Gemeenteblad van Pijnacker-Nootdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2024, 86517 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Pijnacker-Nootdorp | Gemeenteblad 2024, 86517 | beleidsregel |
Plaatsingskader openbare laadpalen Pijnacker-Nootdorp
Het college van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het advies van de afdeling Wijkzaken d.d. 6 februari 2024;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht en de Laadvisie “Opgeladen naar 2030” van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
Het Plaatsingskader openbare laadpalen Pijnacker-Nootdorp vast te stellen.
De gemeente verzorgt samen met een concessiehouder oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen. Om de noodzaak en locatiekeuze voor oplaadplaatsen te bepalen heeft de gemeente de afgelopen jaren beleid opgesteld. Dit beleid ligt nu ‘versnipperd’ vast in een 9-tal beleidsdocumenten en overeenkomsten voor openbare laaddiensten (zie hoofdstuk 5 Bijlage bronverwijzing beleidsvisies en contracten). Bij de afweging van belangen is het wenselijk om een eenduidig kader te hebben. Voorliggend kader bevat geen nieuwe plaatsingscriteria, maar een ordening en samenvatting van bestaande beleidsregels. Het plaatsingskader is een aanvulling op de gemeentelijke Laadvisie “Opgeladen naar 2030” en bedoeld voor de toetsing van aanvragen voor openbare laadpalen.
2 Uitgangspunten en principes plaatsing openbare laadpalen
De gemeente stimuleert het gebruik van de elektrische auto’s door het aanleggen van voldoende openbare oplaadplaatsen. Elektrische auto’s krijgen daarbij in de openbare ruimte prioriteit boven de meer vervuilende auto’s. De gemeente vindt het belangrijk dat elektrische rijders een vrije oplaadplaats kunnen vinden. Parkeerdruk is geen criterium bij het aanleggen van oplaadplaatsen. Dat kan betekenen dat de afstand naar vrije parkeerplaatsen voor andere auto’s groter wordt.
Laden gebeurt zo veel mogelijk op eigen terrein
Elektrische rijders met mogelijkheid om te parkeren op eigen terrein zijn zelf verantwoordelijk voor een laadvoorziening. Zij kunnen geen openbare laadpaal aanvragen. Dat geldt ook bij VvE’s en mandelige terreinen. Wel houden we rekening met aanvragers die beschikking hebben over een eigen parkeerplaats, maar voor wie de realisatie van een laadpunt om technische redenen niet haalbaar is, of waar sprake is van een uitzonderlijke situatie.
Dekkend netwerk openbare laadvoorzieningen
Uitgangspunt is een dekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen waarbij iedere gebruiker zonder parkeermogelijkheid op eigen terrein in de bebouwde kom binnen ongeveer 200 meter lopen een laadpaal kan bereiken. Bij realisatie van een nieuwe openbare laadpaal wordt er standaard één laadvak ingericht. Als er meerdere gebruikers zijn, kan hier een tweede vak aan worden toegevoegd op aanvraag van een gebruiker of in opdracht van de gemeente.
Verzamelverkeersbesluit oplaadlocaties en laadpalenkaart
Oplaadplaatsen legt de gemeente vast in een verkeersbesluit1. We kiezen ervoor om op grond van prognoses in één keer meerdere oplaadlocaties vast te leggen voor een periode van ongeveer 5 jaar. Dit doen we in een verzamelverkeersbesluit, waarbij we het ontwerp vooraf voorleggen aan bewoners voor een zienswijze. De mogelijke oplaadlocaties zetten we op de digitale laadpalenkaart op de website van de gemeente. De oplaadlocaties worden pas in gebruik genomen als er laadbehoefte is. Een verzamelverkeersbesluit versnelt het realisatie¬proces en geeft een helder perspectief aan potentiële elektrische rijders en de exploitant van laadpalen. Voor het einde van de looptijd van het verzamelverkeersbesluit nemen we weer een nieuw besluit voor de komende periode op grond van nieuwe ontwikkelingen en prognoses.
Aanvullende verkeersbesluiten voor oplaadlocaties
Het kan voorkomen dat er in een bepaald gebied geen mogelijke laadlocaties meer beschikbaar zijn op de laadpalenkaart van het verzamelbesluit, terwijl er wel laadbehoefte is. De concessiehouder doet in dat geval een voorstel voor een nieuwe laadlocatie. Deze toetsen wij aan plaatsingscriteria en leggen dit vervolgens vast in een los verkeersbesluit. Om het realisatieproces te versnellen leggen we het ontwerpbesluit niet meer voor aan bewoners. Met de toetsing wegen we de verschillende belangen met dit plaatsingskader goed af. Er bestaat voor belanghebbenden nog wel de mogelijkheid tot het maken van bezwaar.
Proces en verantwoordelijkheden
De gemeente heeft een concessieovereenkomst met een bedrijf (concessiehouder) voor de voorbereiding, plaatsing en exploitatie van openbare laadvoorzieningen tot en met 22 kWh. De concessiehouder maakt locatievoorstellen op basis van de gemeentelijke laadpalenkaart en rekening houdend met de criteria die zijn vastgelegd in de concessieovereenkomst. De gemeente heeft de beslissingsbevoegdheid voor de definitieve locatiekeuze. Netbeheerder Stedin moet de locatie eveneens goedkeuren voor het maken van een aansluiting. De gemeente neemt verkeersbesluiten voor de oplaadplaatsen en verzorgt de afhandeling van mogelijke bezwaarschriften tegen het verkeersbesluit.
De gemeente is verantwoordelijk voor handhaving op het juiste gebruik van de laadvakken. Dat kan alleen op basis van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV). Een verkeersbord geeft aan dat de parkeerplaats alleen gebruikt mag worden voor opladen van elektrische voertuigen. Criterium voor opladen is dat het voertuig in het laadvak door middel van een laadkabel is aangesloten op de laadpaal. Het is niet controleerbaar of een auto geheel is opgeladen. Er wordt daarom niet gehandhaafd op laadpaalkleven, dus het langer bezet houden van een laadplaats dan nodig. In de toekomst kan een zogenaamd connectietarief uitkomst bieden. Maar omdat elektrisch rijden is nog in ontwikkeling is, hebben we daar in deze concessie niet voor gekozen. Uit onderzoek blijkt dat excessief laadpaalkleven (> 24 uur) weinig voorkomt.
3 Beoordeling noodzaak plaatsing laadpalen
3.1 Plaatsing op aanvraag elektrische rijders
De aanvraag voor een laadpaal wordt gedaan door de elektrische rijder via het aanvraagportaal www.laadpaalnodig.nl. De aanvraag wordt in behandeling genomen door de concessiehouder voor openbare laadvoorzieningen in de gemeente. Hierbij gelden de volgende voorwaarden (zie ook beslisboom afbeelding 1):
Laadruimte is een maat voor het gemiddeld gebruik van laadpalen en zegt iets over de kans op het vinden van een vrije oplaadplek. Het uitgangspunt is dat een bestaand laadobject nog voldoende laadruimte biedt als:
Wel wordt per geval bekeken of de laadruimte ook daadwerkelijk leidt tot genoeg beschikbaarheid voor de e-rijders in de omgeving, bijvoorbeeld als er meerdere aanvragen zijn of nog verwacht worden, of als door barrières de alternatieve laadruimte moeilijk te bereiken is.
Afbeelding 1- Beslisboom behandeling aanvraag openbare laadvoorziening
3.2 Plaatsing op aanvraag elektrische rijders met een gehandicaptenparkeerplaats
Wanneer de aanvrager beschikt over een elektrische auto én een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, dan plaatsen we een laadpaal zo mogelijk bij deze parkeerplaats. Het naastgelegen parkeervak wordt bestemd als openbaar laadvak. Als die er niet is of als de locatie niet voldoet aan de plaatsingseisen (zie hoofdstuk 4), kijkt de gemeente of maatwerk mogelijk is door bijvoorbeeld de gehandicaptenparkeerplaats te verplaatsen.
3.3 Plaatsing bij intensief gebruik bestaande laadpalen
Indien laadpunten in een bepaald gebied intensief gebruikt worden en verwacht wordt dat uitbreiding op termijn nodig is, kan de gemeente opdracht geven om op voorhand een nieuwe laadpaal in de omgeving bij te plaatsen, en niet te wachten op nieuwe aanvragers. Hierdoor kan sneller geplaatst worden en dat voorkomt laadstress bij de gebruikers. Het intensieve gebruik moet structureel zijn over meerdere maanden en er moet een stijgende trend zijn. Criterium voor intensief gebruik van een laadpaal is een verbruik van gemiddeld 250 kWh of meer per maand per laadpunt en/of gemiddeld 25 transacties of meer per maand per laadpunt.
Voor bijplaatsen van nieuwe laadpalen wordt de volgende volgorde aangehouden:
3.4 Plaatsing in bestaande gebieden zonder laadpalen
In gebieden waar het laadnetwerk nog niet dekkend is (dus nog geen laadpalen binnen 200 meter loopafstand), maar wel te verwachten is dat er binnen afzienbare tijd openbare laadvraag komt, kan de gemeente opdracht geven tot het plaatsen van een of meerdere laadpalen. Hiermee wordt voorkomen dat niet snel genoeg aan de laadbehoefte kan worden voldaan als de groei van elektrische auto’s in zo’n gebied toeneemt. Hiervoor worden de nog beschikbare locaties op de laadpalenkaart gebruikt. Uitganspunt is een minimale verbruiksverwachting van 2000 kWh per jaar voor de laadpaal. Dit staat voor ongeveer 10.000 elektrisch gereden kilometers door een of meerdere auto's samen.
3.5 Plaatsing op basis van verwachte vraag in nieuwbouw
Bij nieuwbouwprojecten zijn nog geen bewoners of aanvragers van laadpalen, maar die zijn wel te verwachten. In het inrichtingsplan voor de nieuwe wijk of het nieuwe project wordt rekening gehouden met locaties voor laadpalen op grond van prognoses. Dit is maatwerk en zal per situatie nader onderzocht moeten worden. Indicatief kan voor de periode tot 2030 aangehouden worden om 5% van de openbare parkeerplaatsen te reserveren als oplaadplaats. De locaties worden zo mogelijk vooraf vastgelegd in een verkeersbesluit. In plaats van wachten op aanvragen kan de gemeente opdracht geven een of meerdere laadpalen, ten tijde van oplevering van het gebied, te plaatsen. Hierbij wordt de fasering van de te bouwen woningen zo veel mogelijk gevolgd.
Voor het plaatsen van een laadpaal moet een locatie gekozen worden. Hierbij houden we zoveel mogelijk rekening met de volgende criteria:
Voorkeurcriteria zijn niet doorslaggevend, maar wel wenselijk. Overige criteria krijgen prioriteit.
Gegeven de bestaande infrastructuur en de toename van het aantal laadplekken wordt het steeds lastiger om locaties te vinden die voldoen aan alle criteria. Criteria ten aanzien van de loopafstand en technische haalbaarheid kunnen dan ook doorslaggevend zijn ten nadele van andere criteria.
In een gebied waar al een dekkend netwerk van laadpalen is, plaatsen we bij grote vraag zo mogelijk laadpalen bij tot een laadplein van twee of meer laadpalen. Elektrische rijders hebben hier meer kans op een vrije plek. Dit voorkomt zoekverkeer. Binnen 500 meter lopen kan een laadplein een goede achtervang zijn, als losse laadpalen bezet zijn. In de huidige concessie voor openbare laadpunten is de optie opgenomen om tot 2 extra laadpalen aan te sluiten op een bestaande laadpaal (primair-secundaire opstelling). Dat heeft bovendien het voordeel dat minder vaak een wegopbreking nodig is.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-86517.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.