Mandaatregister Gemeente Ameland 2025

Het verlenen van mandaten en volmachten door het College van Burgemeester en Wethouders en de Burgemeester, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft, conform het ‘Mandaatregister Gemeente Ameland 2025’. Gelijktijdig wordt het ‘Mandaatregister Gemeente Ameland 2022’ ingetrokken.

 

Overzicht mandaten, machtigingen en volmachten

 

Gebaseerd op de Mandaatregeling Gemeente Ameland 2022.

 

Begripsomschrijving

Leidinggevenden: de secretaris-directeur, twee adjunct-directeuren en de bedrijfsleider buitendienst (de werknemers die zijn belast met de hiërarchische aansturing van werknemers).

Team juridische zaken/algemeen

Nr.

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

Het verrichten van alle feitelijke handelingen in het kader van voorbereiding van door de gemeente respectievelijk Het College en Burgemeester te nemen beslissingen, voor zover daaraan geen financiële consequenties en/of rechtsgevolgen zijn verbonden.

Diverse wetten en regelingen

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

2.

Het verrichten van alle feitelijke handelingen ter uitvoering van door de gemeente respectievelijk het College en de Burgemeester genomen beslissingen, voor zover daaraan geen financiële consequenties en/of rechtsgevolgen zijn verbonden.

Diverse wetten en regelingen

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

3.

Verzorgen van correspondentie m.b.t. informatie over vastgesteld beleid en het verstrekken van algemene informatie, invullen van enquêtes en verstrekken statistische gegevens.

Diverse wetten en regelingen

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

4.

Het aanwijzen van toezichthouders / Boa’s.

Awb, Ow

College

Leidinggevenden

5.

Het aanwijzen van medewerkers voor procesvertegenwoordiging, heffings- en invorderingsambtenaar en ambtenaar Burgerzaken.

Awb, Algemene wet in zake rijksbelastingen, wet basisregistratie personen.

College

Leidinggevenden

6.

Ondertekenen van overeenkomsten (vertegenwoordiging van de gemeente buiten rechte ex art. 171 lid 2 Gemeentewet).

Gemeentewet

Burgemeester

Leidinggevenden

Behandelend medewerker, budgethouder, door budgethouder aangewezen inhoudelijk deskundige

Ondermandaat is slechts voorbehouden aan budgethouder en deze is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd

7.

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het verlijden van akten en het ondertekenen van notariële akten.

Gemeentewet

Burgemeester

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur, Gemeente Secretaris), Adjunct-directeur -Beleid- (Strategisch Manager II)

Medewerker Juridische zaken (Adviseur III en IV)

Ondermandaat is slechts aan de orde indien het college tot het aangaan van de overeenkomst heeft besloten

8.

Beslissen op een verzoek om informatie als bedoeld in de Wet open overheid (Woo).

Wet open overheid

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerker juridische zaken (Adviseur III, IV en medewerker beleidsuitvoering II)

9.

Beslissen op een verzoek op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Algemene Verordening Gegevensbescherming

College

Leidinggevenden

Medewerker juridische zaken (Adviseur III, IV en medewerker beleidsuitvoering II)

10.

Bekendmaking algemeen verbindende voorschriften.

College

Burgemeester

Raad

Leidinggevenden

Medewerker juridische zaken,

Medewerker voorlichting en communicatie. Medewerker Frontoffice

(Adviseur III, IV en medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III)

11.

Het optreden als bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden (Wor).

Wor

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur, Gemeente Secretaris)

12.

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke geschillen en het voeren van hiermee samenhangende correspondentie en de hiermee gepaard gaande verrichtingen.

Awb, Burgerlijk Wetboek, Gemeentewet

College Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerkers genoemd in algemene procesmachtiging

13.

Het aanbieden van en het deelnemen aan een mediation, inclusief het aangaan en ondertekenen van een mediationovereenkomst en zo mogelijk een vaststellingsovereenkomst.

Diverse wetten en regelingen

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Alvorens een vaststellingsovereenkomst aan te gaan, overleg met Burgemeester.

14.

Het in gebreke stellen of aansprakelijk stellen en het afhandelen hiervan tot een maximaal bedrag van € 25.000,- per gebeurtenis.

Burgerlijk Wetboek

College

Burgemeester

Leidinggevenden

15.

Het nemen van besluiten over een verzoek tot schadevergoeding (titel 8.4 Awb) tot een bedrag ad € 25.000,- voor zover deze verzoeken op grond van de verzekeringspolis niet aan de verzekeraar kunnen worden overgedragen.

Awb

College

Leidinggevenden

16.

Het oninbaar verklaren van vorderingen tot € 25.000,-.

College

Leidinggevenden

17.

Het houden en intrekken van aanbestedingen onder de drempel voor Europees aanbesteden en het verlenen/weigeren van gunningen en het aangaan, ondertekenen en beëindigen van overeenkomsten met derden voor werken, diensten of leveringen, voor zover vallend binnen de daartoe bestemde budgetten c.q. voortvloeiend uit exploitaties en met inachtneming van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. Inclusief de voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

Burgerlijk Wetboek, Aanbestedingswet, Gemeentewet

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Behandelend medewerker, budgethouder, door budgethouder aangewezen inhoudelijk deskundige

Ondermandaat betreft de voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

Slechts de budgethouder is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd. Bij onderhandse aanbesteding vindt de selectie van de aanbieder aan wie offerte wordt gevraagd plaats i.o. met leidinggevende.

18.

Het aangaan van overeenkomsten voor de verkoop van bouwkavels, cascowoningen en groenstroken.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

19.

Het aangaan van overeenkomsten voor grondaankopen/

ruilovereenkomsten/anterieure overeenkomsten/ huur- en

verhuurovereenkomsten, pachtovereenkomsten, ingebruikgeving gronden, groenstroken en reststroken/overige overeenkomsten tot € 25.000,-.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

20.

Het vestigen van zakelijke rechten, in erfpacht uitgeven, verpachten (vaste pacht) en het vestigen van beperkte genotsrechten van onroerende zaken. Dit geldt ook voor het wijzigen, verlengen, opzeggen van de betreffende rechten.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

21.

Sluiten en beëindigen van bruikleen- en huurovereenkomsten m.b.t. gemeentelijke eigendommen.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

22.

Het (besluiten tot het) vervreemden of verkopen van overtollige roerende zaken eigendom van de gemeente Ameland.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

23.

Het aanvragen van subsidies bij derden.

Diverse wetgeving

College

Leidinggevenden

24.

Het behandelen van ingediende klachten als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Algemene wet bestuursrecht, Klachtenregeling

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur, Gemeente Secretaris)

Medewerker juridische zaken (Adviseur III en IV)

Binnen de grenzen van de interne Klachtenregeling. Ondermandaat betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

25.

Het bijhouden van het register gemeenschappelijke

Regelingen.

Wet gemeenschappelijke regelingen

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur, Gemeente Secretaris)

Leidinggevenden

26.

Het toetsen van en beslissen op aanvragen in de zin van de Verordening Starterslening gemeente Ameland.

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

27.

Het aanvragen en beheren van certificaten en e-Herkenningen.

Burgemeester

Leidinggevenden

Coördinator KCC (Adviseur III)

28.

Het toetsen van en beslissen op aanvragen in de zin van de Verordening fonds verduurzaming en woningaanpassingen Ameland.

Verordening fonds verduurzaming en woonaanpassingen Ameland

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

29.

Het ondertekenen van toekenningsbrief voor de verduurzamingslening.

Verordening fonds verduurzaming en woonaanpassingen Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Duurzaamheid (Medewerker beleidsuitvoering II)

 

Algemene wet bestuursrecht

30.

Verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde (art. 2:1, lid 2).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

31.

Door- of terugzenden van geschriften kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan (art. 2:3).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

32.

Weigering elektronisch verschafte gegevens en bescheiden resp. berichten (art. 2:15 lid 2 en 3).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

33.

Bevoegdheden m.b.t. externe advisering (afd. 3:3).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

34.

Het voorbereiden van besluiten in het kader van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure (afd. 3:4).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

35.

Bekendmaking en mededeling van besluiten (afd. 3:6).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

36.

Het vaststellen van aanvraagformulieren (art. 4:4).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

37.

Buiten behandeling stellen van een aanvraag (art. 4:5).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

38.

Afwijzing aanvraag onder verwijzing naar eerdere afwijzende beschikking in het geval dat aanvrager geen nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden heeft vermeld (art. 4:6).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

39.

Horen van aanvrager/andere belanghebbenden (art. 4:7, 4:8).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

40.

Het verlengen en opschorten van de beslistermijn (art. 4:14 en 4:15).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

41.

Beslissen op grond van de Wet dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen (4:18 en 4:20). Hieronder valt ook het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom na ingebrekestelling, alsmede het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen.

Awb

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerker juridische zaken (Adviseur III, IV en medewerker beleidsuitvoering II)

Ondermandaat betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

42.

Bekendmaking van beschikkingen van rechtswege (art. 4:20c).

Awb

College

Leidinggevenden

43.

Verdaging beslissing op bezwaarschrift (art. 7:10, lid 3 en 4).

Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

Cluster Fysieke Leefomgeving

Nr.

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. Orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

 

Omgevingswet

1.

Het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om een omgevingsvergunning.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening,

Medewerker Frontoffice

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker bedrijfsvoering III, medewerker publiek III)

2.

Aanhouden van de beslissing over de aanvraag.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

3.

Toepassen doorbreken aanhouding.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

4.

Het ambtshalve wijzigen van een omgevingsvergunning of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning.

Ow

College

Leidinggevenden

5.

Het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning.

Ow

College

Leidinggevenden

6.

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningvrij project.

Ow

College

Leidinggevenden

7.

Besluiten dat de omgevingsvergunning onmiddellijk in werking treedt.

Ow

College

Leidinggevenden

8.

Verlengen beslissingstermijn op grond van artikel 16.66 lid 3 Ow.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

9.

Verlengen beslistermijn op grond van artikel 3:18 lid 2 Awb.

Awb, Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

10.

Besluiten m.b.t. brandveiligheid. Op grond van afdeling 6.2 Ow, paragraaf 6.5.1 Ow en artikel 6.4 Bbl.

Ow. Bbl

College

Leidinggevenden

11.

Beschikken op het verzoek om een beoordeling of de bodem geschikt is voor het beoogde doel.

Bouwverordening/

Activiteitenbesluit

College

Leidinggevenden

12.

Beschikken tot het verlenen van een ontheffing tot het doen van een verkennend onderzoek naar de bodemgesteldheid (NEN 5740).

Bouwverordening/

Activiteitenbesluit

College

Leidinggevenden

 

Omgevingsplan

13.

Weigeren/verlenen van ontheffingen (afwijkingen) van voorschriften van een omgevingsplan voor zover het omgevingsplan hierin voorziet, alsmede het stellen van nadere eisen en de op deze besluiten betrekking hebbende correspondentie, voor zover dit aan het College is gedelegeerd.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening,

Medewerker Frontoffice (Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker bedrijfsvoering III, medewerker publiek III)

Ondermandaat medewerker Frontoffice betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

 

Toezicht en handhaving

14.

Aanschrijving in de zin van de Woningwet (artikel 92).

Woningwet

College

Leidinggevenden

15.

Bestuursrechtelijke handhaving; stilleggen bouw enz.: waarschuwen, toepassen bestuursdwang/opleggen last onder dwangsom en daarmee verband houdende besluiten; opschorten, intrekken, verhogen, etc.) op grond van o.a. afdeling 18 Ow.

Awb, Gemeentewet, Ow en APV

College

Leidinggevenden

Medewerker toezicht en handhaving, Medewerker vergunningen, bouwen en wonen en Medewerker vergunningverlening

(Medewerker handhaving II, medewerker beleidsuitvoering II en III)

Ondermandaat betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie en ondermandaat voor mondeling opleggen bestuursdwang.

16.

Beschikken omtrent de invordering van een dwangsom.

Awb

College

Leidinggevenden

17.

Overtreding verbod tot ingebruikneming of ingebruikgeving (aanzegging tot uitoefenen bestuursdwang).

Bbl, Gemeentewet, Awb

College

Leidinggevenden

18.

Uitzetten van de bebouwingsgrenzen.

College

Leidinggevenden

Medewerker toezicht en handhaving en Medewerker vergunningverlening

(Medewerker handhaving II, medewerker beleidsuitvoering II en III)

19.

Staken van het gebruik van gebouwen.

Bouwverordening/

Woningwet

College

Leidinggevenden

20.

Voorschrijven/verbieden van een op een werk te gebruiken krachtwerktuig.

Bouwverordening

College

Leidinggevenden

21.

Mededeling verbod tot gebruik van ondeugdelijk drink- en werkwater.

Bouwverordening

College

Leidinggevenden

 

APV

22.

Beoordelen melding uitweg, het toestaan/verbieden van de uitweg en alle samenhangende correspondentie.

APV

College

Leidinggevenden

23.

Weigeren/verlenen van ontheffing berijden strand en alle samenhangende correspondentie.

APV

College

Leidinggevenden

24.

Weigeren/verlenen ontheffing tractorrit.

APV

College

Leidinggevenden

25.

Weigeren/verlenen/intrekken ontheffing voor aanleggen kampvuren op Noordzeestrand.

APV

College

Leidinggevenden

26.

Kennisgeving incidentele festiviteit, tevens ontheffing sluitingsuur.

APV en Activiteitenbesluit

College

Burgemeester

Leidinggevenden

27.

Het beslissen op aanvragen om een evenementenvergunning.

APV

Burgemeester

Leidinggevenden

28.

Het accepteren van een melding van een klein evenement.

APV

College Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening (medewerker beleidsuitvoering II en III)

29.

Verlenen ontheffing paardenverhuurbedrijf.

APV

College

Leidinggevenden

30.

Verlenen ontheffing fietsverhuurbedrijf.

APV

College

Leidinggevenden

31.

Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg.

APV

College

Leidinggevenden

32.

Exploitatie openbare inrichting.

APV

Burgemeester

Leidinggevenden

33.

Vuurwerk verkoopvergunning.

APV

College

Leidinggevenden

34.

Ontheffing publicatieborden.

APV

College

Leidinggevenden

35.

Ontheffing geluidhinder.

APV

College

Leidinggevenden

36.

Het verlenen, intrekken of wijzigen van een vergunning voor het vellen van een houtopstand en een ontheffing van het kapverbod monumentale bomen, inclusief stellen voorwaarden en beperkingen.

APV, Ow

College

Leidinggevenden

37.

Inzameling van geld of goederen.

APV

College

Leidinggevenden

38.

Beslissen op aanvraag vergunning voor het innemen van een standplaats.

APV

College

Leidinggevenden

39.

Beslissen op melding houden snuffelmarkt.

APV

Burgemeester

Leidinggevenden

40.

Instellen rook- en stookverbod voor natuurgebieden.

APV

College

Leidinggevenden

41.

Behandelen van en beslissen op meldingen Carbid schieten.

APV

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening (medewerker beleidsuitvoering II en III)

 

Milieuzaken

42.

Weigeren/accepteren van melding tijdelijke opslag vaste mest en alle samenhangende correspondentie.

Ow, Awb, Gemeentewet

College

Leidinggevenden

43.

Procedure rond de melding ex artikel 8.40 Wet milieubeheer.

Wet Milieubeheer

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker en medewerker FUMO.

Ondermandaat betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

44.

Opleggen van nadere eisen.

Wet milieubeheer, Ow

College

Leidinggevenden

45.

Ontheffing verbranden hekkelmateriaal.

Wet milieubeheer

College

Leidinggevenden

46.

Nemen van maatregelen en ondertekenen brieven n.a.v. milieucontroles, incl. opleggen dwangsom.

Wet milieubeheer

College

Leidinggevenden

47.

Procedure rond de aanvraag vergunning Wet milieubeheer.

Wet milieubeheer, Ow

College

Leidinggevenden

48.

Procedure rond intrekken vergunningen Wet milieubeheer.

Wet milieubeheer, Ow

College

Leidinggevenden

 

Nadeelcompensatie

49.

Beslissen op aanvragen om nadeelcompensatie (afdeling 15.1 Ow).

Ow

College

Leidinggevenden

50.

Aanwijzen van een adviseur en opdracht verstrekken om een advies uit te brengen over nadeelschade.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening en medewerker juridische zaken

(Adviseur III, IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

51.

Het buiten behandeling stellen van een verzoek om nadeelcompensatie, als het verzoek niet voldoet aan enig wettig voorschrift voor het in behandeling nemen of als de ingediende stukken onvoldoende zijn voor de beoordeling van het verzoek.

Ow, Awb

College

Leidinggevenden

52.

Aangaan en ondertekenen van verhaalovereenkomsten (nadeelcompensatie).

Gemeentewet, Ow

College

Leidinggevenden

 

Overig

53.

Behandelen sloop/asbestmelding en mededeling verwijderen asbest.

Bbl

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

54.

De bevoegdheden die aan de gemeente toekomen in en krachtens de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens.

en het Besluit Administratieve Bepalingen met inbegrip van de bestuursrechtelijke handhaving daarvan.

Wegenverkeerswet (WVW)

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV)

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

Beleidsregels voor verlenen van inrij- en parkeerverboden.

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

Ondermandaat betreft voorbereidingshandelingen en feitelijke uitvoeringshandelingen.

55.

Aanstelling verkeersregelaars (artikel 6.1).

Regeling Verkeersregelaars 2009

Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

56.

Procedures voor vergunningverlening en handhaving van huisvestingsvergunningen en vergunningen voor onttrekking, samenvoeging, omzetting en woningvorming.

Huisvestingsverordening en Huisvestingswet

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(medewerker beleidsuitvoering II en III)

57.

Elektronisch beschikbaar stellen van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen op grond van de Ow en de vindplaats ervan te melden aan landelijke voorziening.

Ow

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening

(Adviseur IV, medewerker beleidsuitvoering II en III)

58.

Procedures voor vergunningverlening en handhaving van de aanwezigheidsvergunning voor speelautomaten.

Wet op de kansspelen

College

Leidinggevenden

59.

Besluitvorming en uitvoering van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

Awb

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening,

Medewerker KCC, DIV beheerder, medewerker toezicht en handhaving, medewerker administratief

(Medewerker beleidsuitvoering II en medewerker bedrijfsvoering III, medewerker secretarieel III, medewerker handhaving II)

Ondermandaat beperkt tot:

- het beheer van de adressen- en gebouwenadministratie;

- het beheer van het adressen- en gebouwenregister;

- vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten;

- opmaken van processen-verbaal van constatering;

- opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot signalering van een wijziging in de feitelijke situatie niet voortvloeiende uit een brondocument krachtens Wet BAG.

60.

Besluitvorming huisnummering.

Verordening naamgeving en nummering (adressen)

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III, medewerker publiek III)

61.

Bevoegdheden in het kader van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen.

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke

Beperkingen onroerende zaken (Wkpb)

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening, medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III, medewerker publiek III)

62.

Uitvoering van de Wet basisregistratie ondergrond.

Wet basisregistratie ondergrond, Awb

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening (Medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III)

63.

Loterijvergunning (artikel 3 en 5 Wet op de Kansspelen).

Wet op de Kansspelen

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening,

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering II, medewerker publiek III)

Ondermandaat betreft voorbereidingshandelingen.

64.

Vergunning verlenen tot het aangaan van huur en verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15 Leegstandwet.

Leegstandwet

College

Leidinggevenden

65.

Besluitvorming en uitvoering op grond van de Alcoholwet.

Alcoholwet

Burgemeester

Leidinggevenden

66.

Instemmingsbesluit leggen telecommunicatiekabels.

Telecommunicatiewet

Verordening werkzaamheden Kabels en Leidingen 2014

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

Ondermandaat betreft voorbereidingshandelingen.

67.

Vergunningverlening leggen overige kabels en leidingen.

Verordening werkzaamheden Kabels en Leidingen 2014

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

Ondermandaat betreft voorbereidingshandelingen.

68.

De procedure voor verzoeken om uittreksels uit de Justitiële Documentatie voor Alcoholwetvergunningen.

Alcoholwet, Wet BIBOB

College

Leidinggevenden

Medewerker vergunningverlening (medewerker beleidsuitvoering II en III)

69.

Besluiten en correspondentie subsidieverordeningen.

Gemeentewet, Awb

College

Leidinggevenden

Behandelend medewerker

Ondermandaat betreft voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

70.

Besluiten over aanvragen voor ontheffing van het afmeerverbod op grond van artikel 7 van de Scheepvaartverkeerswet.

Scheepvaartverkeers-wet

College

Leidinggevenden

71.

Afhandeling van gebruiksmeldingen zoals bedoeld in artikel 6.7 Bbl.

Bbl

College

Medewerker vergunningverlening (medewerker beleidsuitvoering II)

72.

Het in behandeling nemen van meldingen en het verstrekken van gegevens in verband met de wet kwaliteitsborging voor het bouwen, als bedoeld in artikel 2.17 en verder Bbl.

Bbl

College

Medewerker vergunningverlening (medewerker beleidsuitvoering II)

Cluster Sociaal Domein

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

 

Wet Maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015

1.

Besluiten op aanvragen voorzieningen Wmo.

Wmo 2015, Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Ameland.

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein/ WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

2.

Ondertekening alle correspondentie in het kader van uitvoering Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Ameland.

Wmo 2015, Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Ameland.

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

3.

Terugvordering van een financiële tegemoetkoming, persoonsgebonden budget of in eigendom verstrekte voorziening.

Wmo 2015, Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Ameland.

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein/ WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

4.

Aangaan en ondertekenen bruikleen- en dienstverleningsovereenkomsten met leveranciers en gebruikers.

Wmo 2015, Verordening Wet maatschappelijke ondersteuning gemeente Ameland en gemeentewet.

College

Burgemeester

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

Ondermandaat is slechts voorbehouden aan budgethouder en deze is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd

 

Subsidie

5.

Subsidieverlening voor zover de te nemen beslissing (positief of negatief) voortvloeit uit vastgesteld beleid en deze zijn opgenomen in de begroting tot een bedrag van € 50.000,-.

Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Ameland en daarop gebaseerde nadere regels, Verordening Dorpsvernieuwing Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

Ondermandaat is slechts voorbehouden aan budgethouder en deze is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd. Afwijzingen in overleg met portefeuillehouder.

6.

Verlening voorschot aan subsidie-ontvanger.

Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Ameland en daarop gebaseerde nadere regels, Verordening Dorpsvernieuwing Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

Ondermandaat is slechts voorbehouden aan budgethouder en deze is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd. Afwijzingen in overleg met portefeuillehouder.

7.

Subsidievaststelling overeenkomstig subsidieverlening tot een bedrag van € 50.000,-.

Awb, Algemene subsidieverordening gemeente Ameland en daarop gebaseerde nadere regels, Verordening Dorpsvernieuwing Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

Ondermandaat is slechts voorbehouden aan budgethouder en deze is tot € 25.000,- zelfstandig tekenbevoegd.

 

Participatiewet

8.

Besluiten ingevolge de Participatiewet, IOAW, IOAZ en Besluit bijstandverlening zelfstandigen (Bbz) inclusief terugvordering en verhaal.

Participatiewet, Bbz en Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

9.

Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Ameland.

Afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ gemeente Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

10.

Afsluiten trajectcontract.

Re-integratieverordening gemeente Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

11.

Beslissen op aanvragen om loonkostensubsidie en premie aanvaarding algemeen geaccepteerde arbeid en overige tegemoetkomingen.

Re-integratieverordening gemeente Ameland

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

12.

Het nemen van besluiten ter uitvoering van de Verordening Tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ of IOW gemeente Ameland.

Verordening Tegenprestatie Participatiewet, IOAW, IOAZ en IOW gemeente Ameland.

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

13.

Het beslissen op aanvragen ingevolge de Participatiewet, Bbz, IOAZ, IOAW of IOW.

Participatiewet, Bbz, IOAW, IOAZ en IOZ

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

 

Kinderopvang

14.

Besluiten in het kader van de Wet kinderopvang.

Wet kinderopvang

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

 

Onderwijs

15.

Besluiten in het kader van de OV-chipvergoeding en de ondertekening van alle correspondentie in het kader daarvan.

Wet studiefinanciering 2000, Verordening aanvullende vergoeding OV-chipkaart studenten Ameland

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

16.

Besluiten in het kader van de toelage uitwonende studerenden (TUS) en de ondertekening van alle correspondentie in het kader daarvan.

Verordening toelage uitwonende studerenden gemeente Ameland

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf,, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

17.

Besluiten in het kader van het leerlingenvervoer en de ondertekening van alle correspondentie in het kader daarvan.

Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Ameland

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf,, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

18.

Besluiten over aanvragen vervangende leerplicht.

Leerplichtwet 1969

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf,, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

19.

Besluiten over aanvragen van vrijstelling wegens volgen van ander onderwijs.

Leerplichtwet 1969

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf,, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

20.

Besluiten over aanvragen tot ontheffing toelatingsleeftijd VAVO.

Leerplichtwet 1969

College

Leidinggevenden

Coördinator Staf,, medewerker Sociaal Domein, medewerker P&O en Onderwijs

(Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

 

Overig

21.

Indienen ‘Beeld van de uitvoering’.

Participatiewet, Bbz, IOAW, IOAZ, AVG (Algemene verordening gegevensbescherming).

College

Leidinggevenden

Medewerker Sociaal Domein/ WMO, coördinator Sociaal Domein

Coördinator financiën

Financieel administratief medewerker

en medewerker WOZ en belastingen

(Medewerker beleidsuitvoering I, II en III, medewerker ontwikkeling II, adviseur II en medewerker bedrijfsvoering II en III)

 

Jeugdwet/Jeugdhulp

22.

Besluiten op aanvragen voorzieningen Jeugdhulp.

Jeugdwet, Verordening Jeugdhulp gemeente Ameland 2018

College

Leidinggevenden

Coördinator Sociaal Domein, medewerker Sociaal Domein

(Medewerker ontwikkeling II, medewerker beleidsuitvoering II en III)

23.

Overige bevoegdheden, zoals verwoord in de

Verordening Jeugdhulp gemeente Ameland 2018.

Verordening Jeugdhulp gemeente Ameland 2018

College

Leidinggevenden

Coördinator Sociaal Domein, medewerker Sociaal Domein

(Medewerker ontwikkeling II, medewerker beleidsuitvoering II en III)

24.

Ondertekening alle correspondentie in het kader van uitvoering Verordening Jeugdhulp gemeente Ameland 2014.

Jeugdwet en Verordening Jeugdhulp gemeente Ameland 2018

College

Leidinggevenden

Medewerkers gebiedsteam Ameland, Coördinator Sociaal Domein, medewerker Sociaal Domein

(Medewerker ontwikkeling II, medewerker beleidsuitvoering II en III)

Medewerker gebiedsteam Ameland van Stichting Sociaal Werk

Medewerkers gebiedsteam Ameland mogen uitsluitend de voorbereidende handelingen verrichten

Cluster Personeel & Organisatie

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

 

Personeel & Organisatie

1.

De volgende bevoegdheden op het gebied van werving & selectie:

  • 1.

    ondertekenen ontvangstbevestiging sollicitatie;

  • 2.

    ondertekenen afwijzing na de eerste selectie;

  • 3.

    ondertekenen uitnodiging voor sollicitatiegesprek;

  • 4.

    ondertekenen afwijzing na sollicitatiegesprek;

  • 5.

    besluit omtrent en ondertekenen afwijzing van een open sollicitatie;

  • 6.

    ondertekenen verzoek om een gerichte sollicitatie;

  • 7.

    ondertekenen mededeling dat sollicitant wordt meegenomen in bestaande selectieprocedure.

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie, medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie en medewerker Sociaal Domein (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

Ondergemandateerde dient bij de vijfde bevoegdheid in deze rij verplicht overleg te voeren met de mandaatgever.

2.

Aangaan en ontbinden van arbeidsovereenkomsten met medewerkers.

Cao Gemeenten, WNRA en Burgerlijk wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Mandatering geldt niet voor de functie van de secretaris-directeur en adjunct-directeuren.

3.

Besluiten in het kader van stagetoekenning en de ondertekening van alle correspondentie daarvan.

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

4.

Ondertekening begeleidende brieven arbeidsovereenkomsten.

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie, medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie en medewerker Sociaal Domein (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

5.

Besluiten met betrekking tot de Cao Gemeenten, het personeelshandboeken aanvullend personeelsbeleid op Cao Gemeenten en de ondertekening van alle correspondentie daarvan.

Cao Gemeenten en Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

6.

Ondertekening formulieren en verklaringen Personeel & Organisatie.

Cao Gemeenten en Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie, medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie en medewerker Sociaal Domein (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

7.

Inhuur van tijdelijk personeel.

Gemeentewet en Burgerlijk Wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

8.

Aangaan arbeidsovereenkomst met buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand van de gemeente Ameland, Personeelshandboek en Burgerlijk Wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

9.

Aangifte van loonbelasting en premie.

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie en medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

10.

Overige bevoegdheden inzake personele zaken inclusief disciplinaire straffen.

Ambtenarenwet, Cao Gemeenten, WNRA en Burgerlijk wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Mandatering geldt niet voor de functie van de Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris) en adjunct-directeuren.

11.

Personele zaken vrijwilligers SIGMA team.

Cao Gemeenten, WNRA en Burgerlijk wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie en medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

12.

Uitvoering wet sociale werkvoorziening (WSW).

WSW en Burgerlijk wetboek

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Coördinator onderwijs personeel & organisatie, adviseur P&O, medewerker personeels- en salarisadministratie en medewerker administratie Onderwijs, Personeel & Organisatie (Adviseur III, medewerker beleidsuitvoering II, medewerker bedrijfsvoering III en medewerker bedrijfsvoering III)

Clusters Beheer en Onderhoud

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

Verhuur sportaccommodaties, inclusief opstellen roosters.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Medewerker Frontoffice, Coördinator KCC

(Medewerker publiek II, Medewerker beleidsuitvoering I)

Volgens vastgestelde uitgangspunten.

2.

Indexering van verhuurprijzen van sportaccommodaties.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Coördinator KCC, coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I, adviseur II)

Uitvoeren op basis van contractafspraken.

3.

Beslissen op verzoeken om ontheffing van de sluitingstijden van de sportaccommodaties.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Medewerker APV

(Medewerker beleidsuitvoering II en III)

4.

In ontvangst nemen politiegegevens.

Gemeentewet

Burgemeester

Leidinggevenden

Coördinator beheer en onderhoud

(Medewerker ontwikkeling III)

De gemachtigden zijn gehouden aan de plicht tot geheimhouding, behoudens voor zover een bij of krachtens wet gegeven voorschrift tot verstrekking hiertoe verplicht of hun taken daartoe noodzaken.

5.

Handhavend optreden tegen (brom)fietswrakken, wees(brom)fietsen en buiten de fietsenstalling geplaatste (brom)fietsen.

Gemeentewet, Awb en APV.

College

Leidinggevenden

Opzichter buitendienst en medewerker buitendienst.

(Medewerker toezicht V)

Cluster Buitendienst

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

Handhavend optreden tegen (brom)fietswrakken, wees(brom)fietsen en buiten de fietsenstalling geplaatste (brom)fietsen.

Gemeentewet, Awb en APV.

College

Leidinggevenden

Opzichter buitendienst en medewerker buitendienst.

(Medewerker toezicht V)

Cluster Financiën

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

 

Financiën

1.

Voorbereiden, besluiten en versturen van betalingsopdrachten c.q. verrichten van betalingen en de correspondentie daarover.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II en III, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

2.

Versturen publiek- en privaatrechtelijke facturen.

Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II en III, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

3.

Besluiten en correspondentie over publiek- en privaatrechtelijke vorderingen.

Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II en III, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

4.

Het afhandelen van statistische opgaven (IV3-opgave enz.) en correspondentie met andere overheden.

Wet op het Bureau voor de Centrale Statistiek

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

5.

Het doen van aangifte o.g.v,. de Wet omzetbelasting 1968 en op grond van de Wet op de Vennootschapsbelasting.

Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II en III, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

 

Belastingen

6.

Toepassen hardheidsclausule (art. 63 Awr).

Algemene wet inzake rijksbelastingen

College

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

7.

Het formulier aangiftebiljet Forensenbelasting/Toeristenbelasting vaststellen (art. 6 lid 1 Awr).

Algemene wet inzake rijksbelastingen

College

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

8.

Belasting geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren (Artikel 255, lid 5 gemeentewet).

Gemeentewet

College

Coördinator financiën

(Adviseur II)

9.

Verstrekken gegevens aan Waarderingskamer (artikel 4, lid 2 wet WOZ).

Wet Waardering Onroerende Zaken

College

Financieel administratief medewerker, Heffings- en invorderingsambtenaar, coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I, II en III en adviseur II)

10.

Een geschil met afnemers voorleggen aan Waarderingskamer (artikel 11, lid 1 wet WOZ).

Wet Waardering Onroerende Zaken

College

Financieel administratief medewerker, Heffings- en invorderingsambtenaar, coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I, II en III en adviseur II)

11.

Bij afnemers inlichtingen vragen ingevolge artikel 32 Wet WOZ.

Wet Waardering Onroerende Zaken

College

Financieel administratief medewerker, Heffings- en invorderingsambtenaar, coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I, II en III en adviseur II)

12.

Zorgdragen voor gegevensbeheer ingevolge artikel 38 Wet WOZ.

Wet Waardering Onroerende Zaken

College

Financieel administratief medewerker, Heffings- en invorderingsambtenaar, coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I, II en III en adviseur II)

13.

Instellen cassatie(beroep) bij de Hoge Raad bij gemeentelijke belastingprocedures (artikel 28, lid 1 Awr en artikel 30, lid 6 wet WOZ).

Gemeentewet, Wet Waardering Onroerende Zaken, Algemene wet inzake rijksbelastingen

College

Coördinator financiën

(Adviseur II)

 

Verzekeringen

14.

Het aanvragen van een offerte, gunning, aangaan, wijzigen en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten.

Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

Ondermandaat betreft feitelijke voorbereiding en afhandeling.

15.

Het voeren van correspondentie met verzekeringsmaatschappijen over objectwijzigingen en overige mutaties.

Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

16.

Het afhandelen van schadeclaims van derden binnen het zgn. eigen risico ingevolge de desbetreffende polis.

Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

In overleg met team juridische zaken.

 

Treasury

17.

Het uitzetten van geld via callgeld, deposito en spaarrekening.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker

(Medewerker bedrijfsvoering II)

Autorisatie conform treasurystatuut

18.

Het terugboeken van geld van schatkist bankieren.

Wet financiering decentrale overheden

College

Financieel administratief medewerker (medewerker bedrijfsvoering II en III)

Autorisatie conform treasurystatuut

19.

Het aantrekken van geld via callgeld of kasgeld.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker

(Medewerker bedrijfsvoering II)

Autorisatie conform treasurystatuut

20.

Betalingsopdrachten voorbereiden en versturen.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker (medewerker bedrijfsvoering II en III)

Autorisatie conform treasurystatuut

21.

Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker (Medewerker bedrijfsvoering II)

Autorisatie conform treasurystatuut

22.

Bankcondities en tarieven afspreken.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker (medewerker bedrijfsvoering II)

Autorisatie conform treasurystatuut

23.

Het afsluiten van derivatentransacties.

Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

24.

Het afsluiten van kredietfaciliteiten.

Gemeentewet

College

Financieel administratief medewerker

(Medewerker bedrijfsvoering II)

Autorisatie conform treasurystatuut

25.

Het aantrekken van gelden via onderhandse leningen en MTN’s zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf.

Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

26.

Het uitzetten van gelden via (staats)obligaties, MTN’s, CP’s, CD’s, onderhandse geldleningen zoals vastgelegd in de treasuryparagraaf.

Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

27.

Het beleggen in garantieproducten.

Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

28.

Besluiten tot vervroegde aflossing van aangegane geldlening.

Gemeentewet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

29.

Ondertekenen overeenkomsten op gebied van treasury.

Gemeentewet

Burgemeester

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Autorisatie conform treasurystatuut

 

Overig

30.

SISA verantwoording.

Financiële verhoudingswet

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Financieel administratief medewerker,

coördinator financiën

(Medewerker bedrijfsvoering II en III, medewerker beleidsuitvoering I en II en adviseur II)

31.

Besluiten en correspondentie over hypothecaire geldleningen ambtenaren.

Gemeentewet, Financieringsregeling Huisvesting Ambtenaren

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Gemeentelijk Woningbedrijf

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

Alle besluiten en correspondentie over de in-en uitschrijving van een woningzoekende, verlenging van de inschrijving, toe- en afwijzing van een woning enz., ondertekening huurcontract, huurverhogingen, huuraanpassing bij mutaties, huurbepaling, huuropzegging, inschrijfpunten en verlening Huisvestingsvergunning.

Huisvestingswet, Burgerlijk Wetboek, Gemeentewet, huisvestingsverordening, uitvoeringswet huurprijzen en onderliggende regelgeving.

College

Leidinggevenden

Coördinator en medewerker klantcontact gemeentelijk woningbedrijf Ameland.

(Medewerker ontwikkeling III en medewerker bedrijfsvoering II)

2.

Besluiten en correspondentie over zelf aangebrachte voorzieningen/comfortverbetering.

Huisvestingswet, Burgerlijk Wetboek, Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Coördinator en medewerker klantcontact gemeentelijk woningbedrijf Ameland.

(Medewerker ontwikkeling III en medewerker bedrijfsvoering II)

3.

Besluiten en alle correspondentie over betalingsregelingen, dwanginvordering, huren enz.

Huisvestingswet, Burgerlijk Wetboek, Gemeentewet

College

Leidinggevenden

Coördinator en medewerker klantcontact gemeentelijk woningbedrijf Ameland.

(Medewerker ontwikkeling III en medewerker bedrijfsvoering II)

4.

Alle rechtshandelingen zowel privaatrechtelijk als publiekrechtelijk van het gemeentelijk woningbedrijf als verhuurder.

Burgerlijk Wetboek (met name boek 7)

College

Leidinggevenden

Cluster KCC

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

Verzenden van algemene ontvangst- bevestigingen.

Awb

College

Leidinggevenden

Medewerker Frontoffice, medewerker burgerzaken, (Medewerker publiek II en III en medewerker bedrijfsvoering III)

2.

Ondertekenen van stukken die geen besluit vergen (informatieverstrekking).

Awb

College

Leidinggevenden

Medewerker Frontoffice, medewerker burgerzaken,

(Medewerker publiek II en III en medewerker bedrijfsvoering III)

3.

Tekenen voor ontvangst bij aanbieding van aangetekende stukken, deurwaarders- exploten en gerechtelijke stukken.

College

Leidinggevenden

Medewerker Frontoffice, medewerker burgerzaken,

(Medewerker publiek II en III en medewerker bedrijfsvoering III)

4.

Afhandeling gevonden en verloren voorwerpen.

Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Medewerker KCC, medewerker burgerzaken, (Medewerker Administratief & Secretarieel III, III, Medewerker publiek II en III en medewerker bedrijfsvoering III)

5.

Uitvoering Archiefwet.

Archiefwet

College

Leidinggevenden

DIV beheerder

(Medewerker gegevens III)

6.

Het nemen van besluiten op aanvragen om subsidie toeristische jeugdgroepen en subsidie kleine energiebesparende maatregelen mandateren.

Awb

college

Leidinggevenden

Coördinator KCC, medewerker Frontofffice

(Medewerker beleidsuitvoering I, medewerker publiek III)

 

Burgerzaken

7.

In behandeling nemen van en adviseren over verzoeken om naturalisatie en optieverklaringen.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I en II)

8.

Het nemen van besluiten op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I en II)

Ondermandaat betreft het verrichten van voorbereidende werkzaamheden en het voeren van correspondentie.

9.

Het nemen van besluiten op grond van het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Rijkswet op het Nederlanderschap

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I en II)

10.

Beslissing op aanvraag van paspoort en Nederlandse identiteitskaarten en het verrichten van daarmee verband houdende werkzaamheden.

Paspoortwet en uitvoeringsregelingen

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

Medewerker Burgerzaken

Medeweker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

11.

Beslissing op aanvragen van rijbewijzen en het verrichten van daarmee verband houdende werkzaamheden.

Wegenverkeerswet

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

Medewerker Burgerzaken

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

12.

Uitreiken paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten.

Paspoortwet en uitvoeringsregelingen

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

Medewerker Burgerzaken

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

13.

Uitreiken rijbewijzen.

Wegenverkeerswet

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

Medewerker Burgerzaken

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

14.

Het behandelen van verzoeken om geslachtsnaamwijziging.

Besluit geslachtsnaamwijziging

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I en II)

15.

Afgifte bewijs van Nederlanderschap en/of verklaring omtrent nationaliteit.

Wet basisregistratie personen (BRP)

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

Medewerker Burgerzaken

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

16.

Afgifte Attestatie de Vita, legaliseren handtekening.

Medewerker van de burgerlijke stand (Medewerker beleidsuitvoering II en medewerker publiek II)

17.

Uitvoering Wet en Besluit basisregistratie personen.

Wet BRP, Besluit BRP

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I, Adviseur III)

18.

Wet en Besluit basisregistratie personen (BRP):

  • -

    verstrekken gewaarmerkte afschriften uit BRP t.b.v. belanghebbenden en derden;

  • -

    verstrekken verklaringen vestiging/ vertrek naar buitenland;

  • -

    verklaring onder eed of belofte van gegevens met betrekking tot burgerlijke staat.

Wet BRP

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken, coördinator KCC,

Medewerker Burgerzaken en

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

19.

De uitvoering van de Wet op de lijkbezorging.

Wet op de lijkbezorging

College/Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I en II)

20.

  • -

    afgifte kennisgeving overlijden;

  • -

    afgifte verlof tot begraven/ crematie;

  • -

    het verstrekken van verloven tot uitstel van begrafenis of crematie;

  • -

    afgifte “laissez-passer” voor lijken;

  • -

    het verstrekken van verloven tot het ontleden van lijken.

Wet op de lijkbezorging

Burgemeester

Medewerker van de burgerlijke stand

21.

Alle bevoegdheden van het College, genoemd in de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Ameland 2005, met uitzondering van de bevoegdheid tot het vaststellen van nadere regels en voorschriften genoemd in de artikelen 3 lid 1, 10 leden 2 en 3, 12, 17 lid 3 en 23 lid 1.

Beheerverordening gemeentelijke begraafplaatsen gemeente Ameland 2005.

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en coördinator KCC

(Medewerker beleidsuitvoering I, Adviseur III)

22.

Uitvoering Kieswet:

  • -

    Hoofdstukken J en K;

  • -

    Verklaring van opneming in het kiezersregister van een ondertekenaar kandidatenlijst;

  • -

    Verklaring van bevoegdheid tot deelneming aan stemming bij inlevering van kandidatenlijsten;

  • -

    Stemmen bij volmacht: beslissen op verzoek (model L8);

  • -

    Afgifte volmachtsbewijs (model L11);

  • -

    Stemmen per brief: beslissen op verzoek (model M3);

  • -

    Uitreiking nieuwe oproepingskaarten;

  • -

    Vaststelling benodigd aantal stembiljetten;

  • -

    Opgave benodigd verkiezingsmateriaal kandidatenlijsten;

  • -

    In ontvangst nemen processen-verbaal etc.; overbrengen bescheiden naar voorzitter hoofdstembureau;

  • -

    Opmaken proces-verbaal van vernietiging verzegelde pakketten.

Kieswet

Burgemeester

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken, coördinator KCC en

Medewerker Burgerzaken

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II)

23.

Inwinnen van inlichtingen uit justitiële registers.

Regeling inlichtingen justitiële documentatie

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken, coördinator KCC en

Medewerker Burgerzaken

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II)

24.

Afgifte van gehandicaptenparkeerkaart.

Regeling gehandicaptenparkeer-kaart

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken, coördinator KCC,

Medewerker Burgerzaken en

Medewerker Frontoffice

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II en III)

25.

Alle gemeentelijke werkzaamheden met betrekking tot de vreemdelingenwet.

Vreemdelingenwet 2000 en

Voorschrift Vreemdelingen 2000

Burgemeester

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken, coördinator KCC en

Medewerker Burgerzaken

(Medewerker beleidsuitvoering I en II en medewerker publiek II)

26.

Aanwijzen eenmalige trouwlocatie.

Burgerlijk Wetboek

College

Leidinggevenden

Senior medewerker Burgerzaken en Medewerker Burgerzaken (Medewerker beleidsuitvoering II en medewerker publiek II)

Extern

 

Bevoegdheid

Grondslag

Oorspr. bev. orgaan

Gemandateerde

Ondergemandateerde

Beperking c.q. voorwaarde

1.

In het kader van behandeling van bezwaarschriften vragen om een schriftelijke machtiging, het geven van een hersteltermijn, ter inzage leggen stukken, beslissen tot geheimhouding hoorverslag en het verdagen van de beslissing op bezwaar.

Awb

College

Burgemeester

Voorzitter Adviescommissie bezwaarschriften, plaatsvervangend voorzitter Adviescommissie bezwaarschriften

Medewerker juridische zaken (medewerker beleidsuitvoering II)

2.

Besluiten over toelating burger tot schuldhulpverlening en besluiten over regie schuldhulpverlening. Daarnaast alle overige noodzakelijke handelingen om de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening te kunnen uitvoeren.

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

College

Directeur Stichting Kredietbank Nederland

Medewerkers SKN

Verantwoording op verzoek.

3.

Verlenen ontheffing voor exceptioneel transport.

Wegenverkeerswet

College

Medewerkers Afdeling Toelating Exceptioneel Transport, onderdeel van de RDW

4.

Besluiten tot het opleggen van een huisverbod.

Wet tijdelijk huisverbod

Burgemeester

Hulpofficier van justitie belast met uitvoering huisverbod

De hulpofficier overlegt met de Burgemeester voordat een huisverbod wordt opgelegd.

5.

In het kader van het opleggen van een huisverbod:

  • -

    Overleggen met Bureau Jeugdzorg (art. 3 lid 1 jo. 2 lid 3);

  • -

    Mededelen huisverbod en consequentie niet naleven aan huisgenoten uithuisgeplaatste, de aangewezen instantie voor advies en/of hulpverlening en Bureau Jeugdzorg (art. 3 lid 1 jo. Art. 2 lid 8);

  • -

    Het binnen 24 uur regelen van juridische bijstand voor de uithuisgeplaatste voor de duur van de behandeling van het verzoek voor een voorlopige voorziening (art. 3 lid 1 jo. Art. 5 lid 1);

  • -

    Het mondeling aanzeggen van het huisverbod aan uit huis te plaatsen persoon (art. 3 lid 1 jo. 2 lid 7) in een dermate spoedeisende situatie dat het huisverbod niet te voren op schrift kan worden gesteld.

Wet tijdelijk huisverbod

Burgemeester

Hulpofficier van justitie belast met uitvoering huisverbod

6.

Operationele leiding rampenterrein totdat Burgemeester ter plekke is.

De Wet Veiligheidsregio’s

Burgemeester

Leider CoWa en Officier van Dienst Bevolkingszorg

7.

Het nemen van besluiten in het kader van de Leerplichtwet 1969 alsmede het ondertekenen van alle correspondentie in dat kader.

Leerplichtwet 1969

College

Secretaris-directeur (Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Leerplichtambtenaar gemeente Leeuwarden

8.

Besluiten inzake opvang en beschermd wonen.

Wmo 2015, Mandaat Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang.

College

Burgemeester

College en Burgemeester Centrumgemeente Leeuwarden

Medewerker Sociaal Domein / WMO, coördinator Sociaal Domein

(Medewerker beleidsuitvoering II en III, medewerker ontwikkeling II)

Mandaat dient uitgevoerd te worden met in achtneming van hetgeen in de Centrumregeling samenwerking Sociaal Domein Fryslân is opgenomen.

9.

Toezicht op de naleving van het bepaalde bij, of krachtens, de Ow, het omgevingsbesluit, de Wet Veiligheidsregio’s, het Bbl en de APV voor zover deze regelingen betrekking hebben op het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en hetgeen daarmee verband houdt.

Besluit aanwijzing toezichthouders Brandweer Fryslân

College

Hoofd afdeling/gebied A, Clusterhoofd B, medewerkers risicobeheersing en externe medewerkers (project basis) van Brandweer Fryslân

10.

In het kader van het integraal zorgakkoord:

  • -

    Het opstellen van de governance om te komen tot een regioplan;

  • -

    Waar nodig op basis van de SPUK IZA: het aanvragen van middelen, het beheren van deze middelen, het uitgeven van deze middelen en het daarover verantwoording afleggen aan de subsidieverlener;

  • -

    Het opstellen van het regiobeeld.

  • -

    Het opstellen van het regioplan op basis van het regiobeeld;

  • -

    Het maken van afspraken en het sluiten van overeenkomsten binnen de governance van de FrIZA;

  • -

    Het zijn van het aanspreekpunt voor zorgaanbieders, zorgverzekeraars en zorgkantoren zover betreft de bovengenoemde afspraken en overeenkomsten alsmede de afspraken die voortvloeien uit de werkagenda en het regioplan.

Volmacht- en machtigingenbesluit IZA gemeente Ameland 2023

College

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland

Het college van B&W van de gemeente Smallingerland kan geen gebruik maken van zijn volmacht en machtiging als het college van B&W dan wel de burgemeester van Ameland de bevoegdheid zelf wil uitoefenen

(Een vertegenwoordiger van) het college van B&W en de burgemeester van gemeente Smallingerland overlegt minimaal een keer per 6 maanden met (een vertegenwoordiger van) de gemeente Ameland over de uitvoering van de volmacht en machtiging

De gemeenten Leeuwarden, Sùdwest Fryslân, Heerenveen en GGD Fryslân als vertegenwoordigers van alle Friese gemeenten ondersteunen de gemeente Smallingerland als ‘koppelgroep’ bij de werkzaamheden.

 

FUMO

11.

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

12.

Spoedeisende last onder bestuursdwang, het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang), zoals bedoeld in artikel 5:31 en 5:32 Awb.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Voorafgaand aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met het bevoegd gezag

13.

Doen uitgaan van vooraankondigingen tot handhaving (125 Gemw, afdeling 5.3.2 Awb) wegens overtreding van voorschriften uit de wet en omgevingsvergunningen, alsmede van de verboden bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Gemeentewet, Awb, Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Overleg met bevoegd gezag op het moment dat het gaat om overtredingen van niet milieubelastende activiteiten.

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt alleen gebruik gemaakt in afstemming met het bevoegd gezag

14.

Beslissen op verzoeken om handhaving indien en zover handhaving wordt verzocht van naleving van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften en verboden die gelden op grond van de regelgeving en besluiten als bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Awb, Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft op andere (niet milieubelastende) activiteiten. In dat geval levert de FUMO advies over het milieudeel aan de gemeente

15.

Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden, indien en zover er sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften en verboden bedoeld in artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft op andere (niet milieubelastende) activiteiten. In dat geval levert de FUMO advies over het milieudeel aan de gemeente

16.

Het opleggen van last onder bestuursdwang of het opleggen van een last onder dwangsom wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens artikelen 18.12 Ow en 13.12, lid 1, onder d, e en f Ob.

Gemeentewet, Awb en Mandaatbesluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet indien er samenloop is met overtredingen op niet milieubelastende activiteiten. In dat geval levert de FUMO advies over het milieudeel aan de gemeente

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt alleen gebruik gemaakt na afstemming met het bevoegd gezag.

Voor de hoogte van bedragen moet worden uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het beleid van het bevoegd gezag.

17.

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 2.2.10, 2.2.11 en artikelen 18.10 en afdeling 19.1 Ow en de daaruit voorvloeiende bepalingen van het Bal.

Mandaatbesluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Voordat wordt overgegaan op uitvoering van bevoegdheden wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

18.

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 2 onder b Ow (omgevingsvergunning voor een milieubelastende activiteit).

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet voor meervoudige aanvragen voor een omgevingsvergunning, In dat geval levert FUMO het milieuaandeel in advies aan bij de gemeente.

19.

Besluiten inzake het actualiseren van omgevingsvergunningen voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.38 Ow.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow

College

Dagelijks bestuur FUMO

20.

Wijzigen en/of intrekken, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning voor milieubelastende activiteiten als bedoeld in artikel 5.39, 5.40 en 5.41 Ow.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet indien voor meer niet-milieubelastende activiteiten de vergunning wordt gewijzigd. In dat geval levert FUMO het milieuaandeel in advies aan bij de gemeente.

21.

Beslissen op verzoeken om goedkeuring/instemming die benodigd is op grond van een vergunningvoorschrift.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

Beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 1 onder a en artikel 5.1 lid 2 onder b Ow

22.

Ambtshalve verlenen van een revisievergunning als bedoeld in artikel 5.43 Ow.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow

College

Dagelijks bestuur FUMO

23.

Bij versnelde procedure bij een omstandigheid: achterwege laten, op grond van artikel 16.68 Ow, van het toepassen van artikel 16.54 Ow, of Awb afdeling 3.4, bij de voorbereiding van een beschikking op een aanvraag (van wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow

College

Dagelijks bestuur FUMO

Beperkt tot een milieubelastende activiteit bedoeld in artikel 5.1 lid 2 onder b Ow

Geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere niet-milieubelastende activiteiten.

24.

Het beoordelen en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 4.3 lid 1 onder b Ow ten aanzien van (milieubelastende) activiteiten die zijn aangewezen in hoofdstuk 4 van het Bal, waaronder meldingen over het opslaan, herverpakken, bewerken en verkopen van vuurwerk.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow, Bal

College

Dagelijks bestuur FUMO

25.

De in bijlage I van het Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland opgenomen bevoegdheden ter aanzien van:

Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.5 Ow en artikel 2.13 Bal ten aanzien van maatwerkvoorschriften; Beschikkingen als bedoeld in artikel 4.7 Ow en voor zover genoemd in hoofdstuk 4 van het Bal ten aanzien gelijkwaardige maatregelen.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Ow, Bal

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt voor beschikkingen m.b.t. aangewezen milieubelastende activiteiten binnen de Ow en het Bal

26.

Het uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 7 van de Wm gestelde regels, voor zover het betreft mer-beoordelingsbesluiten ten behoeve van een milieubelastende activiteit.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

27.

Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 17 van de Wm gestelde regels, waaronder handelingen correspondentie ongewoon voorval.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

28.

Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 7.10 Bbl en het opleggen van maatwerkvoorschriften als bedoeld in artikel 7.5 Bbl, voor zover het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden betreft.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Bbl

College

Dagelijks bestuur FUMO

Geldt niet als het opleggen van maatwerkvoorschriften asbestverwijdering samenloopt met het opleggen van andere nadere maatwerkvoorschriften n.a.v. de sloopmelding. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft FUMO advies over het asbestdeel aan de gemeente

29.

Behandeling van en toezichthouden op gegevens en bescheiden en meldingen als bedoeld in paragraaf 4.119 tot en met 4.124 van het Bal (graven in de bodem en bodemsanering).

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Bal, Bbl

College

Dagelijks bestuur FUMO

30.

Afgeven legitimatiebewijzen aan de in zijn dienst voor de gemeente werkzame toezichthouders inzake de Wet milieubeheer, de wetten genoemd in artikel 13.1 van de Wet milieubeheer, hoofdstuk 4 van de Apv en de Afvalstoffenverordening.

Awb

College

Directeur Friese Uitvoeringsdienst Milieu en Omgeving

31.

Door- of terugzetten van stukken als bedoeld in artikel 2:3 van de Awb.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Awb

College

Dagelijks bestuur FUMO

32.

Beslissen inzake het geheel of gedeeltelijk (ambtshalve of op verzoek) intrekken, wijzigen of verlengen van onder de Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland vallende besluiten, toestemmingen, ontheffingen of verklaringen.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland

College

Dagelijks bestuur FUMO

33.

Aanwijzen toezichthouders in de zin van artikel 5:11 Awb en het ondertekenen van de legitimatiebewijzen, voor zover de FUMO belast is met de uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

Mandaat besluit FUMO 2023 gemeente Ameland, Awb

College

Dagelijks bestuur FUMO

Overeenkomstig het door het College van Burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Ameland genomen besluit, 25 februari 2025.

Iwan Valk

Secretaris-directeur

(Algemeen Directeur/Gemeente Secretaris)

Naar boven