Gemeenteblad van Goes
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goes | Gemeenteblad 2025, 104718 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goes | Gemeenteblad 2025, 104718 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels tegemoetkoming Kinderopvang op sociaal medische indicatie gemeente Goes 2025
Het college van burgemeester en wethouders van Goes
Gelet op artikel 147 van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op artikel 2 van de Verordening Jeugdhulp Goes 2021;
Gelet op artikel 5 zevende lid jo. Artikel 6, zesde lid Verordening Jeugdhulp Goes 2021;
Gelet op de WKO (Wet op de kinderopvang);
Gelet op de IKK (wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang);
De nadere regels tegemoetkoming Kinderopvang op sociaal medische indicatie gemeente Goes 2025 vast te stellen.
(Pleeg)ouder(s) kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Er zijn gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie. Deze regeling heeft als doel nadere regels te stellen over de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal en/of medische indicatie.
Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen kinderopvang.
Voor een tegemoetkoming in de kosten kinderopvang op basis van deze beleidsregels kunnen ouders een schriftelijke aanvraag indienen bij het college. Deze bevat in ieder geval:
Nadat de aanvraag is ingediend, wordt deze behandeld binnen het Centrum voor Jeugd en Gezin. De indicatie wordt opgenomen in het registratiesysteem van het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Artikel 4. Duur van de indicatie
Het college kan een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang beschikbaar stellen voor een periode van maximaal zes maanden en voor maximaal 3 dagdelen per week. Indien noodzakelijk kan de indicatie eenmalig met zes maanden worden verlengd.
Artikel 8. De hoogte van de tegemoetkoming
De hoogte van de tegemoetkoming per maand is maximaal het noodzakelijke aantal opvanguren per maand keer met het uurtarief van de kinderopvang (zoals vastgesteld door de Belastingdienst) min de inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Opvangkosten die boven dit tarief liggen worden door de ouder zelf betaald.
Artikel 12. Herziening en intrekking
Het college kan het recht op tegemoetkoming herzien of intrekken:
Als het college op grond van artikel 12 heeft besloten de tegemoetkoming te herzien of in te trekken, kan het college de onterechte of te hoge tegemoetkoming terugvorderen. Als het college een besluit tot herziening of intrekking als bedoeld in artikel 13 genomen heeft, kan het een ten onrechte of te hoog verstrekte tegemoetkoming terugvorderen.
Artikel 14. Intrekken oude regeling
De ‘Nadere regels tegemoetkoming kinderopvang op sociaal medische indicatie gemeente Goes 2021’ worden met ingang van 1 maart 2025 ingetrokken.
Ouders kunnen voor kinderopvang gebruik maken van de reguliere kinderopvangtoeslag. Gezinnen of alleenstaande ouders, die als gevolg van sociaal-medische redenen, geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Bijvoorbeeld als één van de ouders werkt, terwijl de andere ouder om sociale of gezondheidsredenen tijdelijk niet in staat is om voor de kinderen te zorgen. Voor deze gezinssituaties is de Regeling Kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Het doel van deze regeling is dat kinderen ondersteund worden, die als gevolg van de thuissituatie een ontwikkelingsachterstand dreigen op te lopen. De SMI regeling biedt ouders een financiële tegemoetkoming om een tijdelijke oplossing voor kinderopvang mogelijk te maken en toe te kunnen werken naar een structurele oplossing voor de gezinssituatie.
Artikel 1: Begripsomschrijving
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 2: Algemene voorwaarden
De doelgroep die in aanmerking komt voor de sociaal medische indicatie is wettelijk bepaald. Het belangrijkste uitgangspunt is altijd het belang van het kind. De tijdelijke opvang die door de sociaal medische indicatie wordt ingezet, moet een geschikte oplossing voor het kind zijn.
Het moet nadrukkelijk gaan om een tijdelijke overbelasting, nood- of overmachtssituatie binnen het gezin. De sociaal medische indicatie is niet bedoeld voor structurele problemen.
De tegemoetkoming fungeert als vangnet. Als andere verzorgingsmogelijkheden (opvang door familie, netwerk, mantelzorg) of voorliggende voorzieningen uitkomst bieden, dan moet daarvan gebruik worden gemaakt. Wel zal altijd getoetst moeten worden of de voorliggende voorziening beschikbaar is en voldoende uitkomst biedt, gelet op het doel waarvoor deze bestemd is.
Voorliggende voorzieningen zijn in ieder geval:
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 4. Duur van de indicatie
Kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is met nadruk een tijdelijke oplossing. Tijdens de zes maanden dat de tegemoetkoming beschikbaar is gesteld, moet er door ouder(s) gewerkt worden aan een oplossing op langere termijn. Het college stelt de indicatie met bijbehorende duur en omvang vast.
Verlenging kan alleen als dit echt noodzakelijk is. Hier moet terughoudend mee om worden gegaan. Verlenging kan eenmalig voor maximaal zes maanden.
Na ontvangst van de aanvraag wordt er uiterlijk binnen 8 weken een besluit genomen. Deze termijn kan worden verlengd als blijkt dat het inwinnen van een onafhankelijk advies over de noodzaak, alsmede de duur en de omvang van de kinderopvang bij een deskundige organisatie noodzakelijk is. Daarnaast dienen alle gevraagde bewijsstukken die nodig zijn om het recht vast te kunnen stellen, te zijn aangeleverd bij de aanvraag.
Er moet samen met ouders een plan worden gemaakt, waarin omschreven staat hoe ouders gaan werken aan een structurele oplossing voor de tijdelijke overbelasting en/of onvoldoende eigen kracht. Werken ouders hier niet aan mee, dan is dat een weigeringsgrond voor de tegemoetkoming.
Als ouders in de periode van de tegemoetkoming zich niet houden aan de afspraken uit het plan, is dit een weigeringsgrond voor een eventuele verlenging.
Artikel 7. Ingangsdatum van de tegemoetkoming
Voor vaststelling van de hoogte van de tegemoetkoming is aansluiting gezocht bij de berekeningssystematiek van de belastingdienst. Deze bedragen worden door de belastingdienst elk jaar opnieuw bekeken en vastgesteld. Deze tarieven houdt de gemeente Goes ook aan.
Artikel 8. De hoogte van de tegemoetkoming
Net als bij de tegemoetkoming op grond van de Wet kinderopvang is de hoogte van de tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang als gevolg van sociaal medische indicatie afhankelijk van het meest recente verzamelinkomen van aanvrager en diens toeslagpartner, het aantal dagdelen kinderopvang dat noodzakelijk is en de prijs die voor de kinderopvang betaald moet worden.
In een bij de Wet kinderopvang behorende algemene maatregel van bestuur wordt een uurprijs genoemd die maximaal voor vergoeding in aanmerking komt. Dit bedrag wordt ook gehanteerd bij de maximaal te vergoeden uurprijs voor kinderopvang als gevolg van sociaal medische redenen. Als de ouder kiest voor een opvangvorm die boven deze uurprijs ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder
Het is niet noodzakelijk om alle kosten van de kinderopvang te vergoeden. Aan ouders wordt gevraagd de eigen bijdrage aan kinderopvangorganisatie zelf te (blijven) betalen. Voor het uitrekenen van de eigen bijdrage wordt gebruik gemaakt van de kinderopvangtoeslagtabel van de belastingdienst. Dit verkleint ook de overstap van de SMI naar de kinderopvangtoeslag op een later moment.
Aan de inzet van de kinderopvang op grond van de SMI is de verplichting verbonden dat de ouder volledige inzet toont om de duur van de periode en het aantal dagdelen kinderopvang zo kort mogelijk te laten zijn. De vergoeding van de kinderopvang is tijdelijk en heeft als doel de ouder tijdelijk te ontlasten. Het doel is dat de ouder op zoek gaat naar een andere passende oplossing en gaat werken aan het verminderen van de problemen.
Het college kan hierin ondersteuning bieden door mee te denken en/of te faciliteren in een andere passende voorziening/oplossing. Ouders kan de verplichting opgelegd worden om ondersteuning te vragen of een andere vorm van hulpverlening te zoeken, indien zij hier nog geen beroep op hebben gedaan.
Artikel 10. Inhoud van de beschikking
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 11. Inlichtingenplicht
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Artikel 12. Herziening en intrekking
Het college kan per individuele situatie op grond van de reden van ten onrechte verstrekte tegemoetkoming, de mate van financiële benadeling en de omstandigheden van de ouder(s)/verzorger(s) besluiten een onterecht toegekende tegemoetkoming te herzien of in te trekken. Het college beoordeelt dit aan de hand van de mate van financiële benadeling en de omstandigheden van de betreffende ouder(s)/verzorger(s).
Als het college dit besluit, moet er wel een zorgvuldig onderzoek en besluitvormingsproces plaatsvinden.
Wanneer de tegemoetkoming geheel of gedeeltelijk onterecht is uitgekeerd, wordt het meerdere teruggevorderd.
Artikel 14. Intrekken oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
Dit artikel behoeft geen nadere uitleg.
De in dit artikel opgenomen hardheidsclausule maakt het mogelijk om van de grenzen in deze nadere regels af te wijken als dat in het individuele geval echt noodzakelijk is. Dit afwijken kan alleen ten gunste en nooit ten nadele van de ouder.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-104718.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.