Gemeente Meierijstad – Verkeersbesluit: sanering aansluiting N279-Sluisweg, Keldonk.

Saneren van de aansluiting N279-Sluisweg, Keldonk.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meierijstad:

 

Nummer besluit: 2530730

Gelet op:

  • artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 18, lid 1 onderdeel d van de WVW 1994 ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeerstekens van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de Sluisweg buiten de bebouwde kom van Keldonk ligt en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Meierijstad;

  • de Sluisweg via een brug over de Goorloop aansluit op de N279;

  • deze brug vanwege slechte staat van de constructie in de huidige situatie is gesloten voor gemotoriseerd verkeer zwaarder dan 3500 kg en breder dan 2.20 meter door middel van borden L10, C18 en C7 en 4 megablokken;

  • er tevens een om- en om regeling is ingesteld door middel van borden f5 en f6;

  • de N279 in eigendom, beheer en onderhoud is bij de provincie Noord-Brabant en een belangrijke verkeersader is voor het bereikbaar en leefbaar houden van de regio Oost-Brabant;

  • op het tracédeel van de N279 Veghel-Asten er door de huidige verkeerssituatie en de

  • verwachte toename van het verkeer, problemen met de verkeersafwikkeling en verkeersveiligheid zijn en daarmee de leefbaarheid in de omliggende dorpen en kernen;

  • o.a. remmend en afslaand verkeer ter hoogte van de Sluisweg uit het oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk is;

  • conform de basisprincipes van een duurzaam veilig weginrichting de doorstroming op gebiedsontsluitingswegen centraal staat;

  • om die redenen het truckerscafé de Sluis door de Provincie is aangekocht en zijn de in- en uitritten naar dit café eerder al afgesloten;

  • de voorgenomen afsluiting van de aansluiting Sluisweg op de N279 een onderdeel was van het Provinciaal Inpassingsplan N279;

  • op basis van strategisch beraad en een Verkeersonderzoek N279 door bureau Goudappel is gebleken dat de verkeersintensiteiten op de N279 en omgeving richting 2040 dermate groeien, dat het PIP en bijbehorende producten niet meer bruikbaar zijn en dat de aanpak N279 geheel opnieuw dient te worden bepaald;

  • het project N279 Veghel-Asten opnieuw is opgepakt en dat er gewerkt wordt via drie werksporen. Eén van deze werksporen omvat het treffen van "no regret" maatregelen. Dit zijn maatregelen die bijdragen aan de verkeersveiligheid, vooruitlopend op het projectbesluit autonoom uitgevoerd kunnen worden, en die het grote plan (projectbesluit) niet nadelig beïnvloeden. Deze specifieke maatregel maakt deel uit van de no regret maatregelen.

  • de provincie aan de gemeente Meierijstad heeft verzocht om de aansluiting van de Sluisweg op de N279 om voornoemde redenen af te sluiten;

  • dit aansluit bij het provinciale beleid ter verbetering van de verkeersveiligheid vanuit het principe dat een ongeregelde aansluiting op een provinciale weg niet wenselijk is. Het opheffen van deze aansluiting komt voort uit landelijke afspraken tussen wegbeheerders, zoals vastgelegd in de CROW-publicatie "Basiskenmerken wegontwerp - Categorisering en inrichting van wegen". Het ideaal is om geen erftoegangswegen te hebben op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom om conflicten met kruisend en overstekend verkeer te vermijden. Conflicten op dergelijke aansluitingen hebben vaak ernstige gevolgen omdat er geen homogeniteit is in massa, snelheid en richting van het verkeer. Het verkeer moet hier vanuit stilstand invoegen op een weg waar veelal met hoge snelheid wordt gereden, inclusief vrachtverkeer. Homogeniteit is een van de basisprincipes voor een duurzaam veilig wegennet.

  • de afsluiting goed mogelijk is zonder dat dit invloed heeft op toekomstige oplossingen;

  • door het afsluiten van de aansluiting van de Sluisweg op de N279 het verkeer dat er nu nog gebruik van maakt andere routes zal moeten gaan gebruiken;

  • er door bureau NDC Nederland en de gemeente door middel van telslangen op 7 locaties tellingen zijn uitgevoerd;

  • door de tellingen is gebleken dat door het afsluiten van de aansluiting van de Sluisweg er ca. 405 motorvoertuigen per etmaal een andere route zullen gaan kiezen;

  • tevens is gebleken dat er gedurende de dag geen grote pieken zijn m.b.t. het gebruik van de aansluiting Sluisweg op de N279;

  • te verwachten is dat deze 405 motorvoertuigen per etmaal, die nu gebruik maken van de aansluiting van de Sluisweg op de N279 zich zal verplaatsen naar de Morgenstraat en Antoniusstraat in Keldonk, ten noorden van de aansluiting van de Sluisweg, of de Middenweg/Boerdonksedijk in Boerdonk, ten zuiden van de aansluiting van de Sluisweg;

  • de toename als aanvaardbaar wordt beschouwd. De nadelen van een beperkte toename van verkeer op de 30 km-wegen in Keldonk zijn kleiner dan bovengenoemde voordelen op het gebied van verkeersveiligheid bij de aansluiting N279-Sluisweg;

  • de omrijdafstand naar de aansluiting met de Morgenstraat maximaal ca. 1 km bedraagt;

  • de omrijdafstand naar de rotonde Middenweg/Boerdonksedijk maximaal 1,3 km bedraagt, namelijk als de route via de Trentweg gekozen wordt en als de route via het zuidelijk deel van de Veerstraat genomen wordt, de omrijdafstand ca 0,4 km zal zijn;

  • de precieze impact op de reisafstand afhangt van het vertrekpunt en de bestemming van individuele weggebruikers. Zelfs in het geval van maximale omrijdafstanden en gebruik van 30 km/h wegen, zullen de reistijden binnen aanvaardbare grenzen vallen.

  • de verwachting is dat de afsluiting maar een beperkt effect zal hebben, gezien de huidige hoeveelheid verkeer op de Sluisweg bij de N279, de huidige routes en de verwachte toekomstige routes;

  • het belang van de verkeerveiligheid groter wordt geacht dan bovengenoemd beperkt effect van de afsluiting op het onderliggende wegennet;

  • er een zienswijze is ingediend naar aanleiding van het ontwerp verkeersbesluit;

  • aangegeven is dat er binnen 8 maanden na de voltooiing van de sanering van de aansluiting Sluisweg/N279 opnieuw metingen worden uitgevoerd op alle relevante punten om het effect te beoordelen en te bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn;

  • belanghebbenden, te weten de dorpsraden van Keldonk, Boerdonk, Erp en de indiener van de zienswijze direct na publicatie van dit verkeersbesluit van de maatregelen op de hoogte worden gebracht;

  • de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994

    • lid 1: a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • lid 1: b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • lid 1: c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • lid 1: d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

    • lid 2: a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het college van burgemeester en wethouders, overeenkomst artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op grond van de geldende mandaatregeling is gemandateerd aan de medewerker verkeer van het atelier Openbaar Gebied;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie;

  •  

  • zijn voornemens, gelet op het voorgaande, het volgende te

B E S L U I T E N:

  • 1.

    Het saneren van de aansluiting N279-Sluisweg, Keldonk.

  • 2.

    Dit kenbaar te maken door verwijdering van barriers en brug over de Goorloop en verwijdering van het asfalt tussen de N279 en kruispunt Sluisweg.

  • 3.

    Intrekken van verkeersbesluit 19488339846.

  • 4.

    Dit kenbaar te maken door verwijdering van de borden L10, C18, C7, f5 en f6.

  •  

  • De locatie en de nieuwe situatie wordt aangegeven op de bijgevoegde situatietekening.

Bijlagen:

  • Situatietekening

  •  

Veghel, 16 februari 2024

Namens burgemeester en wethouders,

W. van de Schans

Medewerker verkeer

Bezwaar en voorlopige voorziening

Tegen dit besluit kunt u en kunnen andere belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit bezwaar aantekenen bij het college van burgemeester en wethouders , Postbus 10.001, 5460 DA te Veghel.

Het bezwaarschrift moet zijn gemotiveerd en ondertekend.

Als u het besluit wilt laten schorsen kunt u een voorlopige voorziening (schorsing) aanvragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ‘s-Hertogenbosch. Bij dit verzoek dient een afschrift van het ingediende bezwaarschrift te worden overgelegd. Voor het instellen van genoemd verzoek is een griffierecht verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij genoemde rechtbank via www.loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Naar boven