De teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg,
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
gelet op de "Nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht Hardenberg", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, en het “Besluit ondermandaat en -volmacht gemeente Hardenberg”, vastgesteld door de Algemeen Directeur van de gemeente Hardenberg op 18 januari 2022, beide zoals nadien gewijzigd, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van Wegenverkeerswet 1994 aan hierboven genoemde teamleider in ondermandaat is gegeven,
Overwegende:
- dat het gebruik van elektrische voertuigen sterk toeneemt wat een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;
-dat voor elektrische voertuigen een netwerk van openbare laadpunten van belang is;
-dat de college van gemeente Hardenberg op 26 november 2021 besloten heeft om
1. In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Overijssel op het gebied van het realiseren en exploiteren van openbare laadinfrastructuur;
2. In te stemmen met het verlenen van de daarbij behorende volmachten en mandaten aan de contractmanager van provincie Overijssel;
-dat bij de concessiehouder een aanvraag ingediend is;dat de aanvrager voldaan heeft aan de gestelde voorwaarden;
-inwilliging van het verzoek het algemeen verkeersbelang niet in de weg zal staan;
-dat de aan te wijzen parkeerplaatsen in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Hardenberg;
-dat de reservering van de parkeerplaats strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:
1. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
2. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;
3. het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;
-dat de concessiehouder voorstelt om een openbare laadpaal te plaatsen nabij Singelberg 13, Hardenberg, conform de plankaart;
-dat een openbare laadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent;
-dat de reservering van de betreffende parkeervakken weliswaar een beperking van het gebruik van het betreffende parkeervakken oplevert, maar geen negatief effect veroorzaakt op de parkeerdruk in de (wat bredere) omgeving (aantal parkeervakken blijft gelijk);
-dat de gereserveerde parkeervakken gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van bord E8c uit bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing voor de aangewezen parkeervakken;
-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen;
-dat de voorgestelde locatie behorende bij dit verkeersbesluit is bijgevoegd in de bijlage.