Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure herinrichting Rustenburgstraat en omgeving

 

Zaaknummer 682446

 

Aanleiding

De Rustenburgstraat en omgeving is aangelegd in de jaren ’70. Na vijftig jaar is het openbaar gebied toe aan een opknapbeurt. In verband hiermee is samen met bewoners een schetsontwerp gemaakt om de Rustenburgstraat en omgeving klimaatbestendig in te richten.

 

Klimaat

Afgelopen zomers hebben we ondervonden dat het klimaat aan het veranderen is: (extreem) warm weer en weinig of juist extreem veel neerslag. De verwachting is dat we dit soort situaties steeds vaker gaan meemaken. Daar moeten we ons in Nederland tijdig op inrichten. Door een regenwaterriool aan te leggen en uit te laten monden in de watergangen aan beide zijden van de Roozenburglaan, zorgen we dat verdroging wordt tegengegaan en voorkomen we dat schoon regenwater onnodig wordt getransporteerd en gezuiverd. Zo passen we ons aan op de klimaatverandering en verminderen we wateroverlast door extreme neerslag in de toekomst.

 

Duurzaamheid

We willen zo duurzaam mogelijk omgaan met grondstoffen en materialen. De bestaande verharding zal grotendeels worden vervangen door nieuwe materialen. Verharding die niet opnieuw kan worden gebruikt, zal worden afgevoerd en ergens anders als nieuwe grondstof worden toegepast als herbestratingsmateriaal of in gebroken vorm als fundering.

 

Participatie

Aan het begin van dit project zijn de bewoners van de Rustenburgstraat en omgeving geïnformeerd met een bewonersbrief en via het participatieplatform Doemee.Middelburgers.nl. Daarin hebben we gevraagd om vragen, wensen, aandachtspunten met ons te delen via het participatieplatform. Op basis van de reacties van omwonenden en Woongoed is een schetsontwerp gemaakt. Tijdens een informatiebijeenkomst is het schetsontwerp gepresenteerd en toegelicht, en hebben we opnieuw gevraagd om terugkoppeling. Aan de hand hiervan is het voorlopig ontwerp gemaakt dat in de inspraak is gebracht. Dat we het nu pas in de inspraak hebben gebracht heeft te maken met de coronaperiode (2020–2021) en met het onderzoek naar de aanleg van een warmtenet (2018–2023). In november 2023 is het onderzoek naar het warmtenet gestopt omdat het te duur is.

 

Voorlopig ontwerp

De belangrijkste verschillen tussen de bestaande en toekomstige situatie zijn hieronder beschreven.

 

Bestrating

De bestaande asfaltverharding wordt vervangen door gebakken straatstenen.

 

Parkeren

In de bestaande situatie zijn er 205 parkeerplaatsen in het openbare gebied. Op eigen terrein zijn er 24 parkeerplaatsen. Garages zijn buiten beschouwing gelaten omdat ervan uit is gegaan dat auto’s tegenwoordig niet meer in garages worden gestald. Bij tellingen is gebleken dat er soms wel 230 auto’s in de openbare ruimte worden geparkeerd. Omdat de parkeerdruk hoog is en de openbare ruimte beperkt, is het moeilijk om het aantal parkeerplaatsen te vergroten. Toch is het gelukt om het huidige aantal openbare parkeerplaatsen met ruim 40 te vergroten tot in totaal 247. Samen met het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein zijn er dus zo’n 270 parkeerplaatsen beschikbaar.

Parkeerplaatsen worden uitgevoerd in een nog nader te bepalen water passerende verharding.

 

Riolering

Het bestaande gemengde rioolstelsel wordt vervangen door een gescheiden riolering: één voor afvalwater en één voor regenwater. Het regenwater van de straten en de daken wordt dan waar mogelijk oppervlakkig (via de straat) afgevoerd en tijdelijk opgevangen in het groen, de rest wordt afgevoerd via het (ondergrondse) regenwaterriool naar de watergangen aan beide zijden van de Roozenburglaan.

 

Verkeersmaatregelen

  • Opheffen parkeerverbod en instellen eenrichtingsverkeer Wijdaustraat tussen Vluchtenburgstraat en Wijdaudwarsstraat I

Op het gedeelte van de Wijdaustraat tussen de aansluitingen met de Vluchtenburgstraat en de Wijdaudwarsstraat I willen we parkeren aan beide zijden van de rijbaan mogelijk maken. Dat levert aan de noordoostzijde 7 extra parkeerplaatsen op. Daarom maken we aan die zijde het trottoir 50 cm smaller en heffen we daar ook het parkeerverbod (gele onderbroken streep) op.

Door de aanleg van deze parkeerplaatsen wordt de rijbaan ongeveer 1,5 meter smaller waardoor er voor rijdend verkeer minder ruimte overblijft zodat het noodzakelijk is om hier eenrichtingsverkeer in te stellen. De parkeersituatie en rijrichting wordt daarmee gelijk aan het verdere deel van de Wijdaustraat tot aan de Tappershofstraat. Verkeer vanaf de Roozenburglaan naar de Kruitmolenlaan dat voorheen van deze route gebruikmaakte, kan (net als nu al) de Torenweg gebruiken.

  • Instellen tweerichtingsverkeer Zwerfruststraat tussen Kruitmolenlaan en Rustenburgstraat/Hooge Meestraat

Op het gedeelte van de Zwerfruststraat tussen de aansluitingen met de Kruitmolenlaan en de Rustenburgstraat/Hooge Meestraat heffen we het eenrichtingsverkeer (vanaf de Kruitmolenlaan) op. In de huidige situatie kunnen ouders bij het halen en brengen van kinderen van en naar de basisschool aan de Hooge Meestraat de wijk namelijk alleen verlaten via de Rustenburgstraat. Zij moeten daarbij – door het stelsel van eenrichtingsverkeer in de wijk – noodgedwongen de hele wijk doorrijden. Het opheffen van het eenrichtingsverkeer in de Zwerfruststraat betekent een aanzienlijk kortere route om de wijk te verlaten en ook dat er minder verkeer onnodig door de wijk moet rijden.

 

Inspraak

Volgens artikel 7, derde lid, onder d, van de Participatie- en inspraakverordening Middelburg wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting van de Rustenburgstraat en omgeving is daarom het voorlopig ontwerp in de inspraak gebracht. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2024, 498539 van 4 december 2024.

 

Inspraaktermijn

Inspraak was mogelijk gedurende 6 weken: van 4 december 2024 tot en met 15 januari 2025

 

Inzage

Tijdens de inspraaktermijn konden ingezetenen en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Het voorlopig ontwerp heeft elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen op de gemeentelijke webpagina www.middelburg.nl/rustenburgstraat en in het Gemeenteblad op de website www.officielebekendmakingen.nl

 

Zienswijzen

Tijdens de inspraakperiode zijn drie zienswijzen ontvangen. Hieronder volgt een overzicht van de zienswijzen en onze de reactie daarop.

 

Nr.

Zienswijze

Reactie van het college van burgemeester en wethouders

1

Wordt de boom voor mijn woning verwijderd of komt er mogelijk een nieuwe? De boom is te groot en leidt tot overlast omdat door opdruk van wortels de tegels ongelijk liggen.

Dat klopt. In het voorlopig ontwerp is opgenomen dat de boom wordt verwijderd en dat er in het plantsoen twee extra bomen worden geplant.

2

Blijft mijn gehandicaptenparkeerplaats beschikbaar tijdens de uitvoering van de werkzaamheden?

Dat klopt. Wij gaan met de aannemer regelen dat tijdens de uitvoering van de werkzaamheden er een gehandicaptenparkeerplaats voor uw auto beschikbaar is.

3

Kan de stoep voor mijn carport verlaagd worden en kan er een verkeersdrempel geplaatst worden in de Vluchtenburgstraat tegen het harde rijden?

In het ontwerp zal rekening gehouden worden een stoepverlaging voor de carport.

Een verkeersdrempel helpt om de snelheid in de straat te verlagen. In het ontwerp was bijvoorbeeld ook al een verkeersdrempel gepland in de Tappershofstraat. De snelheden in de Vluchtenburgstraat zijn vergelijkbaar met die in de Tappershofstraat, waarbij de hoogst gemeten snelheden in de Vluchtenburgstraat zelfs hoger zijn. Daarom komt er ook in de Vluchtenburgstraat een verkeersdrempel.

Interne zienswijzen

Daarnaast hebben we op advies van onze verkeerskundigen het ontwerp op twee locaties gewijzigd:

  • 1.

    In de Rustenburgstraat worden de 9 haakse parkeervakken vervangen door 6 langsparkeervakken met een groenstrook ernaast.

  • 2.

    In de Tappershofstraat komen de haakse parkeervakken achter de stoep te liggen.

 

Ad 1. Rustenburgstraat

In de Rustenburgstraat worden de 9 haakse parkeervakken vervangen door 6 langsparkeervakken met een groenstrook ernaast. De haakse parkeervakken in de Rustenburgstraat voldoen niet aan de CROW-richtlijnen, omdat de lengte van de vakken samen met de breedte van de rijbaan te kort is voor het in- en uitrijden. De vakken (5,5 meter) en de rijbaanbreedte (3,5 meter) hebben samen een lengte van 9 meter. Dit is veel minder dan de 11 meter die volgens de richtlijnen nodig is. Hierdoor kunnen auto’s schade oplopen bij het in- en uitrijden. Ook worden auto’s steeds groter, wat het probleem verergert. Omdat er geen ruimte is om de haakse parkeervakken verder van de rijbaan te plaatsen, vervangen we ze door langsparkeervakken.

 

Ad 2. Tappershofstraat

In de Tappershofstraat is, net als in de Rustenburgstraat, de lengte van de parkeervakken samen met de rijbaan te kort. Hier lossen we dit op door naast de rijbaan eerst de stoep aan te leggen en daarna de parkeervakken. De parkeervakken komen dan achter de stoep te liggen zodat bestuurders het trottoir moeten oversteken om in- of uit te parkeren.

 

Conclusie

De zienswijzen hebben geleid tot de volgende aanpassingen in het ontwerp:

  • 1.

    In de Rustenburgstraat worden de 9 haakse parkeervakken vervangen door 6 langsparkeervakken met een groenstrook ernaast.

  • 2.

    In de Tappershofstraat komen de haakse parkeervakken achter de stoep te liggen.

  • 3.

    In de Vluchtenburgstraat komt een verkeersdrempel tussen de Wijdaustraat en de Rustenburgstraat.

  • 4.

    Bij Vluchtenburgstraat 1 komt een verlaagde stoep.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders

in hun vergadering van 11 maart 2025.

de secretaris,                                   de burgemeester,

Aart van den Brink                           Yvonne van Mastrigt

Naar boven