Gemeenteblad van Raalte
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Raalte | Gemeenteblad 2024, 88451 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Raalte | Gemeenteblad 2024, 88451 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Treasurystatuut Gemeente Raalte 2023
Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het vorige treasurystatuut: 4
2. Doelstellingen van de treasuryfunctie. 4
3. Beheer van financiële risico’s. 4
1. Uitgangspunten risicobeheer. 4
3. Borgstellingen en garanties. 5
4. Intern liquiditeitsbeheer. 5
1. Aantrekken van lang vermogen (kapitaalmarkt) 5
2. Aantrekken van kort vermogen (geldmarkt) 6
2. Saldo- en liquiditeitenbeheer 7
Het treasurystatuut is het kader voor het sturen en het beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële geldstromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De regels over de financiering zijn vastgelegd in de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) en de bijbehorende ministeriële regelingen. Daarmee is dit treasurystatuut een nadere uitwerking van de financiële verordening gemeente Raalte.
Het Rijk heeft regels gesteld aan hoe gemeenten hun geld en kapitaal beheren via de Wet fido. In het treasurystatuut worden de kaders voor het opstellen en uitvoeren van het treasurybeleid beschreven. Het gaat daarbij om de beleidsmatige vaststelling van uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten. De verdere uitwerking hiervan vindt jaarlijks plaats in de begroting van de gemeente. Dit statuut maakt een objectieve en transparante verantwoording vooraf en achteraf mogelijk.
Verder bevat het statuut - volgens artikel 212 van de gemeentewet - regels voor de organisatie van de administratie en voor het beheer van vermogenswaarden en - volgens artikel 213 van de gemeentewet - regels die de rechtmatigheid en de doelmatigheid van de financiële administratie en het beheer van de vermogenswaarden waarborgen. Bij de opstelling van het voorliggende treasurystatuut is rekening gehouden met de relevante wettelijke kaders in:
In het treasurystatuut worden allereerst de doelstellingen van de treasuryfunctie van de gemeente geformuleerd. Deze worden vervolgens geconcretiseerd voor de verschillende deelgebieden van treasury: Beheer van financiële risico’s, Financiering, Schatkistbankieren en kasbeheer. Daarna worden de organisatorische randvoorwaarden van de treasuryfunctie weergegeven. Hierbij worden de bevoegdheden, taakverdeling en de verantwoordelijkheden behandeld. Tot slot wordt ingegaan op de tussentijdse en jaarlijkse rapportages die noodzakelijk zijn om het gehele proces beheersbaar en meetbaar te maken en te houden.
Belangrijkste wijzigingen ten opzichte van het vorige treasurystatuut:
Besluiten worden genomen op basis van een actuele korte termijn liquiditeitenplanning (looptijd tot één jaar) in combinatie met een meerjarige liquiditeitenplanning met een looptijd van minimaal vier jaar en een investeringskalender. Het verloop van de totale financiering (passivazijde van de balans) wordt zoveel mogelijk afgestemd op het verloop van de totale financieringsbehoefte (activazijde van de balans).
3 Beheer van financiële risico’s
1. Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
Leningen, garanties en kapitaalverstrekkingen mogen uitsluitend uit hoofde van de “publieke taak” worden verstrekt aan door het college goedgekeurde derde partijen, waarbij vooraf advies van de afdeling financiën wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij.
Uitzettingen (van overtollige liquide middelen) in het kader van de treasuryfunctie hebben een prudent karakter en zijn niet gericht op het genereren van inkomsten door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd door de kaders van dit treasurystatuut en de wet fido.
3. Borgstellingen en garanties
Het college mag leningen of garanties uit hoofde van de “publieke taak” verstrekken op basis van de Gemeentewet, waarbij vooraf advies wordt ingewonnen over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij. Als niet wordt voldaan aan de beleidskaders van de nota garantstellingen vraagt het college de raad om zijn wensen en bedenkingen uit te spreken.
De gemeente beoogt het realiseren van gunstige c.q. marktconforme condities voor af te nemen financiële diensten. Hiervoor gelden de volgende uitgangspunten:
7 Administratieve organisatie en interne controle
In onderstaande tabel staan bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven en ook de daarbij benodigde fiattering.
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
[1] Dit vraagt vooraf een goedkeuring van de portefeuillehouder Financiën en voor de ondertekening een Collegebesluit.
[2] Vooraf wordt advies ingewonnen bij de financieel adviseur over de financiële positie en de kredietwaardigheid van de betreffende partij.
In onderstaand begrippenkader worden alle begrippen rondom treasury weergegeven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-88451.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.