Wijziging Organisatieregeling gemeente Raalte 2019

zaaknummer: 41540-2023

datum: 9 januari 2024

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

gelet op het bepaalde in artikel 160, lid 1 onder c, van de Gemeentewet;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 19 december 2023;

 

Besluiten vast te stellen de volgende wijziging van de Organisatieregeling gemeente Raalte 2019 (2e wijziging):

 

Artikel I  

 

A

Aan artikel 1 Begripsbepalingen de volgende onderdelen toevoegen:

o. cluster: informele structuur (geen hiërarchische laag) van een groep medewerkers met een gezamenlijk doel en een logische samenstelling die aansluit bij het organiseren van werk, taken en resultaatgebieden volgens het principe ‘doen wat nodig is’, om effectief en efficiënt samen te kunnen werken. De medewerkers werken in een cluster vanuit de kernwaarden van de organisatie van de gemeente Raalte en vanuit richting en ruimte, binnen geformuleerde doelen, criteria, kaders en resultaatsturing. Thuisbasis voor medewerkers.

p. teamleider: flexibele hulpconstructie (geen hiërarchische laag) in de vorm van een functie en een (tijdelijke) opdracht; deze rol in te zetten met het doel om één of meer clusters verder te brengen in organisatieontwikkeling en zelforganisatie en/of om een domeinmanager te ontzorgen. De specifieke taak van een teamleider ligt vast in een maatwerkopdracht, mogelijke generieke taken zijn opgenomen in bijlage 8 van deze regeling. In principe maakt de teamleider zichzelf op enig moment overbodig, door het afronden van de specifieke opdracht. De teamleider heeft een van de domeinmanager afgeleide verantwoordelijkheid, de domeinmanager blijft hoofdverantwoordelijk.

 

B

In artikel 3. Organisatie-eenheden het huidige lid 5 vernummerd naar 6 en na lid 4 een nieuw lid 5 invoegen, luidende:

5. De gemeentesecretaris/ algemeen directeur kan, gehoord het managementteam, een domein onderverdelen in clusters.

 

C

In Hoofdstuk 3 Functies, na artikel 11 een nieuw artikel invoegen, luidende:

 

Artikel 11a Teamleider

  • 1.

    De gemeentesecretaris/ algemeen directeur beslist, gehoord het managementteam, over de noodzaak van het inzetten van een teamleider in een domein en over de omvang van de rol. Uitganspunten over de inzet van teamleiders zijn opgenomen in bijlage 8 van deze regeling.

  • 2.

    De domeinmanager stelt de specifieke opdracht voor de teamleider en de duur vast en is verantwoordelijk voor monitoring en actieve verantwoording van deze opdracht.

  • 3.

    Onder hoofdverantwoordelijkheid van een domeinmanager zorgt een teamleider voor uitvoering van generieke taken passend bij zijn functieprofiel. Mogelijke generieke taken zijn opgenomen in bijlage 8 van deze regeling.

  • 4.

    De domeinmanager maakt resultaatafspraken met de teamleider en legt deze vast.

  • 5.

    De teamleider krijgt de bevoegdheden, ondersteuning, hulpmiddelen en faciliteiten die nodig zijn om zijn taak optimaal te kunnen uitvoeren.

 

D

Aan de bijlagen een nieuwe bijlage toevoegen, luidende:

 

Bijlage 8 Uitgangspunten en afbakening generieke taken teamleiders

 

Uitgangspunten voor de afweging over de inzet van teamleiders:

  • Alles wat generiek is, zich herhaalt of voorspelbaar is zetten we weg in structuur en processen, al het andere borgen we in maatwerk.

  • De rol van teamleider is een hulpstructuur in te zetten op één of meer clusters met een doel, tijdelijke opdracht en actieve verantwoording met het doel bij te dragen aan zelforganisatie en/of het ontlasten van de domeinmanager.

  • De teamleider heeft geen formeel hiërarchische positie in de organisatiestructuur.

  • De domeinmanager blijft hoofdverantwoordelijk. De verantwoordelijkheden blijven gelijk, alleen de uitvoering verandert, dus de domeinmanager:

    • °

      is verantwoordelijk voor de loonsom.

    • °

      heeft aanjaagfunctie voor zelforganisatie.

    • °

      is verantwoordelijk voor het domeinuitvoeringsplan.

    • °

      is verantwoordelijk voor geschillen personeelszaken.

    • °

      is verantwoordelijk voor re-integratie 1e en 2e spoor.

    • °

      is verantwoordelijk voor verzuim.

    • °

      is verantwoordelijk voor ambtsjubilea, kerstpakketten en bijzondere beloning.

    • °

      is verantwoordelijk voor arbeidsvoorwaardengesprekken.

    • °

      is verantwoordelijk voor (ondertekenen) arbeidsovereenkomst en opdrachtbevestiging inhuur/ inhuurovereenkomst.

    • °

      is verantwoordelijk voor signalering afloop arbeidsovereenkomst en contractmanagement inhuurovereenkomsten

    • °

      is verantwoordelijk voor Het Goede Gesprek en personeelsplanning.

    • °

      is verantwoordelijk voor stimuleren van ontwikkeling – opleiding(swensen).

    • °

      is verantwoordelijk voor autorisatie ICT-systemen en aanvraag ICT-middelen.

    • °

      is integraal verantwoordelijk voor de inzet van middelen, capaciteit en te bereiken resultaten van het domein.

  • De financiële dekking is geregeld voordat een domeinmanager werving teamleider start en verplichtingen aangaat.

     

Generieke taken voor teamleiders met het functieprofiel Tactisch leidinggevende II (N02.04.04) of Tactisch leidinggevende III (N02.04.06)

  • Dagelijks aanspreekpunt en aansturing voor het cluster, voor de domeinmanager en aandacht voor de medewerkers.

  • Beschikbaar en nabij zijn voor medewerkers, het ondersteunen en coachen van medewerkers.

  • Aanjagen van integraal werken en blijven aanjagen van zelforganisatie.

  • Voeren van sollicitatie- en arbeidsvoorwaarden gesprekken.

  • Doen van ziekmeldingen langer dan twee weken en actieve begeleiding bij re-integratie.

  • Voeren van ontwikkel gesprekken (Het Gesprek) met medewerkers, ontwikkelafspraken maken met medewerkers en het cluster.

  • Voeren van beoordelingsgesprekken, voor vast dienstverband of bij disfunctioneren.

  • Resultaatafspraken maken met medewerkers, voortgang bespreken en input leveren voor beoordeling.

  • Mutaties invoeren in het personeelssysteem (YouForce): alle voorkomende mutaties zoals aanvraag/declaratie thuiswerkregeling, ouderschaps-; zwangerschaps-; en zorgverlof en declaraties reiskosten.

  • Aanvraag ziekengeld, zorgdragen voor inhuur en vastleggen contracten.

  • Het stimuleren van werven en begeleiden stagiaires.

  • Medewerkers in het cluster aanspreken op gedrag als dat nodig is (bij herhaaldelijke problematiek opschalen naar de domeinmanager).

  • Inhoudelijk adviseren over opleidingen cluster breed.

  • Verdeling van taken en werkzaamheden in het cluster.

  • Optimaliseren van (deel)processen van het cluster, waarvan de domeinmanager proceseigenaar is.

  • Afhandeling van facturen voor inhuur en opleiding.

  • (Deel)bijdragen leveren aan de producten uit de planning & control-cyclus.

 

Artikel II  

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus besloten op 9 januari 2024,

Burgemeester en wethouders van de gemeente Raalte,

de secretaris

Monique van Esterik

burgemeester

Arco Hofland

Naar boven