Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk 2024

Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving

 

Dit document omschrijft op hoofdlijnen welke capaciteit en instrumenten gemeente Land van Cuijk inzet in de Fysieke Leefomgeving om haar vergunningverlening, toezicht- en handhavingstaken uit te voeren.

 

1. Inleiding

1.1 Aanleiding en achtergrond

In het Programma Uitvoering en Handhaving Fysieke Leefomgeving gemeente Land van Cuijk 2024 (hierna: PUH) zijn de voorgenomen werkzaamheden opgenomen op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving binnen de fysieke leefomgeving. Deze werkzaamheden worden ook wel de ‘VTH-taken’ genoemd. Vergunningverlening, toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om de veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid in de samenleving te borgen. Het PUH is de concrete uitwerking van de Uitvoerings- en handhavingsstrategie (hierna: U&HS) en omschrijft op hoofdlijnen de inzet van capaciteit, instrumenten en bestuurlijke maatregelen. Dit is de basis voor de programmatische en integrale uitvoering van de wettelijke taken en het bereiken van de doelstellingen zoals in de U&HS is verwoord.

1.2 Doel

Middels dit programma wil het college van burgemeester en wethouders (hierna: het college) een goede programmatische en integrale invulling geven aan de uitvoerings- en handhavingstaken, waarbij mensen en middelen zo efficiënt mogelijk worden ingezet. Hiertoe worden de doelen en prioriteiten uit het U&HS uitgewerkt in concrete acties per taakveld en gekoppeld aan de benodigde en beschikbare capaciteit. Om de uitvoering van dit programma te kunnen borgen, is een goede informatievoorziening van groot belang. Door te registreren en te rapporteren is het mogelijk om tussentijds bij te sturen en gesignaleerde knelpunten op te lossen. Dit wordt vastgelegd in een jaarverslag. Jaarlijks dient er een PUH door het college te worden vastgesteld en ter kennisname naar de gemeenteraad te worden gestuurd. Met het vaststellen van dit document voldoen we aan de wettelijke verplichting om jaarlijks een PUH vast te stellen.

1.3 Afbakening

De PUH gaat over de VTH-taken binnen onze gemeente voor zover deze betrekking hebben op het fysieke domein.

 

De PUH gaat niet over VTH taken die vallen onder:

  • het sociaal domein

  • milieutaken uitgevoerd door de ODBN;

  • brandveiligheid en crisisbeheersing uitgevoerd door VRBN

1.4 Opbouw

In hoofdstuk 2 wordt het kader en het doel van het programma nader toegelicht. In hoofdstuk 3 staat de wijze van programmeren centraal en een toelichting op de taakbladen. Hoofdstuk 4 beschrijft de werkzaamheden binnen het taakveld uitvoering en handhaving. In hoofdstuk 5 wordt ingegaan op organisatie en middelen . Hoofdstuk 6 beschrijft de benodigde en beschikbare capaciteit.

2. Kader en doel

Het proces vergunningverlening, toezicht en handhaving is aan wettelijke regels gebonden. In het Omgevingsbesluit zijn de wettelijke onderwerpen benoemd die betrekking hebben op de invulling van de uitvoering- en handhavingsstrategie (U&HS).

 

Naast de verplichte onderwerpen staan er in het PUH ook de taken met betrekking tot APV en Bijzondere Wetten. Centraal in het Omgevingsbesluit staat de beleidscyclus (Big 8). De strekking van dit programma heeft met name betrekking op de onderste operationele cyclus. De U&HS heeft betrekking op de bovenste strategische cyclus. Het opstellen van een PUH is een wettelijke verplichting.

 

Figuur 1 Big 8

 

In het kader van het Interbestuurlijk toezicht ziet de provincie Noord-Brabant toe of het programma daadwerkelijk wordt opgesteld. Volgens het Omgevingsbesluit moet het uitvoeringsprogramma de volgende onderdelen bevatten:

 

  • Een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen;

  • Een weergave van welke werkzaamheden het komende jaar zullen worden verricht;

  • Afstemming (zo nodig) met instanties die zijn belast met strafrechtelijke handhaving.

In het PUH sluiten we aan bij de begrippen uit de U&HS en werken we de doelstellingen uit de U&HS verder uit. Een gedetailleerde uitwerking hiervan is opgenomen in bijlage 1.

3. Wijze van programmeren

Dit hoofdstuk geeft een toelichting op de manier waarop de uitvoeringstaken in gemeente Land van Cuijk zijn geprogrammeerd. De werkzaamheden voor uitvoering en handhaving komen voort uit wettelijke ontwikkelingen en bestuurlijke thema’s (prioriteiten).

3.1 Ontwikkelingen

In 2024 zal veel extra tijd worden besteed aan het gezamenlijk werken met gewijzigde processen en procedures als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen. Een uitgebreide toelichting van de wettelijke ontwikkelingen is terug te vinden in de U&HS. We hebben deze impact, indien relevant, beschreven in de taakbladen.

3.2 Taakbladen

Om inzichtelijk te maken welke werkzaamheden wij het komende jaar gaan uitvoeren maken we gebruik van een format (taakblad). In elk taakblad wordt een vast aantal aspecten uitgewerkt die gebaseerd zijn op de (proces)eisen gesteld in de kwaliteitscriteria VTH. In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit1 hiervoor benodigd is.

4. Werkzaamheden uitvoering en handhaving

De uitvoeringstaken zijn gebaseerd op prioriteiten uit de U&HS en de probleemanalyse VTH.

Wij werken risicogestuurd conform de uitkomsten van de risicoanalyse.

 

UITKOMSTEN RISICOANALYSE

 

De eisen die aan de procescriteria worden gesteld zijn in de taakbladen nader uitgewerkt, Dit vormt de basis voor het stellen van prioriteiten en het formuleren van doelstellingen. Op deze manier kan de beschikbare capaciteit gerichter worden ingezet, namelijk daar waar de prioriteit het hoogst is. Hierdoor kan het college beter sturen op het behalen van de gestelde doelen met als gevolg dat de dienstverlening verbetert.

 

Bij een probleemanalyse vergunningen is het gebruikelijk om op basis van de gegevens van de voorafgaande jaren te analyseren. We houden de gegevens over de elementen van vergunningverlening nauwkeurig bij met behulp van kengetallen die wij indien nodig aanpassen. De probleemanalyse dient tenminste 1 maal per 4 jaar te worden opgesteld en bestuurlijk vastgesteld en de risicoanalyse dient 1 maal per jaar te worden geactualiseerd op basis van monitoringsgegevens over naleefgedrag.

5. Organisatie en middelen

In dit hoofdstuk gaan we in op de organisatie en middelen van de U&HS.

5.1 Organisatie

We maken een onderverdeling tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

 

Bestuurlijke organisatie

Het college is als bevoegd gezag verantwoordelijk voor het uitvoeren van de VTH-taken op het gebied van de Omgevingswet. Zij stelt hiervoor een U&HS vast en maakt dit bekend aan de gemeenteraad. Het college beslist op vergunningaanvragen en treedt waar nodig bestuursrechtelijk handhavend op.

 

De verantwoordelijke portefeuillehouder(s) VTH bewerkstelligen dat, waar nodig, op bestuurlijk niveau afstemming plaatsvindt zodat er slagvaardig richting inwoners, bedrijven, instellingen of andere overheden wordt opgetreden. Daarnaast dragen zij bestuurlijk verantwoordelijkheid dat de U&HS wordt uitgevoerd binnen de visie en uitgangspunten.

 

De gemeenteraad stelt het omgevingsplan en verordeningen vast en heeft in het kader van vergunningverlening in bepaalde gevallen de bevoegdheid van adviesrecht van de raad (zie besluit 29 juni 2023). De gemeenteraad heeft formeel geen wettelijke bevoegdheid over de wijze van uitvoering van de VTH-taken.

 

Op bestuurlijk niveau worden wij vertegenwoordigd door een gemeente in het bestuurlijk Platform Omgevingsrecht (BPO). Het BPO bewaakt en verbetert de kwaliteit, veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van de fysieke leefomgeving in Brabant. De Brabantse samenwerking in het fysieke domein staat voor een aantal grote uitdagingen; dé Omgevingswet komt eraan, de maatschappij stelt hogere eisen aan het realiseren van milieu-, klimaat-, natuur-, veiligheid- en gezondheidsdoelstellingen én bestuurders vragen om steviger verbinden van bestuursrecht en strafrecht. Deze opgaven beperken zich niet tot de grenzen van gemeenten, operationele kaders van omgevingsdiensten, werkgebieden van veiligheidsregio’s, GGD’s of waterschappen en uitvoeringsorganisaties van ministeries. In het BPO stemmen de handhavingspartners af over ontwikkelingen en maken ze afspraken over de onderlinge samenwerking. Binnen de kaders van het interbestuurlijke programma bepalen BPO-leden jaarlijks gezamenlijk wat nodig is en urgent, inclusief de ambtelijke capaciteit. Dit overleg vindt 2 keer per jaar plaats.

 

Ambtelijke organisatie

Binnen de gemeente Land van Cuijk is de capaciteit voor het VTH-domein ondergebracht in de teams “Veiligheid, Toezicht & Handhaving”, “Vergunningverlening” en “Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving”.

 

Team Vergunningverlening

Op basis van de Omgevingswet, OOV en Bijzondere wetten voert het team Vergunningverlening taken uit op het gebied van vergunningverlening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door de casemanagers. Ook de vergunningverlening op basis van verordeningen (APV en Leefbaarheid) vindt binnen dit team plaats.

 

Team Veiligheid, Toezicht & Handhaving

Het toezicht op en handhaving van wet- en regelgeving in het omgevingsrecht, OOV en bijzondere wetten worden zowel door interne toezichthouders als externe toezichthouders uitgevoerd. Het toezicht op de brandveiligheid wordt uitgevoerd door de VRBN. Het toezicht op de bouwregelgeving, evenementen en ruimtelijke ordening wordt voornamelijk uitgevoerd door de eigen toezichthouders. Het taakveld toezicht en vergunningverlening is in de gemeente gescheiden, waardoor bevoegd- en verantwoordelijkheden elkaar niet kunnen beïnvloeden.

 

Team Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving

Binnen dit team zijn de adviseurs en juristen werkzaam, die zorgen voor (juridisch ) advies op het gebied van vergunningverlening en handhaving. Zij schakelen tussen de interne en externe partijen en zorgen voor het behouden dan wel verbeteren van het kwaliteitsniveau binnen het VTH domein. Daarnaast wordt door het team een aantal lichte vergunningen verleend (kappen, inritten, parkeerontheffingen, etc.)

5.2 Interne en externe afstemming & samenwerking

De toegevoegde waarde van communicatie en voorlichting valt of staat met een eenduidige en uniforme toetsing en optreden naar burgers en bedrijven. Adequate interne en externe afstemming en samenwerking is daarbij noodzakelijk. Het gaat dan om interne afstemming en samenwerking tussen zowel vergunningverleners en andere interne betrokkenen onderling, als ook tussen vergunningverlener(s), toezichthouder(s), handhaver(s) en adviseur(s). Daarnaast omvat dit de relatie met andere organisatieonderdelen, zoals de teams die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke plannen, beleid en de uitvoering van projecten.

 

Externe afstemming en samenwerking is van belang om te komen tot een optimaal en integraal resultaat in zowel vergunningverlening, toezicht als handhaving en is bovendien cruciaal om een vergunning te kunnen afgeven binnen 8 weken. De samenwerkende partners (waterschap, politie, veiligheidsregio, omgevingsdienst, provincie, ministerie enzovoorts) benutten op deze manier de specifieke deskundigheid, ondersteuning, aanvulling en informatie over en weer. Ook het overleg met adviseurs van aanvragers, zoals architecten, milieuadviseurs enzovoorts, is veelal nodig en van betekenis voor het gewenste eindresultaat. Binnen de regio hebben wij met onze ketenpartners samenwerkingsafspraken voor de VTH ketenprocessen gemaakt. Voor de ketenpartners is de noodzaak om informatie uit te wisselen en te delen steeds groter geworden.

 

De wijze waarop wij samenwerken en het moment van afstemming liggen vast in specifieke werkprocessen, -instructies en -afspraken. Ook de samenwerkingsafspraken met ketenpartners maken hier onderdeel van uit.

 

Afstemming bestuur en ambtelijke organisatie

Er is frequent overleg tussen de portefeuillehouders en de ambtelijke organisatie. In deze overleggen komen zo nodig individuele handhavingszaken aan de orde en wordt gesproken over ontwikkelingen op het gebied van het omgevingsrecht. Bestuurlijk gevoelige handhavingszaken worden vooraf met de portefeuillehouder afgestemd. Daarnaast vindt periodiek overleg plaats over de uitvoering van VTH-taken bij de ODBN.

 

Samenwerkingspartijen

De gemeente heeft een regiefunctie bij uitvoering van VTH-taken en heeft een belangrijke rol bij een goede uitwisseling van informatie tussen de verschillende overheidsorganisaties. Voor de samenwerkingspartners aan wie uitvoering van VTH-taken is opgedragen, blijft de gemeente het bevoegd gezag en is verantwoordelijk voor het opstellen van de U&HS. De samenwerkingspartners voeren de VTH-taken uit conform de U&HS en leggen hierover verantwoording af aan de gemeente.

 

Met de toename van de complexiteit en omvang van de maatschappelijke opgave, realiseren wij ons dat geen enkele gemeente in staat is dit alleen op te lossen. Ook onze gemeente heeft de samenwerking met andere partners nodig. Coördinerende, interne en externe advies- en onderzoeksuren maken deel uit van de VTH-cyclus. Het is van belang deze inzichtelijk te maken, zodat hierop gestuurd kan worden. Samenwerking is belangrijk.

 

Structurele en incidentele overleggen

Er zijn diverse structurele en incidentele overleggen binnen en/of buiten de organisatie plaatsvinden, die ondersteunend zijn aan de VTH-producten en/of dienstverlening, zoals intern overleg om inhoud te bespreken, de werkvoorraad en voortgang te bewaken en werkprocessen te optimaliseren:

  • Portefeuillehouder overleggen met de betrokken bestuurders.

  • Overleg Commissie Ruimtelijke Kwaliteit

  • Intergemeentelijk overleg over VTH aangelegenheden, waaronder deelname aan het Interventieteam;

  • Intaketafel en omgevingstafel

Daarnaast werken we samen met de samenwerkingspartners in de regio, zoals:

de ODBN en VRBN door:

  • Contacten te onderhouden en te sturen werkzaamheden;

  • Het voeren van accounthoudersoverleggen;

  • En het begeleiden en adviseren m.b.t. bestuursvergaderingen.

De interne en externe afstemming richt zich met name op:

  • Interne (cluster- en team) overleggen;

  • Externe overleggen;

  • Bestuurlijke overleggen;

  • Regionale overleggen ODBN en VRBN;

  • Driehoeksoverleg;

  • Overleg RIEC

  • Vergaderingen Commissie Ruimtelijke Kwaliteit

  • Vergaderingen kwaliteitsteams

De raming benodigde uren voor 2024 zijn in de taakbladen verwerkt.

 

Afstemming uitvoeringsprogramma

De U&HS hebben wij vóór vaststelling afgestemd met andere betrokken bestuursorganen en partners die belast zijn met de uitvoering en/of (strafrechtelijke) handhaving. Zo hebben wij dit document – voor de voor hen relevante delen– aan de ODBN, VRBN en de organen die belast zijn met de strafrechtelijke handhaving (politie, OM) voorgelegd en met hen afgestemd conform de strafrechtelijke afstemmingsverplichting.

5.3 Middelen

Om de VTH-taken te kunnen uitvoeren worden middelen ingezet zoals personele capaciteit en hulpmiddelen (financieel, maar ook apparatuur en instrumenten). De beschikbaarheid van personele capaciteit en de benodigde hulpmiddelen wordt geborgd in de systematiek van de Planning en Control cyclus (hierna P&C cyclus) van de gemeente Land van Cuijk. De begroting, kadernota en jaarrekening zijn de bekendste producten uit de P&C-cyclus. Andere jaarlijks terugkerende producten zijn de zomerrapportage en de december-rapportage. Voor de interne beheersing van de processen werkt de gemeente Land van Cuijk op basis van een concernplan en de daarvan afgeleide jaarplannen op teamniveau.

 

De kosten die zijn gemoeid met de uitvoering van VTH-taken bestaan voornamelijk uit personele kosten, de gemeentelijke bijdrage aan de ODBN en de VRBN en budgetten voor overige kosten zoals licenties en extern juridisch en technisch onderzoek en -advisering. Daartegenover staan legesinkomsten, die over een langere periode niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Overigens komen niet alle taken in aanmerking voor dekking vanuit leges. Zo zijn onder meer de uitvoering van bezwaar- en beroepsprocedures, meldingen (sloop, brandveiligheid) en toezicht en handhaving van de bestaande gebouwenvoorraad uitgesloten van legesheffing. Er dienen voldoende middelen ter beschikking te staan om de risico’s die met de uitvoering van U&H-taken worden tegengegaan tot een aanvaardbaar niveau terug te brengen.

 

Het huidige budget en de formatieomvang voor VTH is voor het college het vertrekpunt. Als de taakuitvoering gedurende de looptijd wijzigt, bijvoorbeeld door wetswijziging of andere bestuurlijke keuzes, dan worden de budgettaire effecten daarvan meegenomen in de reguliere begrotingscyclus.

 

Reservering middelen voor permanente her- en bijscholing

De reservering van middelen voor permanente her- en bijscholing gebeurt centraal binnen de gemeentelijke organisatie. Hiermee wordt gefaciliteerd in toerusting, zodat medewerkers ter zake kundig zijn. Ook wordt gezorgd dat medewerkers hun werkzaamheden veilig kunnen uitvoeren.

 

VTH-taken ondersteunende taken

Daarnaast worden er ten behoeve van de uitvoering van VTH-taken ondersteunende taken uitgevoerd door andere teams: financiële diensten (legesheffing, invordering verbeurde dwangsommen, facturering), juridische diensten (commissie voor de bezwaarschriften) en administratieve diensten . Daarnaast worden er specifieke taken “uitbesteed”. De reden hiervan kan zijn dat dat verplicht gebeurt, maar het kan ook een eigen keuze betreffen. Deze uitbesteding c.q. deelname aan een gemeenschappelijke regeling kost natuurlijk geld. De hieraan verbonden uitgaven zijn opgenomen in de begroting.

 

Gemeenschappelijke regelingen

De benodigde inzet van de VRBN is geregeld in de gemeentelijke bijdrage van de Veiligheidsregio en is niet direct inzet afhankelijk. De inzet van de ODBN is opgenomen in het werkprogramma welke in de begroting is opgenomen, de beschikbare en benodigde capaciteit komt niet terug in het overzicht van de taakbladen. Indien de financiële middelen niet toereikend zijn dan worden deze zo nodig aangevuld bij de tussenrapportages.

 

  • Alle gemeentelijke taken op het gebied van milieu zijn uitbesteed aan de ODBN. Het gaat dan om advisering over en uitvoering van taken zoals vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast voert de Omgevingsdient een aantal verzoektaken uit. Deze bedragen die hiervoor nodig zijn kunnen jaarlijks wijzigen. Dit geldt voor alle ketenpartners.

  • De VRBN voert op grond van de Gemeenschappelijke Regeling Veiligheidsregio Brabant-Noord taken uit op het gebied van de brandweerzorg en crisisbeheersing in de provincie Noord-Brabant.

6. Beschikbare en benodigde personele capaciteit

In de onderstaande overzichten wordt gebruik gemaakt van 1 Fte = 1363 effectieve uren.

6.1 Beschikbare capaciteit

In onderstaande tabel wordt inzichtelijk gemaakt welke functies en personele capaciteit er voor Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving beschikbaar is:

 

Tabel Personele capaciteit

 

Onderdeel

Functie

Beschikbare formatie (in FTE's)

Vergunningen

(team vergunningen)

Vergunningverlener omgevingswet

24

Vergunningverlener APV

6

Subtotaal

30

Toezicht & Handhaving

(team veiligheid, toezicht & handhaving)

Toezichthouder/handhaver

3

Toezichthouder

2

Handhaver BOA (domein I)

10

Handhaver BOA (domein II)

2

Coördinator Toezicht & Handhaving BOA’s

0

Subtotaal

17

Team Ondersteuning Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving

Frontoffice

4

Juridisch adviseur VV

4

Juridisch adviseur HH

7

Adviseur VTH

2,8

Administratief medewerker

3

Subtotaal

20,8

Totaal

67,8

 

In taakbladen wordt in detail ingegaan of met de beschikbare capaciteit de werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd. Het totaal beschikbare Fte is 67,8 en totaal aan beschikbare uren is afgerond ca. 92.500 uur (68 Fte x 1363 declarabele uren bepaalt het aantal beschikbare uren).

6.2 Benodigde personele capaciteit

Voor de uitvoering van voorgenomen VTH taken zijn de volgende uren in kaart gebracht:

 

Nr

Taakbladen Vergunningverlening

Benodigd uren

Benodigd Fte

1

Informatie- en conceptverzoeken

13.200

9,7

2

Intake- en omgevingstafel

550

0,4

3

Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit

36.300

26,6

4

Vergunningen APV en bijzondere wetten

11.700

8.5

Totaal benodigd Vergunningenverlening (inclusief 4 Fte frontoffice en 3 Fte administratie)

61.750

45,3

Nr

Taakbladen Toezicht en Handhaving

Benodigd uren

Benodigd Fte

5

Toezicht Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en omgevingsplanactiviteit

10.020

7.35

6

Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen)

5.540

4,05

7

Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein I)

15.000

11

8

Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein II)

5.500

4

9

Juridische aspecten vergunningverlening

6.100

4,5

10

Juridische aspecten Handhaving

12.300

9,0

Totaal benodigd Toezicht en Handhaving

54.460

40

Nr

Taakblad Keuze Taken

Benodigd uren

Benodigd Fte

11

Kwaliteitszorg

3.820

2.8

Totaal benodigd Keuze Taken

3.820

2.8

6.3 Conclusie beschikbaar en benodigde capaciteit

Voor de uitvoering van alle werkzaamheden binnen VTH zijn afgerond 92.500 effectieve uren beschikbaar. Dit staat gelijk aan 67,8 Fte. Voor de uitvoering van alle werkzaamheden is er onvoldoende capaciteit. Er is een tekort van ca. 21 fte.

 

Dit verschil heeft verschillende oorzaken: er is een tekort aan capaciteit bij de BOA's, we moeten conform de recent vastgestelde U&HS pro actiever gaan werken en 2024 is het transitiejaar van de WABO naar Omgevingswet. We nemen de volgende maatregelen om het gat zo klein mogelijk te maken:

 

  • In de strategische personeelsplanning (SPP) is opgenomen dat de capaciteit bij team VTH gefaseerd met structureel 11,5 fte wordt uitgebreid. Dit zal gefaseerd gebeuren, waardoor we in het eerste jaar nog een tekort zullen houden.

  • In de strategische personeelsplanning (SPP) is opgenomen dat de capaciteit bij team OVTH gefaseerd met structureel 1,5 fte wordt uitgebreid. Ook hier geldt een gefaseerde verhoging van het aantal fte’s.

  • Team vergunningverlening werkt in 2024 vraaggestuurd met een flexibele schil van maximaal 8 fte aan externe inhuur. Op deze manier kan flexibel ingespeeld worden op de afhandeling van het proces vergunningverlening onder de Omgevingswet. Of het aantal ingeschatte fte’s voldoende is, zal blijken in de loop van het transitiejaar.

Benodigd Fte

(in uren)

Benodigd Fte

(1 Fte = 1363 uur)

Beschikbaar Fte

(in uren)

Beschikbaar Fte

(1 Fte = 1363 uur)

Verschil

Vergunningverlening

61.750

45,3

51.800

38

- 7,3

Toezicht en Handhaving

55.460

40,6

36.800

27

-13,6

Keuze taken

3820

2,8

3820

2,8

Totaal Fte benodigd versus beschikbaar

121.030

88,8

92.420

67,8

- 20,9

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Land van Cuijk 09-01-2024

Bijlagen Taakbladen

 

Voor het uitwerken van werkzaamheden gebruiken we een format (taakblad). In de taakbladen wordt beschreven welke concrete activiteiten we precies gaan uitvoeren, hoe we dit gaan doen en welke capaciteit hiervoor benodigd is.

 

TAKEN VERGUNNINGVERLENING

  • 1.

    Informatie- en conceptverzoeken

  • 2.

    Intake- en omgevingstafel

  • 3.

    Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit

  • 4.

    Vergunningen APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten

TAKEN TOEZICHT

  • 1.

    Toezicht omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit

  • 2.

    Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen

  • 3.

    Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein I)

  • 4.

    Toezicht op grond van de APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten (domein II)

  • 5.

    Juridische aspecten vergunningverlening

  • 6.

    Juridische aspecten handhaving

TAKEN KWALITEITSZORG

  • 1.

    Kwaliteitszorg

VOORBEELD

Taakblad: Beschrijving van product onder bepaald domein/beleidsveld

1.

Toelichting taak

Wat is de taak/activiteit?

2.

Wettelijk kader

Op welke wet- en regelgeving is dit product/project gebaseerd?

3

Omvang taak en benodigde capaciteit

Wat is de werkvoorraad of aanbod gestuurde activiteit van deze reguliere taak uitgedrukt in aantallen?

 

Wat is de wijze van berekening van de uren om te komen tot een totaal benodigde capaciteit voor dit product?

 

De aantallen producten van reguliere werkzaamheden zijn voorzien van een kengetal: dit is een gemiddeld aantal uren dat benodigd is om één product te realiseren. Deze kengetallen zijn/blijven nog in ontwikkeling en zullen de komende jaren worden aangescherpt. Door de aantallen producten te vermenigvuldigen met de kentallen, ontstaat een totaalbeeld van de verwachte benodigde uren. Voor een aantal producten kunnen we geen aantallen en kentallen inschatten; voor deze producten is volstaan met een totale urenraming.

4.

Probleemanalyse

Welke problemen/overtredingen doen zich voor en hoe vaak komen ze voor?

 

Welke aandachtsveld/knelpunten zijn gesignaleerd?

5.

Wijze van uitvoering

Wie voeren de taken uit en welk instrument wordt dit jaar toegepast?

6.

Indicatoren

Welke indicatoren worden geregistreerd in het systeem en welke indicatoren zijn nog wenselijk?

7.

Koppeling met strategisch doel

Aan welk strategische doel van de U&HS levert de uitvoering van deze taak een bijdrage?

 

Taakblad 1: Informatie- en conceptverzoeken 

1.

Toelichting taak

Verzoeken voor voorlichting en informatie komen binnen per telefoon of digitaal. We handelen terugbelverzoeken via de frontoffice VTH. Potentiële aanvragers kunnen eventueel een afspraak maken en zowel algemene als de voor een specifieke locatie geldende informatie kunnen opvragen. We spreken hier over de zogenaamde ‘informatieverzoeken’.

 

Voordat initiatiefnemers een aanvraag of melding indienen, kunnen ze eerst een conceptverzoek (hieronder verstaan we conceptaanvragen en principeverzoeken) indienen. Wij hebben er als gemeente Land van Cuijk voor gekozen voor een intaketafel en een omgevingstafel (zie taakblad 2).

2.

Wettelijk kader

De wet kent geen verplichting tot het aanbieden van een conceptverzoek of informatieverzoek. Het is een service die wij bieden in het kader van de dienstverlening en om het aantal ontvankelijke aanvragen voor een vergunning te vergroten. Tevens kunnen we het aantal afgewezen aanvragen reduceren.

3.

Omvang taak en benodigd

Het verwachte aantal conceptaanvragen is ca. 600 voor het jaar 2024. Het aantal informatieverzoeken wisselt sterk, maar de verwachting dat er meer vragen zullen komen in toekomst. Wij verwachten ca. 1500 informatieverzoeken voor het jaar 2024 en ca. 600 conceptaanvragen.

 

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    Informatieverzoek

    1,6

    1500

    2400

    1,7

    Conceptaanvragen

    18

    600

    10800

    8,0

    Totaal

    9,7

4.

Probleemanalyse

Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet verwachten wij een toename van het aantal informatieverzoeken en conceptverzoeken. We sturen op concept-verzoeken. We verwachten voldoende capaciteit voor de uitvoering.

5.

Wijze van uitvoering

In de recent vastgestelde U&HS hebben we een preventiestrategie vastgesteld. Dit is werkwijze waarmee we de komende jaren gaan (leren) werken.

6.

Indicatoren

Aantallen:

  • Informatieverzoek

  • Conceptverzoek (conceptaanvragen en principeverzoeken)

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We bevorderen de dialoog tussen de aanvrager en zijn omgeving).

 

De kernwaarde Betrouwbaar(we zijn helder waar je met je vraag naar toe kan) en Innovatief (We maken in bepaalde gevall­­­en gebruik van onze omgevingstafel voor een beoordeling van een conceptverzoek. We werken met vaste aanspreekpunten voor inwoners en bedrijven waardoor de lijnen kort zijn) staan centraal bij de uitvoering van deze taken.

 

Taakblad 2: Intake- en omgevingstafel

1.

Toelichting taak

De intaketafel zit vooraan in het proces. Dit betekent dat als een conceptverzoek binnen komt, dit op de intaketafel kan worden gelegd. De verzoeken waar we het over hebben zijn:

principeverzoeken worden behandeld door het team Ruimtelijke Ontwikkeling;

  • conceptverzoeken voor een omgevingsvergunning of omgevingsplanactiviteit waarin afgeweken wordt van de beoordelingsregels in het bestemmingsplan of omgevingsplan (de vroegere afwijking van het bestemmingsplan of kruimelgevallen) worden behandeld door het team Vergunningen;

We zetten de omgevingstafel in bij 

  • conceptverzoeken of bij vergunningprocedures.

  • nadat alle adviezen zijn afgegeven en er tegenstrijdige adviezen zijn

2.

Wettelijk kader

De wet kent geen verplichting tot het aanbieden van een intaketafel en omgevingstafel. Het is een service die wij bieden om het aantal ontvankelijke aanvragen voor een vergunning te vergroten. Tevens kunnen we het aantal afgewezen aanvragen reduceren.

3.

Omvang taak en benodigd

Het verwachte aantal dossiers die op de intaketafel behandeld worden is ca. 250 voor het jaar 2024. Het aantal dossiers die op de omgevingstafel behandeld worden is ca. 10 voor het jaar 2024.

 

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    Intaketafel

    1,6

    250

    400

    0,3

    Omgevingstafel

    13

    10

    130

    0,1

    Totaal

    4

    0,4

4.

Probleemanalyse

Door de inwerkingtreding van de Omgevingswet verwachten wij een toename van het aantal intake tafel/omgevingstafel, vandaar dat we dit in een afzonderlijk taakblad hebben opgenomen. Voor nu verwachten we voldoende capaciteit, wellicht dat in komende jaren hierop extra inzet is vereist.

5.

Wijze van uitvoering

De processtappen, checklists, termijnbewaking en standaardbrieven worden/zijn vastgelegd in het zaaksysteem. Er is geen wettelijke vastgestelde termijn. We hanteren een redelijke termijn voor het reageren op een conceptverzoek.

In de recent vastgestelde U&HS hebben we een preventiestrategie vastgesteld. Dit is werkwijze waarmee we de komende jaren gaan (leren) werken met de intake- en omgevingstafel.

 

Deelnemers van de intaketafel zijn:

  • Zaakverantwoordelijke

  • 2 Senior vergunningverlening (wisselende samenstelling)

  • Beleidsadviseur RO

  • Regisseur vergunningen

Deelnemers van de omgevingstafel zijn:

  • Initiatiefnemer met eventueel zijn adviseur

  • Zaakbehandelaar

  • Regisseur vergunningen

  • Interne adviseurs

  • Ketenpartners zoals de veiligheidsregio of de omgevingsdienst Brabant Noord

  • Andere overheidsinstanties

  • Notulist

6.

Indicatoren

Aantallen:

  • intaketafel

  • omgevingstafel

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We stimuleren vroegtijdig overleg om zo volledig mogelijke aanvragen te kunnen ontvangen) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We bevorderen de dialoog tussen de aanvrager en zijn omgeving).

 

De kernwaarde Betrouwbaar(we zijn helder waar je met je vraag naar toe kan) en Innovatief (We maken in bepaalde gevall­­­en gebruik van onze omgevingstafel voor een beoordeling van een conceptverzoek. We werken met vaste aanspreekpunten voor inwoners en bedrijven waardoor de lijnen kort zijn) staan centraal bij de uitvoering van deze taken.

 

Taakblad 3: Omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit

1.

Toelichting taak

Het behandelen van aanvragen omgevingsvergunning/melding voor de activiteiten bouw, omgevingsplanactiviteit. De taak vangt aan met de ontvangst van de aanvraag en wordt afgerond door:

  • het verlenen van de vergunning/accepteren van de melding;

  • het weigeren van de vergunning;

  • het buiten behandeling laten van de aanvraag/melding;

  • het intrekken van de aanvraag op verzoek van de aanvrager.

2.

Wettelijk kader

Omgevingsplan, Bbl, Bkl,, Adviesrecht gemeenteraad en verplichte participatie bij buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    Omgevingsvergunningen bouwactiviteit

    18

    600

    10.800

    7,9

    Overige omgevingsvergunningen omgevingsplanactiviteit

    25

    900

    22.500

    16,5

    Beoordeling melding borgingsplan

    5

    600

    3000

    2,2

    Totaal

    36.300

    26,6

Onder omgevingsplanactiviteiten zijn ook de objectvergunningen en overige eenvoudige omgevingsplanactiviteiten meegenomen.

4.

Probleemanalyse

Bij de raming van het aantal producten voor 2024 gaan wij uit van gemiddelde resultaten van voorgaande jaren. Naar verwachting zal door de maatschappelijke ontwikkelingen o.a. stikstof, Pfas en duurdere bouwmaterialen het aantal producten iets afnemen. Het resultaat, de prognose 2024, staat in bovenstaande tabel. Uitgaande van een flexibele schil van ca 5 - 6 Fte verwachten we dat we deze taken uit kunnen voeren met de beschikbare capaciteit.

5.

Wijze van uitvoering

Door de vergunningverleners van het team vergunningen en de medewerkers van het frontoffice worden deze taken uitgevoerd. Daarbij wordt gewerkt conform de vergunningenstrategie van de U&HS. De diepgang van toetsing is digitaal vastgelegd in een toetsingsprotocol (BRIS applicatie). De processtappen, checklists, termijnbewaking en standaardbrieven zijn vastgelegd in het digitale systeem Rx.Mission. Indien er sprake is van een monument maken we gebruik van de adviescommissie ruimtelijke kwaliteit.

6.

Indicatoren

Aantal omgevingsvergunningen verleend

Aantal omgevingsvergunningen geweigerd

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de bestuurlijke doelstelling voor Bouwen en wonen te weten:

  • Wij leveren vanuit VTH hieraan een bijdrage door in een vroegtijdig stadium een actieve input te geven aan de geïnventariseerde projecten in de vorm van advies, overleg, voorbereiding en uitvoering. Op onze processen vindt doorontwikkeling plaats om efficiëntie en snelheid te bevorderen, waar mogelijk vindt standaardisatie plaats.

  • Wij leveren een bijdrage bij nieuwe aanvragen en verstrekken duidelijke informatie aan de aanvrager. Bij de uitvoering van onze VTH taken zullen we daar waar we kunnen, via duidelijke voorlichting aan de voorkant passend wonen promoten.

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we werken conform de serviceformules) en de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (we zetten in op tijdige en volledige aanvragen).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (We zijn open en transparant doordat we gebruik maken van gestandaardiseerde protocollen en werkinstructies) en Wendbaar (Voor vergunningverlening betekent dit dat wij binnen wettelijke en eigen beleidsmatige kaders in het algemeen met de initiatiefnemer meedenken om eventuele belemmeringen weg te nemen. Dit vanuit de Omgevingswet gedachte van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’.) staan centraal bij de uitvoering van deze taken.

 

Taakblad 4: Vergunningen APV en Leefbaarheid + bijzondere wetten

1.

Toelichting taak

  • Controleren van de volledigheid, juistheid van de inhoud van de aanvragen in relatie tot de aanvraagvereisten

  • Toetsen aan de wet- en regelgeving en beleid

  • Bibob-onderzoek bij zaken conform het BIBOB beleid

  • Opstellen beschikking en bepalen voorschriften, eventueel op basis van bijdragen adviseurs

  • Het in behandeling nemen van vergunningaanvragen voor APV & bijzondere wetten gerelateerde activiteiten. 

2.

Wettelijk kader

  • APV

  • Erfgoedverordening

  • Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Terrassenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Beleidsregels wet aanpak woonoverlast gemeente Land van Cuijk

  • Evenementenbeleid Land van Cuijk

  • Beleidsregel artikel 35 van de Alcoholwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten gemeente Land van Cuijk 2022

  • Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Integraal Veiligheidsplan gemeente Land van Cuijk 2023-2026

  • Nota Gezond Land van Cuijk 2022-2026, met

  • Bijlage 3. Preventie- en Handhavingsplan alcohol Land van Cuijk

  • Bijlage 4. Toezichtstrategie en uitvoering toezicht Alcoholwet 2022

  • Beleidsregel Wet Bibob 2022 gemeente Land van Cuijk

  • Nota Parkeernormen 2023

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    Evenementen vergunningen

    19

    400

    7600

    5,6

    Alcoholwetvergunning

    15

    25

    625

    0,4

    Alcoholwetontheffing

    6

    60

    360

    0,25

    Exploitatievergunning

    15

    10

    150

    0.1

    Objecten openbare weg

    5

    150

    750

    0.6

    Overige vergunningen/ontheffingen

    4

    565

    2.260

    1,65

    Totaal

    8,6

4.

Probleemanalyse

Het aantal meldingen / evenementen / vergunningen is na de coronajaren weer terug op niveau. Bij de raming van het aantal producten voor 2024 gaan wij uit van gemiddelde resultaten van voorgaande jaren. Het resultaat, de prognose 2024, staat in bovenstaande tabel. Uitgaande van een flexibele schil van 5 - 6 Fte verwachten we dat we deze taken uit kunnen voeren met de beschikbare capaciteit

5.

Wijze van uitvoering

Door de vergunningverleners van het team vergunningen en de medewerkers van het frontoffice worden deze taken uitgevoerd. Daarbij wordt gewerkt conform de vergunningenstrategie van de U&HS. De processtappen, termijnbewaking en maatwerkbrieven vindt plaats of zijn vastgelegd in het zaaksysteem.

6.

Indicatoren

Aantal APV vergunningen

Aantal Ontheffingen APV

Aantal Meldingen APV/Bijzondere wetten

Aantal Evenementenmeldingen

Aantal Evenementenvergunningen

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we werken conform de serviceformules) en de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (we zetten in op tijdige en volledige aanvragen).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (We zijn open en transparant doordat we gebruik maken van gestandaardiseerde protocollen en werkinstructies) en Wendbaar (Voor vergunningverlening betekent dit dat wij binnen wettelijke en eigen beleidsmatige kaders in het algemeen met de initiatiefnemer meedenken om eventuele belemmeringen weg te nemen. Dit vanuit de Omgevingswet gedachte van ‘Nee, tenzij’ naar ‘Ja, mits’.) staan centraal bij de uitvoering van deze taken.

 

Taakblad 5: Toezicht omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit en de omgevingsplanactiviteit 

1

Toelichting taak

Deze taak betreft het ter plaatse controleren of de werkzaamheden/activiteiten overeenkomstig de omgevingsvergunning worden uitgevoerd.

 

  • Uitvoeren toezicht (aan de hand van vergunningstekeningen, vergunningvoorschriften en) algemene bouw en RO-regels:

    • o

      toezicht houden op de uitvoering van nieuwbouw;

    • o

      toezicht houden op de uitvoering van bestaande bouw;

    • o

      toezicht sloop ruimtelijke regels, monumenten, stads- en dorpsgezicht

    • o

      toezicht op de naleving van brand- en veiligheidsvoorschriften;

    • o

      toezicht houden op het gebruik van gronden en gebouwen;

    • o

      toezicht houden op werken/werkzaamheden.

  • Inschakelen van specialist voor complexe situaties en beoordelen toepasbaarheid advies van specialist.

  • Bevindingen rapporteren, overtredingen melden en optreden bij handhavingszaken .

  • Toezicht op naleving sloopregeling sanering varkensstallen (RVO)

  • Handhavend optreden bij geconstateerde overtredingen.

  • Behandelen van de gereedmelding van aanleg.

  • Behandelen klachten, meldingen en handhavingsverzoeken.

  • Toezicht in relatie WOZ/ BAG.

  • Uitzetten van Peil en rooilijnen bij nieuwbouw en verbouw.

  • Flexibel in te zetten uren voor onvoorziene taken en ondermijning

  • Acties IML

  • Bij horecainrichtingen toezicht op inrichtingseisen en constructieve veiligheid bij evenementen

  • Uitvoeren van standaard / niet complexe inspecties brandpreventie.

  • Beoordelen van eenvoudige gelijkwaardigheden

  • Organisatiebrede overlegstructuren met betrekking tot onder meer Ondermijning (LIO), Woonoverlast (werktafel woonoverlast), brede handhavingscasuïstiek (IML) en daaruit voortvloeiende (integrale) controles

Wanneer de uitvoering is afgerond, is ook het toezichtproces afgedaan. De vergunning wordt gereed gemeld en verdwijnt daarmee uit de werkvoorraad van de toezichthouder.

2

Wettelijk kader

Omgevingswet

Besluit bouwwerken leefomgeving

Toezichtsprotocol

Gemeentewet art 174a.

3

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Ken

    getal

    Aantal 2023

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    1. Constructieve veiligheid

    8

    15

    120

    0,1

    2. Sloopwerkzaamheden op basis Bouwbesluit

    75

    0,05

    3. Uitvoeren toezicht op verleende omgevingsvergunning (activiteiten: bouwen, werk, werkzaamheden uitvoeren, monumenten, kappen, in- en uitrit, slopen op basis van RO)

    2,5 x2 =5

    1060

    5300

    3,9

    4. Bouwen zonder benodigde vergunning/vergunningsvrij bouwen

    550

    0,4

    5. Strijdig gebruik bestemmingsplan, gebouwen, erven of gemeentegrond

    550

    0,4

    6. Toezicht tijdens handhavings-traject (bijvoorbeeld projectmatig

    950

    0,7

    7. Toezicht in relatie WOZ/ BAG

    150

    0,1

    8. Flexibel in te zetten uren voor onvoorziene taken en ondermijning

    400

    0,3

    9. Brandveiligheid, algemeen, inclusief horeca en evenementen

    700

    0,5

    10. Werktafel woonoverlast

    6

    33

    200

    0,15

    11. Arbeidsmigranten

    8

    25

    200

    0,15

    12. Interventieteam Maas en Leigraaf

    2 x 8 uur p.w.

    750

    0,55

    13. C-label kantoorgebouwen

    75

    0,05

    Totaal

    10020

    7,35

4

Probleemanalyse

Conform de uitkomsten voor toezicht op omgevingsvergunning voor de bouwactiviteit zijn dit de prioriteiten:

 

  • Handelen zonder een omgevingsvergunning activiteit bouw:

  • Kamerverhuur (5 of meer wooneenheden), logiesgebouw

  • Restaurant, café, horeca, bedrijf, kantoor, winkel

  • Stookoverlast: ten aanzien van stookoverlast moet worden opgemerkt dat dit (voornamelijk preventief) zal worden opgepakt, zodra het beleidskader hiervoor is gerealiseerd.

Conform de uitkomsten voor toezicht op omgevingsvergunning voor de omgevingsplanactiviteit zijn dit de prioriteiten:

 

  • Strijdig gebruik:

  • permanente bewoning recreatieve inrichtingen

  • bedrijfsmatige activiteiten waar niet is toegestaan

  • landschappelijke inpassing

  • overige (onrechtmatige) bewoning in strijd met omgevingsplan (zoals wonen waar niet is toegestaan/illegale bewoning)

Op het moment van schrijven van dit programma is de besluitvorming rondom de invoering van de omgevingswet en daaraan gekoppeld de wet private kwaliteitsborging nog gaande. De verwachting is dat met name de laatste gevolgen zal hebben voor het taakveld van de (bouw)toezichthouders. Wat deze gevolgen zullen zijn, kan op dit moment echter nog niet worden overzien. In het derde kwartaal van 2024 de doorwerking van de invoering op benodigde en beschikbare capaciteit (bouw)toezichthouders worden geëvalueerd.

5

Wijze van uitvoering

Toezicht en controle vinden primair plaats op basis van een jaarlijkse planning (milieu en brandveiligheid), op basis van verleende vergunningen/meldingen omgevingswet, op verordening APV (nader omschreven in taakblad APV) en jaarlijks terugkerende evenementen (nader omschreven in taakblad evenementen?). Voor het toezicht op verleende vergunningen handelen we conform de toezichtstrategie (risicogericht conform het toezichtsprotocol).Alle medewerkers van het team Veiligheid, Toezicht en Handhaving hebben één of meerdere specialiteiten. Indien mogelijk wordt er, mede om de controledruk bij bedrijven te beperken, zoveel mogelijk integraal samengewerkt. Daarnaast is er sprake van een oog- en oorfunctie. In voorkomende gevallen wordt deze ontvangen of gesignaleerde informatie door de betrokken medewerker zelf afgehandeld. Bij specialistische situaties, of als de informatie een breed karakter krijgt, wordt de zaak overgedragen aan de juridisch medewerkers Handhaving of naar de medewerker Veiligheid ter bespreking in de werktafel woonoverlast, Lokaal Informatie overleg (LIO) of Interventieteam Maas en leigraaf (IML). Of wordt een Casus op Maat (COM) of Multidisciplinair overleg (MDO) ingepland.

6

Indicatoren

Aantal controles omgevingsvergunningen

7

Koppeling met strategische doel

We leveren een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening(We beëindigen overtredingen oplossingsgericht en we werken integraal).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal.

 

Taakblad 6: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (bijzondere onderwerpen)

1.

Toelichting taak

De medewerkers in de functie Handhaver/BOA (domein I) en Handhaver/BOA (Domein II) voeren bestuursrechtelijk en strafrechtelijke werkzaamheden uit. De bestuursrechtelijke werkzaamheden worden uitgevoerd als toezichthouder zoals is bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene Wet Bestuursrecht. De strafrechtelijke werkzaamheden worden uitgevoerd zoals is bedoeld in artikel 142 wetboek van Strafvordering, Beleidsregels Buitengewoon Opsporingsambtenaar, besluit buitengewoon Opsporingsambtenaar en de bijhorende Regeling domeinlijsten buitengewoon opsporingsambtenaar.

 

De taken en de capaciteit van BOA’s is onderverdeeld in;

  • Twee onderdelen Handhaver / BOA Domein I;

    • o

      Bijzondere onderwerpen (zie hieronder) en

    • o

      Dagelijkse Toezicht & Handhaving Leefbaarheid (zie taakblad 6);

  • En één onderdeel Handhaver / BOA Domein II (zie taakblad 7).

De Handhaver/BOA (domein I) houdt zich bezig met de volgende bijzondere onderwerpen;

  • Alcohol en Horeca

  • BRP/LAA

  • Ondermijnende Criminaliteit; o.a. prostitutie, radicalisering, interventieteam Maas & Leigraaf (IML), Lokaal Informatie Overleg (LIO), actiedagen

  • Evenementen

  • Overlast Vuurwerk

  • Complexe Woonoverlast (Wet Aanpak Woonoverlast)

  • Werktafel woonoverlast; Semi-complexe APV overlast met nader onderzoek/afstemming/ regie nodig (geen buurtbemiddeling en uitsluitend zaken binnen taken en bevoegdheden BOA’s)

Deze bijzondere onderwerpen hebben dusdanige prioriteit vanuit een wettelijke verplichting, zoals de Wet Basisregistratie Personen of beleid, zoals de Gezondheidsnota of het Integraal Veiligheidsplan dat hier structureel specifiek tijd voor vrijgemaakt zal worden.

2

Wettelijk kader

  • Alcoholwet

  • Nota Gezond Land van Cuijk 2022-2026, met

    • o

      Bijlage 3. Preventie- en Handhavingsplan alcohol Land van Cuijk

    • o

      Bijlage 4. Toezichtstrategie en uitvoering toezicht Alcoholwet 2022

  • Beleidsregel artikel 35 van de Alcoholwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Algemene Plaatselijke Verordening

  • Terrassenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Wet op de Kansspelen

  • Wet Basisregistratie Personen

  • Landelijke Aanpak Adresfraude

  • Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Evenementenbeleid Land van Cuijk

  • Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten gemeente Land van Cuijk 2022

  • Wet aanpak Woonoverlast

  • Beleidsregels wet aanpak woonoverlast gemeente Land van Cuijk

  • Integraal Veiligheidsplan gemeente Land van Cuijk 2023-2026

  • Beleidsregel Wet Bibob 2022 gemeente Land van Cuijk

  • Handhavingsarrangement

Omvang en benodigde capaciteit

Voor genoemde bijzondere onderwerpen wordt specifiek tijd ingepland om de taken uit te voeren.

 

1. Alcohol en Horeca

Basiscontroles zijn onderverdeeld in;

  • Vergunningplichtig, deze worden in twee jaar allemaal gecontroleerd;

  • Niet-vergunningplichtig, deze worden in vier jaar allemaal gecontroleerd;

  • Meldingen of signalen met betrekking tot o.a. verkoopverbod verwachten we 12 per jaar;

  • Er wordt gerekend met een overtredingspercentage van 30 % bij de hiervoor genoemde drie gedachtestreepjes waarbij een hercontrole uitgevoerd gaat worden.

Dit komt neer op de volgende capaciteitsraming;

  • Aantal

    Controles per jaar

    Tijd per controle

    Controletijd per jaar

    Controles per jaar

    Hercontrole bij overtreding (30%)

    52

    1

    7

    364

    52

    Meldingen / verkoopverbod

    12

    1

    4

    48

    12

    Vergunningplichtig

    308

    0,5

    4

    616

    154

    Niet-vergunningplichtig

    30

    0,25

    4

    30

    7,5

    Totaal

    1058

    226

2. BRP / LAA

Een goede administratie van de feitelijke bewoningssituatie is belangrijk. Adresonderzoeken worden bij Burgerzaken uitgevoerd. We verwachten dat vanuit burgerzaken op basis van de Wet Basisregistratie Personen (BRP) ongeveer 150 á 175 aanvragen voor een feitelijk onderzoek ter plaatse (BRP controle) als onderdeel van een adresonderzoek gevraagd gaan woorden waarbij we voor het uitvoeren (1 á 3 controles) en rapporteren gemiddeld 6 uur per onderzoek bezig zijn. Dit is inclusief overige signalen die onvoldoende zijn om een adresonderzoek voor op te starten waarop een inventariserende controle gevraagd wordt. (1050 uur)

 

Als gemeente doen we daarnaast mee aan de LAA (Landelijke Aanpak Adresfraude). We verwachten ongeveer 100 signalen LAA waarbij we voor het uitvoeren en rapporteren gemiddeld 5 uur per zaak bezig zijn. (500 uren)

 

Totaal: 1550 uur

 

3. Ondermijning

De inzet is verdeeld in het Interventieteam Maas- en Leigraaf (IML) , Lokaal Informatieoverleg (LIO) en Ondermijning welke geïnitieerd is vanuit de gemeente (Ondermijning gemeente) . Voor elk van deze drie onderdelen zijn ruim vooraf overlegmomenten, actiedagen, actieweken en of controledagen gepland.

 

Totaal: 820uur

 

4. Evenementen

Voor 2024 zijn de volgende doelen ten aanzien van evenementen afgesproken; We maken onderscheid tussen operationele inzet tijdens het evenement. En capaciteit die gaat zitten in voorbereiding, advisering, evaluatie en schouw. Voor het laatste maken we structureel tijd vrij, dit zal gemiddeld 10 uur per week zijn,dus ongeveer 470 uren per jaar.

 

Het is niet mogelijk toezicht te houden tijdens alle evenementen en alle voorschriften. Daarom wordt vooraf bepaald of ingezet wordt aan de hand van de uitgangspunten veiligheid, gezondheid, overlast en omvang. Op basis van de huidige prioritering, eerdere meldingen & ervaringen en de evenementenkalender is gekozen voor operationele inzet bij ongeveer vijf A/B-, 11 B- en drie C- evenementen plus er volgt nog een aanvulling van 19 andere evenementen waar inzet op zal zijn. Bij welke evenementen ingezet zal zijn wordt bij voorkeur vooraf bepaald middels een duidelijke evenementenjaarkalender. Aanvullingen zullen uiterlijk twee maanden vooruit afgestemd en ingepland worden. In 2024 zal deze operationele inzet vallen en gewogen worden binnen dagelijkse leefbaarheid onderdeel 6.;

 

Vooraf zal er een duidelijke omschrijving zijn welke werkzaamheden/ doelen per evenement door BOA / handhaver (Domein I) uitgevoerd worden per type evenement, hier worden meldingen en evaluatiepunten van eerdere evenementen vanuit vergunningen in betrokken;

 

Totaal:550 uur

 

5. Vuurwerk

Er wordt (indien de noodzaak uit de evaluatie blijkt en de gevaarzetting niet te hoog is) zoals jaarlijks de laatste vijf dagen van het jaar intensief ingezet op vuurwerkoverlast door dagelijks minimaal twee á vier koppels BOA Domein I in te plannen. In de aanloopperiode november-december wordt vuurwerkoverlast actief meegenomen in de reguliere surveillance tijdens de dagelijkse leefbaarheid.

 

Totaal: 430 uren

 

6. Complexe Woonoverlast (Wet Aanpak Woonoverlast)

In 2024 worden vijf intensieve ernstige en herhaaldelijke woon-overlast casussen in het kader van de Wet Aanpak Woonoverlast verwacht, waarin per casus ongeveer 40 á 100 uren besteed wordt.

 

Totaal: 400 uren

 

7. Werktafel woonoverlast; Semi-complexe APV overlast met nader onderzoek / afstemming / regie nodig

In 2024 verwachten we gemiddeld wekelijks één dag inzet aan overleg en voorbereiding(solo). Overleggen worden per gebied vooruit gepland. Per overleg wordt de agenda tijdig gepubliceerd zodat het overleg voorbereid kan worden. (470 uren). Vanuit de overleggen en voorbereiding kunnen er 65 locaties gecontroleerd dienen te worden (in diverse casussen). Een controle wisselt tussen 1 uur en 4 uur inzet(in koppel). (260 uren)

 

Totaal: 730 uren

 

In onderstaande tabel staat de inzet overzichtelijk weergeven;

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    1. Alcohol en Horeca

    226

    1058

    0,8

    2. BRP

    6

    175

    1550

    1,15

    LAA

    5

    100

     

     

    3. Ondermijnende Criminaliteit; o.a. prostitutie, radicalisering, interventieteam Maas & Leigraaf (IML), Lokaal Informatie Overleg (LIO), actiedagen

    820

    0,6

    4. Evenementen

    550

    0,4

    5. Overlast Vuurwerk

    430

    0,3

    6. Complexe Woonoverlast (Wet Aanpak Woonoverlast)

    400

    0,3

    7. Werktafel woonoverlast; Semi-complexe APV overlast met nader onderzoek/ afstemming/regie nodig (geen buurtbemiddeling en uitsluitend zaken binnen taken en bevoegdheden BOA’s)

    730

    0,5

    5540

    4,05

4.

Probleemanalyse

Men vraagt steeds meer van de BOA’s,. Dagelijks wordt er vanuit diverse kanten een beroep op de BOA’s gedaan. Daarbij blijft de terugtrekkende beweging van de politie een rol spelen. Steeds meer taken komen hierdoor bij de gemeente te liggen, in het bijzonder bij de BOA’s. Dit vraagt kennis en expertise in de volle breedte van zowel bestuurlijk- als strafrechtelijk- toezicht & handhaving en kan druk opleveren op de capaciteit én ervoor zorgen dat hun taken diffuus worden. Hier spelen we op in door te zorgen dat BOA’s in algemeen goed toegerust zijn en zich vaker specialiseren op specifieke thema’s.

 

De maatschappij wordt steeds mondiger en assertiever. Daarbij moeten de BOA’s op sommige vlakken juist strikter handhaven. BOA’s zijn voor onder andere hun veiligheid uitgerust met C2000, bodycam en steekwerend vest. We accepteren geen enkele vorm van grensoverschrijdend gedrag naar onze medewerkers. Dus geweld en agressie tegen BOA’s wordt niet getolereerd. We willen dat BOA’s effectief en daadkrachtig kunnen optreden als zij worden geconfronteerd met agressie en geweld of belet en belemmering tijdens de uitoefening van hun publieke taak. Bij onveilige situaties mogen de BOA’s vanuit hun functie geweld gebruiken (geweldsbevoegdheid) en mogen ze mensen fouilleren. BOA’s hebben handboeien bij zich. De BOA Domein II heeft ook een wapenstok en pepperspray. De BOA’s worden regelmatig getraind en gecoacht worden op gespreks- en benaderingstechnieken, de-escalerend optreden en omgaan met agressie. Op die manier bewegen zij mee met deze maatschappelijke ontwikkelingen en zijn zij voldoende weerbaar. De sturing van het toezicht op de bijzondere onderwerpen is op basis van geprogrammeerde toezichtscontroles. We werken daarbij risicogericht. Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:

  • sluiten van woningen/panden (Wet Damocles) en verzegeling

  • Woonoverlast (wet aanpak woonoverlast)

  • Leeftijdsgrensovertreding (verkoop/weder verstrekking alcohol minderjarigen)

  • Verkoop in strijd met Alcoholwet (geen vergunning, strijdig alcohol aanwezig, strijdig voorwaarden verkoop)

  • Geen leidinggevende/vrijwilliger aanwezig, Vergunning niet op orde

  • Verkoop alcohol minderjarigen

  • Vergunningsplichtige C-evenementen (strijdig met veiligheid, Alcoholwet of Voorwaarden/ voorschriften en overlast)

  • Evenement zonder vergunning, melding of ontheffing (Veiligheid, Alcoholwet, overlast)

Dit jaar is extra inzet nodig op leeftijdsgrenscontroles Alcoholwet om de doelen van de gezondheidsnota en bijhorende bijlagen te bereiken. Indien dezelfde controlefrequentie aangehouden wordt als bij basiscontroles zullen dat 226 leeftijdsgrenscontroles plus ongeveer 10 controles bij een artikel 35 ontheffing Alcoholwet (evenement) zijn. Deze 236 controles besteden wij uit aan een externe partij.

 

We verwachten in 2024 een pilot te draaien met betrekking tot controles op het Digitaal Opkoop Register (DOR) en Digitaal Opkoop Loket (DOL), hier is nog geen capaciteit voor vrijgemaakt en zal beslag krijgen binnen de capaciteit in taakblad 6.

 

Er wordt specifiek ingehuurd voor inzet op overlast gevende asielzoekers (Flying Squad), hierdoor drukt dit niet op de huidige capaciteit.

5.

Wijze van uitvoering

We werken conform de toezichtstrategie uit de U&HS. De vorm is thematisch toezicht dat plaatsvindt in het kader van vooraf benoemde projecten of een projectmatige aanpak vergt. Wat gedaan wordt aan bijzondere onderwerpen staat opgenomen onder taak en omvang. De BOA’s Domein I zullen in eerste instantie inzetten en optreden op de vrijgemaakte vastgestelde prioriteiten, de bijzondere onderwerpen.

6.

Indicatoren

Aantal uitgevoerde controles

Aantal constateerde overtredingen

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal.

 

Taakblad 7: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (Dagelijkse Leefbaarheid)

1.

Toelichting taak

Dagelijkse Leefbaarheid

Naast bijzondere onderwerpen zoals opgenomen in taakblad 6 houden de handhavers BOA (domein I) zich voornamelijk bezig met de volgende taken;

 

Meldingen

Dit betreft het afhandelen van meldingen over uiteenlopende (overlast)situaties die de leefbaarheid van de woonomgeving en de openbare ruimte betreffen. Deze meldingen komen binnen via de meldkamer van de Politie(Operationeel Centrum Politie), Klant Contact Center(KCC) van de gemeente, interne terugbelverzoeken, meldingsapplicatie (melddesk), zaakapplicatie (RX-Mission) of overige dienstopdrachten.

 

Toezicht binnen handhavingszaken en toezicht op afgegeven vergunningen of ontheffingen.

 

Controles bij Hotspots

Dit is locatie, tijd en vaak ook persoonsgebonden overlast op basis van de prioriteiten waar middels controles specifiek intensiever toezicht gehouden wordt. Bijvoorbeeld; Afval, jongeren, overlast personen en recreatiegebieden.

 

Thematisch toezicht

We willen (net als de organisatie) meer naar zaakgericht werken waarbij op basis van geprioriteerde of op in het moment nodige (bv bij veel meldingen informatie gestuurd) thema’s (tijdelijk) frequent ingezet wordt. Bijvoorbeeld op; Overlast recreatie- en natuurgebieden, Blauwe Zone, Zegelcontrole, verboden drankgebruik, voor in brand steken vatbare voorwerpen of voertuigen, hondenpoep of loslopende honden, fietsen in voetgangersgebied, fietswrakken & weesfietsen en gevaarlijk & blokkerend plaatsen van bv objecten of voertuigen.

2.

Wettelijk kader

  • APV

  • Wegenverkeerswet

  • Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens

  • Afvalstoffenverordening gemeente Land van Cuijk 2022

  • Verordening Kraaijenberse Plassen en Heeswijkse Plas 2022

  • Verordening Recreatieplassen De Kuilen en Radioplassen Land van Cuijk 2023

  • Verordening recreatieplassen

  • Winkeltijdenverordening gemeente Land van Cuijk 2022

  • Erfgoedverordening

  • Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Terrassenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Beleidsregels wet aanpak woonoverlast gemeente Land van Cuijk

  • Evenementenbeleid Land van Cuijk

  • Beleidsregel artikel 35 van de Alcoholwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten gemeente Land van Cuijk 2022

  • Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Integraal Veiligheidsplan gemeente Land van Cuijk 2023-2026

  • Nota Gezond Land van Cuijk 2022-2026, met

    • -

      Bijlage 3. Preventie- en Handhavingsplan alcohol Land van Cuijk

    • -

      Bijlage 4. Toezichtstrategie en uitvoering toezicht Alcoholwet 2022

  • Beleidsregel Wet Bibob 2022 gemeente Land van Cuijk

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    Dagelijks werk op basis van prioriteit en capaciteit (o.a. meldingen, toezicht op afgegeven vergunningen & ontheffingen, hotspots, thematisch toezicht. )

    15.000

    11

4.

Probleemanalyse

Binnen de organisatie komen er meldingen binnen bij het meldpunt voor de BOA die niet tot de taak van de BOA behoren. De BOA’s geleiden deze meldingen door naar andere onderdelen van de organisatie of externe ketenpartners. Dat kost veel tijd.

 

Daarnaast is het werkgebied Land van Cuijk groot en uitgestrekt , waarbij keuzes in de inzet gemaakt moeten worden. Dagelijkse bezetting is daarbij helaas niet altijd te realiseren. Indien de BOA’s niet beschikbaar zijn voor inzet, dan zal de inzet voor spoed zaken afhankelijk zijn van de beschikbaarheid bij de politie.

 

Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:

  • Gevaarlijk of blokkerend plaatsen van voorwerpen en/of voertuigen op de weg (specifieke locaties met prioriteit hoog: centrum Cuijk en Grave, de Kuilen, ontsluitingswegen, Kraaijenbergse Plassen en Boxmeer. Overige locaties prioriteit gemiddeld)

  • Afval illegale stort (drugsafval en grote dumping)

  • Overlast jongeren openbare plaatsen (leefbaarheid overlast op straat en alcoholgebruik) (specifiek Grave, centrum Boxmeer en Cuijk plus aangemerkte hotspots)

  • Overlast personen met onbegrepen gedrag (o.a. verwarde mensen, verslavingsprobleem, zwervers)

  • Overlast van handel en gebruik van (soft)drugs en lachgas

  • Sluiten van woningen/panden (Wet Damocles) en verzegeling

  • Woonoverlast (wet aanpak woonoverlast)

  • Leeftijdsgrensovertreding (verkoop/weder verstrekking alcohol minderjarigen)

  • Verkoop in strijd met Alcoholwet (geen vergunning, strijdig alcohol aanwezig, strijdig voorwaarden verkoop)

  • Geen leidinggevende/vrijwilliger aanwezig, Vergunning niet op orde

  • Verkoop alcohol minderjarigen

  • Vergunningsplichtige C-evenementen (strijdig met veiligheid, Alcoholwet of Voorwaarden/ voorschriften en overlast)

  • Evenement zonder vergunning, melding of ontheffing (Veiligheid, Alcoholwet, overlast).

5.

Wijze van uitvoering

Na de bijzondere onderwerpen krijgen overige overtredingen horende bij de hoogste risico de hoogste prioriteit. Als Boa’s in dienst zijn zal aan bovengenoemde vier taken zoveel als mogelijk binnen de capaciteit gevolg gegeven worden conform de vastgestelde prioriteiten. Vaak komt er meer binnen dan (tegelijk) behandeld kan worden. Om een goede beoordeling te maken wat dan als eerste opgepakt wordt zal het volgende gehanteerd worden;

 

We verwachten dat er gemiddeld 10 meldingen per dag worden uitgevoerd.

 

Na de vastgestelde prioriteiten prioriteren we overtredingen daarom op basis van hun (mogelijke) gevolgen (gevaar of impact voor de omgeving & algemeen belang voor de omgeving) en risico’s (aard en omvang van de overtreding) zoals opgenomen in onderstaande aanvullende matrix.

 

  • Gevolgen of risico’s van de overtreding

    Prioriteit

    Overtreding veroorzaakt risico’s en gevolgen op het gebied van veiligheid en/of gezondheid voor de omgeving

    Altijd hoge prioriteit

    Overtreding is omgeving belastend (grote kans op geur-, lucht- of lichthinder of milieuverontreiniging)

    Alleen hoge prioriteit in combinatie met een ander gevolg of risico

    Overtreding is herhalingsgevoelig (grote kans op recidive of kopiërend gedrag)

Hiernaast kunnen we ook rekening houden met het gedrag van de overtreder en of er sprake is van een recidive of constateringskans. Met dergelijke criteria kunnen de zaken uit de werkvoorraad betrekkelijk eenvoudig en snel geprioriteerd worden.

 

De BOA’s handelen meldingen veelal zelfstandig af middels een gesprek, waarschuwing of feitgecodeerde Handhaving (strafrechtelijk), dit zijn veelal overtredingen en misdrijven welke middels een transactie snel en geautomatiseerd worden afgedaan via het Centraal Justitioneel Incasso Bureau (CJIB). In een enkel geval zal bestuurlijke handhaving noodzakelijk zijn om het doel of herstel te bereiken.

 

Inwoners die een melding (indien gegevens achter gelaten zijn) doen ontvangen zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging van de melding. Daarna is het streven om een melding van (hoge) prioriteit binnen 48 uur te beoordelen en binnen een week af te handelen plus het resultaat terug te koppelen aan de melder. Overige meldingen worden binnen een week beoordeeld en opgepakt als dit binnen de capaciteit past. Bij meldingen wordt de veroorzaker gemotiveerd tot herstel en of gestimuleerd zich aan de regels te houden. Indien nodig zal handhavend opgetreden worden. De melder wordt daarna op de hoogte gebracht van de wijze van afhandeling.

 

Gedurende de werkdiensten surveilleren de BOA’s in uniform en incidenteel in burgerkleding. BOA’s fungeren als de oren en ogen van de gemeente door geconstateerde situaties intern uit te zetten en zij zijn preventief zichtbaar aanwezig. Als er werkzaamheden uit voortvloeien, dan zijn dat taken die voortkomen uit eigen waarnemingen. Hierbij wordt aan de hand van de vastgestelde prioriteiten, en eventueel beoordeeld vanuit veiligheid & gezondheid, gepast gevolg te geven. Tijdens surveillance kunnen BOA’s dingen tegenkomen waarbij verwacht en geacht wordt dat de BOA’s kunnen handelen zoals hulpverlening, deze inzet zal kort en bondig zijn zodat de daarvoor verantwoordelijke instantie of ketenpartner het overneemt. Op hulpverlening en incident-management wordt ingezet 1. op aansturing van de meldkamer Politie of 2. als op een andere wijze een melding binnenkomt die veiligheid of gezondheid betreft waar volgens het U&HS prioriteit aan gegeven dient te worden of 3. wanneer zich tijdens surveillance een situatie voordoet die raakt aan veiligheid of gezondheid.

 

Daarnaast zijn de Boa’s ook een aanspreekpunt voor de inwoners in de buitenruimte, daarom is het belangrijk dat zij onzichtbaar (en indien nodig) zichtbaar aanwezig zijn, zowel overdag als in de avonduren en in het weekend. Tot slot fungeren de Boa’s ook als de oren en ogen van de politie of andere ketenpartners. Zaken waarvoor de Boa’s niet bevoegd zijn om op te handhaven worden doorgezet naar de politie ter afhandeling. Bij strafbare feiten uit eigen waarneming eventueel middels een aanvullend proces verbaal.

 

De Handhaver BOA (Domein I) werkt intensief samen met ketenpartners zoals Politie. Onderlinge operationele afspraken tussen de BOA’s en de politie staan opgenomen in het handhavingsarrangement.

 

Toezicht binnen handhavingszaken en toezicht op afgegeven vergunningen of ontheffingen.

De gemeente heeft in de Algemene Plaatselijke Verordening regels opgesteld waarop vergunningen en ontheffingen afgegeven worden. De huidige capaciteit is onvoldoende om volledig toezicht te houden op alle afgegeven vergunningen en ontheffingen plus inhoudelijk alle voorschriften te toetsen. Hierom onderscheiden we drie vormen van toezicht;

 

Periodiek of structureel toezicht

Deze locaties worden periodiek of structureel gecontroleerd.

 

Incidenteel toezicht

Deze hebben minder prioriteit. Per artikel worden steekproefsgewijs (indien afgegeven) minimaal 10 controles uitgevoerd.

 

Meldingsgestuurd toezicht

Deze hebben lager tot geen prioriteit en zullen meldings- of signaal gestuurd gecontroleerd worden. Indien mogelijk kan steekproefsgewijs gecontroleerd worden. Toezicht op deze wijze zal een preventieve werking hebben.

 

In de tabel hieronder is een overzicht opgenomen hoe de vergunningen of ontheffingen verdeeld zijn onder de vormen van toezicht;

  • Periodiek / structureel

    (per x periode alles)

    Incidenteel

    ( x aantal per jaar)

    Meldingsgestuurd

    (enkel op melding)

    2:28 Exploitatievergunning***

    2:10 Voorwerpen op of aan de weg

    2:11 Veranderen weg

    2:34a regels para Alcoholwet*

    2:12 Uitweg

    2:29 Sluitingstijd

    2:40 kansspelautomaten*

    2:39 Speelgelegenheden

    4:15 Hinderlijke reclame

    2:40A speelautomatenhal**

    2:67 Verkoopregister & DOR/DOL

    5:3 Te koop aanbieden voertuigen

    2:72 verkoop consumentenvuurwerk**

    2:73a Carbidschieten

    5:6 Kampeermiddel

    2:78 Gebiedsontzegging**

    5:18 Standplaats

    5:7 Reclamevoertuigen

    5:34 verbod afvalstoffen verbranden**

    4:18 Kamperen buiten kampeerterrein

    5:8 Grote voertuigen

    Terras*

    4:20 Overnachten op of aan de weg

    5:11 Aantasting groenvoorziening

    5:15 Ventverbod

    5:33 Verkeer in natuurgebied

Indien er daarnaast een signaal binnenkomt wat vraagt om een controle zal dit binnen het dagelijkse leefbaarheid gewogen en geprioriteerd worden.

*Deze controles worden gecontroleerd tijdens de basiscontroles Alcoholwet middels dezelfde frequentie en binnen de capaciteit die daarvoor opgenomen is onder bijzondere onderwerpen. Tenzij voor de locatie geen alcoholwetvergunning is afgegeven. Dan geldt de frequentie van exploitatievergunning.

**Indien deze afgegeven is wordt direct (of anders jaarlijks) gecontroleerd.

*** Exploitatievergunning: Het streven is om in de komende 4 jaar overal gecontroleerd te hebben.

6.

Indicatoren

  • Aantal(her)controles

  • Aantal meldingen

  • Aantal sancties of waarschuwingen

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal.

 

Taakblad 8: Toezicht op grond van de APV + bijzondere wetten (BOA Domein 2)

1.

Toelichting taak

De Handhavers BOA (Domein II) houden zich voornamelijk bezig met toezicht en handhaving in Natuur-, bos & buitengebied in beheer van Gemeente Land van Cuijk, en overlast op of rond het water en recreatiegebieden. Daarnaast houden zij zich bezig met zaken die binnen hun expertise vallen, zoals Bijtincidenten, Ondermijnende Criminaliteit en Milieu. In het Natuur-, bos & buitengebied richt het toezicht zich op het welzijn of de verstoring van natuur en dier. Hier wordt ingezet op toegangsvoorwaarden, afval(dumping), wildcrossers en stroperij. Ook kan sprake zijn van een overtreding van bijvoorbeeld de Wet Natuurbescherming. In de zomerperiode zal het accent meer liggen op overlast in recreatiegebieden met name op en rond de Kraaijenbergse plassen en Heeswijkse plas. De BOA Domein II trekt in bepaalde gevallen samen op met de Handhaver BOA Domein I.

2.

Wettelijk kader

  • APV

  • Erfgoedverordening

  • Wegenverkeerswet

  • Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens

  • Afvalstoffenverordening gemeente Land van Cuijk 2022

  • Verordening Kraaijenberse Plassen en Heeswijkse Plas 2022

  • Verordening Recreatieplassen De Kuilen en Radioplassen Land van Cuijk 2023

  • Wet economische delicten

  • Scheepsvaartverkeerswet

  • Standplaatsenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Terrassenbeleid gemeente Land van Cuijk 2023

  • Beleidsregels wet aanpak woonoverlast gemeente Land van Cuijk

  • Evenementenbeleid Land van Cuijk

  • Beleidsregel artikel 35 van de Alcoholwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Aanwijzingsbesluit collectieve festiviteiten gemeente Land van Cuijk 2022

  • Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Land van Cuijk 2022

  • Integraal Veiligheidsplan gemeente Land van Cuijk 2023-2026

  • Nota Gezond Land van Cuijk 2022-2026, met

    • -

      Bijlage 3. Preventie- en Handhavingsplan alcohol Land van Cuijk

    • -

      Bijlage 4. Toezichtstrategie en uitvoering toezicht Alcoholwet 2022

  • Beleidsregel Wet Bibob 2022 gemeente Land van Cuijk

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Totaal uren per type

    Benodigd Fte’s per type

    • 1.

      Overlast op of rond het water

    1770

    1,3

    • 2.

      Bijtincidenten

    25

    30

    750

    0,50

    • 3.

      Ondermijnende criminaliteit Natuur-buitengebied-water-milieu/bodemverontreiniging

    3 acties per maand

    700

    0.5

    • 4.

      Overlast Vuurwerk

    340

    0,25

    • 5.

      Natuur-, bos & buitengebied

    1940

    1.4

    5500

    4

Toelichting 1. Overlast op of rond het water (1770 uur)

Hierbij wordt ingezet op de Kraaijenbergse plassen, Heeswijkse plas, Maas (thv Cuijk, Gave, Sambeek, Vlieringsbeek en Boxmeer).

  • Inzet op het water (met de boot) en rond het water (op het land te voet-scooter-fiets-auto). In de zomerperiode april-sept(24 weken) is het streven om acht dagdelen per week aanwezig te zijn op of rond het water;

  • Op het water wordt, in volgorde van belangrijkste eerst, met name inzet op; gevaar / hinder veroorzaken op het water door snel varen, waterskiën (waar het niet mag), hoge hekgoven veroorzaken, varen zonder vaarbewijs of dodemanskoord, voldoende reddingsvesten (staand varen), aanwezigheid brandblusser, registratiebewijs snelle motorboot en geluidsoverlast op het water van muziek;

  • Op projectmatige wijze toezicht houden door bijvoorbeeld één of twee maal per seizoen in te zetten op overnachten of evenementen/ samenscholing;

Toelichting 2 Bijtincidenten (750 uur)

Er komt een nadere uitwerking met betrekking tot protocol en werkwijze met betrekking tot gevaarlijke honden. Na afstemming met de politie kunnen er ongeveer 30 bijtincidenten zijn waar bestuurlijk gevolg aan gegeven gaat worden. Gemiddeld 25 uur per zaak inzet. Dit betreft het opleveren van rapportages zoals aangifte, verhoor, getuigenverklaring, advies en nacontrole.

 

Toelichting 3. Ondermijnende criminaliteit

Dit jaar maken we een apart plan met actieweken, LIO en buitengebied. Ook wordt een plan van aanpak met betrekking tot reguliere signalering en controles ondermijning opgesteld. Inzet IML komt op 700 uur per jaar. Dit wordt ingezet op acties en overleg.

 

Toelichting 4. Overlast Vuurwerk (340 uur)

Het Vuurwerkproject (eind december) wordt geïnitieerd en uitgevoerde samen met de BOA Domein I. Samen met politie wordt ingezet om Vuurwerk bezit en overlast tegen te gaan en aan te pakken, met name in de aanloopperiode nov-dec. En intensief de laatste vijf dagen van het jaar.

 

Toelichting 5 Natuur-, bos & buitengebied (1940 6 uur)

Na de voorgenoemde punten worden de overige uren ingezet op met name;

  • Afval(dumping)

  • Stroperij, dit is een breed begrip, namelijk alles wat uit het gebied meegenomen wordt; bijvoorbeeld vis, bomen, planten, wild / dieren, en de ondermijning wat daar achter zit( illegale handel, opzetten, verkoop etc). Voor 2024 werken we verder uit wat we hieronder verstaan, wie (Gemeente, SSiB, Politie) wanneer waarop wordt inzet in de praktijk en wat deze inzet zal zijn. Indien we hier daadwerkelijk op inzetten is qua gevaarzetting bewapening noodzakelijk en qua werk andere tijden noodzakelijk;

  • Afval verbranden en in de open lucht vuur stoken;

  • Wildcrossen (Uitwerken of eigen medewerkers hierop ingezet worden (zelfstandige)controle of het uitgezet wordt bij het MIT (motorcross Interventie Team);

  • Toegangsvoorwaarden (accent: verstoring natuur door bv lopen buiten de paden, loslopende honden, nachtrecreatie etc)

  • Jeugdoverlast 

4.

Probleemanalyse

We hebben een groot en uitgestrekt gebied. Conform uitkomsten van de risicoanalyse zijn dit de prioriteiten voor dit jaar:

  • Overlast op het water in de Kraaijenbergse plassen en Heeswijkse plas

  • Wild crossen

  • Bijtincidenten (gevaarlijke honden)

  • Overlast recreatie- en natuurgebieden (toegangsvoorwaarden of verordeningen)

  • Overlast Vuurwerk (in aanloop- en vuurwerkperiode)

5.

Wijze van uitvoering

We werken conform de toezichtstrategie zoals is beschreven in de U&HS (zie toelichting in taakblad 5). De BOA Domein II werkt meer zelfstandig en minder afhankelijk dan de BOA Domein I. De taken voert de BOA Domein II uit op de manier zoals uitgewerkt onder meldingen, hotspots en thematisch toezicht in Taakblad 6. De inzet op onderwerpen zoals hierboven bij Omvang Taak in de toelichting omschreven gaan voor.

 

De Handhaver BOA (Domein II) werkt intensief samen met de politie. Ook werkt de BOA Domein II samen met andere ketenparktners zoals SSiB (Samen Start in Brabant) en gebiedsbeheersorganisaties zoals Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Ook is er een groen convenant waardoor onze BOA’s bij de andere deelnemende gemeenten strafrechtelijk bevoegd zijn en andere BOA’s in onze gemeente strafrechtelijk bevoegd zijn. Hierdoor kan intensiever samengewerkt worden, bijvoorbeeld bij (handhavings)acties of als men op doorreis is.

 

Het doel is om de levenskwaliteit in specifieke gebieden te verbeteren en problemen aan te pakken door een meer gerichte en samenwerkingsgerichte aanpak. De alinea over agressie en geweld zoals genoemd in taakveld 5 en waar bij taakveld 5 en 6 BOA’s staat is dat ook van toepassing op de BOA Domein II.

 

De strafrechtelijke werkzaamheden worden bij voorkeur transactioneel (een feitgecodeerde beschikking via het Centraal Justitioneel Incasso Bureau) afgedaan. In gevallen waarin dit niet mogelijk is zal - bij voorkeur in heterdaad situaties - in afstemming met de officier van justitie van het functioneel parket (FP) en of dienstdoende hovj-politie een tik-verbaal opgemaakt kunnen worden. In andere gevallen zal bestuursrechtelijk opgereden kunnen worden.

6.

Indicatoren

  • Aantal controles omgevingsvergunningen;

  • Aantal meldingen

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (We beëindigen overtredingen oplossingsgericht ) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (Wij zetten in op gebieds- en projectgericht toezicht, waardoor wij op een meer integrale wijze toezicht gaan uitoefenen. Met gebiedsgericht toezicht willen wij binnen een afgebakend fysiek gebied (bijvoorbeeld een straat, wijk, dorp) gericht toezicht houden).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (we zorgen voor een effectieve inzet capaciteit door te werken met risicogerichte prioriteiten) staat de uitvoering van deze taken centraal.

 

Taakblad 9: Juridische aspecten vergunningverlening

1.

Toelichting taak

Een jurist die gespecialiseerd is in vergunningverlening heeft verschillende taken en verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat het vergunningsproces juridisch correct en in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving verloopt.

Deze taak betreft: 

  • 1.

    Behandelen bezwaar- en beroepszaken:

    • Vertegenwoordigen van het bestuursorgaan in geval van juridische geschillen met betrekking tot vergunningen.

    • Voorbereiden van juridische argumenten en verdedigingen in geval van bezwaren tegen vergunningen of juridische geschillen.

  • 2.

    Juridisch Advies verstrekken:

    • Verstrekken van juridisch advies aan vergunningsaanvragers en andere betrokkenen met betrekking tot vergunningen en naleving van wet- en regelgeving.

  • 3.

    Juridische kwaliteitszorg:

    • Zorgen voor naleving van wettelijke vereisten en procedures tijdens het gehele vergunningsproces.

    • Controleren van de juistheid van vergunningsbeslissingen in termen van juridische correctheid.

  • 4.

    Beleidsontwikkeling en -advies:

    • Deelnemen aan de ontwikkeling van vergunningsbeleid en het doen van aanbevelingen voor wijzigingen in regelgeving.

2.

Wettelijk kader

Awb, Omgevingswet, Bbl APV + bijzondere wetten

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Aantal uren per type

    Benodigd fte’s per type

    Behandeling bezwaar-schriften tegen genomen besluit

    35

    100

    3500

    2,6

    Beroep

    28

    25

    700

    0,5

    Juridisch advies

    1750

    1,3

    Opstellen uitvoerings-programma/jaarverslag

    150

    0,1

    TOTAAL

    6100

    4.5

4.

Probleemanalyse

Door de inwerkingtreding van de omgevingswet verwachten wij een toename van het aantal adviesvragen intern over de gevolgen hiervan. Dit jaar is extra inzet nodig op het trainen en opleiden van de juristen vanwege de nieuwe wet- en regelgeving. Om de collega’s van juist advies te voorzien dient dit jaar extra geïnvesteerd te worden in training en opleiding.

 

De afgelopen jaren is er vacatureruimte geweest bij de functie van jurist vergunningverlening. Tijdens het schrijven van dit document is deze nog niet ingevuld. De verwachting is dat deze functie met de krapte op de arbeidsmarkt niet eenvoudig is om deze in te vullen.

5.

Wijze van uitvoering

We werken is aanbodgestuurd zowel bij de behandeling van de procedures als bij het geven van juridisch advies. Via vakapplicatie worden adviesvragen schriftelijk uitgezet. De juristen hebben een gezamenlijke mailbox waarin de adviesvragen terecht komen.

6.

Indicatoren

  • -

    Aantal juridisch adviezen

  • -

    Aantal bezwaarzaken;

  • -

    Aantal beroepszaken.

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We werken met vaste procedures).

 

De kernwaarde Betrouwbaar(vergelijkbare situaties worden op gelijke wijze afgehandeld: willekeur en rechtsongelijkheid wordt voorkomen en het proces is voorspelbaar) staat centraal bij de uitvoering van deze taken.

 

Taakblad 10: Juridische aspecten Handhaving

1.

Toelichting taak

Over het algemeen draagt de jurist handhaving bij aan het behoud en de bescherming van de fysieke leefomgeving en zorgt ervoor dat individuen, bedrijven en organisaties zich houden aan de geldende wet- en regelgeving om de veiligheid en duurzaamheid van de samenleving te waarborgen.

 

Deze taken betreffen:

  • Het geven van juridische advies: De jurist verstrekt juridisch advies aan interne en externe belanghebbenden, zoals overheidsfunctionarissen, inspecteurs en juridische collega's, over kwesties met betrekking tot het omgevingsrecht. Dit omvat advies over de interpretatie van wetten, regelgeving en vergunningen.

  • Het initiëren/voeren van handhavingsprocedures: Als er inbreuken op de wet- en regelgeving worden vastgesteld, kan de jurist handhavingsprocedures initiëren. Dit omvat het opstellen van waarschuwingen, bevelen tot herstel (last onder dwangsom) en het opleggen van (bestuurlijke) boetes.

  • Het voeren van juridische procedures: De jurist vertegenwoordigt de overheidsinstantie in de gerechtelijke procedures en bereidt juridische documenten voor, zoals bezwaar-, beroep- en hoger beroepschriften en verweerschriften.

  • Advies en informatie: De jurist kan proberen zaken op te lossen door gesprekken te voeren. Dit kan onder meer door actief te informeren en de mensen hun verhaal te laten doen. In een aantal gevallen leidt dit tot het beëindigen van de overtreding.

  • Het bijhouden van juridische ontwikkelingen: De jurist houdt zich op de hoogte van jurisprudentie en/of wijzigingen in de wet- en regelgeving met betrekking tot het omgevingsrecht en om de organisatie te voorzien van juridische argumenten en strategieën.

  • Behandelen verzoeken Wet open overheid (Woo): het nemen van een besluit op een verzoek Woo en het vormen van het dossier voor de verzoeker met alle openbare informatie. Dit inclusief de behandeling van bezwaar-, beroep- en hoger beroepsprocedures.

  • Samenwerking: De jurist werkt vaak samen met andere professionals binnen de overheidsinstantie, zoals inspecteurs, stedenbouwkundigen, beleidsmakers en medewerkers Veiligheid om de handhaving van wet- en regelgeving effectief te coördineren. Daarnaast met externe ketenpartners zoals politie, OM, RIEC, VR, ODBN en andere incidenteel te noemen overheidsinstanties zoals provincie, waterschap en rechtelijke instanties zoals bezwarencommissies en rechtbanken.

  • Rapportage: De jurist handhaving omgevingsrecht houdt gedetailleerde administratie bij en analyseert de overtredingen in relatie tot de handhavingsactiviteiten. Van hieruit kan vanuit het college en de raad een stand-van-zaken en kwaliteitsverbetering worden aangeboden.

  • Interne en bestuurlijke overleggen: het doen van casusbesprekingen en richting bepalen daarin en wanneer casussen politiekgevoelig zijn aan te merken wordt dit besproken met de desbetreffende portefeuillehouder (burgemeester).

2.

Wettelijk kader

Alle wet- en regelgeving waar handhaving uit voort kan vloeien. Strategie Handhavingsverzoeken en meldingen, zoals beschreven in de U&HS.

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

  • Activiteiten

    Kengetal

    Aantal per type

    Aantal uren per type

    Benodigd fte’s per type

    Handhavingszaken omgevingswet (oud Wabo) en OOV in behandeling (gehele traject van dwangsom t/m legalisatie-onderzoek en last)

    27

    200

    5400

    4

    Handhavingszaken milieu

    675

    0.5

    Aantal zaken bezwaar en hoger beroep

    40

    50

    2000

    1.5

    Aantal beleids- en handhavingstrajecten met adviesfunctie

    2,5

    270

    675

    0.5

    Aantal adviestrajecten invoering Omgevingswet en ondersteuning

    2,5

    270

    675

    0.5

    Aantal taken coördinatie

    2,5

    270

    675

    0.5

    Thematisch handhaven op prioriteiten

    0

    1.100

    0,75

    Juridische vertaling (nieuw/geharmoniseerd) beleid naar uitvoering

    0

    1.100

    0,75

    TOTAAL

    12.300

    9

4.

Probleemanalyse

Uit de praktijk blijkt dat een substantieel deel van de handhavingscapaciteit in beslag genomen wordt door de behandeling van deze werkzaamheden. Deze werkzaamheden vloeien voort uit conflicten tussen buren onderling, maar ook door overige algemene vormen van overlast. Handhavingsverzoeken worden altijd opgepakt en zijn divers qua inhoud. Bij een handhavingsverzoek moet het bestuursorgaan binnen een bepaalde termijn een besluit nemen. Handhavingsprocedures kosten veel tijd. Het is belangrijk om de procedures zorgvuldig en geheel uit te voeren, zodat de gemeente serieus wordt genomen wanneer handhaving moet worden ingezet.

 

Het doen van thematische handhaving en programmatische handhaving is met deze capaciteit niet toereikend. Veelal wordt nu alleen gereageerd op verzoeken om handhaving en excessituaties (ondervangen melden interventieteam). In een aantal gevallen wordt de standaard behandeltermijn van 8 weken niet gehaald. In dat geval wordt de verzoeker om handhaving hierover bericht.

 

Besluitvorming leidt in een aantal gevallen tot een reactie uit de omgeving in de vorm van bezwaar of beroep. Om dit soort reacties te kunnen behandelen is voldoende kwalitatieve en kwantitatieve juridische capaciteit nodig. Ook moet het bevoegde gezag vertegenwoordigd worden in juridische procedures. Burgers en instanties kunnen zich beroepen op het inzien van openbare stukken.

 

Het afgelopen jaar hebben we te maken gehad met onderbezetting binnen het team om het aantal taken te kunnen uitvoeren. We verwachten onvoldoende capaciteit voor de uitvoering van alle taak omschreven werkzaamheden onder 1. Dit is onderdeel van de strategische personeelsplanning.

5.

Wijze van uitvoering

We handelen conform de LHSO en de strategie voor handhavingsverzoeken en meldingen.

De LHSO gaat uit van het principe zo licht mogelijk starten met ingrijpen, gericht op herstel en het vervolgens snel inzetten van zwaardere middelen wanneer naleving uitblijft. De toezichthouders, handhavers en juristen van de gemeente Land van Cuijk bepalen het in te zetten sanctiemiddel met behulp van de interventiematrix.

 

Er wordt in principe gekozen voor de minst zware (combinatie van) interventie(s) uit de matrix, tenzij de toezichthouder of handhaver motiveert dat in de betreffende situatie een andere (combinatie van) interventie(s) passender is.

6.

Indicatoren

  • Aantal meldingen, klachten en handhavingsverzoeken;

  • Aantal controles en hercontroles;

  • Aantal geconstateerde overtredingen (ook bouwstop);

  • Aantal bestuurlijke handhavingstrajecten (dwangsom, bestuursdwang, bestuurlijke boete);

  • Aantal bezwaarzaken;

  • Aantal beroepszaken;

  • Aantal hoger beroepszaken.

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Dienstverlening (we beëindigen overtredingen oplossingsgericht) en de doelstelling in het kader van Uitvoeringskwaliteit (We werken met vaste procedures).

 

De kernwaarde Betrouwbaar (vergelijkbare situaties worden op gelijke wijze afgehandeld: willekeur en rechtsongelijkheid wordt voorkomen en het proces is voorspelbaar) staat centraal bij de uitvoering van deze taken.

Taakbladen | KEUZE TAKEN

 

Taakblad 11: Kwaliteitszorg

1.

Toelichting taak

Naast de reguliere taken zijn ook andere taken relevant voor een goede uitvoering van de VTH-taken, zie hieronder de taakomschrijving.

  • Borging procescriteria: Input leveren, begeleiden en monitoren van de uitvoering van de U&HS, het uitvoeringsprogramma, het jaarverslag en andere beleidsdocumenten die met VTH te maken hebben. De werkzaamheden kennen een cyclisch karakter en vloeien met name voort uit onderdelen van de P&C-cyclus (waaronder het opmaken van jaarverslag en kwartaalrapportages) en de Big 8-beleidscyclus;

  • Kwaliteits- en procesborging van de dagelijkse verzoeken van intern en externe klanten vanuit elke ondersteunend VTH-team;

  • Kennisoverdracht wet- en regelgeving binnen de drie VTH-teams;

  • Het houden van afstemmingsoverleggen met de drie VTH-teams.

  • Coördinerende taken en Bewaken van de kwaliteit van (werk)processen binnen de drie VTH-teams en afdelingsoverstijgende teams zoals Informatiebeheer, Civiel en Verkeer en Groen, natuur en afval;

  • Coördinerende taken en Bewaken van de kwaliteit van (werk)processen met externe ketenpartners zoals de Brandweer Brabant Noord en de Omgevingsdienst Brabant Noord.

  • Begeleiding en doorontwikkeling van de Omgevingswet en andere relevante wet- en regelgeving binnen Engage en alle digitale VTH-systemen.

  • Advies aan bestuur en collega’s over de voor ons relevante ontwikkelingen;

  • Budgetbeheer leges en afdelingskosten;

  • Dagelijkse advisering in alle op de afdeling voorkomende zaken.

2.

Wettelijk kader

Wet vergunningverlening, toezicht en handhaving (Wet VTH), Omgevingswet, besluit omgevingsrecht, omgevingsplan, Besluit bouwwerken leefomgeving, Wet Milieubeheer, gemeentewet, Wet veiligheidsregio’s.

3.

Omvang taak en benodigde capaciteit

Werkzaamheden VTH documenten 2024 450 uur

Kwaliteit- en procesborging dagelijkse verzoeken 390 uur

Kennisoverdrachten wet- en regelgeving 200 uur

Afstemmingsoverleggen 720 uur

Coördinatie en kwaliteitsbewaking processen intern 370 uur

Coördinatie en kwaliteitsbewaking processen extern 320 uur

Werkzaamheden Omgevingswet 840 uur

Budgetbeheer 80 uur

Dagelijkse advisering 450 uur

Raming benodigde uren voor 2024 totaal: 3820 uur

4.

Probleemanalyse

Coördinatie en kwaliteitsbewaking

De wetgever stelt hoge eisen aan de kwaliteit van de uitvoering van VTH taken. Hiervoor gelden wettelijke procescriteria die stelt dat de organisatie tijdig en volledig aan die kwaliteitscriteria dient te voldoen en ook blijft voldoen. 2024 wordt het eerste jaar van de Omgevingswet. Hierdoor dient er extra tijd geïnvesteerd te worden in het door ontwikkelen, begeleiden en ondersteunen van alle betrokken medewerkers voor de vertaling van de nieuwe wetgeving naar de nieuwe praktijk.

 

Bijhouden ontwikkelingen

De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de daaraan gekoppelde Wet kwaliteitsborging voor het bouwen zorgen ervoor dat wij ook in 2024 bezig blijven met de implementatie. Het inregelen van de VTH-systemen is een dagelijkse prioriteit. De afstemming met interne adviseurs en ketenpartners via de Digitale Samenwerkings-ruimte (DSO) dient vooral in het begin van het jaar geoptimaliseerd te worden.

 

Werkprocessen

Om op tijd een vergunning te kunnen afgeven na de invoering van de Omgevingswet is het essentieel dat alle VTH processen zijn aangepast aan de nieuwe wetgeving. Naast het beschrijven van processen dienen de medewerkers te worden opgeleid in het kunnen uitvoeren van nieuwe processen. Dit zal ook in de 2024 capaciteit vragen van de medewerkers.

 

We verwachten voldoende capaciteit voor de uitvoering van deze taken.

5.

Wijze van uitvoering

Een adviseur VTH gaat te werk door interne en externe procedures te ontwikkelen, implementeren en evalueren om ervoor te zorgen dat vergunningen, toezicht en handhaving binnen de organisatie effectief en in overeenstemming met de wet worden uitgevoerd. Alle processen en handleidingen voor het werken met de nieuwe wet- en regelgeving zijn digitaal beschreven en vastgelegd en vastgelegd in de vakapplicatie. Een belangrijke taak is verbinding maken tussen de onderlinge teams om werkprocessen en uitvoering efficiënt op elkaar af te stemmen. Ook het verzorgen van cursussen en kennisoverdrachten aan medewerkers is een onderdeel hiervan.

6.

Indicatoren

  • -

    Aantal beschreven actuele werkprocessen;

  • -

    Jaarlijkse kwaliteitsmeting VTH;

  • -

    Aantal trainingen (opleiding/cursus) per medewerker op jaarbasis;

  • -

    Beoordeling IBT rapportage (niveau van score).

7.

Koppeling met strategisch doel

Door het uitvoeren van deze taken leveren we een bijdrage aan de doelstelling Uitvoeringskwaliteit (voldoen aan de wettelijke kwaliteitseisen).

 

De kernwaarde Betrouwbaar(we sturen op duidelijke en transparante informatieverstrekking via de gemeentelijke website, frontoffice VTH en het KCC. We instrueren casemanagers op het geven van juiste, heldere en snelle informatie naar een initiatiefnemer. We werken met risicogerichte prioriteiten) staat centraal bij de uitvoering van deze taken.

Naar boven