Gemeenteblad van Meierijstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2024, 80158 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2024, 80158 | beleidsregel |
SUBSIDIEREGELING KUNST EN CULTUUR 2024 - 2030
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad;
dat het college op grond van de artikelen 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 21 en 22 van de ‘Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018’ subsidieregels kan stellen met betrekking tot:
dat herziening van bestaande regelgeving met betrekking tot de subsidiering van activiteiten op het terrein van kunst en cultuur noodzakelijk is in verband met het eindigen van de subsidieperiode 2018 - 2022 en de nieuwe subsidieperiode van 2024 tot en met 2030;
gelet op bovengenoemde artikelen van de “Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018”;
gelet op titel 4.2 en 4.3. van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de Nota Kunst en Cultuur 2024 - 2030 ‘Kunst en Cultuur kleuren Meierijstad’, vastgesteld door de gemeenteraad van Meierijstad op 29 juni 2023;
vast te stellen de ‘SUBSIDIEREGELING KUNST EN CULTUUR 2024 – 2030’
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Een professional die zich bezighoudt met het samenstellen, beoordelen en controleren van jaarrekeningen en financiële overzichten van culturele organisaties. Deze heeft op geen enkele wijze een belang met of heeft een functie in de culturele organisatie die hij of zij beoordeelt (onafhankelijkheidsstatus).
Amateuristische Kunstbeoefening:
Deelname aan kunst- en cultuuractiviteiten zonder beroepsmatig karakter.
Een voorziening, die op grond van de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen voor het publiek wordt ingevuld op basis van de waarden onafhankelijkheid, betrouwbaarheid, toegankelijkheid, pluriformiteit en authenticiteit en gecertificeerd is.
Een structurele subsidie voor een langere periode (2024-2030), waarvan het bedrag alleen wijzigt als gevolg van toepassing van de index, tenzij tot wijziging van het subsidievolume op basis van een separaat besluit door het college of gemeenteraad wordt besloten. In 2027 vindt een monitoring plaats.
Een zelfstandige culturele organisatie, die de cultuureducatie buiten schooltijd bevordert en een divers programma aanbiedt met daarin tenminste aandacht voor muziek, dans, beeldend en theater en gecertificeerd is. Dit centrum is in alle kernen van Meierijstad actief en zichtbaar.
De gedragscode van, voor en door de Nederlandse culturele en creatieve sector. De culturele organisaties en verenigingen in Meierijstad en behoren tot de kunst- en cultuursector zijn gelijkwaardig toegankelijk voor iedereen als maker, producent, werkende en publiek.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad.
Een culturele organisatie, die op lokaal niveau inwoners uit de gemeente Meierijstad receptief of actief laat deelnemen aan kunst- en cultuuractiviteiten, amateur en professioneel.
De verzameling van activiteiten met het doel de culturele vorming van de burgers in Meierijstad te bevorderen door het organiseren van een breed gestructureerd programma-aanbod met onder andere de disciplines muziek, dans, beeldend en theater.
Cultuureducatie met Kwaliteit ( CmK ):
Regeling Cultuureducatie met Kwaliteit, waarmee scholen tot een groter en breder aanbod kunnen komen op het gebied van cultuureducatie.
Een dirigent is de leider van een orkest, koor of ander muziekgezelschap. Een dirigent leidt de repetities en de uitvoeringen voor publiek of opname en beslist hoe een compositie gespeeld en/of gezongen wordt. Een dirigent is in deze definitie geen docent van één of meerdere muzikanten.
De acht verschillende uitingsvormen binnen de kunst- en cultuursector. Dit zijn beeldend, muziek, film, architectuur, literatuur, dans, fotografie en theater.
De Fair Practice Code biedt handvaten voor culturele professionals om toe te werken naar en toe te zien op een eerlijke beloning voor kunstenaars en creatieve makers. Deze code wordt door de gesubsidieerde culturele culturele organisaties en verenigingen in Meierijstad toegepast.
De afspraken over de rolverdeling tussen toezichthouderschap, sturing, uitvoering en verantwoordelijkheden. Deze code wordt door de gesubsidieerde culturele organisaties en verenigingen in Meierijstad toegepast.
Gemiddelde prijs- en loonindex zoals jaarlijks opgenomen in de Septembercirculaire uitkering gemeentefonds van de rijksoverheid.
De vereniging Koninklijke Nederlandse Muziek Culturele organisatie is de landelijke belangenorganisatie voor de instrumentale amateurmuziek c.a. en stelt zich ten doel: het op landelijk niveau bevorderen van de amateurmuziek) muziekbeoefening en aanverwante vormen van (amateur) kunstbeoefening en het behartigen van de gezamenlijke belangen van haar leden en de daarbij aangesloten verenigingen.
De marktplaats voor kunst- en cultuureducatie (inclusief erfgoededucatie) waar de vraag vanuit het onderwijs en het aanbod van culturele organisaties op elkaar wordt afgestemd (loketfunctie).
Een harmonie, fanfare of majorettes, die lid is van de landelijke bond, Koninklijke Nederlandse Muziek Culturele organisatie (KNMO), die over minimaal twee orkesten, waarvan één eigen jeugdorkest, beschikt.
De totale som aan baten van de subsidieontvanger op jaarbasis.
Een zelfstandige culturele organisatie, vereniging of ander orgaan die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk is voor de uitvoering van een programma of activiteit tijdens een door de gemeente gesubsidieerd festival.
Activiteiten met het doel de inwoners uit de gemeente Meierijstad in aanraking te laten komen met theater en andere kunstuitingen, uitgevoerd door professionals.
Dit kunnen overige reserves, bestemmingsreserves en/of bestemmingsfondsen zijn met het doel tegenvallers op te vangen, inventaris te vervangen of onderhoud te kunnen plegen. In de toelichting worden de begrippen nader toegelicht.
Stuurgroep Marktplaats Cultuureducatie:
De stuurgroep van de Marktplaats Cultuureducatie, die vraag en aanbod op het gebied van cultuureducatie tussen de scholen en de aanbieders regisseert., de marktplaatscoördinatoren begeleidt en dient als inhoudelijk klankbord.
Een geldelijke bijdrage ter ondersteuning van uit te voeren activiteiten door een culturele instelling.
Zelfstandige culturele organisatie, die professionele theatervoorstellingen programmeert in de gemeente Meierijstad.
De Algemene Subsidie Verordening Meierijstad 2018.
De activiteiten rondom carnaval, Koningsdag, Bevrijdingsdag en Sinterklaas.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Subsidiabel zijn de hiernavolgende cursussen, workshops, projecten en activiteiten van in de gemeente Meierijstad gevestigde gecertificeerde professionele, culturele organisatie voor cultuureducatie. De culturele organisatie is gecertificeerd door de landelijke Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT).
De subsidiabele activiteiten zijn:
In de subsidieaanvraag kan sprake zijn van zelfstandige onderdelen, waarvoor ook andere partners dan de gemeente financieel bijdragen. Op dat moment wordt een separaat inhoudelijk hoofdstuk met bijbehorende begroting en programma ingediend.
Artikel 5 Specifieke subsidievoorwaarden aanbod cultuureducatie buiten schooltijd
Naast de in deze paragraaf en in de verordening geldende subsidievoorwaarden, gelden ten aanzien van cultuureducatie buiten schooltijd nog de navolgende aanvullende specifieke voorwaarden:
Artikel 6 Specifieke subsidievoorwaarden cultuureducatie tijdens schooltijd
Naast de in verordening geldende subsidievoorwaarden, gelden ten aanzien van cultuureducatie tijdens schooltijd nog de navolgende aanvullende specifieke voorwaarden:
Artikel 7 Specifieke subsidievoorwaarden marktplaatsfunctie cultuureducatie
Naast de in verordening geldende subsidievoorwaarden, gelden ten aanzien van de marktplaats cultuureducatie nog de navolgende aanvullende specifieke voorwaarden:
Artikel 9 Subsidiabele activiteiten
Alle activiteiten die worden uitgevoerd op grond van de Wet stelselherziening openbaar bibliotheekwerk en gerelateerd zijn aan de hierna te benoemen vijf functies/taken.
Voor de activiteiten, zoals genoemd in artikel 9, kan door het college een budgetsubsidie worden verleend aan een (één) gecertificeerde, professionele, culturele organisatie. De culturele organisatie is gecertificeerd door de landelijke Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT).
Professionele theaterprogrammering
Artikel 12 Subsidiabele activiteiten
De programmering van professionele theaterprogramma’s in Meierijstad in de theaterzaal en andere ruimten op de Noordkade en in de podiumzaal in Cultureel Centrum ’t Spectrum. Daarnaast is het faciliteren van de amateurorganisaties, die een podium behoeven voor de uitvoering van hun activiteiten, onder voorwaarden subsidiabel.
Toneel- en theaterproducties amateurkunst
Artikel 15 Subsidiabele activiteiten
Het maken van een toneel- of theaterproductie met één of meerdere voorstellingen voor een publiek in een accommodatie in de gemeente Meierijstad.
Aanvullend subsidie-bedrag aantal voorstel-lingen tot en met 4 |
Aanvullend subsidie-bedrag deelname jeugd tot en met 18 jaar (vanaf 10 personen) |
|||||
Artikel 19 Subsidiabele activiteiten
De organisatie van een documentairefestival met meerdere vertoningen en op verschillende locaties in de gemeente Meierijstad.
Artikel 24 Subsidiabele activiteiten
De organisatie van een festival in de gemeente Meierijstad, waaraan iedereen gratis kan deelnemen.
Voor het bepalen van het aantal zelfstandige culturele organisaties waarmee wordt samengewerkt komen alleen in aanmerking zelfstandige culturele organisaties, verenigingen of andere organen die inhoudelijk en financieel verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van een programma of activiteit tijdens een door de gemeente gesubsidieerd festival.
2. De subsidie bestaat uit de volgende subsidiegrondslagen:.
PARAGRAAF 5: MUZIEKVERENIGINGEN
Artikel 28 Subsidiabele activiteiten
Het stimuleren van de inwoners uit de gemeente Meierijstad om actief deel te nemen aan het bespelen van een muziekinstrument en/of aanverwante activiteiten in een muziekvereniging.
De subsidiebedragen 2024 gelden tot en met 2030 en worden vanaf 2025 jaarlijks geïndexeerd. Dit betekent dat de subsidies niet nog eens worden gecorrigeerd met de verhoogde normen uit de KNMO-richtlijnen. De subsidie kan vervolgens alleen worden verhoogd of verlaagd als gevolg van een afname of toename van ten minste 25% van het totaal aantal leden (niveau 2022). Hardheidsclausule geldt voor onvoorziene gevallen.
Artikel 31 Wijze van vaststellen
De aanvraag tot vaststelling gaat, naast de in artikel 18 van de Verordening genoemde bescheiden, vergezeld van een inhoudelijk jaarverslag, waarin separaat de volgende onderdelen duidelijk tot uiting te worden gebracht:
Artikel 36 Wijze van vaststellen
De subsidie wordt vastgesteld zonder voorafgaande subsidieverlening.
Artikel 38 Subsidiabele activiteiten
De activiteit bestaat uit het organiseren van de carnavalsoptocht.
Een subsidie is gebaseerd op een genormeerd bedrag en is gerelateerd aan het aantal inwoners per kern. De hoogte van de subsidies is als volgt bepaald.
Artikel 42 Subsidiabele activiteiten
De activiteit bestaat uit het organiseren van de openbare Sinterklaasintocht.
Een subsidie is gebaseerd op een genormeerd bedrag en is gerelateerd aan het aantal inwoners per kern. De hoogte van de subsidies is als volgt bepaald.
Artikel 46 Subsidiabele activiteiten
De activiteiten bestaan uit het organiseren van activiteiten op Koningsdag en Bevrijdingsdag
Een subsidie is gebaseerd op een genormeerd bedrag en is gerelateerd aan het aantal inwoners per kern. De hoogte van de subsidies is als volgt bepaald:
Artikel 48 Specifieke subsidievoorwaarden
Een subsidie is specifiek bedoeld voor de culturele organisatie van activiteiten op Koningsdag en Bevrijdingsdag. De activiteiten voor gedecoreerden, Veteranendag en dodenherdenking worden door de gemeente Meierijstad centraal georganiseerd en bekostigd, in overleg met de plaatselijke Oranjeverenigingen.
Artikel 50 Subsidiabele activiteiten
De de lokale, publieke TV- en/of radioprogramma’s die Omroep Meierij worden uitgezonden voor alle inwoners van Meierijstad met het doel hen te informeren over lokale thema’s en onderwerpen in Meierijstad.
Artikel 53 Subsidiabele activiteiten
Het verzorgen van exposities en lezingen met het doel de inwoners in aanraking te laten komen met beeldende kunst, zowel receptief als actief.
Een aanvullende subsidie van maximaal € 15.000 per jaar kan worden verleend als er sprake is van een gezamenlijke activiteit met alle culturele organisaties die op basis van deze regeling subsidie ontvangen. De aanvullende subsidie kan ook worden verleend om te komen tot een fusie van alle culturele organisaties die op basis van deze paragraaf subsidie ontvangen.
Artikel 56 Wijze van vaststellen
De aanvraag tot vaststelling gaat, naast de in artikel 18 van de Verordening genoemde bescheiden, vergezeld van:
Adviesorgaan beeldende kunst in de openbare buitenruimte
Artikel 58 Subsidiabele activiteiten
Het gevraagd en ongevraagd verstrekken van adviezen op het gebied van beeldende kunst in de openbare buitenruimte aan het gemeentebestuur van Meierijstad en het realiseren van kunstwerken of kunsttoepassingen in de openbare buitenruimte van Meierijstad.
Cultureel Educatief Centrum Mariëndael
Artikel 61 Subsidiabele activiteiten
Het beheren en het exploiteren van Cultureel Educatief Centrum Mariëndael in Sint-Oedenrode.
Artikel 63 Specifieke subsidievoorwaarden
De culturele organisatie kan programmeren op het gebied van lezingen en theatervoorstellingen. De voorwaarde is dat dit in overleg en in samenwerking plaatsvindt met culturele organisaties zoals Bibliotheek Meierijstad, Theater De Blauwe Kei en Roois Kultuur Kontakt. Doel hiervan is doublures in programmering te voorkomen en zo efficiënt mogelijk met subsidies om te gaan.
Artikel 64 Subsidiabele activiteiten
Het beheren en het exploiteren van Cultureel Centrum ’t Spectrum in Schijndel.
PARAGRAAF 11: KUNST EN CULTUUR EN HET SOCIAAL DOMEIN
Artikel 67 Subsidiabele activiteiten
Voor activiteiten, die zorgen voor een verbinding tussen vraagstukken in het sociaal domein en de kunst- en cultuursector, kan subsidie worden verleend. Inhoudelijk dienen de activiteiten aan te sluiten bij de ambities en de inhoudelijke kaders van de nota Kunst en cultuur 2024-2030, ‘Kunst en cultuur kleuren Meierijstad’.
Voor de activiteiten, zoals genoemd in artikel 67, kan door het college maximaal € 5.000,-- per aanvraag worden verleend.
Artikel 69 Wijze van vaststellen
De aanvraag tot vaststelling gaat, naast de in artikel 18 van de Verordening genoemde bescheiden, vergezeld van een inhoudelijk verslag van de activiteit.
HOOFDSTUK 4 GEMEENTELIJK VASTGOED
Verrekening huurpenningen en accommodatiesubsidie
Artikel 73 Verrekening huur en accommodatiesubsidie
Als de subsidie op grond van deze subsidieregels deels bestaat uit een accommodatiesubsidie ter compensatie in de huur van een gemeentelijke accommodatie, dan zal dit deel van de subsidie niet gelijktijdig verrekend worden met de in rekening te brengen huurpenningen, tenzij in een afzonderlijke regeling, beschikking of overeenkomst anders is bepaald. Culturele organisaties ontvangen een separate factuur voor het betalen van de huur.
Artikel 76 Niet voor subsidie in aanmerking komende activiteiten
Jubilea van culturele organisaties komen niet in aanmerking voor subsidie. Activiteiten in het kader van deze jubilea kunnen voor subsidie in aanmerking komen. Deze activiteiten dienen een bijzonder, uniek karakter te hebben en op de hele gemeente Meierijstad gericht te zijn, niet enkel op een kern, doelgroep, of eigen leden.
Artikel 77 Tussentijdse bezuiniging
Als de gemeente gedurende de subsidieperiode genoodzaakt is een bezuiniging toe te passen, worden voorstellen hiertoe in overleg en in samenwerking met de subsidieontvanger voorbereid en aan het college voorgelegd.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 30 januari 2024.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Meierijstad
De secretaris, De burgemeester,
drs. M.G.C. Wilms – Wils RA ir. C.H.C. van Rooij
Toelichting 'Subsidieregeling Kunst en Cultuur 2024 – 2030’
De subsidies voor de kunst- en cultuursector tot en met 2022 waren gebaseerd op de ‘Algemene subsidieverordening Meierijstad 2018’ en de ‘Nadere regels kunst en cultuur 2019-2022’. Deze regels waren ook van toepassing in 2023, dat als een overgangsjaar werd beschouwd in afwachting van nieuw beleid kunst en cultuur en nieuwe subsidieregels kunst en cultuur.
Op 29 juni 2023 heeft de gemeenteraad de Nota Kunst en Cultuur 2024 - 2030 ‘Kunst en Cultuur kleuren Meierijstad’ vastgesteld. In deze nota is een vergezicht op het terrein van kunst en cultuur voor 2030 opgenomen. Dit vergezicht is uitgewerkt in 4 speerpunten:
Deze vier speerpunten zijn vervolgens uitgewerkt in concrete actiepunten voor de periode 2024 tot en met 2030. Om dit juridisch mogelijk te maken zijn de voorliggende subsidieregels opgesteld.
Codes binnen de kunst- en cultuursector
Culturele organisaties en de gemeente Meierijstad zijn gebaat bij een heldere afbakening van verantwoordelijkheden. Culturele organisaties zijn relatief autonoom binnen hun discipline en zijn zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. De gemeente bepaalt op welke manier zij subsidies inzet om culturele en maatschappelijke doelen te realiseren. Daarnaast is het binnen de culturele instelling een vereiste dat heldere afspraken worden gemaakt over de rolverdeling tussen toezichthouderschap, sturing en uitvoering. Hiervoor zijn drie codes relevant. Dit zijn:
De Governance Code Cultuur biedt een kader voor goed bestuur en toezicht in culturele organisaties. Governance gaat over het besturen en de continuïteit van culturele organisaties. Daarnaast speelt governance een belangrijke rol in het vertrouwen en de legitimiteit die de culturele organisaties in de buitenwereld genieten. Bewust omgaan met governance is essentieel voor de versterking van culturele organisaties en voor een gezonde sector.
De Code Diversiteit & Inclusie is een gedragscode van, voor en door de Nederlandse culturele en creatieve sector. Het doel van de code is dat de culturele en creatieve sector de brede diversiteit van de Nederlandse samenleving representeert. Een basisvereiste is dat de sector gelijkwaardig toegankelijk is voor iedereen: als maker, producent, werkende en publiek. Zo wordt de sector van iedereen. Iedereen draagt er op eigen wijze aan bij. Iedereen wordt gewaardeerd, gerespecteerd, gehoord en voelt zich thuis in de sector en veilig in de werkomgeving.
Deze twee codes dienen als aanvullende subsidievoorwaarden voor de kunst- en cultuursector, zowel voor de professionele als de amateursector. In het jaarverslag en op de website van de gesubsidieerde culturele organisaties en verenigingen dient te worden beschreven op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan deze codes.
De Fair Practice Code biedt handvaten voor culturele professionals om toe te werken naar en toe te zien op een eerlijke beloning voor kunstenaars en creatieve makers. Ook voor anderen die zich inzetten voor de culturele sector, zoals stagiaires en vrijwilligers, biedt de code handvaten. Het belonen gaat dan niet enkel over geld, maar ook over het bieden van ontwikkelingsmogelijkheden.
Deze code dient als aanvullende subsidievoorwaarde op de culturele organisaties met beroepskrachten in dienst of in het geval er sprake is van incidentele inhuur van beroepskrachten. In het jaarverslag en op de website van de gesubsidieerde culturele organisaties en verenigingen dient te worden beschreven op welke wijze uitvoering wordt gegeven aan deze code.
De studie naar de beleidsnota ‘Kunst en cultuur kleuren Meierijstad, 2024-2030’ leidde tot de conclusie dat de gehanteerde termen en naamgeving over eigen vermogen en reserves door de verschillende culturele organisaties en verenigingen niet consistent zijn. De regelgeving rondom het eigen vermogen van culturele organisaties (Titel 9 boek 2 BW en de Richtlijnen voor de jaarverslaggeving) en de voormalige ‘Nadere regels subsidiering Kunst en Cultuur 2019-2022’ van de gemeente Meierijstad gebruikten net weer andere begrippen en definities.
De bestemmingsfondsen zijn delen van het eigen vermogen waarvoor derden een beperking hebben aangebracht. Deze beperking gaat verder dan de doelstelling van de culturele organisatie. Bedragen die met een dergelijke beperking ontvangen worden, worden als opbrengst in de resultatenrekening verwerkt en wordt via de resultaatbestemming toegevoegd aan het bestemmingsfonds. Als van deze bedragen een vast actief wordt aangeschaft wordt hierover afgeschreven en komt het afschrijvingsbedrag via de resultaatbestemming ten laste van het bestemmingsfonds. Overige uitgaven worden verantwoord als kosten in de resultatenrekening en komen via de resultaatbestemming ten laste van het bestemmingsfonds. In de toelichting op de jaarrekening wordt per bestemmingsfonds aangegeven wie de beperking heeft opgelegd, wat de reden van de beperking is en de eventuele verdere voorwaarden die voor deze beperking gelden.
Bestemmingsreserves zijn delen van het eigen vermogen waarvoor het bestuur van de culturele organisatie een beperking heeft aangebracht. De werking is hetzelfde als bij de bestemmingsfondsen met dien verstande dat het bestuur via de resultaatbestemming bedragen toevoegt aan de bestemmingsreserve. Het bestuur kan besluiten een of meerdere bestemmingsreserves aan te brengen.
Overige reserves = algemene reserve
Dit zijn de vrij besteedbare reserves binnen het eigen vermogen en worden vanaf 2023 overige reserves genoemd in plaats van algemene reserve. De bestemmingsreserve continuïteit en het weerstandsvermogen worden niet meer afzonderlijk genoemd in de jaarrekening, maar toegevoegd aan de overige reserves.
Hierin worden de diverse definitief in alfabetische volgorde uitgelegd.
Artikel 2 Subsidiabele activiteiten
Een opsomming van de activiteiten binnen de cultuureducatie, waarvoor subsidie kan worden verleend. De gesubsidieerde culturele instelling is gecertificeerd door de landelijke Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Deze toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.
De procedure over de subsidieaanvragen staat vermeld in de Algemene subsidie verordening Meierijstad 2018, waarnaar wordt verwezen. In dit artikel wordt aangegeven, dat voor activiteiten waaraan ook andere partners dan de gemeente financiële ondersteuning bieden, een aparte begroting, programma en verantwoording plaatsvindt. Dit kan mogelijk in dezelfde documenten plaatsvinden, maar dan in een aparte paragraaf. We verwijzen wel naar de Verordening om duidelijk te zijn en te voorkomen dat ze de ASB niet lezen.
Bij grotere culturele organisaties is er sprake van een grondslag die is gebaseerd op een door de gesubsidieerde culturele organisatie vastgesteld beleidsplan of businesscase, waarvan de inhoudelijke kaders aansluiten bij het gemeentelijk beleid. Op basis van dit plan kan het college een budgetsubsidie verlenen voor de gehele periode 2024 tot en met 2030. De subsidieverlening is gemandateerd aan de verantwoordelijk portefeuillehouder. In 2027 wordt de subsidieverlening gemonitord. Het is mogelijk dat concreet wordt aangegeven uit welke onderdelen de budgetsubsidie bestaat.
Artikelen 5 tot en met 8 Specifieke subsidievoorwaarden
In deze artikelen worden aanvullende specifieke subsidievoorwaarden beschreven. Deze zijn juist bedoeld om voor specifieke activiteiten (bijvoorbeeld Cultuureducatie met Kwaliteit en Cultuurkade Meierijstad) aanvullende voorwaarden te kunnen stellen. Deze aanvullende voorwaarden worden gesteld om meer inzicht te krijgen in cijfermateriaal zoals bijvoorbeeld het aantal deelnemers en deelnemende scholen en/of hoe omgegaan wordt met exploitatieresultaten, reserves en fondsen en om te voldoen aan richtlijn en eisen van rijks- of provinciale instellingen zoals Kunstloc Brabant.
Artikel 9 Subsidiabele activiteiten
De gesubsidieerde culturele instelling is gecertificeerd door de landelijke Certificerings-organisatie Bibliotheekwerk, Cultuur en Taal (CBCT). Deze toetst als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van bibliotheek- en cultuurorganisaties en van programma’s en diensten voor geletterdheid.
Aanvullend wordt het minimaal aantal te programmeren professionele voorstellingen genoemd waarvoor subsidie wordt verleend. Daarbij gaat het om 90 voorstellingen in de theaterzaal op de locatie Noordkade, 35 in andere ruimen op de Noordkade en 20 voorstellingen in Cultureel Centrum ’t Spectrum.
Artikel 18 Subsidieplafond en verdeelregels
Voor het totaal van deze activiteiten is een subsidie beschikbaar tot een maximumbedrag. Op basis van volgorde van binnenkomst van de subsidieaanvraag kan subsidie worden verleend. Zodra het maximale beschikbaar budget is bereikt, kan dit dienen als een weigeringsgrond om subsidie te verlenen.
Van belang is dat de indicatoren 2022 leidend zijn voor het toepassen van de nieuwe criteria zoals aantal festivaldagen, aantal bezoekers, aantal disciplines en aantal deelnemende partners.
Het is niet de bedoeling dat organisatoren zelfstandig tot uitbreiding van hun ambitie komen, omdat dit leidt tot een toename van het subsidievolume. Overleg en toestemming van het college is nodig om tot een wijziging te komen t.o.v. 2022.
Het toepassen van een educatief programma vraagt om een extra inzet van de culturele organisatie én een samenwerking met Cultuurkade Meierijstad. Uiteindelijk moet er sprake zijn van een afgewogen onderwijsprogramma dat aan alle scholen voor het primair en voortgezet onderwijs wordt aangeboden. Alle leerlingen moeten in de gelegenheid worden gesteld gratis deel te nemen.
Onder sponsoring wordt verstaan alle financiële ondersteuning van derden. De gemeentelijke subsidie en de ondersteuning in natura worden buiten beschouwing gelaten.
De Koninklijke Nederlandse Muziek Culturele organisatie (KNMO) heeft richtlijnen uitgebracht op welke wijze muziekverenigingen kunnen worden gesubsidieerd. De richtlijnen zijn gebruikt om te komen tot een op maat toegesneden subsidiegrondslag voor de muziekverenigingen in Meierijstad. Dit betekent concreet dat:
Een vast bedrag voor jeugdleden wordt toegevoegd, waarbij afhankelijk van het aantal jeugdleden er sprake is van een andere bijdrage.
Geen subsidie voor opleidingen, omdat de subsidiering van muziekopleidingen in Meierijstad bij één professionele culturele organisatie is neergelegd. De reden hiervan is dat alle kernen worden bediend, alle instrument worden gedoceerd, dit een gecertificeerde culturele organisatie is en waarbij kwaliteit, fair pay en continuïteit is gewaarborgd.
Geen bijdrage in concoursen wordt verleend.
Een subsidie kan worden verleend voor de uitvoering van een Promconcert éénmaal in de vier jaren. Voor samenwerkende muziekverenigingen wordt voor een Promconcert een hoger subsidiebedrag beschikbaar gesteld.
Artikel 31 Wijze van vaststellen
Op grond van de Verordening dienen jaarverslagen te worden ingediend. In dit artikel worden aanvullende voorwaarden gesteld met betrekking tot kunnen vaststellen van de subsidie.
Artikel 3 6 Wijze van vaststellen
In dit artikel is bepaald dat er direct sprake is van een subsidievaststelling. Er vindt niet eerst een subsidieverlening plaats.
Artikel 51 Subsidiegrondslag Omroep Meierij
De lokale omroep heeft een zendmachtiging van het Commissariaat voor de Media voor een periode van 5 jaar. Aan deze omroep wordt een subsidie verleend die is gebaseerd op het aantal woningaansluitingen in Meierijstad. Daarvoor wordt een bedrag per aansluiting aangehouden. Daarnaast bestaat de mogelijkheid van een aanvullende subsidie in de huurlasten en verdere professionalisering.
In de kern Sint-Oedenrode staat een cultureel centrum. Dit gemeentelijk gebouw wordt beheerd en geëxploiteerd door een culturele organisatie: Stichting cultureel educatief centrum Mariendael. Hier is geen sprake van andere, vergelijkbare culturele organisaties in Meierijstad. De subsidie is gebaseerd op de huurlasten en de organisatie die nodig is voor de exploitatie en programmering.
In de kern Schijndel staat een cultureel centrum ’t Spectrum. Dit gemeentelijk gebouw wordt beheerd en geëxploiteerd door een culturele organisatie: Stichting cultureel centrum ’t Spectrum. Hier is geen sprake van andere, vergelijkbare culturele organisaties in Meierijstad. De subsidie is gebaseerd op de huurlasten en de organisatie die nodig is voor de exploitatie en programmering.
Artikel 6 7 sociaal domein en kunst en cultuur
In dit artikel wordt de mogelijkheid gecreëerd om kunst en cultuur als een instrument te gebruiken voor het oplossen van maatschappelijke problemen of voor het positioneren van een bepaald onderwerp. Een voorbeeld hiervan is een dansevenement in het theater met het doel alleenstaanden te bereiken.
Artikel 71 Incidentele subsidies
De nota kunst en cultuur 2024-2030, ‘Kunst en Cultuur kleuren Meierijstad’ is de basis voor deze subsidieregels en met name de onderbouwing van de structurele subsidies aan culturele organisaties.
In dit artikel wordt de juridische basis gelegd voor het verlenen van incidentele subsidies voor activiteiten die passen binnen de nota. Daarvoor kan maximaal een subsidie worden verkregen van € 5.000,--.
De beoordeling van de subsidieaanvraag vindt door het college plaats.
Artikel 73 Verrekening huur en accommodatiesubsidie
Sommige culturele organisaties maken gebruik van een gemeentelijke accommodatie, waarvan de huur 100% wordt gesubsidieerd. Op voorhand wordt de subsidie niet verrekend met de huur en is er sprake van twee aparte geldstromen. De subsidie wordt via een beschikking beschikbaar gesteld en de huur wordt gefactureerd. Hiervan kan worden afgeweken indien partijen overeenstemming hebben bereikt om dit meteen te verrekenen. De huur voor het gebruik van een gemeentelijke accommodatie wordt jaarlijks verhoogd met een prijsindex. De accommodatiesubsidie wordt met een gelijke index jaarlijks verhoogd.
Artikel 74 Uitbetaling subsidie en bevoorschotting
In dit artikel is geregeld dat subsidies tot € 50.000 per 15 januari van enig jaar direct ineens worden uitbetaald. Subsidies hoger dan € 50.000 worden door middel van vier kwartaalvoorschotten uitbetaald.
Hierin is bepaald op welke wijze de index voor de subsidies wordt toegepast en waarop een uitzondering plaatsvindt.
Artikel 76 Uitzonderingen voor subsidieverkrijging
In dit artikelen vindt een limitatieve opsomming plaats van activiteiten die door de gemeente niet worden gesubsidieerd.
Artikel 77 Tussentijdse bezuiniging
De subsidies zijn duidelijk voor de periode 2024 tot en met 2030.
Het college van burgemeester en wethouders kan altijd, om moverende redenen, besluiten een bezuiniging toe te passen. Het college dient hierover tijdig in overleg te treden met de subsidieontvanger, alvorens een besluit wordt genomen.
In de praktijk kan het voorkomen dat er sprake is van bijzondere omstandigheden bij culturele organisaties en verenigingen, omdat toepassing van deze subsidieregels onevenredig gevolgen zou hebben. Indien dit het geval is kan het college afwijken van de subsidieregels met het doel dit te voorkomen.
De nieuwe subsidieregels worden met terugwerkende kracht met ingang van 1 januari 2024 toegepast en gelden voor de gehele periode 2024-2030. De vaststelling van de nieuwe subsidieregels vindt echter later plaats. Gezien de intensieve periode van participatie en gelet op het feit dat voor de kunst- en cultuursector in zijn totaliteit meer financiële middelen beschikbaar zijn gesteld, levert dit in de praktijk geen problemen op.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-80158.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.