Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen Vrijheidslaan-Torenstraat-Gasthuisstraat-Vleenenck

Zaaknummer: 1883263

Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

gelet op:

  • -

    artikel 18 lid 1 onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • -

    de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

aanleiding:

Dat de Vrijheidslaan en Torenstraat worden heringericht, en zodoende is het wenselijk dat er een voetgangersoversteekplaats wordt ingesteld ter hoogte van het Speeltuinpad en is het wenselijk om een parkeerschijfzone in te stellen op twee parkeerplaatsen ter hoogte van Vrijheidslaan 7-27, drie parkeerplaatsen ter hoogte van de Torenstraat 10, zes parkeerplaatsen op het parkeerterrein Gasthuisstraat en vier parkeerplaatsen op de Torenstraat ter hoogte van huisnummer 5, deze parkeerplaatsen zijn bedoeld voor kort parkeren voor winkelend publiek dat in het centrum moet zijn. De parkeerduur is 30 minuten. Buiten de venstertijden zijn de parkeerplaatsen bedoeld voor vergunninghouders. Ook is het wenselijk om laad en losplaatsen te realiseren aan de Torenstraat, ten zuiden van het kruispunt met de Holkerstraat. Tevens wenselijk gelet op de verspreiding van een gemeentelijk dekkend laadnetwerk om twee parkeerplaatsen op de Vleenenck ter hoogte van het kruispunt met de Torenstraat, in te stellen als parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen.

 

overwegingen ten aanzien van het besluit:

  • -

    het doel van de parkeerschijfzone is dat bezoekend winkelend publiek maximaal 30 minuten parkeert;

  • -

    het instellen van een parkeerschijfzone is duidelijker voor parkeerders;

  • -

    als gevolg van artikel 25 van het RVV 1990 is het gebruik van de parkeerschijf verplicht op plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep;

  • -

    het doel van de voetgangersoversteekplaats is het verbeteren van de oversteekbaarheid voor voetgangers;

  • -

    het is wenselijk, gelet op de verkeersveiligheid, dat er wordt geladen/gelost buiten de rijbaan van de Torenstaat in de langsparkeerstrook ten zuiden met het kruispunt Holkerstraat;

  • -

    de gemeente Nijkerk de overgang naar duurzame mobiliteit en in het bijzonder elektrisch rijden wil stimuleren;

  • -

    a. ter uitvoering van het eigen beleid (als vastgelegd in de Routekaart energieneutraal Nijkerk 2050 en de Integrale laadvisie 2030); en

  • -

    b. om bij te dragen aan het behalen van (internationale) klimaatdoelstellingen (als vastgelegd in het Klimaatakkoord);

  • -

    elektrisch vervoer bijdraagt aan een beter klimaat, het verminderen van geluidshinder en verbeterde luchtkwaliteit;

  • -

    voor een succesvolle overgang naar elektrische mobiliteit een netwerk van openbare laadvoorzieningen noodzakelijk is;

  • -

    de gemeente Nijkerk daarom actief meewerkt aan de aanleg van (een dekkend netwerk van) openbare laadvoorzieningen;

  • -

    een dergelijke openbare laadvoorziening uitgevoerd kan worden door inrichting van een openbare parkeerplaats in beheer bij de gemeente;

  • -

    het aantal elektrische voertuigen in de gemeente Nijkerk en de daarbij behorende vraag naar laadinfrastructuur fors groeit en verdere versnelling van de groei is verwacht;

  • -

    de gemeente Nijkerk noodzakelijkerwijs inspeelt op deze verdere versnelling door, naast realisatie van laadpalen op aanvraag van een inwoner of werknemer, het netwerk van laadinfrastructuur proactief aan te vullen met nieuwe laadpalen op basis van de verwachte behoefte zoals vastgelegd in de Integrale Laadvisie 2030;

  • -

    de gemeente Nijkerk als onderdeel van de concessie GO-RAL een overeenkomst heeft met Vattenfall InCharge, dat in opdracht van de gemeente laadpalen met elk twee oplaadpunten in de openbare ruimte plaatst op aanvraag van gebruikers van een elektrisch voertuig die geen eigen parkeergelegenheid hebben, proactief (voor de vraag uit) en op basis van het verbruik op reeds bestaande laadpaallocaties;

  • -

    de in dit verkeersbesluit opgenomen locatie(s) is/zijn getoetst aan de volgende plaatsingscriteria:

    - draagt bij aan een dekkend netwerk

    - een goede zichtbaarheid en vindbaarheid

    - toegankelijkheid

    - beschikbaarheid van stroomvoorziening

    - niet hinderlijk in het zicht

  • -

    gegeven de snelle maatschappelijke overgang naar elektrische mobiliteit en de wenselijkheid van deze overgang uit duurzaamheidsoogpunt, de gemeente Nijkerk een eventuele toename van de parkeerdruk als gevolg van de plaatsing van laadpalen acceptabel vindt;

  • -

    de in dit besluit opgenomen laadpaallocatie(s) uiterlijk twee jaar na vaststelling van het besluit wordt uitgevoerd.

motivering:

Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, is het gewenst om eerder genoemde verkeersmaatregelen in te stellen.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, is overleg gepleegd met de namens de Korpschef gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, Eenheid Oost Nederland, District Gelderland Midden. Die heeft geadviseerd.

 

besluit:

- het instellen van een parkeerschijfzone door het plaatsen van bord E10 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met parkeerduurbeperking van een half uur (30 minuten) met onderbord met de tekst ‘ma t/m do 9-18h, vr 9-21h, za 9-17h’, ‘overige tijden vergunninghouders’ en het aanbrengen van een blauwe streep bij twee parkeervakken op de Vrijheidslaan ter hoogte van huisnummers 7-27, overeenkomstig de bij dit besluit horende tekening;

- het instellen van een parkeerschijfzone door het plaatsen van bord E10 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met parkeerduurbeperking van een half uur (30 minuten) met onderbord met de tekst ‘ma t/m do 9-18h, vr 9-21h, za 9-17h’, ‘overige tijden vergunninghouders’ en het aanbrengen van een blauwe streep bij drie parkeervakken op de Torenstraat ter hoogte van huisnummer 10, overeenkomstig de bij dit besluit horende tekening;

- het instellen van een parkeerschijfzone door het plaatsen van bord E10 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met parkeerduurbeperking van een half uur (30 minuten) met onderbord met de tekst ‘ma t/m do 9-18h, vr 9-21h, za 9-17h’, ‘overige tijden vergunninghouders’ en het aanbrengen van een blauwe streep bij zes parkeervakken op het parkeerterrein Gasthuisstraat ter hoogte van huisnummer 19, overeenkomstig de bij dit besluit horende tekening;

- het instellen van een parkeerschijfzone door het plaatsen van bord E10 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met parkeerduurbeperking van een half uur (30 minuten) met onderbord met de tekst ‘ma t/m do 9-18h, vr 9-21h, za 9-17h’, ‘overige tijden vergunninghouders’ en het aanbrengen van een blauwe streep bij vier parkeervakken op de Torenstraat ter hoogte van huisnummer 5, overeenkomstig de bij dit besluit horende tekening;

- het instellen van een voetgangersoversteekplaats door het plaatsen van borden L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de Vrijheidslaan ter hoogte van huisnummer 8A;

- het instellen van een parkeergelegenheid voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen door het plaatsen van borden E7 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de eerste parkeerstrook langs de westelijke zijde van de Torenstraat, ten zuiden van het kruispunt met de Holkerstraat;

- het instellen van twee parkeerplaatsen alleen bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van bord E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met pijlaanduiding op de locatie Vleenenck ter hoogte van het kruispunt met de Torenstraat;

 

bovenstaand wordt bekendgemaakt middels publicatie in het Gemeenteblad en wordt gepubliceerd in de Stad Nijkerk en op de website van de gemeente Nijkerk.

Aldus vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders

de heer B. van den Hoven

 

Niet mee eens?

Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Nijkerk. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na publicatiedatum van dit besluit worden ingediend. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan online bezwaar worden gemaakt via de website www.nijkerk.eu/bezwaar-maken.

Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met het team Vakspecialisten. Dit kan telefonisch via 033 247 22 22 of mail naar gemeente@nijkerk.eu.

Naar boven