Tiende wijziging van de Regeling organisatie 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rotterdam,

 

gelezen het voorstel van de wethouder Financiën, Organisatie, Dienstverlening en Grote Projecten van 21 februari 2025 met kenmerk M2502-3156;

 

gelet op artikel 160, eerste lid, onderdeel c, van de Gemeentewet;

 

overwegende, dat het wenselijk is om in de Regeling organisatie 2016 de positie van de Directie Bestuurszaken en de Directeur Bestuurszaken te expliciteren;

 

besluit:

Artikel I  

De Regeling organisatie 2016 wordt als volgt gewijzigd:

 

A.

 

Aan artikel 1 wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel g door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • h.

    directeur Bestuurszaken: functionaris die verantwoordelijk is voor de directe ondersteuning van het college, de burgemeester, de algemeen directeur en de concerndirectie om binnen en buiten Rotterdam tot de dagelijkse en lange termijnkeuzes te komen en verantwoordelijk is voor het bijbehorend bestuurlijk besluitvormingsproces. Daarbij draagt de directeur Bestuurszaken verantwoordelijkheid over het dagelijks beheer en de dagelijkse leiding van de directie Bestuurszaken.

B.

 

Aan artikel 2, derde lid, wordt, onder vervanging van de punt aan het slot van het onderdeel ‘Directie Veiligheid’ door een puntkomma, een onderdeel toegevoegd, luidende:

 

  • Directie Bestuurszaken.

C

 

In artikel 11, derde lid, vervalt het onderdeel ‘Concernstaf en Strategie’.

 

D

 

Na artikel 13a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

 

  • Artikel 13b Directie Bestuurszaken

    De directie Bestuurszaken is verantwoordelijk voor een goed verloop van het dagelijks bestuur van de gemeente Rotterdam. De directie verzorgt de (in)directe ondersteuning van het college, de burgemeester, de algemeen directeur en de concerndirectie om binnen en buiten Rotterdam tot de dagelijkse en langetermijnkeuzes te komen.

E

 

In artikel 15 wordt na ‘de concerncontroller’ ingevoegd ‘, de directeur Bestuurszaken’.

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2025.

Aldus vastgesteld in de vergadering van 11 maart 2025.

De secretaris,

G.J.D. Wigmans

De burgemeester,

C.J. Schouten

Toelichting  

Passend bij de ontwikkelingen in het kader van Kiezen voor Rotterdam, is voorgenomen om de directie Concernstaf en Strategie te ontvlechten van het cluster Bestuurs- en Concernondersteuning en de directie onder directe aansturing van de algemeen directeur te laten vallen. Dit besluit is een uitwerking van dit voornemen.

 

Door te kiezen voor ontvlechting van de directie en deze als een centrale staf direct onder de algemeen directeur te brengen, wordt tegemoetgekomen aan de wens om meer te sturen op een langetermijnvisie op inhoud, samenhang, organisatieontwikkeling, financiële strategie en bestuurlijke besluitvorming.

 

Tevens wordt met deze wijziging de naam van de directie gewijzigd naar directie Bestuurszaken.

 

Dit gemeenteblad ligt ook ter inzage bij het Concern Informatiecentrum Rotterdam (CIC): 010-267 2514 of bir@rotterdam.nl

Naar boven