Regeling tot wijziging van de Regeling Sociale Raad gemeente Doetinchem 2022

Burgemeester en wethouders van Doetinchem;

 

Overwegende dat het gewenst is de veranderingen voortkomend uit het rapport ‘Toekomst van de Sociale Raad’ vast te leggen;

 

gelet op de artikelen 84, 149 en 150 van de Gemeentewet, artikel 2.1.3. lid 3 Wmo 2015,

 

artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

 

besluiten:

 

vast te stellen de volgende regeling: Regeling tot wijziging van Regeling Sociale Raad gemeente Doetinchem 2022 gemeente Doetinchem

 

Artikel I

Aan artikel 2 worden de volgende leden toegevoegd:

  • 7.

    De nadruk van de Sociale Raad ligt op beleidsmatige advisering door betrokken burgers primair, en inbreng van ervaringen van cliënten/ervaringsdeskundigen secundair.

  • 8.

    De gemeente vraagt actief advies op onderwerpen die raken aan het sociaal domein aan de Sociale Raad. Op andere domeinen staat de gemeente open voor signalen vanuit de Sociale Raad.

Artikel II
  • A.

    In artikel 3 komen de leden 1, 2,3 en 4 als volgt te luiden:

  • 1.

    De Sociale Raad bestaat uit 9 leden verdeeld over 9 cliëntgroepen plus een onafhankelijk voorzitter. Gezamenlijk bestaan de cliëntgroepen uit 40 personen.

  • 2.

    De Sociale Raad werkt als volgt:

  • De cliëntgroepen vergaderen voorafgaande aan de vergadering van de SR. De afgevaardigde vanuit de cliëntgroep brengt de gewenste/benodigde inbreng of praktijkproblemen ter bespreking in bij de Sociale Raad;

  • De afgevaardigde uit de cliëntgroep vertaalt ervaringen en emoties naar adviezen op beleidsniveau en dient daarom over een ‘vertaalvaardigheid’ te beschikken. Ook wordt bereidheid gevraagd om zich te verdiepen in thema’s voor het opstellen van ongevraagde adviezen, en bereidheid om samen te werken met andere cliëntgroepen;

  • De afgevaardigde is samen met de gemeente medeverantwoordelijk voor het werven van voldoende leden van een cliëntgroep

  • bespreekt casuïstiek, maar ook de beleidsvoornemens van de gD en geeft gevraagd dan wel ongevraagd advies aan het college van B&W;

  • adviseert over voorgenomen en bestaand beleid en over de uitwerking van een beleidsmaatregel;

  • de signalerende taak ook de rol van meedenker/adviseur vervullen.

  • bundelt de signalen vanuit de samenleving/achterban. Met deze inbreng probeert de SR, middels het advies, een positieve bijdrage te leveren aan het huidige en toekomstige beleid van de gD, waarin de mening en invloed van de burgers herkenbaar en aanwijsbaar is;

  • analyseert beschikbare rapportages en kwaliteitsmetingen. Daarnaast attendeert en adviseert de Sociale Raad het college van B&W op/over voorkomende of in het oog springende trends.

  • 3.

    Deze leden vertegenwoordigen elk een van de volgende cliëntengroepen/onderwerpen

  • a.

    Vrijwilligers;

  • b.

    Armoede;

  • c.

    Mensen met een beperking/Volwassenen met een (licht) verstandelijke beperking (LVB);

  • d.

    (O)GGZ: Geestelijke gezondheidszorg, openbare geestelijke gezondheidszorg, maatschappelijke opvang, verslavingszorg;

  • e.

    Platform Chronisch Zieken;

  • f.

    Mantelzorg;

  • g.

    Jongeren en Onderwijs;

  • h.

    Ouderen;

  • i.

    Dak- en thuislozen

  • 4.

    Elke cliëntengroep heeft een vertegenwoordiger in de Sociale Raad. Daartoe doet elke cliëntgroep een voordracht voor benoeming van een lid. Het voorgedragen lid of indien van toepassing een plaatsvervangend lid wordt benoemd voor een periode van vier jaar met mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming voor een maximum van acht jaar. Herbenoeming is alleen mogelijk na een voortgangsgesprek met de voorzitter. Hun benoeming en ontslag vindt plaats door het college.

  • B.

    In artikel 3, zesde lid wordt ’10 cliëntgroepen’ gewijzigd in ‘9 cliëntgroepen’

 

Artikel III

Aan artikel 4, eerste lid, wordt de volgende zin toegevoegd: De voorzitter wordt benoemd voor een periode van vier jaar met de mogelijkheid tot eenmalige herbenoeming voor een periode van vier jaar.

 

Artikel IV

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

 

Aldus vastgesteld op 27 februari 2024 door het college van B&W van de gemeente Doetinchem

Secretaris,

Burgemeester,

Naar boven