Gemeenteblad van Lansingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2024, 7154 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Lansingerland | Gemeenteblad 2024, 7154 | beleidsregel |
Wijziging van de Beleidsregels Sociaal Domein gemeente Lansingerland 2022
[Dit wijzigingsbesluit zal vanwege de verschillende data van inwerkingtreding in twee verschillende publicaties verwerkt worden. In dit Gemeenteblad zullen de wijzigingen van paragraaf 7.6, artikel 4.1.1, 4.2.3, 4..2.4, 4.2.5, 4.3.2, 4.3.3, 4.3.4, 4.4.1, 4.5.3, 4.6.3, 4.6.4, 4.6.5, 4.8.6, 5.2.2, 5.6.3, 5.6.5, 6.3.4, 6.3.11, 6.3.12, 6.4.3, 7.2.3, 7.3.1, 7.3.2, 7.4.5, 7.4.7, 7.7.11, 7.8.1, 8.4.3, bijlage 1, 2, en 5 verwerkt worden.]
Het college van de gemeente Lansingerland;
gelezen het voorstel van team Maatschappelijke Opgaven, domein Samenleving;
gezien het advies van de Adviesraad Sociaal Domein Lansingerland van 6 november 2023;
gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, Jeugdwet, Participatiewet, Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, Wet inburgering 2021 en de Verordening Sociaal Domein gemeente Lansingerland 2023;
overwegende dat het vanwege wetswijzigingen, nieuw beleid, jurisprudentie, uitvoerbaarheid en redactionele verbeteringen wenselijk is een aantal bepalingen van de Beleidsregels Sociaal Domein gemeente Lansingerland 2022 te wijzigen;
De Beleidsregels Sociaal Domein gemeente Lansingerland 2022 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.1.1 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 4.2.3 wordt als volgt gewijzigd:
In de alinea ‘Eigen mogelijkheden’ wordt de zin “Als tegelijk met het optreden van de beperking geen inkomenswijziging heeft plaatsgevonden en er geen aantoonbare meerkosten zijn in relatie tot de beperking, is het oordeel in zijn algemeenheid dat er geen maatwerkvoorziening nodig is, omdat er reeds een algemeen gebruikelijke voorziening is waar de inwoner gebruik van maakt.” vervangen door “Als tegelijk met het optreden van de beperking geen inkomenswijziging heeft plaatsgevonden en er geen aantoonbare meerkosten zijn in relatie tot de beperking, doet de gemeente een moreel appèl op de financiële zelfredzaamheid van de inwoner.”
Artikel 4.2.4 wordt als volgt gewijzigd:
In de alinea ‘Vormen van hulp bij huishouden’ wordt de tekst geschrapt en vervangen door “Onder hulp bij huishouden vallen de huishoudelijke werkzaamheden gericht op zelfredzaamheid van de inwoner. Wanneer er een cliënt, bij uitzondering, hulp behoeft bij het organiseren van het huishouden, neemt de gemeente dit op in het ondersteuningsplan. Daar waar nodig worden hier tijdelijk extra minuten voor geïndiceerd.”
Artikel 4.2.5 wordt als volgt gewijzigd:
In de alinea ‘Maatwerkvoorziening voor kinderen die tot het gezin behoren’ wordt de zin “In gezinnen met kinderen jonger dan 12 jaar wordt HbH 2 ingezet.” verwijderd.
Artikel 4.3.2 Afwegingskader wordt vernummerd naar Artikel 4.3.3 Afwegingskader.
Artikel 4.3.3 wordt als volgt gewijzigd:
In de alinea ‘Bemoeizorg’ wordt de zin “Bemoeizorg is een vrij toegankelijke voorziening.” vervangen door “Bemoeizorg is een vrij toegankelijke voorziening, waar geen eigen bijdrage voor wordt gevraagd.”
Artikel 4.3.4 wordt herschreven en komt te luiden:
Artikel 4.3.4 De maatwerkvoorziening begeleiding
Begeleiding kan nodig zijn voor inwoners met hulpvraag op één of meerdere gebieden:
Met betrekking tot de begeleiding wordt er onderscheid gemaakt tussen begeleiding individueel, begeleiding groep of een combinatie van beide. Begeleiding in groepsverband is voorliggend op begeleiding individueel wanneer hetzelfde doel wordt beoogd
Individuele begeleiding is één op één hulp voor het verkrijgen van structuur orde en regelmaat in het leven. Voorbeelden van individuele begeleiding zijn:
De volgende maatwerkvoorzieningen vallen onder individuele begeleiding:
Ad. Kortdurende begeleiding bij acute probleemsituaties
Dit product wordt ingezet bij acute probleem-/ crisissituaties die direct aangepakt moeten worden. Dit product kan worden ingezet als ondersteuning bij de crisis waarvoor de inwoner behandeld wordt.
Het doel van kortdurende begeleiding bij acute probleemsituaties is het stabiliseren van de situatie en het opstellen van een zorgplan. Bij het opstellen van het zorgplan wordt de inwoner, het sociale netwerk, de maatschappelijke en zorgpartners betrokken.
Ad. Individuele begeleiding gericht op leren/ontwikkelen
Dit product wordt ingezet bij hulpvragen, waarbij gericht aan ontwikkeldoelen op één of meerdere resultaatgebieden gewerkt kan worden. Het resultaat is dat de inwoner zelfredzaam is. Hij heeft regie en structuur in het dagelijks leven en kan dagelijkse activiteiten plannen. De benodigde vaardigheden zijn hiervoor aangeleerd. Indien nodig wordt groepstraining of een bereik- en beschikbaarheidsdienst ingezet.
Ad. Individuele begeleiding gericht op behouden
Deze begeleiding is gericht op het bereiken van doelen op één of meerdere resultaatgebieden. Dit product wordt ingezet wanneer de inwoner matig of nauwelijks leerbaar is en behoud middels begeleiding de situatie stabiliseert. Er is geen uitzicht op volledige zelfredzaamheid. Het doel is om de situatiestabiel te houden en terugval voorkomen. Ook het bereiken van kleine doelen staat centraal. Waar mogelijk wordt de inwoner toe geleidt naar het voorliggend veld.
Waakvlamcontact wordt ingezet voor inwoner die eerder individuele begeleiding hebben gehad. De inwoner is zelfredzaam, maar er is nog een onzekerheid in eigen kunnen. De inwoner heeft een vangnet nodig om het zelfvertrouwen te krijgen. Door het inzetten van waakvlamcontact is er een vraagbaak/vangnet voor de inwoner waar hij op terug kan vallen indien nodig. Er wordt op afstand nazorg geboden tijdens kantooruren. Het resultaat is dat de inwoner volledig zelfredzaam is en geen verdere begeleiding meer nodig heeft.
Begeleiding mantelzorger kan worden ingezet ter ontlasting van de (dreigend) overbelaste mantelzorger. De mate van overbelasting wordt bepaald met de CSI-index. Bij begeleiding mantelzorger worden de taken van de mantelzorger deels tijdelijk overgenomen door de begeleider.
Onder begeleiding mantelzorger vallen de volgende taken:
Het resultaat van begeleiding mantelzorger is stabilisatie van de dagelijkse structuur in een situatie waarin door omstandigheden en/of persoonlijke factoren de zelfredzaamheid tijdelijk of langer belemmerd is waardoor de mantelzorger zich (dreigend) overbelast voelt. Wanneer de zorgvrager van de mantelzorger komt te overlijden, kan begeleiding mantelzorger nog één maand worden voortgezet.
Begeleiding groep wordt ook wel dagbesteding genoemd. Het gaat om creatieve, educatieve en bewegingsactiviteiten die worden aangeboden in een gestructureerd programma. Groepsbegeleiding is bedoeld voor:
De volgende maatwerkvoorzieningen vallen onder begeleiding groep:
Dagbesteding behouden wordt ingezet als een inwoner niet in staat is om zelfstandig structuur aan te brengen en de dag zinvol in te richten of als de mantelzorger ontlast dient te worden. Het doel is om langer thuis te kunnen blijven wonen. De inwoner heeft een zinvolle dagbesteding met een (dag)structuur. Tegelijkertijd onderhoudt en bouwt de inwoner aan een sociaal netwerk. Ook wordt de mantelzorger ontlast.
Ad. Dagbesteding ontwikkeling (arbeidsmatige dagbesteding)
Dagbesteding ontwikkeling wordt ingezet wanneer een inwoner onvoldoende in staat is om zelfstandig structuur aan te brengen en de dag zinvol in te richten. De stap naar (vrijwilligers)werk is nog te groot.
Het doel is dat de inwoner zicht verder ontwikkeld gericht op zelfredzaamheid, regie en terugkomen in de dagelijkse structuur om zelfstandig mee te kunnen doen in de maatschappij. Een doel is doorstroming naar (vrijwilligers)werk of begeleid werk. Het richt zich op mensen van 18 tot pensioengerechtigde leeftijd met een gering arbeidsvermogen. De dagbesteding omvat gestructureerde dagactiviteiten gericht op productie of dienstverlening en kunnen in solistisch verband of in groepsverband plaatsvinden. Voorbeelden van activiteiten zijn:
Voor begeleiding groep kan maximaal 9 dagdelen per week worden ingezet, in lijn met een 36-urige werkweek.
De duur van de begeleiding wordt bepaald door het te verwachten resultaat.
Aan artikel 4.4.1 wordt een zin toegevoegd, dat luidt:
Het doel van kortdurend verblijf is dat de mantelzorger tijdelijk ontlast wordt.
Artikel 4.5.3 wordt als volgt gewijzigd:
In de alinea ‘Algemeen gebruikelijke renovatie’ wordt na de zin “Ook als een inwoner bijvoorbeeld door een beperking is aangewezen op een inloopdouche en het bad waarvan de economische levensduur is verstreken technisch nog voldoet (Rb. Den Haag, nr. AWB 11/4293).” toegevoegd “Hierbij onderzoekt de gemeente of er sprake is van een verandering in de lichamelijke en/of geestelijke situatie waardoor er een extra beperking is opgetreden waardoor er een hulpvraag is.”
Artikel 4.6.3 wordt herschreven en komt te luiden:
Om voor een maatwerkvoorziening vervoer in aanmerking te komen zal het college eerst nagaan of in het gesprek alle mogelijke alternatieven al zijn beoordeeld.
Voor het oplossen van vervoersproblemen zijn er diverse voorliggende en gebruikelijke oplossingen:
Het college beoordeelt in hoeverre de aanvrager gebruik kan maken van algemene voorzieningen:
Primair is de persoon in kwestie (of zijn vertegenwoordiger) zelf verantwoordelijk voor het vinden van oplossingen voor het begeleidingsvraagstuk bij vervoer. Bijvoorbeeld via het eigen netwerk of via vrijwilligers.
Voorzieningen op grond van andere wetgeving
Voor vervoer naar school is men zelf verantwoordelijk. In bepaalde gevallen (bijvoorbeeld bij speciaal onderwijs verder dan 6 km vanaf de woning) kan leerlingenvervoer bij de gemeente worden aangevraagd op grond van de Verordening leerlingenvervoer.
Als bij vervoer naar werk beperkingen worden ervaren kan men hiervoor een beroep doen op de werkgever of op het UWV.
Vervoer vanuit de zorgverzekeraar
Het basispakket vergoedt vervoer per ambulance als een verzekerde naar het ziekenhuis, zorgverlener of zorginstelling gaat en de daar te verlenen zorg tot het basispakket behoort. In de voorwaarden van uw zorgverzekering kunt u nakijken welk vervoer vergoed wordt vanuit uw basispakket.
Voor vervoer buiten het Wmo-gebied (maximaal 30 kilometer vanaf of tot het woonadres) kan inwoner gebruik maken van het Valys vervoersysteem. Om Valys aan te vragen moet de inwoner kunnen aantonen dat hij een beschikking heeft voor een vervoers- of rolstoelvoorziening.
Artikel 4.6.4 wordt als volgt gewijzigd:
De alinea ‘Beltax’ wordt herschreven en komt te luiden:
“De Beltax biedt vervoer van deur tot deur voor mensen met een mobiliteitsprobleem die niet kunnen reizen zonder hulp of op een andere manier. Dit kan tot maximaal 30 kilometer afstand vanaf of tot het woonadres van de inwoner. De inwoner kan een loophulpmiddel, rolstoel of scootmobiel meenemen in het vervoer. Voor begeleiding, die gratis kan meereizen, is een beschikking nodig. De inwoner die een indicatie CVV heeft, heeft een zodanige beperking dat alleen reizen niet verantwoord is en deze persoon mag dan ook niet zonder begeleiding reizen. Zonder begeleidingspas kan iemand meereizen voor het tarief van € 5.
Artikel 4.6.5 wordt herschreven en komt te luiden:
“Het collectief vraagafhankelijk vervoer valt buiten het abonnementstarief Wmo. Voor het collectief vraagafhankelijk vervoer betaalt u wel een eigen ritbijdrage.”
Aan paragraaf 4.8 wordt een artikel toegevoegd, dat luidt:
4.8.6 Besteding pgb uitsluitend aan voorziening
Het pgb is uitsluitend bedoeld voor de inkoop van maatschappelijke ondersteuning. Het pgb mag dan ook niet besteed worden aan:
Artikel 5.2.2 wordt als volgt gewijzigd:
In de eerste zin wordt “aan individuele jeugdigen, groepen en/of gezinnen” vervangen door “aan individuele jeugdigen.”
Artikel 5.6.3 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 5.6.5 wordt als volgt gewijzigd:
In het vierde lid, onderdeel c, wordt “In deze situatie bedraagt de vergoeding € 0,19 per kilometer. Deze vergoeding In overleg met de jeugdconsulent wordt de optimale route bepaald en vervolgens de minimale kosten voor deze route.” vervangen door “In deze situatie bedraagt de vergoeding de door de rijksoverheid vastgestelde onbelaste reiskostenvergoeding.”
In artikel 6.3.4, onderdeel e, wordt “een maand proefplaatsing” vervangen door “twee maanden proefplaatsing”.
Artikel 6.3.11 wordt herschreven en komt te luiden:
Het college kan een vergoeding verstrekken voor de kosten van de eigen bijdrage voor kinderopvang en/of vroeg- en voorschoolse educatie, indien een kandidaat deze kosten moet maken in het kader van het volgen van een re-integratietraject, volwasseneducatie of een inburgeringscursus en deze kandidaat kan aantonen dat diens sociaal netwerk (partner, familie, vrienden, kennissen, buren) geen opvang kan bieden.
Artikel 6.3.12, tweede lid, wordt herschreven en komt te luiden:
Artikel 6.4.3 wordt herschreven en komt te luiden:
Artikel 7.2.3 wordt herschreven en komt te luiden:
In afwijking van artikel 7.2.2, zesde lid, kan bijzondere bijstand voor een volledige woninginventaris in natura worden verstrekt op aanvraag van de inwoner of bij gegronde redenen (zoals bedoeld in artikel 57 Participatiewet) om aan te nemen dat de inwoner zonder hulp niet in staat is tot een verantwoorde besteding van de bijzondere bijstand.
Een woning die door 3B Wonen wordt toegewezen aan een (asiel)statushouder die zich in Lansingerland gaat vestigen of aan een gezin waarin sprake is van gezinshereniging na een toegekende asielaanvraag, wordt gestoffeerd opgeleverd door 3B Wonen. Deze stoffering is exclusief wandbekleding. Hiervoor kan apart bijzondere bijstand worden aangevraagd op grond van artikel 7.2.2.
In de titel van artikel 7.3.1 wordt “Draakgracht” vervangen door “Draagkracht”.
Artikel 7.3.2 wordt als volgt gewijzigd:
Het eerste lid wordt herschreven en komt te luiden: “Het vermogen wordt op dezelfde wijze vastgesteld als bij de algemene bijstand en er wordt aangesloten bij de vermogensgrens als genoemd in artikel 34, derde lid, van de wet. Het vermogen boven die grens wordt volledig tot de draagkracht gerekend.”
Artikel 7.4.7 wordt als volgt gewijzigd:
In paragraaf 7.6 en de daaronder vallende artikelen wordt “individuele studietoeslag” vervangen door “studietoeslag”.
Na artikel 7.7.10 wordt een artikel toegevoegd, dat luidt:
Artikel 7.7.11 Verlaging uitkering bij langdurig verblijf in instelling of inrichting
Wanneer de belanghebbende langer dan drie maanden in een zorginstelling of het ziekenhuis verblijft, dan verlaagt het college de uitkering na afloop van die drie maanden. De belanghebbende krijgt dan een bijstandsuitkering voor mensen in een instelling.
In artikel 7.8.1, eerste lid, wordt “artikel 7:36” vervangen door “artikel 7.8.9”.
Aan artikel 8.4.3 wordt een lid toegevoegd, dat luidt:
In bijlage 1 wordt de tekst onder “Artikel 9. Kosten gebruik collectief vraagafhankelijk vervoer” herschreven en komt te luiden:
Voor het gebruik van het collectief vraagafhankelijk vervoer wordt overeenkomstig het OV tarief het bedrag per kilometer afgerekend. Elk jaar wordt opnieuw nagegaan wat het dan geldende tarief is voor de vaststelling van de kosten per kilometer, waarbij deze nooit hoger mogen zijn dan het OV tarief. Dit tarief bestaat uit een opstaptarief en een bedrag per kilometer. Deze gaan gelden vanaf 1 februari 2024. Deze kosten worden afgerekend.
De wijzigingen in de artikelen 6.3.4; 6.3.12 en 7.4.7 treden met terugwerkende kracht per 1 juli 2023 in werking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-7154.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.