Verkeersbesluit Eindhovenseweg fase 4

kenmerk Openbare Ruimte 2024-1

Gemeente Waalre

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

 

Gelet op:

de Wegenwet, artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

 

Burgemeester en wethouders heeft besloten om de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) afdoenings- en ondertekeningsmandaat te verlenen aan de Manager Leefomgeving en onder mandaat en verder- onder mandaat toe te staan. Conform Besluit mandaten, volmachten en machtigingen 2014, 3 juni 2014.

 

Uit het oogpunt van:

Van de in artikel 2, eerste en tweede en derde lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg (artikel 2, lid 1, sub a.);

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers (artikel 2, lid 1, sub b.);

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid 1, sub c.);

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden (artikel 2, lid 2, sub b).

 

Overwegende:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

- dat voor de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit op grond van het bepaalde in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

- dat voormaatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

 

- dat als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg wordt heringericht.

 

- dat als gevolg van de openstelling van de nieuwe N69 de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg het doorgaand verkeer van en naar Eindhoven een alternatieve verkeersroute biedt.

 

- dat de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg onderdeel is van een openbaar vervoer verbinding tussen Valkenswaard en Eindhoven.

 

- dat het openbaar vervoer in Aalst nu regelmatig vertragingen oploopt en daardoor de betrouwbaarheid van het openbaar vervoer slecht is.

 

- dat met het reduceren van de hoeveelheid verkeer op de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg ruimte ontstaat voor een betrouwbaar en hoogwaardig openbaar vervoer.

 

- dat hier invulling aan wordt gegeven door de inpassing van een busbaan op de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Raadhuisstraat en de gemeentegrens nabij de toe- en afritten van Rijksweg N2.

 

- dat deze busbaan in twee richtingen berijdbaar is voor lijnbussen.

 

- dat daarmee een hoogwaardige en betrouwbare busverbinding ontstaat, omdat de bus eventuele wachtrijen op de Eindhovenseweg via de busbaan kan vermijden.

 

- dat als gevolg van de inpassing van de busbaan de inrichting van het geregelde kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan aangepast moet worden.

 

- dat door de inpassing van de busbaan op de as van de Eindhovenseweg, één van de twee rechtdoorgaande richtingen op de Eindhovenseweg wordt opgeheven.

 

- dat het gemotoriseerd verkeer vanaf het noorden met twee rijstroken de Eindhovenseweg naderen.

 

- dat de aansluiting van de toe- en afritten van de Rijksweg N2 één rijstrook heeft.

 

- dat het reduceren van twee rijstroken naar één rijstrook, naast de aanvullende maatregelen als onderdeel van het project Duurzaam door Waalre, bijdraagt aan het ontmoedigen van het gebruik van de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg door doorgaand verkeer.

 

- dat in de huidige situatie de bushalten Burgemeester Mollaan langs de rijbaan ten noorden en zuiden van het kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan - Voorbeeklaan zijn gelegen.

 

- dat door de inpassing van een busbaan, deze bushalten worden opgeheven en direct langs de busbaan worden voorzien.

 

  • dat het verkeer om deze bushalten aan de busbaan wordt geleid door de toepassing van verkeerszuilen op het kruisingsvlak.

 

- dat buspassagiers deze bushalten veilig kunnen bereiken door gebruik te maken van de met verkeerslichten geregelde voetgangersoversteekplaatsen.

 

- dat de parallelwegen langs de Eindhovenseweg ten zuiden van het geregeld kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan worden beëindigd.

 

- dat Eindhovenseweg 95 bereikbaar moet blijven.

 

- dat daarom de parallelweg tot de uitweg van huisnummer 95 als doodlopende weg gehandhaafd blijft.

 

- dat de voorrang vanaf deze doodlopende weg op de Burgemeester Mollaan wordt geregeld met een uitritconstructie.

 

- dat daardoor Eindhovenseweg veilig en goed bereikbaar blijft.

 

- dat deze parallelwegen in één richting berijdbaar zijn voor (brom)fietsers.

  •  

  • dat vanaf en naar deze parallelwegen een (brom)fietspad in één richting wordt ingepast.

  •  

- dat de (brom)fietspaden ook ten noorden van het kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan worden aangesloten op de bestaande parallelwegen langs de Eindhovenseweg.

 

- dat deze parallelwegen vanwege de aangrenzende voorzieningen, in twee richtingen berijdbaar zijn.

 

- dat daarom ook (brom)fietsers van en naar de parallelwegen ten noorden van het kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan in twee richtingen de weg kunnen vervolgen.

 

- dat daardoor de parallelwegen direct bereikbaar blijven voor (brom)fietsers.

 

- dat in het verlengde hiervan ook de geregelde fietsoversteekplaatsen over de Burgemeester Mollaan en Voorbeeklaan in twee richtingen berijdbaar zijn voor (brom)fietsers.

 

- dat ook over de Eindhovenseweg de geregelde (brom)fietsoversteekplaatsen in twee richtingen berijdbaar zijn.

 

- dat hierdoor een eenduidige inrichting van de (brom)fietsvoorzieningen ter plaatsen van het kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan ontstaat.

 

- dat de parallelwegen langs de Eindhovenseweg een erfontsluitende functie hebben.

 

- dat ook (brom)fietsers gebruik maken van deze parallelwegen.

 

- dat passend bij de erfontsluitende functie, een snelheidsregime van 30 km/h wordt ingesteld op deze parallelwegen.

 

- dat daardoor een veilige situatie ontstaat op deze parallelwegen.

 

- dat het (brom)fietspad vanaf de oversteek Burgemeester Mollaan in een bocht aansluit op de noordwestelijke parallelweg.

 

- dat er een risico ontstaat op terugslag op de Burgemeester Mollaan indien het gemotoriseerd verkeer vanaf de Burgemeester Mollaan (brom)fietsers vanaf het (brom)fietspad voorrang moeten verlenen.

 

- dat daarom de aansluiting van het (brom)fietspad vanaf de oversteek Burgemeester Mollaan op de parallelweg wordt ingericht als een voorrangskruispunt.

 

- dat hierdoor de kwetsbare (brom)fietsers beter worden beschermd en geen risico op terugslag ontstaat.

 

 

 

 

 

  •  

- dat deze parallelweg ten oosten van de Eindhovenseweg de (kantoor)panden Eindhovenseweg 124 t/m 128 ontsluit.

 

- dat de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer naar deze panden beperkt is in relatie tot het aantal (brom)fietsers van en naar het noorden (Eindhoven).

 

- dat deze parallelweg ten oosten van de Eindhovenseweg daarom wordt aangewezen en ingericht als fietsstraat waar auto’s te gast zijn.

 

- dat het gemotoriseerd verkeer van en naar de (kantoor)panden Eindhovenseweg 124 t/m 128, overeenkomstig de huidige situatie, via de Voorbeeklaan deze parallelweg kan bereiken en verlaten.

 

- dat het (brom)fietspad vanaf het kruispunt Eindhovenseweg – Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan (zuid) en vanaf het noorden direct aansluit op de fietsstraat.

 

- dat voorkomen moet worden dat gemotoriseerd verkeer gebruik maakt van dit (brom)fietspad.

 

- dat daarom een verkeersgeleider is voorzien bij de beëindiging van het (brom)fietspad en begin van de fietsstraat.

 

- dat op een fietsstraat een auto te gast is.

 

- dat daarom het gemotoriseerd verkeer vanaf de Voorbeeklaan met een uitritconstructie voorrang moet verlenen aan het (doorgaand) (brom)fietsverkeer van en naar het noorden (Eindhoven).

 

 

- dat dit resulteert in een directe, comfortabele en veilige fietsverbinding richting Eindhoven.

 

- dat het gebruikelijk is dat bromfietsers binnen de bebouwde kom, met uitzondering van solitaire fiets/bromfietsroutes, korte verbindingspaden en wegen met een snelheidslimiet van 70 km/h of hoger, gebruik maken van de rijbaan gemengd met het gemotoriseerd verkeer.

 

- dat langs de Burgemeester Mollaan en Voorbeeklaan geen parallelweg is gelegen.

 

- dat bromfietsers van en naar de Burgemeester Mollaan en Voorbeeklaan naar de (brom)fietspaden en aansluitende parallelwegen langs de Eindhovenseweg moeten worden geleid.

 

- dat daarom is voorzien in de toepassing van doorsteken voor bromfietsers van en naar de rijbaan Burgemeester Mollaan en Voorbeeklaan.

 

- dat rechtdoor rijdende fietsers op het (brom)fietspad voorrang hebben ten opzichte van afslaande bromfietsers vanaf de hoofdrijbaan.

 

- dat daarom een voorrangsregeling wordt toegepast ter bescherming van de fietsers op het bromfietspad.

 

- dat daardoor een logische en veilige aansluiting voor bromfietsers ontstaan.

 

Is het gewenst:

Om het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan te reconstrueren en hier de navolgende maatregelen in mee te nemen:

  • - inpassen van een busbaan op de Eindhovenseweg met aanliggende bushalten bij het geregeld kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan ten koste van één rechtdoorgaande rijstrook per richting.

  • - het aanpassen van de inrichting van het geregeld kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan voor de inpassing van de busbaan en de voorzieningen voor het langzaam verkeer.

  • - inpassen van (brom)fietspaden van en naar de parallelwegen langs de Eindhovenseweg.

  • - het instellen van een snelheidsregime van 30 km/h op de parallelwegen ten noorden van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan.

  • - het toepassen van een fietsstraat op de parallelweg ten noordoosten van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan met daarbij behorende maatregelen.

  • - het toepassen van doorsteken voor bromfietsers tussen (brom)fietspad en hoofdrijbaan op de Burgemeester Mollaan en Voorbeeklaan.

  •  

Gehoord:

  • Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is dit besluit voorgelegd aan de inspecteur van nationale politie, basisteam De Kempen. Dat de inspecteur van nationale politie akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

  • Overeenkomstig artikel 25 van het BABW is dit besluit voorgelegd aan Rijkswaterstraat en de gemeente Eindhoven als de belendende wegbeheerders. Dat wegbeheerders akkoord zijn met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

BESLUITEN:

Het college van burgemeester en wethouders van Waalre om de volgende navolgende maatregelen te nemen ter plaatse van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan - Voorbeeklaan:

  • 1.

    Het inpassen van een busbaan in combinatie met het aanbrengen van de markering “Lijnbus” en de plaatsing van de borden C1 (Gesloten in beide

  • richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB62 (uitgezonderd bussen).

  • 2.

    Het inrichten van bushalten langs de busbaan door het plaatsen van de borden L3 (bushalte) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van blokmarkering ter plaatse van het busperron.

  • 3.

    Het opheffen van één van de twee rechtdoorgaande rijstroken ten noorden van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan door hier een invoegstrook toe te passen ondersteunt met de bord L5 (Eind rijstrook) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

  • 4.

    Het inpassen van (brom)fietspaden van en naar de parallelwegen langs de Eindhovenseweg door plaatsing van de borden G12-A (begin verplicht fiets/bromfietspad) en G12-B (eind verplicht fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 5.

    Het instellen van een snelheidsregime van 30 km/h op de parallelwegen Eindhovenseweg te noorden van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan - Voorbeeklaan door plaatsing van de borden A1-30-ZB en A1-30-ZE (begin en eind 30 km/h zone) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 op de aansluiting op de Burgmeester Mollaan en Voorbeeklaan.

  • 6.

    Het inrichten van een fietsstraat ter plaatse van de parallelweg Eindhovenseweg ten noordoosten van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan door plaatsing van borden L1002-A en L1002-B (begin en eind fietsstraat, auto te gast)

  • 7.

    Het inpassen van verkeersgeleiders met borden D2 (gebod voor alle

  • bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 bij aanvang en beëindiging van de fietsstraat op de parallelweg Eindhovenseweg ten noordoosten van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan.

  • 8.

    Het regelen van de voorrang door het inpassen van een uitritconstructie met inritblokken ter plaatse van de aansluiting van de rijbaan voor gemotoriseerd verkeer vanaf de Voorbeeklaan op de fietsstraat ten noordoosten van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan en ter plaatse van de aansluiting van de toegangsweg naar Eindhovenseweg 95 op de Burgemeester Mollaan.

  • 9.

    Het aanduiden van de doodlopende parallelweg Eindhovenseweg vanaf de Voorbeeklaan door plaatsing van het bord L8 (doodlopende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en onderbord OB53 (uitgezonderd (brom)fietsers.

  • 10.

    Het aanduiden van de doodlopende weg naar Eindhovenseweg 95 vanaf de Burgemeester Mollaan door plaatsing van het bord L8 (doodlopende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 11.

    Het instellen van een voorrangskruispunt ter plaatsen van de aansluiting van het (brom)fietspad op de parallelweg Eindhovenseweg ten noordwesten van het kruispunt Eindhovenseweg - Burgemeester Mollaan – Voorbeeklaan door de plaatsing van borden B4 (Voorrangskruispunt Zijweg links), B5 (Voorrangskruispunt Zijweg rechts) en B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in combinatie met het aanbrengen van haaientanden.

  • 12.

    Het toepassen van doorsteken voor bromfietsen vanaf de Voorbeeklaan en Burgemeester Mollaan naar de bromfietspaden en andersom door plaatsing van de borden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg), G11 (verplicht fietspad) en G12-A (verplicht fiets/bromfietspad) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en de borden BW03-RO (bromfietser naar rechts) en BW03-LO (bromfietser naar links) en het aanbrengen van haaientanden ter plaatse van de aansluiting op het bromfietspad.

  •  

 

MEDEDELINGEN

Voor het inzien van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunt u telefonisch een afspraak maken: 040 – 2282500. U kunt het verkeersbesluit ook inzien via de site van het Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad. Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat de ter inzage termijn van zes weken is verstreken.

 

BEZWAAR

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met reden omkleed bezwaarschrift indienen. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Waalre, Postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Waalre, d.d. 19 februari 2024

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALRE

Namens hen,

De heer Robin Meylaers

Beleidsadviseur verkeer en mobiliteit

Naar boven