Gemeenteblad van Gulpen-Wittem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 71470 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gulpen-Wittem | Gemeenteblad 2024, 71470 | beleidsregel |
Vaststellen grondslagen van de tarieven voor herstel van schade aan verharding en groen voor de gemeente Gulpen-Wittem 2024
Grondslagen van de tarieven voor herstel van schade aan verharding en groen in de provincie Limburg.
TARIEFGRONDSLAGEN t.b.v. HERSTELKOSTEN.
De tariefgrondslagen voor 2024 zijn gebaseerd op de uitgangspunten van het GPKL (Gemeentelijk Platform Kabels en Leidingen) en wordt verwezen naar de “richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom” van de VNG.
Deze zijn te downloaden op de website van de VNG;
Herstraattarieven : overzicht | VNG
Deze tariefgrondslagen zijn van toepassing voor de gemeenten in de provincie Limburg die de OGN 2021 hebben ondertekend en de nutsbedrijven Enexis Netwerk en WML.
Deel 1 van deze grondslagen is gebaseerd op de rekentool van de GPKL.
Deel 2 zijn de eenheidsprijzen die niet landelijk zijn vastgesteld.
Onderstaande artikelen verwijzen naar de artikelen, beschreven in de “richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom”, uitgave van de VNG
Deze tariefgrondslagen zijn van toepassing voor de gemeenten in de provincie Limburg die de OGN hebben ondertekend en de nutsbedrijven Enexis Netwerk en WML.
Het nutsbedrijf is gehouden tot het vergoeden van alle schaden, geleden en te lijden door de gemeente, voortvloeiende uit de door het nutsbedrijf uit te voeren werken aan de leidingen.
De berekening van de vergoeding van de schaden is gebaseerd op vier voor de betrokken partijen optredende kostensoorten:
De normen en tarieven dienen te leiden tot dekking van in redelijkheid gemaakte kosten.
In tabel 1A zijn de normen (manuren per eenheid) opgenomen afgeleid van de GPKL.
Tabel 1B betreft de uitvoeringskosten die door de contactgroep OGN voor de provincie Limburg zijn toegevoegd. De tarieven voor tabel 1B zijn verder uitgewerkt in deel 2.
In bijlage 2 is d.m.v. foto’s duidelijk gemaakt welke soort bestrating onder sierbestrating type 1, 2 en 3 vallen.
Het bepalen van de oppervlakte wordt berekend aan de uitgebroken m2 elementenverharding, zie bijlage 3 op bladzijde 17.
Voor meer informatie wordt verwezen naar de “Handreiking toepassing VNG herstraattarieven” die is te downloaden op de website van de GPKL.
De kosten voor het straatwerk worden per m2 c.q. m1 berekend door de op het werk betrekking hebbende kosten van de navolgende kostensoorten te sommeren:
Opmerking: Voor het bepalen van de te herstellen oppervlakken wordt uitgegaan van het aangegeven oppervlak per aangevraagd instemmingsbesluit/graafvergunning.
Het is niet toegestaan om de in de afzonderlijke instemmingsbesluiten/graafvergunningen aangeven oppervlakken op te tellen ten einde boven de 15 m2 respectievelijk100 m2 uit te komen. Dus:
De uurloonkosten voor het herstellen van elementen, bermen en gazon zijn:
De uitvoeringskosten zijn dan de uurloonkosten vermeerderd met de bouwstoffenkosten.
Bij tariefgroep A en D worden de eenheidsprijzen met ’n bepaald % verhoogd om ’n goede aansluiting op het bestaande straatwerk en bermen/gazon te kunnen realiseren, zie onderstaande tabel 5A.
Zie ook de verklaring in bijlage 3.
Voor de kosten verbonden aan het onderhoud gedurende eerste jaar wordt een percentage van de berekende uitvoeringskosten in rekening gebracht.
In bijlage 1 staat voor iedere gemeente het percentage slechte bodem vermeld.
In de rekentool van de GPKL maakt men geen onderscheid tussen klinkers en tegels in relatie met rijbaan en voet- en fietspaden. Bij klinkers is de verdeling rijweg 80% en voetpad 20% en bij tegels voetpad 95% en rijweg 5%. Voordeel van deze keuze is dat er maar 1 eenheidsprijs is voor klinkers en tegels en geen onderscheid meer is voor rijbanen en voet-/fietspaden. Voordeel is minder eenheidsprijzen.
Toelichting: (80 x 8%) + (20 x 5%) / 100 levert een gemiddeld percentage op voor de onderhoudskosten van 7,4%. |
De degeneratiekosten worden berekend als een percentage van de uitvoeringskosten per m2.
Hierbij worden de degeneratiekosten voor een langssleuf gerelateerd aan de oppervlaktenorm met een omvang van meer dan 15m2.
Voor een lasgat geldt de oppervlaktenorm kleiner dan of gelijk aan 15m2. Dwarssleuven groter dan 15 m2 worden berekend als langssleuven en dwarssleuven kleiner dan of gelijk aan 15 m2 worden gedefinieerd als lasgaten. De uitvoeringskosten, waaraan de degeneratiekosten volgens de Leidraad (https://www.gpkl.nl/page/102/tarieven/) zijn gekoppeld, worden berekend conform artikel 25 van deze Leidraad, waarbij de omzetbelasting buiten de berekening wordt gehouden. De genoemde prijsopbouw is daarmee “all-in” maar exclusief omzetbelasting.
De degeneratiekosten van de langssleuven worden berekend door de in de tabellen vermelde percentages te vermenigvuldigen met de uitvoeringskosten per omvangscategorie groter dan 15 m2 en met de lengte van de sleuf in m1. De berekening voor de degeneratiekosten voor lasgaten vindt plaats door de in de tabellen vermelde percentages te vermenigvuldigen met de uitvoeringskosten per omvangscategorie kleiner dan of gelijk aan 15 m2 en met het aantal te verrekenen lasgaten uitgedrukt in stuks.
In de “Richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden Telecom zijn de volgende % vastgesteld:
Tabel “Richtlijn Tarieven (graaf)- werkzaamheden telecom”
Tabel “Richtlijn Tarieven (graaf)- werkzaamheden telecom”
*) De degeneratiekosten zijn in het degeneratieonderzoek 1987-1991, uitgevoerd door DHV, als percentage van de uitvoeringskosten vastgesteld. De degeneratiekosten waren in 1991 inclusief 18,5% BTW en daarom wordt op het totaalbedrag van de degeneratiekosten, nog steeds het toenmalige Btw-tarief van 18,5% in mindering gebracht.
Bovenstaande tekst staat in “Richtlijn Tarieven (graaf)-werkzaamheden telecom” op blad 60.
Voorheen stond hier de tabel met vermelding van de jaarlijkse vergoeding vanuit Enexis en WML per aansluiting die aan (deelnemende) gemeenten werden verstrekt voor de beheer- en degeneratiekosten.
Deze tabel is met de komst van de OGN2021 komen te vervallen (beheer- en degeneratiekosten worden per 01-01-2021 afgerekend op basis van werkelijk uitgevoerde hoeveelheden).
Als aanvulling hierop verstrekt WML voor een periode van 10 jaar (tot en met 2030) een jaarlijkse uitkering aan gemeenten die deelnemen aan de OGN2021.
De uitkering wordt jaarlijks bepaald en is gebaseerd op het aantal WML aansluitingen in de betreffende gemeente. Het aantal aansluitingen wordt per 31 december van het voorafgaande jaar in het jaarverslag van WML aangegeven. De uitkering verschilt per gemeente en wordt bepaald door het aantal aansluitingen op genoemde datum te vermenigvuldigen met € 0,37. (Conform artikel 1.13 van de OGN2021)
Gemeenten met stedelijk karakter; woonkern tot 50.000 inwoners, C1, C2en C3-gemeenten |
|
Gemeenten met stedelijk karakter; woonkern 50.000 inwoners, C4 en C5-gemeenten |
Samenvatting deel 1 (tarieven conform VNG / GPKL):
Leveranciers van software m.b.t. digitaal meldsysteem kabels en leidingen nemen de bovenstaande eenheidsprijzen op in hun software. |
Toelichting op de onderhoudskosten en degeneratiekosten van tariefgroep A >100 m2 in vergelijking tot:
Zowel bij 1.) als bij 2.) dient ook bij hoeveelheden > 100 m2 de post > 15 m2 gebruikt te worden.
Dit vindt volgens de GPKL zijn oorsprong in de gedachte dat een gemeente (Tariefgroep A) voor de te herstellen sleuven een bestek kan aanbesteden waarbij aanbestedingsvoordeel te halen is. Voor de onderhoudskosten is dit te verdedigen. Dit moet dan ook doorgetrokken worden voor de degeneratiekosten.
Bijlage 1: Overzicht gemeenten in de provincie Limburg en aantal inwoners (percentage slechte bodem in alle Limburgse gemeenten < 50%):
Bron: www.allecijfers.nl
Deel 2: Tarieven behorende bij de OGN
Het bepalen van de oppervlakte wordt berekend aan de uitgebroken m2 elementenverharding, zie bijlage 3.
Bij tariefgroep A en D worden de eenheidsprijzen met ’n bepaald % verhoogd om ’n goede aansluiting op het bestaande straatwerk te kunnen realiseren, zie tabel 11A
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-71470.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.