Verkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – Houtrakkerweg en Zijkanaal F-West

Onderwerp: Invoeren 30km-zone en parkeerverbodszone

Nummer: XS-25031002.924

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

  • a.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • b.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • In afwijking van artikel 35 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient voor de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel een verkeersbesluit te worden genomen, indien de tijdelijke plaatsing of de tijdelijke maatregel langer duurt dan vier maanden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

 

Het oostelijk deel van de Houtrakkerweg en de Zijkanaal F-West in Halfweg zijn aan onderhoud toe. Daarbij is het ook de wens deze wegen, conform de Wegcategorisering uit de Mobiliteitsvisie, in te richten als erftoegangsweg met een maximum snelheid van 30 km/u (ETW30).

Daarom wordt bij de overgang van de Wethouder van Essenweg, wat een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/u is (GOW50), naar de Houtrakkerweg een inritconstructie gerealiseerd. Hierdoor komt de huidige voorrangsregeling met verkeersborden en haaientanden te vervallen.

Normaal gesproken wordt op een ETW30 klinkerverharding toegepast. Echter, vanwege de ligging op een dijklichaam is dat hier helaas niet mogelijk.

Als gevolg van de zeer beperkte ruimte is het realiseren van een trottoir niet mogelijk. Op de Houtrakkerweg kunnen voetgangers echter via het parkeerterrein lopen, waar de snelheid al lager zal zijn en de hoeveelheid verkeer minder. Bovendien zullen het parkeerterrein en de brug naar het station voor de meeste voetgangers juist de bestemming zijn. Daarom wordt een voetpad aangebracht vanaf de Wethouder van Essenweg tot en met de inrit naar het parkeerterrein.

Op de Zijkanaal F-West is ook geen ruimte om een voetgangersvoorziening te realiseren die aan enige richtlijn voldoet. Dat hoeft ook geen probleem te zijn, omdat de voetgangers bij de afwezigheid van een voetpad ook op de rijbaan mogen lopen. Bovendien is zowel de snelheid als de intensiteit hier al erg laag.

Omdat de Houtrakkerweg een vrij lange rechtstand heeft, wordt er een extra drempel aangebracht, waardoor er geen rechtstanden langer dan 100m zijn, zonder snelheid remmende maatregel.

De losse parkeerverboden op de Houtrakkerweg zullen vervangen worden door een parkeerverbodszone.

Daarnaast heeft de NS aangegeven dat zij het parkeerterrein anders willen gaan inrichten door onder andere het eenrichtingsverkeer op te heffen en een gecombineerde in-/uitrit te maken.

De Zijkanaal F-West wordt in het midden gekruist door een fietspad welke verhoogd is aangelegd. Volgens het fietsroute netwerk uit de mobiliteitsvisie is dit een stukje recreatieve fietsroute, die aan beide zijden aansluit op een hoofdfietsroute. Dit fietspad staat aan de westzijde van de kruising aangegeven als fietspad en aan de oostzijde als bromfietspad. Omdat er geen voorrangsregeling op deze kruising van toepassing is, is het een gelijkwaardige kruising, waardoor verkeer van rechts voor gaat. Op 3 april 2020 heeft de gemeente Haarlemmermeer een verkeersbesluit genomen om een voorrangsregeling in te stellen op deze kruising. Dit ging om het instellen van een stopverplichting waarbij het verkeer op de Zijkanaal F-West verplicht moest stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer op het fietspad. Door het kruispunt te voorzien van deze voorrangsregeling beoogde de gemeente de verkeerssituatie te verduidelijken en verkeersveiliger te maken. Naar aanleiding van ingekomen bezwaren van bewoners van Zijkanaal F-West en de daaruit volgende gesprekken met bewoners heeft de gemeente Haarlemmermeer in oktober 2020 besloten het verkeersbesluit weer in te trekken. De bewoners gaven aan dat fietsers vaak erg hard op dit fietspad rijden en dat het in de voorrang leggen van het fietspad dit alleen maar zou bevorderen. Bovendien zijn kruisingen binnen een 30km-zone normaal gesproken gelijkwaardig. In overleg met de bewoners, is er daarom voor gekozen op de huidige gelijkwaardige kruising een geel attentie vlak en taludmarkering aan te brengen, zodat zowel de fietsers als de kruisende automobilisten extra geattendeerd worden op deze kruising. Er wordt geen verhoging toegepast omdat het fietspad al verhoogd op een dijk ligt. De voorrangssituatie blijft daarmee hetzelfde als in de huidige situatie. Ook zal het zicht verbeterd worden door het groen te snoeien nabij deze kruising en zullen er bochtstralen tussen het fietspad en de Zijkanaal F-West toegepast worden.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de kruising van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg met de Wethouder van Essenweg.

 

  • 2.

    Het aanduiden van een 30 km/u zone (plaatsen borden A1 en A2 RVV 1990 met opdruk zone en 30) aan het begin van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de Zijkanaal F West, nabij de aansluiting met de Zijkanaal F Oost.

 

  • 3.

    Het intrekken van de parkeerverboden op het oostelijke deel van de Houtrakkerweg (verwijderen E1 RVV 1990).

 

  • 4.

    Het aanduiden van een parkeerverbod zone (plaatsen borden E1 RVV 1990 met opdruk zone) aan het begin van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de weg net voor de bocht naar de Zijkanaal F West.

 

  • 5.

    Opheffen van het eenrichtingsverkeer op het parkeerterrein (verwijderen borden C2 en C3).

 

  • 6.

    De vooraankondiging van de geslotenverklaring voertuigen breder van 2,2m (plaatsen bord C18 RVV 1990 met opdruk 2,2m en onderbord met opdruk 500m) aan het begin van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg. Niet verkeersbesluit plichtig.

 

De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met nummer 4235320.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeerssituatie met het verlagen van de maximum snelheid veiliger wordt en voor minder overlast zorgt.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Hoewel de snelheid voor het gemotoriseerde verkeer lager wordt, blijven de gevolgen voor hen zeer beperkt omdat de gereden snelheid al onder de 30km/u ligt.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Niet gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van niet gemotoriseerd verkeer. Door de maximum snelheid te verlagen, wordt het toegestane snelheidsverschil tussen ‘niet gemotoriseerd verkeer’ en ‘gemotoriseerd verkeer’ lager. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

Er heeft overleg plaatsgevonden met een vertegenwoordiging van de woonbootbewoners van Zijkanaal F west op 8 mei 2024.

 

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18 februari 2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met nummer 4235320, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de kruising van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg op de Wethouder van Essenweg.

 

  • 2.

    Het aanduiden van een 30 km/u zone aan het beging van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de Zijkanaal F West, nabij de aansluiting met de Zijkanaal F Oost, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I RVV 1990 met opdruk zone 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone”.

 

  • 3.

    Het intrekken van de parkeerverboden op het oostelijke deel van de Houtrakkerweg door het verwijderen van borden conform model E1 uit bijlage I RVV 1990.

 

  • 4.

    Het aanduiden van een parkeerverbodzone aan het beging van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de weg net voor de bocht naar de Zijkanaal F West, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin parkeerverbodzone” respectievelijk “einde parkeerverbodzone”.

 

  • 5.

    Opheffen van het eenrichtingsverkeer op het parkeerterrein door het verwijderen van de borden conform model C2 en C3 uit bijlage I RVV 1990.

 

  • 6.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-3-2025.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven