Gemeenteblad van Albrandswaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2024, 81391 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Albrandswaard | Gemeenteblad 2024, 81391 | ander besluit van algemene strekking |
Reglement voor de concerncontroller van Albrandswaard
De concerncontroller stelt zich de bevordering van een goed bestuur ten doel bij de uitoefening van zijn taken door:
Een verantwoord beheer van middelen die voor het bereiken van de vastgestelde doelstellingen zijn toegekend. Het gaat om de inhoudelijke gemeentelijke programmabudgetten en niet over bedrijfsvoeringsmiddelen van de Bedrijfsvoeringspartner. Deze laatste vallen onder de verantwoordelijkheid van het bestuur van de Bedrijfsvoeringspartner.
Reikwijdte van de verantwoordelijkheden/bevoegdheden van de concerncontroller.
Artikel 5 - Invulling artikel 212 en 213a Gemeentewet en InterBestuurlijk Toezicht.
De concerncontroller legt jaarlijks een onderzoeksplanning voor aan het college van burgemeester en wethouder waarin de onderzoeken naar doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid zijn opgenomen. Minimaal wordt ieder jaar in de begroting een overzicht opgenomen van de te verrichten evaluaties of interne onderzoeken naar het gevoerde beleid.
De concerncontroller heeft de bevoegdheid zich gevraagd en ongevraagd rechtstreeks tot het college van burgemeester en wethouders te wenden. Voorafgaand stelt hij/zij de gemeentesecretaris hiervan in kennis.
De concerncontroller overlegt met de leden van het IMT van de gemeente, het college van burgemeester en wethouders, en de directie/managers en teamleiders van de Bedrijfsvoeringspartner omtrent standpunten, ziens- of handelwijzen binnen de Bedrijfsvoeringspartner ten aanzien van de realisatie van gemeentelijk beleid, die naar zijn/haar oordeel in strijd zijn met het bepaalde in artikel 4.
Indien de mening van de concerncontroller niet wordt gedeeld door de leidinggevenden van de Bedrijfsvoeringspartner, kan hij zich dienaangaande rechtstreeks wenden tot het IMT in zijn/haar rol van opdrachtgever aan de Bedrijfsvoeringspartner en zo nodig tot het college van burgemeester en wethouders, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de gemeentesecretaris. De concerncontroller en betrokken leidinggevende(n) van de Bedrijfsvoeringspartner zullen in elkaars bijzijn de casus voorleggen aan de gemeentesecretaris of het college van burgemeester en wethouders.
Het college of de gemeentesecretaris kan de concerncontroller rechtstreeks opdragen tot het doen van onderzoeken naar de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding van programmabudgetten door zowel de gemeente als de Bedrijfsvoeringspartner.
Artikel 9 - Adviserende en ondersteunende taken.
Als accounthouder van de Bedrijfsvoeringspartner adviseert de concerncontroller aan de (adjunct)gemeentesecretaris als (hoofd)opdrachtgever van de Bedrijfsvoeringspartner en het college van de gemeente Albrandswaard over de behaalde resultaten van de Bedrijfsvoeringspartner (advisering en voorbereiding zienswijzeproces). Tevens bespreekt en adviseert de concerncontroller dit met de portefeuillehouder.
Artikel 10 - Inhoudelijke taken.
Tot het inhoudelijke takenpakket van de concerncontroller behoort onder andere:
Artikel 11 - Planning & Control taken.
Tot het takenpakket van de concerncontroller behoort hier onder andere;
Coördineert en bewaakt het proces van mondelinge en schriftelijke vragen van de raad aan het college ten aanzien van de P&C. De concerncontroller heeft een rol bij het financieel opstellen van het collegeprogramma, monitort de voortgang van het programma en bewaakt de bestuurlijke acties, aangenomen moties en raadstoezeggingen.
Financiën is verantwoordelijk voor de inrichting van het financiële beheer en administratie van de Bedrijfsvoeringspartner en de gemeente. Zij stellen regels en richtlijnen op met betrekking tot het aanleveren van de juiste financiële (sturings)gegevens aan het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van de invulling van de planning- en control cyclus.
De concerncontroller is (gemandateerd) opdrachtgever aan de controller van de Bedrijfsvoeringspartner voor zijn/haar werkzaamheden voor de gemeente. Ten behoeve van de gemeente wordt door de organisatorische eenheid concerncontrol een takenpakket uitgevoerd ten aanzien van het verrichten van onderzoeken, proces- en risicomanagement en controles als centrale thema's.
De controlewerkzaamheden in het kader van de verbijzonderde interne controles zijn gericht op de processen van de gemeente en de Bedrijfsvoeringspartner. De controller van de Bedrijfsvoeringspartner bespreekt de bevindingen en aanbevelingen met de concerncontroller van de gemeente. Zij maken gezamenlijk afspraken over verbeteringen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-81391.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.