Gemeenteblad van Waalwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2024, 99665 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waalwijk | Gemeenteblad 2024, 99665 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Reglement van orde van de raad van Waalwijk 2024
De raad van de gemeente Waalwijk,
Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet,
besluit vast te stellen het reglement van orde van de raad van Waalwijk 2024.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen. 4
Artikel 1 Begripsbepalingen. 4
Artikel 3 Het fractievoorzittersoverleg. 4
Artikel 4 De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen. 4
Artikel 6 Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden, onderzoek fractievolgers en kandidaat-wethouders 5
Artikel 7 Benoeming wethouders 6
Hoofdstuk 2 Raadsvergadering. 7
Artikel 10 Tijd en plaats raadsvergadering. 7
Artikel 11 Oproep en agenda. 7
Artikel 12 Openbare kennisgeving en ter inzage leggen van stukken. 8
Artikel 13 Ingekomen stukken. 8
Paragraaf 2 Tijdens de vergadering. 8
Artikel 16 Opening vergadering en quorum.. 8
Artikel 20 Aantal spreektermijnen. 9
Artikel 21 Deelname aan de beraadslaging door anderen. 10
Artikel 22 Voorstellen van orde. 10
Artikel 25 Handhaving van de orde. 10
Artikel 26 Toehoorders en pers 10
Artikel 27 Uitzending en geluid- en beeldregistraties 11
Artikel 30 Stemming over zaken. 11
Artikel 31 Amendementen en moties 12
Artikel 32 Stemming over personen. 12
Artikel 33 Herstemming over personen. 13
Artikel 34 Beslissing door het lot 13
Paragraaf 4 Verslaglegging. 13
Artikel 35 Verslag en besluitenlijst 13
Paragraaf 5 Besloten raadsvergaderingen. 14
Artikel 36 Toepassing reglement op besloten vergaderingen. 14
Artikel 37 Ter inzage leggen stukken. 14
Artikel 39 Opheffing geheimhouding. 14
Artikel 40 Overige aanwezigen. 14
Artikel 41 Verslag besloten vergadering. 14
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden, instrumenten raadsleden. 14
Artikel 42 Amendementen en subamendementen. 14
Artikel 44 Initiatiefvoorstel 15
Artikel 47 Schriftelijke vragen. 16
Hoofdstuk 4 Burgerinitiatief. 16
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen. 17
Artikel 52 Uitleg reglement 17
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
De agendacommissie heeft in ieder geval de volgende taken:
a. het vaststellen van vergaderingen als bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de wet;
b. het beheer van de termijnagenda van de raad en het zorgdragen voor een zo evenwichtig mogelijke spreiding van de behandeling van onderwerpen, die op de termijnagenda staan;
c. het voorbereiden en vaststellen van voorlopige agenda’s voor raadsvergaderingen en raadsbijeenkomsten;
d. technische evaluatie van vergaderingen en bijeenkomsten van de raad;
a. het proces-verbaal van het centraal stembureau ter advisering van de raad in oude samenstelling in zijn laatste vergadering na de raadsverkiezingen over het rechtmatig verloop van de verkiezingen;
b. de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden na de verkiezingen en bij een tussentijdse vacature;
De commissie brengt schriftelijk advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder met als bijlage het curriculum vitae van de kandidaat. Indien de commissie niet unaniem is in haar oordeel wordt hiervan melding gemaakt in het advies. Het advies is openbaar. De commissie kan haar bevindingen eventueel mondeling aan de raad toelichten.
Er wordt zo spoedig mogelijk schriftelijke mededeling aan de voorzitter van de raad gedaan als
a. één of meer leden van een zittende fractie als zelfstandige nieuwe fractie gaat/gaan optreden onder mededeling van de naam van deze nieuwe fractie;
b. twee of meer fracties als één fractie gaan optreden onder mededeling van de naam van deze nieuwe fractie;
c. één of meer raadsleden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie.
De ontwerp-raadsagenda bevat, tenzij de agendacommissie anders bepaalt, de volgende onderdelen:
- algemeen: opening, mededelingen, vaststellen agenda, vragenronde, eventuele personele aangelegenheden in de raad
- vaststellen van A-stukken (agendapunten zonder debat)
- vaststellen lijst van ingekomen stukken, verslagen en besluitenlijsten
- bespreking en vaststellen B-stukken (agendapunten met debat)
1. De voorzitter, raadsleden en griffier hebben een vaste zitplaats, die bij aanvang van de bestuursperiode door de agendacommissie wordt bepaald na afstemming met de fractievoorzitters.
2. Indien daartoe aanleiding bestaat kan de agendacommissie het plaatsen van een fractie herzien. De verdeling binnen een fractie geeft de fractievoorzitter door aan de griffier.
3. De agendacommissie bepaalt de zitplaatsen van de wethouders.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekenen raadsleden de presentielijst, die aan het einde van elke raadsvergadering door de voorzitter en de griffier door ondertekening wordt vastgesteld.
Bij de opening spreekt de voorzitter de volgende woorden uit: “Laten wij ons, vanuit onze visie of geloofsovertuiging, bij het begin van deze raadsvergadering bezinnen op onze gemeenschappelijke opdracht en verantwoordelijkheid om deze gemeente te besturen.” (Moment van stilte voor bezinning.) “De vergadering is geopend.”
Na de eerste termijn krijgt het college 5 minuten zonder interrupties de gelegenheid te reageren op in principe alleen ingebrachte amendementen en moties, politieke verantwoording af te leggen en/of een toezegging te doen. Indien een voorstel niet van het college afkomstig is, krijgt eerst de indiener of een vertegenwoordiger van de indiener gelegenheid te reageren.
Raadsleden en de voorzitter kunnen tijdens een raadsvergadering mondeling een voorstel van orde betreffende de vergadering doen. De raad beslist hier terstond over.
Nadat alle onderwerpen van de agenda zijn behandeld, spreekt de voorzitter de volgende woorden uit: “Tot slot van deze vergadering vraag ik van u een moment van bezinning, waarbij ik in ons aller naam erop vertrouw dat de genomen besluiten en de gevoerde discussies in het belang zullen zijn van onze gemeente en het welzijn van onze inwoners.” (Moment van stilte voor bezinning.) “De vergadering is gesloten.”
Onverlet het bepaalde in artikel 26 van de wet kan de voorzitter ter handhaving van de orde:
een spreker tot de orde roepen indien deze zich beledigend of onbetamelijk uitlaat, afwijkt van het onderwerp in behandeling, zich niet houdt aan de aanwijzingen van de voorzitter dan wel anderszins de orde verstoort. Indien de desbetreffende spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de beraadslaging over dat onderwerp het woord ontnemen;
Voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten vanaf hun zitplaats.
Artikel 30 Stemming over zaken
Mocht het digitale stemsysteem onverhoopt niet werken, dan is de procedure als volgt:
a. De voorzitter vraagt de raadsleden of zij stemming verlangen. Is dit niet het geval dan stelt de voorzitter vast dat het voorstel zonder stemming is aangenomen.
b. Als een voorstel zonder stemming wordt aangenomen, kunnen de in de raadsvergadering aanwezige raadsleden aantekening in het verslag vragen, dat zij geacht worden te hebben tegengestemd of zich overeenkomstig artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming te hebben onthouden.
c. Als een raadslid om hoofdelijke stemming vraagt, doet de voorzitter daarvan mededeling aan de raad.
d. De voorzitter deelt mee bij welk raadslid de hoofdelijke stemming begint. Dit gebeurt bij loting.
e. Bij hoofdelijke stemming roept de griffier de raadsleden bij naam op hun stem uit te brengen. De stemming begint bij het aangewezen raadslid en verloopt verder op volgorde van de zitplaatsen met de klok mee.
f. Bij hoofdelijke stemming brengen de ter vergadering aanwezige raadsleden die zich niet ingevolge artikel 28 van de wet van deelneming aan de stemming moeten onthouden, hun stem uit door zich 'voor' of 'tegen' te verklaren, zonder enige toevoeging.
g. Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgend raadslid heeft gestemd.
h. De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mee, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen en doet daarbij mededeling van het genomen besluit.
i. Een raadslid kan verzoeken in de besluitenlijst en het verslag op te nemen dat hij zich bij het uitbrengen van zijn stem heeft vergist. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
De stemcommissie onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal raadsleden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer het aantal ingeleverde stembriefjes niet gelijk is aan het aantal uitgereikte stembriefjes worden deze ongeopend vernietigd en nieuwe stembriefjes verstrekt.
Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de wet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die raadsleden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk en daarmee ongeldig ingevuld stembriefje wordt verstaan:
a. een blanco ingevuld stembriefje;
b. een ondertekend stembriefje;
c. een stembriefje waarop meer dan een naam is vermeld, tenzij de raad heeft beslist dat stemmingen worden samengevat op een stembriefje;
d. een stembriefje waarbij, indien het een benoeming of voordracht betreft, op een persoon wordt gestemd die niet is voorgedragen;
e. een stembriefje waarbij op een ander persoon wordt gestemd dan die waartoe de stemming zich beperkt.
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een derde stemming plaats tussen twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming plaatsheeft.
Artikel 35 Verslag en besluitenlijst
Uit het transcriptieverslag blijkt in ieder geval:
a. de namen van de voorzitter, de griffier, de raadsleden en de wethouders, allen voor zover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
b. een aantekening van welke raadsleden afwezig waren;
c. een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;
d. een zakelijke samenvatting van het gesprokene met vermelding van de namen van de sprekers;
e. een overzicht van het verloop van elke stemming met vermelding bij hoofdelijke stemming van de namen van de raadsleden die voor of tegen stemden, onder aantekening van de namen van de raadsleden die zich overeenkomstig de wet van stemming hebben onthouden of zich bij het uitbrengen van hun stem hebben vergist;
De raadsleden, voorzitter, wethouders en griffier hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien een transcriptieverslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient schriftelijk ten minste 24 uur voor het vaststellen van het verslag bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 36 Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 37 Ter inzage leggen stukken
Voor zover van toepassing worden stukken waarop voor de raadsvergadering geheimhouding is opgelegd, uitsluitend voor raadsleden ter inzage gelegd bij de griffier.
Voor de afloop van een besloten vergadering beslist de raad overeenkomstig artikel 89, vierde lid van de wet of over de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding geldt. De raad kan besluiten de geheimhouding (op termijn) op te heffen.
Als de raad voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffend orgaan overleg gevoerd.
De raad beslist op voorstel van de voorzitter of, en zo ja, wie er als toehoorders(s) bij een besloten vergadering mag/mogen zijn.
Hoofdstuk 3 Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 42 Amendementen en subamendementen
Ieder raadslid dat in de vergadering aanwezig is, kan amendementen en subamendementen tot het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben, indienen bij de voorzitter. Dit indienen gebeurt digitaal door plaatsing op het raadsinformatiesysteem, tenzij de voorzitter oordeelt dat mondelinge indiening volstaat.
Nadat het college zijn schriftelijke wensen en bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het derde lid gestelde termijn is verlopen, wordt het voorstel op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst. Als de agenda hiervoor reeds is verzonden, wordt het voorstel op de agenda van de daarop volgende raadsvergadering geplaatst tenzij de agendacommissie anders beslist.
Een raadslid dient het verzoek tot het houden van een interpellatie, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 36 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk via de griffier bij de voorzitter in. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen.
De behandelwijze is als volgt:
a. De indiener kan een inhoudelijke mondelinge toelichting geven.
b. Het college of de burgemeester beantwoordt de gestelde vragen.
c. De overige woordvoerders van de fracties kunnen in één termijn reageren.
d. Afsluitende reactie van de indiener met aansluitend eventuele stemming over ingediende motie(s).
Schriftelijke beantwoording gebeurt zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen 30 dagen nadat de vragen zijn ingediend. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk collegelid de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording plaatsvindt.
Vastgesteld door het fractievoorzittersoverleg op……..
De raad vergadert op donderdag in een 4-weekse cyclus volgens het BOB-model (Beeldvorming-Oordeelsvorming-Besluitvorming):
Daarnaast is er het Waalwijks podium.
De bijeenkomsten zijn openbaar. De artikelen 25, 26 en 27 van het reglement van orde zijn – naast uiteraard op de raadsvergadering – ook van toepassing op de overige bijeenkomsten.
Voor inwoners en organisaties een laagdrempelige manier om een brief of petitie kort toe te lichten en te overhandigen via aan de raad. De raad kan hierover meteen met inspreker van gedachten wisselen en hierover vragen stellen aan het college.
Het college informeert de raad over onderwerpen, die op de termijnagenda staan of actuele onderwerpen met als doel beeldvorming.
Voorbereiden van besluitvorming (beeldvorming en oordeelsvorming).
Bespreking raadsvoorstellen met inwoners:
a. Zowel raadsleden als inwoners kunnen een raadsvoorstel agenderen voor bespreking.
b. Elke inspreker krijgt 3 minuten inspreektijd. Insprekers mogen niet op elkaar reageren.
c. Raadsleden en fractievolgers kunnen vragen aan inspreker stellen. Alleen verduidelijkende vragen (geen inleiding, geen adhesiebetuiging en geen politieke vragen).
d. Volgende inspreker enz. enz.
e. Raadsleden kunnen vragen stellen aan het college n.a.v. gesprek met inwoners en over het raadsvoorstel in twee termijnen.
f. Er kan debat plaatsvinden tussen de raadsleden, fractievolgers en het college i.v.m. de beeld- en meningsvorming.
g. Slotreactie elke inspreker: 30 seconden.
h. Inventarisatie onder fracties A- of B-punt. Een fractie motiveert een B-punt.
Afhankelijk van invulling: informeren (beeldvorming) of ondersteuning raadswerk (training).
Oordeelsvorming en goede (wijze) besluitvorming.
Uitgangspunt is dat in een raadsvergadering fracties hun politieke standpunten kort, bondig en effectief naar voren brengen. Hierna volgt het debat om argumenten voor en tegen uit te wisselen en tegen elkaar af te wegen met als doel de besluitvorming te verbeteren. Uiteraard met eventueel het indienen van amendementen en moties. Dit betekent dat de rol van het college meer verschuift naar de gespreksavond.
In het Reglement van orde is in hoofdstuk 2 de raadsvergadering nader uitgewerkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-99665.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.