Gemeenteblad van Gooise Meren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gooise Meren | Gemeenteblad 2025, 1147 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Gooise Meren | Gemeenteblad 2025, 1147 | beleidsregel |
Beleidsregels Eigen bijdrage Ontheemden Oekraïne gemeente Bussum 2025
In deze beleidsregels en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Ontheemde: De vreemdeling die tijdelijke bescherming geniet als bedoeld in artikel 1 van de Vreemdelingenwet 2000, omdat hij onder de reikwijdte valt van het Uitvoeringsbesluit van 4 maart 2022 van de richtlijn 2001/55/EG of een verlenging daarvan;
Alle andere begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne, de Algemene wet bestuursrecht, alsmede andere wet-en regelgeving.
Volwassen ontheemden met inkomsten in de gemeentelijke opvang gaan een eigen bijdrage betalen voor de opvang. Het conflict in Oekraïne duurt voort, hierdoor blijft opvang nodig. Om naar een hogere mate van participatie en zelfredzaamheid door ontheemden uit Oekraïne toe te werken is de RooO hiervoor gewijzigd.
Artikel 5 Drempelbedrag geen eigen bijdrage
*leefgeldbedragen per 1 januari 2025
**berekening drempelbedrag: leefgeld + 15% + eigen bijdrage
*leefgeldbedragen per 1 januari 2025
**berekening drempelbedrag: leefgeld + 15% + eigen bijdrage
Artikel 6. Betalen eigen bijdrage
De eigen bijdrage wordt maandelijks met ingang van 1 februari 2025 over de voorafgaande kalendermaand voldaan middels een periodieke overboeking die de ontheemde zelf heeft afgegeven aan zijn/haar bank.
Als een ontheemde de gevraagde informatie niet binnen twee weken na het verzoek hierom heeft verstrekt of als een ontheemde inkomsten verborgen heeft gehouden en daardoor ten onrechte van de verstrekkingen op grond van de Regeling gebruik heeft gemaakt, mag de gemeente overeenkomstig artikel 8, eerste lid, onder c dan wel onder d van de Regeling, overgaan tot het opleggen van een eigen bijdrage.
Artikel 8 Onevenredige benadeling
Uitgangspunt is dat de vastgestelde doelgroep de eigen bijdrage betaalt. Echter, het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat ontheemden onevenredig worden geschaad door inning van de bijdrage. In deze gevallen kan de gemeente gemotiveerd hiervan afwijken indien in gesprek met de ontheemde de onevenredigheid in beeld is gebracht. Hiermee voorkomt de gemeente ook mogelijke bezwaar- en beroepschriften.
Burgemeester en wethouders van Gooise Meren,
Maurits Voorhorst
Gemeentesecretaris
De heer H. Ter Heegde
Burgemeester
De regering vindt het redelijk dat ontheemden uit Oekraïne die kunnen bijdragen aan de kosten van hun opvang, dat doen. Andere vluchtelingen met een eigen inkomen betalen ook een eigen bijdrage aan hun opvang. De eigen bijdrage dient te worden betaald als bijdrage in de opvangkosten voor GWE (gas, water en elektra) en, indien aanwezig, catering.
De inlichtingenplicht bestaat uit twee componenten (zie art. 2a RooO):
Indien uit de verstrekte informatie blijkt dat een ontheemde onvoldoende inkomsten heeft voor het betalen van de eigen bijdrage, dan kan de gemeente de opgegeven inkomsten controleren in Suwinet: de polisadministratie van het UWV.
Als inlichtingen niet/niet op tijd worden aangeleverd legt de gemeente van rechtswege een eigen bijdrage op aan ontheemde.
Ontheemden die verblijven in een gemeentelijke opvangvoorziening komen in aanmerking voor het betalen van de verplichte eigen bijdrage. Op basis van de gezinssamenstelling en het inkomen wordt een eigen bijdrage per maand berekend. Ontheemden zijn zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van wijzigingen in inkomsten en gezinssamenstelling.
Ontheemden die in aanmerking komen voor de verplichte eigen bijdrage zorgen zelf voor een periodieke overboeking. Medewerkers van leefgeld of het locatiemanagement kunnen hierbij ondersteuning bieden.
Drempelbedrag geen eigen bijdrage
Vanuit de gedachte dat werken moet lonen, is het gerechtvaardigd dat een ontheemde onderaan de streep meer overhoudt dan de enkele norm voor leefgeld. De gemeente hanteert in de berekening van de eigen bijdrage 15% extra inkomsten boven op de inkomsten van een ontheemde, zodat ontheemden gestimuleerd worden om te (blijven) werken. De verhoging van 15% op de inkomsten zorgt er namelijk voor dat het besteedbaar inkomen, na inning van de eigen bijdrage, hoger is dan het bedrag dat aan leefgeld zou zijn ontvangen. De ‘15%’ sluit aan op de inkomstenvrijlating in de Participatiewet en is ook het advies van de VNG.
Indien het inkomen na aftrek van de eigen bijdrage onder het bedrag aan leefgeld komt, dan vervalt de verplichting tot het betalen van een eigen bijdrage.
Zie artikel 10 van de Regeling voor de exacte bedragen van het leefgeld.
Er is sprake van onevenredig nadeel als iemand door het betalen van de bijdrage niet redelijkerwijs in het eigen levensonderhoud kan voorzien. Ontheemden die een verplichte eigen bijdrage betalen, moeten minimaal hetzelfde bedrag overhouden als ontheemden die alleen leefgeld krijgen + 15%. Indien het inkomen (lees: leefgeld) na inning van de eigen bijdrage onder deze drempel valt, bestaat geen verplichting tot het betalen van de eigen bijdrage. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat het inkomen boven de leefgeldgrens uitkomt, maar dat er wegens niet te voorkomen extra kosten onvoldoende leefgeld overblijft. In die gevallen kan de gemeente gemotiveerd afzien van het opleggen van een verplichte eigen bijdrage (maatwerk). Wel kan de gemeente besluiten om het leefgeld geheel of ten dele in te trekken. Ontheemden hebben zelf de verantwoordelijkheid om aan de gemeente kenbaar te maken dat zij onevenredig zouden worden benadeeld door het innen van de eigen bijdrage en/of het intrekken van het leefgeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-1147.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.