Gemeenteblad van Boxtel
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Boxtel | Gemeenteblad 2025, 10177 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Boxtel | Gemeenteblad 2025, 10177 | beleidsregel |
Leidraad dwangsomhoogtes en begunstigingstermijnen, Boxtel 2025
Voor u ligt de Leidraad dwangsombedragen en begunstigingstermijnen van de gemeente Boxtel. Een bestuursorgaan komt bij het bepalen van de hoogte van de dwangsom een ruime mate van beleidsvrijheid toe. De hoogte van de dwangsom moet op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding ongedaan te maken of te voorkomen (effectiviteit).
Deze leidraad biedt enig houvast bij het bepalen van de hoogte van een dwangsom en het maximum te verbeuren bedrag. Deze leidraad is niet uitputtend bedoeld. Daarnaast zullen de geconstateerde feiten/omstandigheden altijd bepalend blijven voor de individuele vaststelling van de hoogte, het maximaal te verbeuren bedrag en de begunstigingstermijn. Dit betekent in de praktijk dat er, mits gemotiveerd, in een concreet geval afgeweken kan worden van de in de tabellen genoemde bedragen en termijnen.
Ingevolge artikel 125 van de Gemeentewet in samenhang met artikel 5:32 van de Algemene wet bestuursrecht is het college bevoegd een last onder dwangsom op te leggen.
Het opleggen van een dwangsom heeft tot doel overtredingen ongedaan te maken en eventuele vervolgovertredingen te voorkomen. De dwangsom dient daarom voldoende prikkelend te werken om de overtreding te (laten) beëindigen. De hoogte van een dwangsom is afhankelijk van de aard van de overtreding en moet in (redelijke) verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang staan (zie artikel 5:32b van de Algemene wet bestuursrecht). Relevante omstandigheden voor het bepalen van de dwangsomhoogte zijn bijvoorbeeld:
de (geschatte) kosten die de overtreder moet maken om de overtreding op te heffen;
de dwangsom moet voldoende dwang tot gevolg hebben om de overtreding op te heffen c.q. te beëindigen. Zo moet de dwangsom hoger zijn dan het (geschatte) financiële voordeel en moet eventueel ongerechtvaardigd voordeel dat de overtreder heeft genoten weggenomen worden;
voorkoming van herhaling, beperking van schade en herstel in de oorspronkelijke toestand;
de bevestiging van normen gesteld in het bestuurlijk belang.
Het opleggen van een last onder dwangsom geschiedt in verschillende wettelijk voorgeschreven vormen (modaliteiten). Deze modaliteiten zijn vastgelegd in artikel 5:32b, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht:
Het bestuursorgaan komt beleidsvrijheid toe bij de keuze voor een van deze modaliteiten.
Een begunstigingstermijn is de tijd die de overtreder krijgt om een einde te maken aan de overtreding. De termijn moet voldoende lang zijn om als overtreder de opgelegde verplichtingen uit te kunnen voeren. Een begunstigingstermijn mag niet langer zijn dan noodzakelijk.
De begunstigingstermijn kan worden verlengd. Dit kan bijvoorbeeld indien:
De termijnen opgenomen in de tabellen zijn - net zoals de bij de hoogte van de dwangsommen - indicaties. Er kan dus altijd, zij het gemotiveerd, worden afgeweken van de genoemde termijnen.
Indien sprake is van een herhaling van een overtreding, is kennelijk een onvoldoende prikkeling geweest om de overtreding volledig en/of tijdig te beëindigen of beëindigd te houden. De dwangsom kunnen we dan verhogen. Dit kan in geval de overtreding is beëindigd en daarna opnieuw wordt begaan, of in geval de overtreding voortduurt omdat deze nooit is beëindigd.
Als er sprake is van recidive, verhogen wij de dwangsom met minimaal 50 procent.
In geval er sprake is van cumulatie wordt de impact op de omgeving doorgaans groter. De dwangsom wordt in geval van cumulatie verhoogd met minimaal 25 procent.
Tabellen dwangsomhoogtes en begunstigingstermijnen
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-10177.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.