Tijdelijke verkeersmaatregel Sint Antoniuslaan

Ruimte / Mobiliteit / 2025-1188061

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het tijdelijk openstellen van de Sint Antoniuslaan t.b.v. het project reconstructie Wilhelminabrug/Wilhelminasingel.

 

Overwegingen

De Sint Antoniuslaan is een erftoegangsweg in de gemeente Maastricht.

 

De Sint Antoniuslaan is een doodlopende weg voor gemotoriseerd verkeer, gelegen tussen de Franciscus Romanusweg en de Parallelweg, voor gemotoriseerd verkeer alleen toegankelijk vanaf de Franciscus Romanusweg.

 

Er vindt een reconstructie plaats van de Wilhelminabrug, Wilhelminasingel, Franciscus Romanusweg, Sint Maartenslaan, Kesselskade (tussen Wilhelminabrug en Hoenderstraat) en voorplein Mosae Forum. De route Wilhelminabrug-Wilhelminasingel-Sint Maartenslaan is de belangrijkste ader voor OV-bussen van Arriva en De Lijn om vanaf het Station over de Maas naar het centrum (en achterliggende wijken) te rijden en visa versa.

 

Om tijdens de werkzaamheden hinderlijke, maar bovenal onveilige situaties in de buurt te voorkomen zal de verbinding tussen de Parallelweg en de Sint Antoniuslaan tijdelijk volledig worden opengesteld voor alle verkeer. Met hinderlijke maar bovenal onveilige situaties wordt met name bedoeld de verkeerssituatie rondom Basisschool Wyck/Kindcentrum Samen Wyck, bereikbaarheid voor de hulpdiensten, maar ook het verkeer in de wijk en de kans op vastrijdend vrachtverkeer in onderdoorgangen met een beperkte doorrijhoogte (Scharnerweg/Akerstraat - Franciscus Romanusweg).

 

Tevens zal de tijdelijke openstelling ervoor zorgen dat Arriva en De Lijn de dienstregeling adequaat en voor maatschappelijk verantwoorde kosten kunnen blijven uitvoeren tijdens de werkzaamheden.

 

De fysieke afsluiting op de Sint Antoniuslaan, bij de aansluiting met de Parallelweg, zal tijdelijk opgeheven worden gedurende de geplande periode van juni tot eind 2025.

 

De fysieke afsluiting zal na deze periode weer terug aangebracht worden waardoor de Sint Antoniuslaan weer permanent wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

 

 

Belangenafweging

 

Belang buurt: Voorkomen sluipverkeer in de wijk, voorkomen van onnodige verkeersbewegingen Sint Antoniuslaan-Parallelweg, waarborgen verkeersveiligheid ook t.b.v. verblijven (spelen) in de openbare ruimte.

Belang hulpdiensten: waarborgen van de veiligheid en bereikbaarheid van de omgeving in reguliere situaties en in geval van calamiteiten. Acceptabele aanrijtijden.

Belang OV-vervoerders: waarborgen uitvoering dienstregeling binnen gestelde eisen van de concessieverlener. Waarborgen van de kortste route van en naar de remise (Beatrixhaven) voor zowel personeel als materieelritten. Waarborgen kortste routes van A naar B t.b.v. (tijdig) laden elektrische voertuigen.

Belang treinvervangend vervoer (Arriva, NS en andere vervoersbedrijven): in geval van calamiteiten op of buitendienststellingen van het spoor het treinvervangend vervoer over een zo kort/snel mogelijke route tussen treinstations te kunnen waarborgen (uitstappen Meerssenerweg, instappen Spoorweglaan).

Belang Taxibranche: het kunnen uitvoeren van taxiritten van instap- naar uitstapplek en in het bijzonder van en naar het station in Maastricht, vanuit economisch belang bij voorkeur via de zo kortst mogelijke route.

Algemeen belang: Het uitvoeren van het project Reconstructie Wilhelminabrug-Wilhelminasingel, waarbij zoveel als mogelijk rekening wordt gehouden met eenieders belang. Een tijdelijke verkeerssituatie waarbij zoveel de verkeersveiligheid en bereikbaarheid gewaarborgd blijven voor alle weggebruikers. Middels het project vergroten van de verkeersveiligheid in de nieuwe situatie en toekomstbestendig inrichten van de openbare ruimte en ondergrondse infra.

Belang ondernemers, Belang parkeergarage, Belang kantoren: Bereikbaar zijn voor werknemers, klanten (economisch belang), leveranciers en gebruikers. Uitoefenen van hun beroep, dienstverlening offunctie.

Belang Basisschool Wyck/Kindcentrum Samen Wyck: een zo verkeersveilig mogelijke omgeving en school-thuisroutes tijdens de uitvoering van de reconstructie werkzaamheden, minimaliseren verkeer via OeverwalSt. Maartenslaan.

 

Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Deze tijdelijke maatregel wordt genomen voor het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te voorkomen of te beperken.

 

Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken en het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    de fysieke wegafsluiting voor gemotoriseerd verkeer op de Sint Antoniuslaan, nabij de aansluiting met de Parallelweg, vanaf juni tot eind 2025 tijdelijk op te heffen door het verwijderen van de middengeleider en paaltjes.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2010” is gemandateerd aan het afdelingshoofd Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps;

  • artikel 37 van het BABW inzake het Wegverkeer geeft aan dat tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 17 maart 2025

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Bijlage

 

Naar boven