Verkeersbesluit: aanbrengen van wegmarkering (haaientanden) op het fietspad kruising met de Oudeweg te Reeuwijk

 

Onderwerp: Verkeersbesluit voor het aanbrengen van wegmarkering (haaientanden) op het fietspad kruising met de Oudeweg te Reeuwijk

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het juridisch kader

  • De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Algemeen Mandaatbesluit gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Tussen de Oudeweg en Moerweide te Reeuwijk ligt een twee richtingen fietspad. Dit fietspad sluit op Moerweide aan op een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en kom uit een kruisingsplateau. Aan de zijde van de Oudeweg sluit het fietspad aan op een verhoogd vrij liggend fietspad in twee richtingen, dat parallel is gelegen aan de Oudeweg. Doordat het fietspad niet haaks aansluit op dit vrij liggende fietspad is het zicht in de bocht onvoldoende en daardoor gevaarlijk voor de gebruikers van dit fietspad.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van de doelstellingen als bedoeld in artikel 2 WVW

  • (lid 1a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

is het gewenst om een voorrangssituatie te creëren voor op het vrij liggende fietspad dat parallel is gelegen aan de Oudeweg, door het aanbrengen van wegmarkering, respectievelijk haaientanden.

 

Motivering

Het aanbrengen van haaientanden op een fietspad is een nuttige verkeersmaatregel, en er zijn verschillende motiveringen om dit te doen:

1. Verbetering van verkeersveiligheid

Haaientanden dwingen fietsers te stoppen en voorrang te verlenen aan andere verkeersdeelnemers. Dit vermindert de kans op aanrijdingen, vooral op kruispunten waar zicht beperkt is of verkeersstromen elkaar kruisen.

 

2. Duidelijke voorrangssituatie

De haaientanden zorgen voor een visueel herkenbare en uniforme aanduiding van voorrang. Zowel fietsers als andere weggebruikers weten direct wie voorrang heeft, wat verwarring en mogelijk gevaarlijke situaties voorkomt.

 

3. Voorkoming van ongelukken op kruispunten

Kruispunten zijn vaak risicogebieden. Door fietsers te verplichten af te remmen en op te letten voordat ze oversteken, wordt de kans op onverwachte botsingen of gevaarlijke situaties aanzienlijk verminderd.

 

4. Vergroten van verantwoordelijkheid

Haaientanden moedigen fietsers aan om bewust na te denken over hun positie in het verkeer. Het activeert de alertheid en verhoogt de aandacht op potentiële gevaren in de omgeving.

 

Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit zijn deze niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Advies Werkgroep Verkeerszaken

Het college is door de Werkgroep Verkeerszaken over de verkeerssituatie geadviseerd. In de werkgroep zijn adviseurs van gemeente, hulpdiensten en belangenorganisatie Veilig Verkeer Nederland vertegenwoordigd. De werkgroep heeft een positief advies uitgebracht.

Advies politie

Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is het verkeersbesluit ter advisering overhandigd aan (de gemachtigde van) de korpschef van het regionaal politiekorps Eenheid Den Haag. De politie heeft op 5 december 2024 een positief advies uitgebracht.

 

B esluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Bodegraven-Reeuwijk om:

  • Een voorrangssituatie te creëren op het vrij liggende fietspad parallel gelegen aan de Oudeweg, door wegmarkering – respectievelijk haaientanden - aan te brengen.

Bodegraven,

Namens deze,

Team wegen en verkeer, J. van der Heide

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Postbus 401, 2410 AK Bodegraven.

 

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Afschriften

  • Politiekorps Eenheid Den Haag

  • Boa’s gemeente Bodegraven-Reeuwijk

 

Locatieafbeelding(en)

 

 

Naar boven