Huis De Stelt, Vossenpelssestraat; verkeersregime

Kenmerk: D240175177

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN NIJMEGEN;

Overwegende,

 

 

dat zich in gemeente Nijmegen aan de noordzijde van rivier de Waal in de woonplaats Lent tussen de Vossenpelssestraat, de Bemmelsedijk en de Steltsestraat Huis De Stelt bevindt;

dat deze weg van de Steltsestraat in noordoostelijke richting naar de Vossenpelssestraat loopt en zich aan de noordzijde drie zijtakken bevinden;

dat dit gebied in ontwikkeling is en het gewenst is hier het verkeersregime vast te stellen;

dat Huis De Stelt alleen aan de zijde van de Steltsestraat wordt ontsloten voor gemotoriseerd verkeer;

dat er voor langzaam verkeer verbindingen voorhanden zijn richting het noorden en het oosten (Vossenpelssestraat);

dat Huis De Stelt en het deel van de Vossenpelssestraat dat daar op aansluit, worden aangewezen als erf en ook een bijpassende inrichting krijgen

dat hiermee de verblijfsfunctie van dit gebied wordt benadrukt;

dat hiermee bovendien wordt aangesloten op het gebied ten westen van de Steltsestraat dat eveneens is aangewezen als erf;

dat het erf aan de zijde van de Steltsestraat en aan de Bemmelsedijk overgaat in een wegvak waar 30 km/uur geldt;

dat de Vossenpelssestraat aan de zijde van de Bemmelsedijk met paaltjes wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer;

dat dat ook geldt voor Huis De Stelt aan de zijde van de Vossenpelssestraat en ook wat verderop richting Steltsestraat;

dat hiermee wordt beoogd de verkeersdruk in de Vossenpelssestraat/Huis De Stelt te beperken en daarmee een veilige woon- en schoolomgeving te realiseren;

dat omdat de Vossenpelssestraat doodlopend wordt het bestaande eenrichtingsverkeer op het zuidelijke deel van de straat kan vervallen;

dat de maatregelen in dit besluit passen binnen de beleidsuitgangspunten vastgelegd in de ambitiedocument “Nijmegen Goed op Weg” (2019-2030);

dat bovendien wordt uitgegaan van het principe Duurzaam Veilig Verkeer;

dat met de maatregelen in dit besluit wordt beoogd bij te dragen aan een veilige verkeerssituatie in Huis De Stelt, Vossenpelssestraat en omgeving;

dat de bovenvermelde maatregelen worden genomen op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, om weggebruikers en passagiers te beschermen en om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen;

dat het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

dat terzake overleg met de verkeersadviseur en tevens de gemachtigde van de korpschef van de politie-eenheid Oost-Nederland heeft plaatsgevonden;

dat, gelet op het bepaalde in het Mandaatbesluit gemeente Nijmegen 2019, onderdeel mandaatregister Stadsbeheer, aan de concernmanager afdeling Stadsbeheer en aan de manager bureau Dienstverlening, (onder voorwaarden) mandaat is verleend tot het nemen van tijdelijke en definitieve verkeersbesluiten op basis van de Wegenverkeerswet 1994

gelet op de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

besluiten:

 

 

  • I.

    Door plaatsing van borden G5 en G6 als bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) aan te wijzen als erf:

  • a.

    Huis De Stelt

  • b.

    Vossenpelssestraat; tussen Laauwikstraat en Bemmelsedijk

     

  •  

  • II.

    Door het plaatsen van (klap)paaltjes een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer te realiseren in:

  • a.

    Vossenpelssestraat; aan de zijde van de Bemmelsedijk

  • b.

    Vossenpelssestraat (noordelijke tak); aan de zijde van de Bemmelsedijk

  • c.

    Huis De Stelt; aan de zijde van de Vossenpelssestraat

  • d.

    Huis De Stelt; ca. 40 meter ten westen van de Vossenpelssestraat

  • e.

    Huis De Stelt; op de aansluiting van de middelste tak naar het noorden

     

 

Een en ander zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening d.d. 09-02-2024

 

Nijmegen, 9 februari 2024

Namens burgemeester en wethouders van Gemeente Nijmegen,

Afdeling Stadsbeheer, Manager bureau Dienstverlening,

Carline Westen

Mededelingen

Bezwaar en Beroep

Dit besluit ligt gedurende zes weken na heden voor eenieder ter inzage bij de Informatiebalie in de Stadswinkel, Mariënburg 30 Nijmegen (maandag t/m vrijdag van 09.00-17.00 uur en op donderdag van 09.00-20.00 uur).

Gedurende deze termijn kan op grond van de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij Burgemeester en Wethouders van Nijmegen, postbus 9105, 6500 HG Nijmegen.

Het is mogelijk om uw bezwaarschrift digitaal in te dienen via een webformulier in de digitale balie van de gemeente Nijmegen (www.nijmegen.nl). Voor het indienen van een digitaal bezwaarschrift dient u in het bezit te zijn van een DigiD.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Arnhem, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven