Verkeersbesluit tot het aanwijzen van 40 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Deventer, kenmerk: 19613-2024

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van Deventer besluit tot:

1. het aanwijzen van 40 parkeerplaatsen met als specifiek doel het opladen van elektrische voertuigen nabij de adressen zoals vermeld in bijlage 1, door het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met een onderbord, met de tekst ‘opladen elektrische voertuigen’ en een onderbord waarop met pijlen is aangegeven op welke parkeerplaatsen dit betrekking heeft. Ter verduidelijking is in bijlage 2 een kaart toegevoegd waarop de locaties worden weergegeven, in geval van discrepantie tussen de adressen van bijlage 1 en de locaties ingetekend op de kaart van bijlage 2 prevaleren de locaties op de kaart van bijlage 2;

2. het hanteren van een maximale uitvoeringstermijn voor dit verkeersbesluit van 2 jaar, vanaf de dag van de bekendmaking. Als na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door het plaatsen van de vereiste verkeersborden vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding verkeersbesluit

Het college is op 21 september 2021 een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met de provincie Overijssel in het kader van de Gelders Overijsselse Regionale Laadinfrastructuur (GORAL). In het kader hiervan neemt de gemeente deel aan een concessie die het mogelijk maakt om mee te groeien met de realisatie van openbare laadpalen. De prognoses wijzen uit dat elektrisch rijden fors gaat toenemen.

Met dit verzamelverkeersbesluit wordt uitvoering gegeven aan deze concessie, met als beoogd resultaat het bereiken van een versnelling voor de plaatsing van laadpalen, passend in de openbare ruimte, en daarmee in de pas blijven lopen met de naar verwachting sterk toenemende vraag naar elektrisch aangedreven voertuigen.

 

Motivering

De straten en parkeerplaatsen vermeld in Bijlage 1 zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

Het gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor bestaat een toenemende behoefte aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidsoverlast, minder energieverbruik en een grotere onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Elektrisch rijden draagt daarmee bij aan gemeentelijke en provinciale doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid.

Elektrische voertuigen moeten regelmatig worden opgeladen, waarbij gebruikers zonder laadmogelijkheden op privéterrein zijn aangewezen op een openbare laadvoorziening. Daarom acht het college het wenselijk, zo niet noodzakelijk, dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden. Momenteel is er een beperkte hoeveelheid openbare laadpalen in de gemeente beschikbaar. Onvoldoende beschikbaarheid van openbare laadmogelijkheden vormt een belemmering voor de snelle opmars van elektrisch vervoer in Nederland.

Onder elektrisch vervoer en elektrische voertuigen in het geval van dit besluit wordt verstaan; een volledig elektrische of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).

In juli 2015 heeft de gemeente de E-laadstrategie openbaar opladen van elektrische voertuigen vastgesteld, in maart 2020 heeft de gemeente de Beleidsregel oplaadpalen Deventer vastgesteld, in april 2022 heeft de gemeente de Plaatsingsregels publieke laadpalen elektrische voertuigen vastgesteld en in mei 2022 heeft de gemeente de Integrale Laadvisie vastgesteld.

De gemeente heeft op 25 oktober 2023 een plankaart opgesteld en op haar website geplaatst voor participatie gedurende 6 weken. Op deze kaart zijn 21 laadlocaties voorgesteld waar een laadpaal kan worden geplaatst. Hiervan is op basis van reacties van inwoners 1 locatie afgevallen. In dit verzamelverkeersbesluit zijn de resterende 20 laadlocaties (zie Bijlage 1) opgenomen. Deze laadlocaties zijn bepaald aan de hand van een toekomstprognose per wijk (tot en met 2026) en een analyse van de ruimtelijke geschiktheid, zoals bereikbaarheid van de parkeerplaatsen (bij voorkeur in een cluster van parkeervakken of een parkeerterrein), de parkeerdruk en de aansluitmogelijkheden op het laagspanningsnet. Daarnaast is rekening gehouden met het verkrijgen van een dekkend laadnetwerk binnen de bebouwde kom en een maximale loopafstand van 250 meter voor de (toekomstige) gebruiker.

De gemeente is in samenwerking met de provincie Overijssel in februari 2022 een concessieovereenkomst aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten voor elektrisch autovervoer. Het is voor zowel gebruiker als concessiehouder van belang dat een parkeerplaats met laadpaal beschikbaar is voor het laden van elektrische voertuigen en daarom vrijgehouden wordt van voertuigen die enkel worden aangedreven door een brandstofmotor.

De gemeente heeft de bevoegdheid om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen door middel van een verkeersbesluit. De oplaadpalen kunnen gelijktijdig twee elektrische auto’s opladen. Voor iedere paal op de plankaart worden twee parkeerplaatsen gereserveerd als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen. Bij het starten van een laaddienst op een van de locaties worden direct twee parkeerplaatsen ingericht als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische voertuigen, tenzij er sprake is van een zwaarwegend belang ten gevolge waarvan de gemeente kan besluiten om in eerste instantie slechts één parkeerplaats in te richten voor het uitsluitend opladen van elektrische voertuigen.

Door het tegelijk nemen van een verkeersbesluit voor alle locaties van de plankaart wordt de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur korter. Het op individueel niveau nemen van verkeersbesluiten voor iedere laadpaal zou aanzienlijk meer tijd kosten, terwijl het juist nu belangrijk is om zo snel mogelijk de laadinfrastructuur uit te breiden. Dit (verzamel)verkeersbesluit houdt echter niet automatisch in dat alle hierin opgenomen parkeerplaatsen ook daadwerkelijk direct van een openbare laadpaal en verkeersbord worden voorzien, nu de gemeente afhankelijk is van concessiehouder.

De openbare laaddienst wordt uitsluitend verzorgd met gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas afkomstig uit Nederland.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

1a en 1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Dit belang is niet van toepassing.

1c. het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing.

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Het aanwijzen van parkeerplekken voor het opladen van elektrische voertuien leidt tot een inperking van het gebruik van de betreffende parkeerplaatsen. Hier staat tegenover dat door de uitbreiding van de laadplekken de vrijheid om te kiezen voor elektrische voertuigen zal toenemen.

2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Voertuigen die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen veroorzaken gevolgen voor het milieu zoals bedoeld in de Wet milieubeheer. Met de voorgestelde maatregel worden deze gevolgen beperkt, door het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren en beter mogelijk te maken met een dekkend laadnetwerk.

2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Overleg politie

Op grond van artikel 24 van het BABW dient overleg plaats te vinden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef

Om het proces voor aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen te versnellen hebben de verkeersadviseurs van politie Oost-Nederland op 6 september 2022 een afwijkende werkwijze afgesproken voor het overleg tussen wegbeheerders en politie voor verkeersbesluiten voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen. Zie hiervoor bijlage 3.

De juridische mogelijkheid voor het nemen van zogenaamde verzamelverkeersbesluiten is, op verzoek van de Provincie Noord-Brabant, onderzocht door advocatenkantoor Pels Rijcken. Op 6 april 2022 is hierover door het advocatenkantoor een advies uitgebracht aan de provincie Noord-Brabant. Dit advies is gedeeld met meerdere provincies, waaronder de provincie Overijssel. Uit dit advies blijkt dat het mogelijk is om met één verkeersbesluit, met één procedure, meerdere (verkeers)besluiten te nemen.

De aanduiding van de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen voldoet aan de gestelde criteria.

 

Zienswijzen/draagvlak

De gemeente heeft op haar website een plankaart gepubliceerd voor participatie, waarop 177 reacties zijn ontvangen. Op basis hiervan heeft de gemeente ervoor gekozen om 1 van de voorgestelde locaties niet mee te nemen in dit verzamelverkeersbesluit.

 

Belangenafweging

Het college is van mening dat het plaatsen van openbare laadpalen om te kunnen voorzien in de toenemende behoefte aan laadinfrastructuur in de openbare ruimte van groter belang is en zwaarder weegt dan inperking van de vrijheid van verkeer en het gebruikmaken van parkeervoorzieningen door bewoners/ondernemers en bezoekers van de binnenstad. Het college acht het dan ook wenselijk, zo niet noodzakelijk dat er op openbare locaties voldoende mogelijkheden aanwezig zijn om deze elektrische auto’s op te laden c.q. dat er voldoende oplaadpunten beschikbaar zijn.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de belangen die kunnen leiden tot het nemen van een verkeerbesluit, waarbij in het bijzonder in artikel 2, derde lid, onder a, van de Wegenverkeerswet 1994 het belang van ‘het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik’ is opgenomen.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 23 februari 2024 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog steeds niet eens met dit besluit en bent u belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

 

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 26 januari 2024

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Bijlagen:

Bijlage 1 bij verkeersbesluit 309746-2022 : lijst met adressen mogelijke laadlocaties

- Kwekerijpad 15, 7417CV Deventer

- Zwolseweg 59, 7412AB Deventer

- Van Hetenstraat 66, 7415TW Deventer

- Margijnenenk 125, 7415JT Deventer

- Johan Wagenaarlaan 37, 7425GB Deventer

- Johan Wagenaarlaan 39, 7425GB Deventer

- Waterhoen 58, 7423CR Deventer

- Waterlelie 14, 7422NX Deventer

- Ceintuurbaan 59, 7413DB Deventer

- Longoliusstraat 2, 7412EJ Deventer

- Laan van Borgele 103, 7414GT Deventer

- President Steynstraat 26, 7413CM Deventer

- Dorpsstraat 30, 7431CL Diepenveen

- Raamstraat 92, 7411CW Deventer

- Kievitsakker 2, 7437DW Bathmen

- H.J.Ph. Fesevurstraat 33, 7415CM Deventer

- H.J.Ph. Fesevurstraat 33, 7415CM Deventer

- H.J.Ph. Fesevurstraat 33, 7414CM Deventer

- H.J.Ph. Fesevurstraat 33, 7415CM Deventer

- Arnold Moonenstraat 2, 7412DS Deventer

 

Bijlage 2 bij verkeersbesluit 309746-2022 : kaart met mogelijke laadlocaties

https://experience.arcgis.com/experience/e7f9e817bc7443ae8848e86a953292ac

 

Bijlage 3 bij verkeersbesluit 309746-2022 ,:

Advies politie Oost-Nederland voor aanduiden parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen (vastgesteld 6 september 2022).

- De inrichting van de oplaadlocatie bestaat tenminste uit een E4- of E8-bord van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord ‘opladen van elektrische voertuigen’. (Er zijn nog geen vastgestelde borden met daarop de aanduiding van een elektrische auto.) Daaronder kan een aanwijsbord worden geplaatst met schuin links/rechts wijzende pijlen, bij bordenfabrikanten bekend onder nummer OB501.

- Ten behoeve van de handhaving dient de vakindeling te worden uitgevoerd met doorgetrokken of onderbroken strepen waarmee naar behoefte een volledige vakindeling of alleen de hoeken van de vakken worden aangegeven.

- Wanneer een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1 van het RVV 1990, is voorzien van parkeervakken, mag namelijk slechts in die vakken worden geparkeerd.

- Borden in vaste uitvoering voldoen aan de paragrafen 5 en 6 van norm NEN 3381 (Verkeerstekens - Algemene eisen voor borden);

- Borden worden ten minste uitgevoerd overeenkomstig de afmetingen genoemd in paragraaf 4 van norm NEN 3381, waarbij voor de volgende wegen de volgende typen gelden:

- op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 130 km/h of minder tot de volgende snelheidscategorie: type III;

- op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 80 km/h of minder tot de volgende snelheidscategorie: type II;

- op wegen waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/h of minder: type I

- De hoogte van de onderkant van het bord ten opzichte van het wegdek bedraagt minimaal:

- binnen de bebouwde kom: 2,20 m; de hoogte mag minder zijn indien het bord is geplaatst op een verkeerseiland of buiten een pad of trottoir, doch bedraagt dan tenminste 1,20 m.

- buiten de bebouwde kom: 1,20 m.

- Bij het reserveren van parkeerplaatsen in een parkeerkoffer kunnen de parkeervakken, die met de kopse zijden tegen elkaar zijn gelegen, ook voor dit doel worden aangewezen door plaatsing van één flespaal midden voor deze vakken, met aan weerszijden de eerder voor dit doel genoemde bebording.

- Afwijkingen van dit advies dienen met redenen te worden omkleed en in het verkeersbesluit te worden opgenomen.

- In een bijzondere situatie met betrekking tot het aanwijzen van een parkeerplaats, bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, is dit advies niet toereikend en verzoeken wij de wegbeheerder hierover met ons overleg te voeren.

- Als aan dit advies wordt voldaan zal handhaving door politie gewaarborgd zijn.

 

 

Naar boven