Verkeersbesluit: Instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtverkeer op de Oud-Bodegraafseweg, gelegen tussen Doortocht en Van Tolstraat te Bodegraven

 

Onderwerp: Verkeersbesluit voor Oud-Bodegraafseweg, gelegen tussen Doortocht en Van Tolstraat te Bodegraven

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het juridisch kader

  • De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Algemeen Mandaatbesluit gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Het instellen van een verplichte rijrichting voor vrachtverkeer is voor dit weggedeelte essentieel om de veiligheid en doorstroming te waarborgen.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

 

 

 

Uit het oogpunt van de doelstellingen als bedoeld in artikel 2 WVW

  • (lid 1a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • (lid 1b) het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • (lid 1c) het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • (lid 2a) het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

is het gewenst om een verplichte rijrichting voor het vrachtverkeer in te stellen op de Oud-Bodegraafseweg, gelegen tussen Doortocht en de Van Tolstraat. Hiervoor zal dit weggedeelte worden voorzien van het verkeersbord D 05L van bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Motivering

Algemeen

Door vrachtverkeer een vaste rijrichting te geven, worden gevaarlijke kruisingen, inhaalmanoeuvres en onverwachte bewegingen verminderd.

Een uniforme rijrichting voor vrachtverkeer zorgt ervoor dat alle weggebruikers beter kunnen anticiperen op de bewegingen van vrachtwagens, wat risico's verkleint.

Een verplichte rijrichting voor vrachtwagens voorkomt dat vrachtwagens op smalle wegen of in drukke gebieden manoeuvreren, keren of achteruit rijden, wat opstoppingen vermindert.

Door vrachtwagens in een gecontroleerde richting te laten rijden, wordt de infrastructuur efficiënter gebruikt en blijft het verkeer soepeler doorstromen.

Vrachtverkeer door woonwijken kan leiden tot geluidsoverlast, vervuiling en schade aan wegen. Door een verplichte rijrichting wordt beperkt.

Een vaste rijrichting dwingt vrachtverkeer gebruik te maken van minder kwetsbare en drukke gebieden.

Het beperken van vrachtverkeer op kwetsbare wegen voorkomt onnodige schade aan het wegdek, straatmeubilair en andere objecten.

Chauffeurs hoeven zich minder zorgen te maken over complexe navigatie, wat zorgt voor efficiënter transport.

Door een verplichte rijrichting voor vrachtverkeer in te stellen, worden de belangen van zowel de verkeersveiligheid gediend. Het helpt bovendien om overlast en risico’s voor de omgeving te minimaliseren.

Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit zijn deze niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Advies Werkgroep Verkeerszaken

Het college is door de Werkgroep Verkeerszaken over de verkeerssituatie geadviseerd. In de werkgroep zijn adviseurs van gemeente, hulpdiensten en belangenorganisatie Veilig Verkeer Nederland vertegenwoordigd. De werkgroep heeft op 6 december 2024 een positief advies uitgebracht.

Advies politie

Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is het verkeersbesluit ter advisering overhandigd aan (de gemachtigde van) de korpschef van het regionaal politiekorps Eenheid Den Haag. De politie heeft op 6 december 2024 een positief advies uitgebracht.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Bodegraven-Reeuwijk om:

  • een verplichte rijrichting in te stellen voor vrachtverkeer op de Oud-Bodegraafseweg, gelegen binnen de bebouwde kom tussen de Doortocht en de Van Tolstraat te Bodegraven, door de weg te voorzien van het verkeersbord D05L met onderbord OB11 (vrachtwagen) van bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

 

Bodegraven,

Namens deze,

Team wegen en verkeer, J. van der Heide

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Postbus 401, 2410 AK Bodegraven.

 

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Afschriften

  • Politiekorps Eenheid Den Haag

  • Boa’s gemeente Bodegraven-Reeuwijk

 

Locatieafbeelding(en)

 

Naar boven