Gemeente Wormerland - Verkeersbesluit (VKB 2024-008) - 2e E-laadpunt Sportlaan te Wijdewormer

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland,

 

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Grondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Beleid

De volgende beleidsregel(s) zijn van kracht:

  • -

    Beleidsregels openbare oplaadpunten elektrisch vervoer in de openbare ruimte van de gemeente Wormerland, zoals in werking getreden op 23 november 2015.

  • -

    Beleidsregel van de gemeenteraad van de gemeente Wormerland houdende regels omtrent elektrisch rijden, zoals in werking getreden op 17 juni 2021.

De beleidsregels vastgesteld in 2015 zijn bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van de locatiebepaling van oplaadpunten voor elektrisch vervoer in de (openbare) ruimte op het grondgebied van de gemeente Wormerland.

 

De beleidsregel vastgesteld in 2021 betreft een beleidsvisie elektrisch rijden en deze geeft een overzicht van beleidsinstrumenten en van de ruimtelijke opgave waarin laadinfrastructuur opgenomen dient te worden. Via een concessiemodel is de realisatie, het beheer en de exploitatie van publieke laadpalen in onze regio aanbesteed. De Metropoolregio Amsterdam Elektrisch (MRA-E) is momenteel de grootste laadpalen concessie in Europa. De MRA-E stelt voorwaarden overeenkomstig de vastgesteld beleidsregels uit 2015. Aanvullend daarop kan er een extra paal geplaatst worden indien er sprake is van bezettingsgraad meer dan 50% en/of 1000 kWh verbruik.

 

Gegeven dat:

ter plaatse van Sportlaan te Wijdewormer:

  • -

    al een laadpaal aanwezig is;

  • -

    eerdere verzoeken voor uitbreiding zijn afgewezen vanwege de nog te lage bezettingsgraad en verbruik van de al aanwezige laadpaal;

  • -

    er een (nieuw) verzoek is ingekomen voor uitbreiding van het laadnetwerk via de MRA-E;

  • -

    de al aanwezige laadpaal (nu al meerdere maanden) een hogere bezettingsgraad en verbruik laat zien;

  • -

    er overeenkomstig het vastgestelde beleid dan een extra laadpaal geplaatst dient te worden;

  • -

    er goed zichtbare haakse parkeervakken aanwezig zijn met voldoende ruimte voor en achter de paal.

Overwegende dat:

ter plaatse van Sportlaan te Wijdewormer:

  • -

    door het plaatsen van een (extra) laadpaal, de gemeente haar doelstelling uitvoert om het elektrisch rijden te stimuleren en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren;

  • -

    door het plaatsen van een (extra) laadpaal het netwerk van oplaadpunten in de gemeente uitgebreid wordt;

  • -

    de laadpaal zal zijn uitgerust met twee oplaadpunten en deze bestemd zijn voor algemeen gebruik;

  • -

    de locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid van een locatie;

  • -

    er uitsluitend geparkeerd mag worden op de twee haakse parkeervakken om het voertuig op te laden;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW advies is gevraagd aan de politie Noord-Holland en dat de politie kenbaar heeft gemaakt geen bezwaren te hebben tegen het te nemen besluit;

  • -

    de gemeente Wormerland de wegbeheerder is.

     

Belangenafweging:

Op de Sportlaan, ter hoogte van het kruispunt met De Welving, is een laadpaal aanwezig. Er zijn al meerdere verzoeken (via de MRA-E en rechtstreeks) voor uitbreiding geweest. Deze zijn destijds afgewezen vanwege de toen nog lage bezettings- en verbruikscijfers. Vanwege de eerst ontbrekende data van de laadpaal in de maanden augustus en september van 2024 werd de toen al ingezette stijgende lijn nog niet waargenomen. Uit de data van het laatste kwartaal van 2024 en uit eigen waarnemen blijkt dat de bezettings- en verbruikscijfers der mate hoog geworden zijn dat een extra laadpaal geplaatst dient te worden.

 

Gekozen is om een 2e laadpaal op de Sportlaan te plaatsen, naast de oplaadplekken van de al aanwezige laadpaal. De locatie voldoet aan de herkenbaarheid, zichtbaarheid en bruikbaarheid van een goede locatie. In de gehele parkeerkoffer van 4 parkeerplaatsen mag straks alleen geparkeerd worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Met dit besluit worden de 2 oostelijke parkeervakken daarvoor aangewezen.

 

Er is hier geen mogelijkheid om extra parkeren te realiseren. Het is verder niet de verwachting dat het reserveren van twee bestaande parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen tot een substantiële toename van de parkeerdruk zal leiden, aangezien de nabijgelegen openbare parkeerplaatsen vrij te gebruiken blijven.

 

Voorafgaand aan dit verkeersbesluit is via de digitale nieuwsbrief Wormerland van 08-01-2025 het voornemen om een verkeersbesluit te nemen, kenbaar gemaakt. Er konden tot 19-02-2025 zienswijzen worden ingediend en hiervan is geen gebruik gemaakt.

 

Doelstelling:

Dit besluit draagt bij aan de doelstelling zoals verwoord in de Wegenverkeerswet 1994, artikel 2, lid 2 en 3:

  • 1)

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2)

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3)

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of vande functie van objecten en gebieden;

  • 4)

    het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

  • 5)

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet milieubeheer.

Besluit:

ter plaatse van Sportlaan te Wijdewormer:

  • I.

    een tweetal parkeerplaatsen aan te wijzen voor het opladen van elektrische voertuigen door plaatsing van bord E8c, met het onderbord OB504, ‘geldt voor 2 parkeervakken’, uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.

E.e.a. conform bijbehorende tekening VKB 2024-008, d.d. 03-01-2025.

Wormer 11-03-2025, 

burgemeester en wethouders van Wormerland

de secretaris / de burgemeester

 

E. van der Linden / A.J. Michel-de Jong

Bezwaarschrift

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit in het Gemeenteblad, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Het bezwaarschrift is ondertekend en bevat ten minste:

Naam en adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de motivering van het bezwaarschrift.

Een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Als er sprake is van spoed, kunt u tegelijk met uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Haarlem (postbus 1621, 2003 BR Haarlem).

Naar boven