Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 112924 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 112924 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nieuwe Molenaarslaan
Onderwerp: intrekken verkeersbesluit met betrekking tot het aanpassen van voorrangsregelingen op 3 kruispunten
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In november 2022 heeft de verkeersadviseur van de Nationale Politie een e-mail gestuurd aan de gemeente Haarlemmermeer die betrekking heeft op een ongeval op de Nieuwe Molenaarslaan in Hoofddorp. Het ongeval is geanalyseerd door de afdeling Verkeersongevallen Analyse en zij constateerden dat drie kruispunten met de Nieuwe Molenaarslaan qua inrichting, bebording en markering niet juist zijn. Het gaat om de kruipunten met de Paros, de Iraklia en de Naxos.
Op de toeleidende wegen staan namelijk voorrangsborden B6 en zijn haaientanden aangebracht. Ook zijn er uitritconstructies gerealiseerd waarbij tevens voorrangsborden B6 en haaientanden zijn aangebracht. En zijn er borden ‘verplicht fietspad’ aangebracht op locaties waar geen fietspad ligt.
De verkeersadviseur van de Nationale Politie geeft aan dat de wegbeheerder hiermee een situatie heeft gecreëerd waarbij weggebruikers zich moeten afvragen wat er van hen verlangd wordt. De verkeersadviseur heeft de gemeente daarom verzocht maatregelen te nemen om de kruispunten correct in te richten. Wij hebben onderzoek gedaan om tot een correcte inrichting te komen.
Naar aanleiding van dit onderzoek is op 11 oktober 2024 een verkeersbesluit gepubliceerd met kenmerk XS-24100809.587. In dat verkeersbesluit is uitgelegd dat de inrichting van de Nieuwe Molenaarslaan veel weg heeft van de inrichting van de Deltaweg dat ook in Hoofddorp ligt. Op de Deltaweg zijn de zijstraten namelijk ook voorzien van uitritconstructies én liggen een aantal fietsoversteken in de voorrang. Echter liggen de fietsoversteken en de uitritconstructies van de Deltaweg niet zo dicht bij elkaar als in de Nieuwe Molenaarslaan het geval is.
Wij hebben er toen voor gekozen om de fietsoversteken wel op dezelfde locatie te laten liggen, maar dan uit de voorrang te halen. Ondanks dat fietsers dan geen voorrang meer hebben, is dit de meest verkeersveilige oplossing. Omdat het dan vreemd is dat voetgangers voorrang hebben (zebrapad) en fietsers niet, is ervoor gekozen ook het zebrapad te verwijderen. Deze oversteeklocaties voor fietsers en voetgangers liggen niet op de voor hen doorgaande routes.
Met deze zou de voorrangssituatie zodanig aangepast zijn dat de weginrichting correct is. Wij hebben aangegeven dat dit voor de weggebruikers duidelijker en daarmee verkeerveiliger is.
Na de publicatie van het verkeersbesluit op 11 oktober 2024 zijn er veel bezwaren binnengekomen. De inhoud van de bezwaren liepen uiteen, waarbij onder meer naar voren kwam dat de zebrapaden behouden moesten blijven. Maar het belangrijkste punt dat inwoners noemen is dat er te weinig, of zelfs helemaal geen participatie heeft plaatsgevonden. Wij hebben hierop besloten de geplande uitvoering van de werkzaamheden niet door te laten gaan en wij hebben vervolgens een informatiebijeenkomst georganiseerd op 13 november 2024.
Tijdens deze bijeenkomst is uitleg gegeven waarom de huidige situatie niet in stand kan blijven en is uitgelegd hoe we tot het voorstel zijn gekomen om de fietsers en voetgangers uit de voorrang te houden. Tijdens deze bijeenkomst is ook gezorgd voor een tekening met mogelijke nieuwe varianten. Tijdens de avond konden aanwezigen reageren op deze varianten en ook daarna was er nog ruimte om digitaal te reageren.
Na de bijeenkomst is een klankbordgroep opgericht waarmee we het ontwerpproces verder vormgeven om tot een oplossing te komen die door inwoners, gemeente en overige betrokken organisaties gedragen wordt. Een eerste met de klankbordgroep heeft plaatsgevonden op 9 januari 2025.
Wij zijn nu in overleg met de omgeving om tot een nieuw ontwerp te komen. Aangezien op basis van alle reacties uit de omgeving besloten is om de maatregelen uit het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 niet uit te voeren wordt het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 met dit verkeersbesluit geheel ingetrokken. Op basis van de uitkomsten van de klankbordgroep wordt een tweede informatiebijeenkomst georganiseerd met omwonenden en zal er een nieuw verkeersbesluit worden genomen.
De maatregelen uit het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 kwamen voort uit een schrijven van de Nationale Politie met het dringende verzoek om het kruispunt correct in te richten. Dit is noodzakelijk. Ondanks deze noodzaak wordt het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 met dit verkeersbesluit ingetrokken omdat we met de omgeving in overleg zijn om tot een gezamenlijk en gedragen oplossing te komen. Dit terwijl er in het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 onterecht werd aangeven dat er geen participatie nodig zou zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 04-03-2025 is dit intrekkingsbesluit behandeld in de werkgroep. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
1. Het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 11 oktober 2024 met kenmerk XS-24100809.587;
2. Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 17-3-2025.
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-112924.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.