverkeer, het belang van het voorkomen van overlast en/of hinder, veroorzaakt door doorgaand autoverkeer, en het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg prevaleren boven het belang van het waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De verkeersmaatregelen leiden volgens het college niet tot onevenredige hinder of overlast voor betrokkenen (artikel 3:4, lid 2, van de Awb).
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid.
De politie kan instemmen met de verkeersmaatregelen onder het volgende voorbehoud.
Het gebruik van obstakels om wegen af te sluiten of om wegen te versmallen wordt afgeraden. Deze obstakels, zoals plantenbakken of varkensruggen, zijn niet vergevingsgezind en kunnen derhalve gevaar voor het verkeer opleveren.
Aangaande een geslotenverklaring met een onderbord waarop bepaalde bestuurders uitgezonderd worden; deze constructie leidt, bij bezwaren op handhaving, mogelijk op juridische complicaties. De politie geeft weinig prioriteit aan het handhaven op geslotenverklaringen van deze aard.
· het intrekken van verkeersbesluit d.d. 13 juli 2023, gepubliceerd d.d. 18 juli 2023 (gemeenteblad 2023, 314018);
· het intrekken van verkeersbesluit d.d. 29 januari 2024, gepubliceerd d.d. 31 januari 2024 (gemeenteblad 2024, 48875).
Het college besluit vervolgens, ten aanzien van onderstaande straten, tot:
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
De maatregelen staan weergegeven tekening VKB-20250003, Deel A, Aanpassing verkeerscirculatie Centrum zuid-west d.d. 3 februari 2025:
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
De maatregelen staan weergegeven tekening VKB-20250003, Deel B, Aanpassing verkeerscirculatie Centrum zuid-west d.d. 3 februari 2025:
De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:
De maatregelen staan weergegeven op tekening VKB-20250003, Deel C, Aanpassing verkeerscirculatie Centrum zuid-west d.d. 3 februari 2025:
De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-114970.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.