Gemeenteblad van Gooise Meren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2024, 92276 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gooise Meren | Gemeenteblad 2024, 92276 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening Werk en Participatie Gooise Meren 2023
De raad van de gemeente Gooise Meren,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren van 14-02-2024;
gelet op de artikelen 7, 8a, 9, 10, 10a, 10b, 10c, 10d, 10da en 10f van de Participatiewet (Pw), en ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet; art. 34, eerste lid, onderdeel b, art. 35, onderdeel d, en art. 36 en 38a van de IOAW en art. 35, onderdeel d en art. 38a van de IOAZ;
besluit vast te stellen de volgende Verordening Werk en Participatie Gooise Meren 2023:
In deze verordening staan de regels over werken en participatie in het kader van de Pw, IOAW, IOAZ. De regels in deze verordening vullen de regels aan van de Pw. Het zijn regels op hoofdlijnen én regels waarin bepaalde zaken verder zijn uitgewerkt. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regels in deze verordening.
De begrippen en afkortingen die in deze verordening worden gebruikt, worden beschreven in de bijlage ‘Begrippen- en afkortingenlijst’.
De gemeente is verantwoordelijk voor mensen die kunnen werken, maar daarbij ondersteuning nodig hebben. Er kan ook financiële ondersteuning geboden worden, zoals de bijstand. De gemeente zet sterk in op het realiseren van een arbeidsmarkt waarbij iedereen meedoet. Met betrokken werkgevers worden meer banen, ‘werkopstap-plekken’ (werkervaringsplaats) en leerplekken gerealiseerd. Voor mensen met een arbeidsbeperking kan de gemeente een beschutte werkplek aanbieden. Daarnaast wordt maatwerkbegeleiding aangeboden aan werkzoekende inwoners om aan het werk te gaan. Deze aanpak wordt verbreed naar begeleiding van school naar werk en van werk naar werk. Voor mensen die bijstand hebben is de bedoeling van de gemeente hen nog beter te helpen, bijvoorbeeld door werkervaringsplekken toe te staan of (andere) regels te verruimen.
Deze verordening is op 27 juli 2023 besproken met de Adviesraad werk en inkomen (ARWI). Tijdens de constructieve gesprekken met de leden van de ARWI zijn verbeterpunten en suggesties aan de orde gekomen die in de nu voorliggende versie zijn verwerkt.
De gemeente moet voorzieningen op een goede manier verdelen over verschillende doelgroepen. Hoe de voorzieningen worden verdeeld wordt vooral bepaald door de kansen op betaald werk van de inwoners. De gemeente maakt daarbij gebruik van de participatieladder van de VNG (toegevoegd als bijlage 2). Dat is een methode om te bepalen welke positie een inwoner op de arbeidsmarkt heeft en wat er nodig is om dichter bij betaald werk te komen.
De gemeente ondersteunt een aantal groepen inwoners op weg naar werk. Het gaat om inwoners met een gemeentelijke uitkering of een ANW-uitkering, inwoners die geen ondersteuning kunnen krijgen van andere instanties of werkgevers, en enkele andere specifieke groepen inwoners, die in artikel 7 van de Participatiewet worden genoemd.
De ondersteuning van de gemeente is bedoeld voor inwoners die stappen kunnen zetten richting de arbeidsmarkt. Daaronder valt ook de inwoner met algemene bijstand die moet inburgeren. Als deze inwoner zich houdt aan de voorwaarden voor de Wet inburgering 2021 wordt daarmee ook voldaan aan de arbeids- en re-integratieverplichtingen op grond van de Pw.
1.2.3 Ondersteuning en voorzieningen
De gemeente biedt de ondersteuning aan die nodig en zinvol is om een betere positie op de arbeidsmarkt te krijgen, of om werk te krijgen of te houden. Dat kan in de vorm van een voorziening. De gemeente beoordeelt welke beschikbare voorziening het meest bijdraagt aan een langdurig en zo goed mogelijk resultaat. Als meerdere voorzieningen daaraan bijdragen, kan de goedkoopste geschikte voorziening worden aangeboden. Bij het aanbieden van een voorziening houdt de gemeente rekening met wettelijke verplichtingen.
De gemeente kan collectieve of individuele voorzieningen inzetten. Bij het bepalen van de soort voorziening zijn de eigen kracht en de afstand tot de arbeidsmarkt van de inwoner leidend. De participatieladder is een middel waarmee de afstand tot de arbeidsmarkt wordt bepaald. Er wordt rekening gehouden met de groeimogelijkheid op de participatieladder.
1.2.4 Collectieve voorzieningen
De gemeente biedt een inwoner die weinig kans heeft op werk onbeloonde maatschappelijke activiteiten (zoals vrijwilligerswerk, groepsactiviteiten, andere nuttige maatschappelijke activiteiten) aan, die de inwoner dichterbij werk brengen. Dit heet sociale activering. Het doel van sociale activering is om inwoners te helpen moeilijkheden op weg naar werk te overwinnen. Deze voorzieningen worden in samenwerking met, of via de partners/instellingen aangeboden.
1.2.5 Individuele voorzieningen
De begeleiding wordt gegeven door een jobcoach of een interne werkbegeleider. De gemeente kan dat zelf organiseren of daarvoor subsidie verlenen. Een werkbegeleider wordt ingezet als de behoefte aan begeleiding groter is dan de gebruikelijke begeleiding door de werkgever en andere werknemers. Een jobcoach wordt ingezet als er bij de inwoner of werkgever behoefte is aan methodische ondersteuning die bijzondere kennis vraagt, gericht op het vinden of behouden van werk dat bij de inwoner past. Daaronder valt ook de begeleiding naar ander werk of naar een opleiding.
Na overleg met de werkgever en inwoner beslist de gemeente of voor de doelgroep van de gemeente jobcoaching wordt uitgevoerd door een interne jobcoach (subsidie voor jobcoach in dienst bij de werkgever) of door een externe jobcoach (vergoeding van jobcoach van een externe jobcoachorganisatie in opdracht van de gemeente). De gemeente volgt de Beleidsregel Protocol Jobcoach UWV 2019 of de Beleidsregel Protocol Interne Jobcoach UWV 2019, maar niet op de volgende punten:
Voor het vergoeden van interne werkbegeleiding is een belangrijke voorwaarde, dat de werkbegeleiding planmatig wordt gegeven door een collega van de werknemer die daarvoor opgeleid is, in staat is kwalitatief goede begeleiding te bieden, goed op de hoogte is van de werkzaamheden van de werknemer en die niet de leidinggevende van de werknemer is.
De gemeente kan ten behoeve van de inwoner met een beperking in de mobiliteit ondersteuning aanbieden bij het verrichten van werk op de werkplek. Het gaat om hulp bij het uitvoeren van taken die de inwoner zelf niet kan uitvoeren vanwege zijn beperking, en die verder gaat dan waarvoor de werkgever verantwoordelijk is.
De gemeente biedt een inwoner die algemene bijstand ontvangt en weinig kans heeft op werk een participatieplaats aan als voldaan is aan de voorwaarden uit artikel 10a van de Pw. De inwoner moet 27 jaar of ouder zijn. De participatieplaats wordt vastgelegd in een overeenkomst tussen de gemeente, de organisatie en de inwoner.
Wanneer het aantal (positieve) adviezen van het UWV het voor dat jaar te realiseren aantal dienstbetrekkingen overtreft, kan de gemeente in overleg met betrokkene(n) een andere voorziening inzetten tot het moment dat de dienstbetrekking begint. Hiertoe behoren sociale activering, scholing, persoonlijke ondersteuningen maatwerkvoorzieningen ter ondersteuning van de zelfredzaamheid en participatie.
De hoogte van de vergoeding bedraagt het verschil tussen de werkelijke kosten van de kinderopvang en de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst. Om voor deze vergoeding in aanmerking te kunnen komen is het vereist dat de Belastingdienst kinderopvangtoeslag voor het betreffende kind/de betreffende kinderen aan de inwoner verstrekt.
De inwoner of zijn werkgever kan een aanvraag om ondersteuning indienen bij de gemeente. De gemeente kan hiervoor een aanvraagformulier vaststellen. Als het om persoonlijke begeleiding gaat, kan de inwoner of de werkgever daarbij ook aangeven of het een aanvraag voor subsidie is of voor begeleiding die de gemeente organiseert (in natura).
In dit hoofdstuk zijn de laatste bepalingen opgenomen. Hier wordt geregeld welke verordeningen vervangen worden door deze verordening en wanneer deze verordening ingaat. Hier is ook opgenomen dat de gemeente bepalingen uit deze verordening kan uitwerken of verder invullen, dat met regelmaat beoordeeld wordt of de verordening nog goed werkt, wat de officiële naam is van deze verordening en dat de gemeente van deze verordening kan afwijken als dit echt nodig is.
1.3.3 Afwijken van de verordening (hardheidsclausule)
De gemeente kan afwijken van een bepaling uit deze verordening als toepassing van die bepaling een onredelijke uitkomst heeft voor de inwoner of voor een ander die direct bij het besluit betrokken is. Een uitkomst is in ieder geval onredelijk als de doelen van deze verordening door het toepassen van de regels juist niet worden gehaald.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Gooise Meren van 14-02-2024:
de griffier,
drs. M.G. Knibbe
de voorzitter,
drs. H.M.W. ter Heegde
Bijlage 1: Begrippen – afkortingenlijst
In deze bijlage staat wat de betekenis van bepaalde begrippen in deze verordening is. Het gaat in de eerste plaats om begrippen waarvan de betekenis niet bij voorbaat duidelijk is, en daarom hier nader omschreven worden. Daarnaast worden enkele afkortingen genoemd die in de verordening worden gebruikt.
AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming
Awb: Algemene wet bestuursrecht
Doelgroep: personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Pw.
Gemeente: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gooise Meren.
interne werkbegeleiding: door een collega geboden dagelijkse werkbegeleiding op de werkvloer omdat de werknemer anders niet in staat is zijn werkzaamheden uit te voeren, en waarbij sprake is van meer dan de gebruikelijke begeleiding van een werknemer op een werkplek.
Inwoner: de persoon als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onder a, van de Pw die woonplaats heeft in de gemeente, volgens de regels van artikel 10, lid 1 en 11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.
IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers.
IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen.
Jobcoaching: door een erkende deskundige geboden ondersteuning aan personen met een arbeidsbeperking en aan werkgevers, gericht op het vinden en behouden van werk. De ondersteuning wordt volgens een vaste werkwijze geboden en er wordt regelmatig gekeken of die goed werkt of moet worden aangepast.
Participatieladder: een methode om van een inwoner vast te stellen wat de mate van economische participatie aan de samenleving is ofwel de afstand tot arbeidsmarkt.
Partners/instellingen: werkgevers, UWV, gemeenten in de regio Gooi- en Vechtstreek, onderwijs en maatschappelijke instellingen, etc.
Preferente proces: het werkproces dat door ‘De normaalste zaak’, een netwerk van bijna 700 werkgevers die samen aan de inclusieve arbeidsmarkt bouwen, is ontwikkeld.
Trede: trede waarop een persoon uit de doelgroep is ingedeeld op de participatieladder.
Uitkering: de bijstandsuitkering, de IOAW- of de IOAZ-uitkering.
UWV: Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen.
Voorziening: hulp in de vorm van een dienst, activiteit, product, budget of tegemoetkoming.
Werkgever: de (rechts)persoon die op grond van een dienstbetrekking de arbeid van een werknemer in de afgesproken periode in de eigen organisatie mag gebruiken. Hieronder valt ook degene die van plan is een dienstbetrekking te sluiten met een inwoner die onder de doelgroep voor loonsubsidie valt. Werkgever is ook degene bij wie een proefplaats wordt aangeboden.
Werknemer: de inwoner die op grond van een dienstbetrekking bij een werkgever werkt. Hieronder valt ook de inwoner die wordt bedoeld in artikel 10d, eerste of tweede lid, van de wet, met wie de werkgever een dienstbetrekking heeft gesloten of met wie hij dit van plan is.
Werkplek: werkplek bij een werkgever, in het kader van een proefplaatsing of bij een opleidingslocatie, zoals bedoeld in artikel 10f Pw.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-92276.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.