Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 113101 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 113101 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – Gemeente Haarlemmermeer – Halfweg – Houtrakkerweg en Zijkanaal F-West
Onderwerp: Invoeren 30km-zone en parkeerverbodszone
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
Het oostelijk deel van de Houtrakkerweg en de Zijkanaal F-West in Halfweg zijn aan onderhoud toe. Daarbij is het ook de wens deze wegen, conform de Wegcategorisering uit de Mobiliteitsvisie, in te richten als erftoegangsweg met een maximum snelheid van 30 km/u (ETW30).
Daarom wordt bij de overgang van de Wethouder van Essenweg, wat een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50km/u is (GOW50), naar de Houtrakkerweg een inritconstructie gerealiseerd. Hierdoor komt de huidige voorrangsregeling met verkeersborden en haaientanden te vervallen.
Normaal gesproken wordt op een ETW30 klinkerverharding toegepast. Echter, vanwege de ligging op een dijklichaam is dat hier helaas niet mogelijk.
Als gevolg van de zeer beperkte ruimte is het realiseren van een trottoir niet mogelijk. Op de Houtrakkerweg kunnen voetgangers echter via het parkeerterrein lopen, waar de snelheid al lager zal zijn en de hoeveelheid verkeer minder. Bovendien zullen het parkeerterrein en de brug naar het station voor de meeste voetgangers juist de bestemming zijn. Daarom wordt een voetpad aangebracht vanaf de Wethouder van Essenweg tot en met de inrit naar het parkeerterrein.
Op de Zijkanaal F-West is ook geen ruimte om een voetgangersvoorziening te realiseren die aan enige richtlijn voldoet. Dat hoeft ook geen probleem te zijn, omdat de voetgangers bij de afwezigheid van een voetpad ook op de rijbaan mogen lopen. Bovendien is zowel de snelheid als de intensiteit hier al erg laag.
Omdat de Houtrakkerweg een vrij lange rechtstand heeft, wordt er een extra drempel aangebracht, waardoor er geen rechtstanden langer dan 100m zijn, zonder snelheid remmende maatregel.
De losse parkeerverboden op de Houtrakkerweg zullen vervangen worden door een parkeerverbodszone.
Daarnaast heeft de NS aangegeven dat zij het parkeerterrein anders willen gaan inrichten door onder andere het eenrichtingsverkeer op te heffen en een gecombineerde in-/uitrit te maken.
De Zijkanaal F-West wordt in het midden gekruist door een fietspad welke verhoogd is aangelegd. Volgens het fietsroute netwerk uit de mobiliteitsvisie is dit een stukje recreatieve fietsroute, die aan beide zijden aansluit op een hoofdfietsroute. Dit fietspad staat aan de westzijde van de kruising aangegeven als fietspad en aan de oostzijde als bromfietspad. Omdat er geen voorrangsregeling op deze kruising van toepassing is, is het een gelijkwaardige kruising, waardoor verkeer van rechts voor gaat. Op 3 april 2020 heeft de gemeente Haarlemmermeer een verkeersbesluit genomen om een voorrangsregeling in te stellen op deze kruising. Dit ging om het instellen van een stopverplichting waarbij het verkeer op de Zijkanaal F-West verplicht moest stoppen en voorrang verlenen aan het verkeer op het fietspad. Door het kruispunt te voorzien van deze voorrangsregeling beoogde de gemeente de verkeerssituatie te verduidelijken en verkeersveiliger te maken. Naar aanleiding van ingekomen bezwaren van bewoners van Zijkanaal F-West en de daaruit volgende gesprekken met bewoners heeft de gemeente Haarlemmermeer in oktober 2020 besloten het verkeersbesluit weer in te trekken. De bewoners gaven aan dat fietsers vaak erg hard op dit fietspad rijden en dat het in de voorrang leggen van het fietspad dit alleen maar zou bevorderen. Bovendien zijn kruisingen binnen een 30km-zone normaal gesproken gelijkwaardig. In overleg met de bewoners, is er daarom voor gekozen op de huidige gelijkwaardige kruising een geel attentie vlak en taludmarkering aan te brengen, zodat zowel de fietsers als de kruisende automobilisten extra geattendeerd worden op deze kruising. Er wordt geen verhoging toegepast omdat het fietspad al verhoogd op een dijk ligt. De voorrangssituatie blijft daarmee hetzelfde als in de huidige situatie. Ook zal het zicht verbeterd worden door het groen te snoeien nabij deze kruising en zullen er bochtstralen tussen het fietspad en de Zijkanaal F-West toegepast worden.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de kruising van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg met de Wethouder van Essenweg.
De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met nummer 4235320.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:
Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.
De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeerssituatie met het verlagen van de maximum snelheid veiliger wordt en voor minder overlast zorgt.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
Hoewel de snelheid voor het gemotoriseerde verkeer lager wordt, blijven de gevolgen voor hen zeer beperkt omdat de gereden snelheid al onder de 30km/u ligt.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
De maatregelen zijn in het belang van niet gemotoriseerd verkeer. Door de maximum snelheid te verlagen, wordt het toegestane snelheidsverschil tussen ‘niet gemotoriseerd verkeer’ en ‘gemotoriseerd verkeer’ lager. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren. Dat is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.
Er heeft overleg plaatsgevonden met een vertegenwoordiging van de woonbootbewoners van Zijkanaal F west op 8 mei 2024.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 18 februari 2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekeningen met nummer 4235320, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B4, B5 en B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de kruising van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg op de Wethouder van Essenweg.
Het aanduiden van een 30 km/u zone aan het beging van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de Zijkanaal F West, nabij de aansluiting met de Zijkanaal F Oost, door het plaatsen van borden conform model A1 en A2 uit bijlage I RVV 1990 met opdruk zone 30, zoals aangegeven in artikel 66 van het RVV 1990, inhoudende “begin 30 km/h zone” en “einde 30 km/h zone”.
Het aanduiden van een parkeerverbodzone aan het beging van het oostelijke deel van de Houtrakkerweg en aan het einde van de weg net voor de bocht naar de Zijkanaal F West, door het plaatsen van borden conform model E1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990 met opdruk “zone”, inhoudende “begin parkeerverbodzone” respectievelijk “einde parkeerverbodzone”.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-113101.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.