Overwegingen ten aanzien van het besluit
De behoefte aan laadpalen in de openbare ruimte neemt enorm toe. Er komen bij de gemeente regelmatig algemene verzoeken, voor eigen gebruik en/of bezoek. Met name op strategische locaties, bij sportaccomodaties, uitvaartcentrum, in wijken met veel eigen opritten en ook op plekken waar een bestaande laadpaal in de nabijheid al veel wordt gebruikt.
Prognoses van Elaad laten zien dat er in de gemeente Hellendoorn de komende jaren een enorme groei wordt verwacht. Om dit te faciliteren is op voorhand al een aantal laadpalen in de openbare ruimte nodig.
Beleid bij de gemeente is om elektrisch rijden te stimuleren.
In de consessie, uitgeschreven door de provincie, wordt ook voorzien in laadpalen op locaties die nodig zijn op basis van de prognose-cijfers. Voor het jaar 2026 kunnen op extra locaties laadpalen geplaatst worden door de concessiehouder. Dit helpt om eerder de doelstelling te bereiken.
In deze behoefte kan niet worden voorzien door reeds aanwezige oplaadpalen in de nabije omgeving of door parkeer- en oplaadmogelijkheden op eigen terrein.
De parkeerdruk in de directe omgeving maakt dat het nodig is voor het gebruik dat er 2 parkeerplaatsen worden gereserveerd voor het opladen van elektrische voertuigen. In eerste instantie wordt er minimaal 1 parkeerplaats gereserveerd. Bij hoog gebruik van de laadpaal wordt in ieder geval ook het 2e vak gereserveerd.
Het gebruik van elektrische voeruigen draagt bij aan een schonere lucht, minder uitstoot van CO2 en minder geluidsoverlast.
Deze plekken zijn centraal gelegen en kunnen daarom door meerdere bewoners en bezoekers gebruikt worden.
De locaties zijn in het algemeen voorgelegd aan de inwoners via een participatie-traject in oktober 2024. Op deze locaties zijn meerdere positieve en geen negatieve reacties binnengekomen.
Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Met het verkeersbesluit wordt beoogd:
* het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
* het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
* het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Een laadpaal heeft 2 aansluitingen. Het is dan ook gewenst om twee parkeervakken aan te wijzen die gereserveerd wordt voor het opladen van een elektrische auto. Zo is de bereikbaarheid en bruikbaarheid van de elektrische laadpaal gegarandeerd voor elektrische voertuigen.
In artikel 24 BABW staat dat over dit besluit overleg gevoerd moet worden met de politie. De verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, DROS afdeling Infrastructuur, is om advies gevraagd. Hij bracht een positief advies uit
Bedoelde wegen is in eigendom en beheer bij de gemeente Hellendoorn.