Uitvoeringsregeling vaststellen formulieren ten behoeve van de gemeentelijke belastingen

De door het college van burgemeester en wethouders op 15 februari 2022 aangewezen heffingsambtenaar als bedoeld in artikel 232, vierde lid, sub a, van de Gemeentewet;

 

Gelet op artikel 2, lid 2 van de Uitvoeringsregeling gemeentelijke belastingen opgenomen in Leidraad heffing gemeentelijke belastingen 2024 van de gemeente Land van Cuijk;

 

Besluit:

 

vast te stellen de:

 

Uitvoeringsregeling vaststellen formulieren ten behoeve van de gemeentelijke belastingen.

Artikel 1. Algemene bepaling

  • 1.

    Deze regeling geeft uitvoering aan de in de belastingverordeningen van de gemeente Land van Cuijk op grond waarvan nadere regels gegeven kunnen worden met betrekking tot de heffing en de invordering van de onderscheiden gemeentelijke belastingen.

  • 2.

    Voor de toepassing van deze regeling worden rechten aangemerkt als gemeentelijke belastingen.

Artikel 2. Formulieren

Voor de uitvoering van de verordeningen rioolheffing, scheepvaartrechten en toeristenbelasting gelden de onderstaande formulieren:

  • 1.

    Aangiftebiljet rioolheffing (model RH-1)

  • 2.

    Aangiftebiljet scheepvaartrechten (model SR-A)

  • 3.

    Inlichtingenformulier scheepvaartrechten (model SR-I)

  • 4.

    Aangiftebiljet toeristenbelasting 2023 (model TB-1)

  • 5.

    Aangiftebiljet toeristenbelasting 2024 en volgende jaren (model TB-2)

Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    De door de colleges en heffingsambtenaren van de voormalige gemeenten Boxmeer, Cuijk, Grave, Mill en Sint Hubert en Sint Anthonis bij eerdere besluiten vastgestelde formulieren vervallen met ingang van de in het tweede lid genoemde datum.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Uitvoeringsregeling vaststellen formulieren ten behoeve van gemeentelijke belastingen”.

Land van Cuijk, 26 februari 2024.

De heffingsambtenaar van de gemeente Land van Cuijk

Model RH-1 AANGIFTEBILJET RIOOLHEFFING GEMEENTE LAND VAN CUIJK

 

In verband met de heffing van de rioolheffing gebruikers voor het belastingjaar N verzoek ik u dit formulier, volledig ingevuld en ondertekend, vóór DATUM te mailen naar belastingen@landvancuijk.nl of terug te sturen, hiervoor kunt u gebruik maken van de bijgevoegde gratis antwoordenvelop.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met team Belastingen, telefoon 0485 – 853500.

 

De heffingsambtenaar van de gemeente Land van Cuijk.

 

_______________________________________________________________________________________________

 

1. Als de NAW-gegevens van de geadresseerde afwijken van die van de feitelijke gebruiker van het onder 2. genoemde perceel, kunt u dat hieronder aangeven.

 

Naam: _________________________________________________

Adres: _________________________________________________

Woonplaats: _________________________________________________

 

2. Ligging van het perceel:

 

Straat: __________________________________________________

Huisnummer: ____________________________________________

Plaats: _________________________________________________

Object:  _________________________________________________

Aansluitnr(s) Brabant Water: ________________________________

 

3. Alle vragen hebben betrekking op de verbruiksperiode N-2-N-1 gelijk aan de verbruiksperiode van Brabant Water waarvoor een jaarafrekening is opgemaakt.

 

Hoeveel m³ water is op bovenstaand perceel:

  • a.

    in verbruiksperiode N-2-N-1 van Brabant Water afgenomen? __________ m³

    Toelichting: Graag kopie van de jaarafrekening bijvoegen.

  • b.

    in verbruiksperiode N-2-N-1 via eigen watervoorziening verkregen? __________ m³

    Toelichting:

    • Als u gebruik maakt van een pompinstallatie moet deze voorzien zijn van een watermeter, waarvan de hoeveelheid opgepompt water kan worden afgelezen of van een bedrijfsurenteller waarvan het aantal uren dat een installatie met vaste capaciteit in bedrijf is geweest, kan worden afgelezen.

    • Als de vaststelling van de hoeveelheid opgepompt water geschiedt op grond van een andere (wettelijke) bepaling, dan graag het bewijs of de verklaring bijvoegen.

  • c.

    in verbruiksperiode N-2-N-1 op andere wijze verkregen? __________ m³

    Toelichting:

    Als de vaststelling van de hoeveelheid opgepompt water geschiedt op grond van een andere (wettelijke) bepaling, dan graag het bewijs of de verklaring bijvoegen.

4. Hoeveel m³ water is in verbruiksperiode N-2-N-1 NIET via de gemeentelijke riolering geloosd? __________ m³

Toelichting

De niet geloosde waterhoeveelheden moeten worden aangetoond door meting of aannemelijk worden gemaakt door nauwkeurige berekening. De berekeningen moeten worden bijgevoegd.

 

Ondergetekende verklaart de hierboven vermelde gegevens naar waarheid te hebben ingevuld.

 

Datum: ______________________________________________

Naam: ______________________________________________

Telefoonnummer: ______________________________________________

E-mailadres: ______________________________________________

Handtekening: ______________________________________________

 

Zie ook de bijgevoegde algemene toelichting

 

TOELICHTING OP HET AANGIFTEBILJET RIOOLHEFFING

Algemeen

De gemeente Land van Cuijk heft rioolheffing gebruikers voor het afvoeren van afvalwater en bedrijfsafvalwater, vanaf of vanuit een perceel. De heffing is verschuldigd door de gebruikers van de onroerende zaken. Gedeelten van onroerende zaken, die gezien hun indeling zijn bestemd om als een afzonderlijk geheel te worden gebruikt, worden aangemerkt als zelfstandige onroerende zaken.

 

De rioolheffing is op basis van de hoeveelheden geloosd water. Daarvoor is in de belastingverordening een degressieve tariefstructuur opgenomen voor rioolheffing voor gebruikers bedrijven voor volle tariefeenheden van 250 m³.

 

Tijdstip inlevering aangiftebiljet

U heeft tot DATUM de tijd het aangiftebiljet te mailen naar belastingen@landvancuijk.nl of terug te sturen met de gratis antwoordenvelop. Alleen bij dringende noodzaak is uitstel mogelijk.

 

Verplichting tot het doen van aangifte

Aangifte doen is verplicht (art. 8 lid 1 AWR). Als u geen aangifte doet, kan de aanslag ambtshalve worden vastgesteld.

 

Heeft u vragen, neem dan contact op met een van de medewerkers van team Belastingen, telefoonnummer 0485 - 853500.

 

Model SR-A AANGIFTEBILJET SCHEEPVAARTRECHTEN GEMEENTE LAND VAN CUIJK (DOORVAARTRECHTEN)

 

Naam

Adres

Postcode, woonplaats

 

Belastingtijdvak : datum t/m datum

Jaar : jaartal

Datum uitreiking : datum

Uiterste datum indiening : datum (30 dagen na datum uitreiking)

 

U heeft dertig dagen de tijd om aangifte te doen.

 

Raadpleeg de toelichting

 

1.a

Als de naam en/of adres hierboven vermeld onjuist zijn, gelieve hiernaast de juiste gegevens te vermelden.

1.b

Telefoonnummer

1.c

E-mailadres

1.d

Ingevuld door (naam en functie)

Opgave invoer door keersluis

2.a

Hoeveel bedroeg in het hiervoor vermelde tijdvak de ingevoerde hoeveelheid goederen die door uw onderneming/bedrijf per vaartuig via de keersluis is ingevoerd, uitgedrukt in aantal tonnen:

2.b

Bij de onder 2a. hiervoor bedoelde opgave moet een accountantsverklaring worden meegezonden.

 

TOELICHTING OP HET AANGIFTEBILJET DOORVAARTRECHTEN

 

Uitstel

Alleen bij dringende noodzaak kunt u uitstel vragen.

Verplichting tot het doen van aangifte

Aangifte doen is verplicht. Doet u dat niet dan wordt de aanslag ambtshalve vastgesteld/opgelegd.

Vraag 2a en 2b:

Met de aangifte moet een accountantsverklaring worden meegezonden. Als deze verklaring niet binnen de gestelde termijn van dertig dagen voor u beschikbaar komt, moet toch al de gevraagde opgave worden gedaan. Op basis hiervan zal, indien van toepassing, een voorlopige aanslag worden opgelegd. Na ontvangst van de accountantsverklaring wordt vervolgens een definitieve aanslag vastgesteld/opgelegd.

Inlichtingen

Bij het team Belastingen. Tel. 0485- 853500 of bij belastingen@landvancuijk.nl

 

Model SR-I INLICHTINGENFORMULIER SCHEEPVAARTRECHTEN (MODEL SR-I)

 

Naam, adres woonplaats

 

Geachte heer, mevrouw,

 

In het kader van een rechtmatige uitvoering van de gemeentelijke verordening Scheepvaartrechten het volgende.

 

Voor de juiste aanwijzing van belastingplichtigen voor de heffing van Doorvaartrechten vraag ik u op overzichtelijke wijze melding te doen van alle vaartuigen(schepen) die in de periode van:

 

1 januari jaar N tot en met 30 juni jaar N

OF

1 juli jaar N tot en met 31 december jaar N

 

ten behoeve van uw bedrijf c.q. onderneming de keersluis in Katwijk (gemeente Land van Cuijk gepasseerd zijn onder vermelding van:

 

  • a.

    Naam, adres en woonplaats schipper, reder, eigenaar of vertegenwoordiger van het vaartuig;

  • b.

    Laadvermogen in tonnen van het vaartuig zoals blijkt uit de bij het vaartuig behorende meetbrief;

  • c.

    Een onderverdeling van de gegevens onder a en b uitgesplitst naar de vaartuigen die:

    • 1.

      Door uw bedrijf/onderneming zijn gecharterd;

    • 2.

      Onder eigen beheer worden gevaren.

  • Ik verzoek u deze opgaaf uiterlijk vóór DATUM in te zenden. U mag de opgave per mail versturen naar belastingen@landvancuijk.nl.

  • Op grond van artikel 47 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen bent u verplichting deze inlichtingen te verstrekken.

  • Ook als u geen gebruik maakt van de keersluis in Katwijk N.B. verzoek ik u dit schriftelijk te melden.

Informatie

Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met het team Belastingen te bereiken via belastingen@landvancuijk.nl of op telefoonnummer: 0485 – 853500.

 

Met vriendelijke groet,

 

De heffingsambtenaar van de gemeente Land van Cuijk

 

Model TB-1 AANGIFTEBILJET TOERISTENBELASTING GEMEENTE LAND VAN CUIJK 2023

 

(Dit biljet alleen gebruiken voor het belastingjaar 2023. Vanaf 2024 geldt model TB-2)

 

Aangifte Toeristenbelasting

Belastingjaar #[JAAR_VORIG]#

Aangiftebiljet uitgereikt #[DATUMDOC]#

Retourneren vóór

 

Betreft accommodatie

#[LOCOMSCHR]#

Nummer voor verwerking in administratie gemeente

 

Gegevens aangifte- en/of belastingplichtige:

Naam

«Voorlet» «Naam»

Adres

«Straatnaam» «Huisnr» «Huislet»

Postcode en Woonplaats

«Postcode» «Woonplaats»

 

Invullen onderdeel A, B of C

  • 1.

    Bent u aanbieder van overnachtingen en bent u btw-plichtig?

    • Vul onderdeel A volledig in.

  • 2.

    Bent u btw-plichtig en heeft u vóór 26 oktober 2022 (zie de toelichting) al facturen verzonden voor betaalde overnachtingen in het belastingjaar 2023 waarop al de destijds nog geldende prijzen per overnachting in rekening zijn gebracht?

    • Vul onderdeel B volledig in.

  • 3.

    Bent u een niet btw-plichtige aanbieder van overnachtingen die gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling (KOR)?

    • Vul onderdeel C volledig in

    • Voeg een bewijs van de btw-vrijstelling toe aan deze aangifte.

Onderdeel A.

Overnachtingsvergoedingen (zie de toelichting):

Bedragen

Hoeveel bedroegen de totale overnachtingsvergoedingen (exclusief omzetbelasting en toeristenbelasting) in het afgelopen jaar:

______________

Af:

Overnachtingsvergoedingen (exclusief omzetbelasting) van personen die zijn opgenomen in de basisregistratie personen van de gemeente Land van Cuijk:

-/-€

______________

Af:

Kosten opstellen accountantsverklaring.

Als er dit jaar meer dan € 300.000,00 aan vergoedingen zijn ontvangen dan is overlegging van een accountantsverklaring verplicht. De kosten hiervan mogen in mindering worden gebracht.

-/-€

______________

Totaal belastbaar bedrag aan overnachtingsvergoedingen exclusief omzetbelasting en toeristenbelasting

(totaal onderdeel A)

______________

Onderdeel B.

Vóór 26 oktober 2022 verzonden facturen voor betaalde overnachtingen in het belastingjaar 2023

Welk bedrag aan overnachtingsvergoedingen voor 2023 zoals hiervoor genoemd was al in rekening gebracht op facturen voor 26 oktober 2022?

______________

Totaal Onderdeel A -/- Onderdeel B

€……………………..

Wat was het aantal overnachtingen op de facturen bij onderdeel B.

Voor 2023 bereken wij dan een bedrag per overnachting . Hiervoor betaalt u in 2023 € 1,19 (voormalige gemeente Boxmeer) of € 1,18 (voormalige gemeente Sint Anthonis)

______________

overnachtingen

Onderdeel C

Kleine ondernemersregeling (zie toelichting)

Hoeveel bedroeg het aantal betaalde overnachtingen?

Af: aantal overnachtingen van personen die zijn opgenomen in de basisregistratie personen van de gemeente Land van Cuijk:

Schatting huidig jaar

Hoeveel bedraagt naar uw schatting het belastbare bedrag, zoals bedoeld in de opgave hierboven, dat dit jaar (2024) huidige jaar aan logies zal worden ontvangen?

Deze gegevens worden (eventueel) gebruikt voor een voorlopige aanslag.

______________

 

Ondergetekende verklaart dit biljet duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te hebben ingevuld.

  • Indien de vergoedingen minder dan € 300.000 bedragen verzoekt ondergetekende hierbij gelijktijdig ontheffing van de verplichting om de accountantsverklaring bij te voegen. In andere gevallen dient u deze verklaring wel toe voegen.

  • Een kopie van de btw-vrijstelling is bijgevoegd (als u gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling: KOR)

 

Naam

 

Plaats en datum

Telefoonnummer

E-mailadres

Handtekening

 

TOELICHTING AANGIFTE TOERISTENBELASTING 2023

 

Overnachtingsvergoeding

U betaalt toeristenbelasting als een percentage van de omzet. De omzet is het bedrag dat u de gast in rekening brengt voor het overnachten, exclusief btw en toeristenbelasting. Hieronder staat wat voor de heffing van toeristenbelasting in onze gemeente onder de kosten van een overnachting valt. Het bedrag dat u in rekening brengt voor de bijkomende dienstverlening kan dus ook onderdeel uitmaken van de overnachtingsvergoeding. Ook als u dit bedrag op de gastenfactuur afzonderlijk in rekening brengt.

Op de gastenfactuur moet u de toeristenbelasting, gebaseerd op een percentage van de omzet, apart omschrijven. Bij een vooraf aangekondigd boekenonderzoek controleren wij of de toeristenbelasting op de gastenfactuur op de juiste manier is berekend. Ieder jaar bezoeken we een aantal ondernemers om de aangifte te controleren.

 

Wat telt mee bij het berekenen van de kosten van een overnachting?

  • 1.

    Kosten die u betaalt aan een boekingsplatform zoals Airbnb of Booking.com voor hun service.

  • 2.

    Extra service die is meegerekend bij de kosten voor de overnachting, zoals:

    • Wi-Fi

    • Linnenpakket (beddengoed, handdoeken en zo)

    • Schoon¬maakkosten

    • Gas, water en elektriciteit

    • Vroeg in- of uitchecken

    • Afvoeren en innemen van vuil en/of tapwater

    • Opwaarderen naar een duurdere kamer

    • Gelegenheid tot douchen

    • Butlerservice

Dit geldt ook als u deze services apart opneemt in de boekhouding.

 

Wat telt niet mee bij het berekenen van de kosten voor een overnachting?

  • 1.

    Extra service waarvoor u apart laat betalen met het hoge btw-tarief.

  • 2.

    Extra service die valt onder het lage btw-tarief, zoals:

    • Ontbijt

    • Fietsverhuur

    • Betaal-tv

    • Telefoon

    • Oppasservice

    • Versieren van de kamer

    • Kranten

    • Speciale pakketten voor bijvoorbeeld verjaar¬dagen en huwelijk

    • Minibar

    • Bloemen

    • Gelegenheid voor het wassen en drogen van kleding

    • Parkeerruimte

Vóór 26 oktober 2022 verzonden facturen voor betaalde overnachtingen in het belastingjaar 2023

 

Op 24 november 2022 is door de wethouder Financiën een toezegging gedaan. Het gaat om ondernemers die vóór 26 oktober 2022 al facturen hadden verzonden waarop de toen geldende tarieven per overnachting van de voormalige gemeenten al waren doorberekend. In die gevallen mag de omzet van die facturen worden verminderd op de totale nachtvergoedingen over het jaar 2023. Voor deze omzet dienen de in rekening gebrachte vergoedingen per overnachting te worden afgedragen.

Die af te dragen vergoeding per overnachting bedraagt:

  • Voor de voormalige gemeente Boxmeer: € 1,19;

  • Voor de voormalige gemeente Sint Anthonis: € 1,18.

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Het tarief per betaalde overnachting bedraagt € 1,25 per persoon per overnachting. Bij de aangifte vragen wij u om een kopie van de door de Rijksbelastingdienst afgegeven btw-vrijstelling mee te sturen.

 

Model TB-2 AANGIFTEBILJET TOERISTENBELASTING GEMEENTE LAND VAN CUIJK 2024 E.V.

 

Aangifte Toeristenbelasting

Belastingjaar #[JAAR_VORIG]#

Aangiftebiljet uitgereikt #[DATUMDOC]#

Retourneren vóór

 

Betreft accommodatie

#[LOCOMSCHR]#

Nummer voor verwerking in administratie gemeente

 

Gegevens aangifte- en/of belastingplichtige:

Naam

«Voorlet» «Naam»

Adres

«Straatnaam» «Huisnr» «Huislet»

Postcode en Woonplaats

«Postcode» «Woonplaats»

 

Invullen onderdeel A of B

  • 1.

    Bent u aanbieder van overnachtingen en bent u btw-plichtig?

    • Vul onderdeel A volledig in.

  • 2.

    Bent u een niet btw-plichtige aanbieder van overnachtingen die gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling (KOR)?

    • Vul onderdeel B volledig in

    • Voeg een bewijs van de btw-vrijstelling toe aan deze aangifte.

Onderdeel A.

Overnachtingsvergoedingen (zie de toelichting):

Bedragen

Hoeveel bedroegen de totale overnachtingsvergoedingen (exclusief omzetbelasting en toeristenbelasting) in het afgelopen jaar:

Af:

Overnachtingsvergoedingen (exclusief omzetbelasting) van personen die zijn opgenomen in de basisregistratie personen van de gemeente Land van Cuijk:

-/-€

Af:

Kosten opstellen accountantsverklaring.

Als er dit jaar meer dan € 300.000,00 aan vergoedingen zijn ontvangen dan is overlegging van een accountantsverklaring verplicht. De kosten hiervan mogen in mindering worden gebracht.

-/-€

______________

Totaal belastbaar bedrag aan overnachtingsvergoedingen exclusief omzetbelasting en toeristenbelasting

(totaal onderdeel A)

€…………………….

Onderdeel B

Kleine ondernemersregeling (zie toelichting)

Hoeveel bedroeg het aantal betaalde overnachtingen?

Af:

aantal overnachtingen van personen die zijn opgenomen in de basisregistratie personen van de gemeente Land van Cuijk:

-/-

______________

Totaal aantal te belasten betaalde overnachtingen:

Schatting huidig jaar

Hoeveel bedraagt naar uw schatting het belastbare bedrag, zoals bedoeld in de opgave hierboven, dat dit jaar (2024) huidige jaar aan logies zal worden ontvangen?

Deze gegevens worden (eventueel) gebruikt voor een voorlopige aanslag.

 

Ondergetekende verklaart, dit biljet duidelijk, stellig en zonder voorbehoud te hebben ingevuld.

  • Indien de vergoedingen minder dan € 300.000 bedragen verzoekt ondergetekende hierbij gelijktijdig ontheffing van de verplichting om de accountantsverklaring bij te voegen. In andere gevallen dient u deze verklaring wel toe voegen.

  • Een kopie van de btw-vrijstelling is bijgevoegd (als u gebruik maakt van de kleine ondernemersregeling/KOR)

 

Naam

 

Plaats en datum

Telefoonnummer

E-mailadres

Handtekening

 

TOELICHTING AANGIFTE TOERISTENBELASTING 2024 E.V.

 

Overnachtingsvergoeding

U betaalt toeristenbelasting als een percentage van de omzet. De omzet is het bedrag dat u de gast in rekening brengt voor het overnachten, exclusief btw en toeristenbelasting. Hieronder staat wat voor de heffing van toeristenbelasting i onze gemeente onder de kosten van een overnachting valt. Het bedrag dat u in rekening brengt voor de bijkomende dienstverlening kan dus ook onderdeel uitmaken van de overnachtingsvergoeding. Ook als u dit bedrag op de gastenfactuur afzonderlijk in rekening brengt.

Op de gastenfactuur moet u de toeristenbelasting, gebaseerd op een percentage van de omzet, apart omschrijven. Bij een vooraf aangekondigd boekenonderzoek controleren wij of de toeristenbelasting op de gastenfactuur op de juiste manier is berekend. Ieder jaar bezoeken we een aantal ondernemers om de aangifte te controleren.

 

Wat telt mee bij het berekenen van de kosten van een overnachting?

  • 1.

    Kosten die u betaalt aan een boekingsplatform zoals Airbnb of Booking.com voor hun service.

  • 2.

    Extra service die is meegerekend bij de kosten voor de overnachting, zoals:

    • Wi-Fi

    • Linnenpakket (beddengoed, handdoeken en zo)

    • Schoon¬maakkosten

    • Gas, water en elektriciteit

    • Vroeg in- of uitchecken

    • Afvoeren en innemen van vuil en/of tapwater

    • Opwaarderen naar een duurdere kamer

    • Gelegenheid tot douchen

    • Butlerservice

Dit geldt ook als u deze services apart opneemt in de boekhouding.

 

Wat telt niet mee bij het berekenen van de kosten voor een overnachting?

  • 1.

    Extra service waarvoor u apart laat betalen met het hoge btw-tarief.

  • 2.

    Extra service die valt onder het lage btw-tarief, zoals:

    • Ontbijt

    • Fietsverhuur

    • Betaal-tv

    • Telefoon

    • Oppasservice

    • Versieren van de kamer

    • Kranten

    • Speciale pakketten voor bijvoorbeeld verjaardagen en huwelijk

    • Minibar

    • Bloemen

    • Gelegenheid voor het wassen en drogen van kleding

    • Parkeerruimte

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Het tarief per betaalde overnachting bedraagt € 1,25 per persoon per overnachting. Bij de aangifte vragen wij u om een kopie van de door de Rijksbelastingdienst afgegeven btw-vrijstelling mee te sturen.

Naar boven