Gemeenteblad van Haarlem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 7143 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Haarlem | Gemeenteblad 2024, 7143 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Nadere regels Parkeerverordening 2023 gemeente Haarlem
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt verstaan onder “verordening”: de vigerende Parkeerverordening. De begrippen zoals omschreven in artikel 1 van de verordening zijn integraal van toepassing op dit besluit. Daarnaast wordt verstaan onder:
Artikel 2. Algemene voorschriften voor het aanvragen, wijzigen en beëindigen van parkeervergunningen
Artikel 3. Bewonersparkeervergunning
Een bewonersparkeervergunning wordt uitsluitend verleend voor het vergunninggebied waarin het woonadres van de woning is gelegen. Met uitzondering van woonadressen in parkeerzone D en parkeerzone Stop&Shop, die kunnen alleen een vergunning krijgen voor het dichtstbijzijnde vergunninggebied van parkeerzone C.
Voor de parkeerzones B en S geldt dat maximaal één vergunning per woonadres wordt verleend waarbij het aantal parkeerplaatsen waarover de aanvrager op eigen terrein beschikt of kan beschikken mindering wordt gebracht op het aantal te verkrijgen vergunningen, zoals bepaald in artikel 6 van de verordening.
Voor de parkeerzones C en E geldt dat maximaal twee vergunningen per adres worden verleend waarbij het aantal parkeerplaatsen waarover de aanvrager op eigen terrein beschikt of kan beschikken in mindering wordt gebracht op het aantal te verkrijgen vergunningen, zoals bepaald in artikel 6 van de verordening.
Indien een bewoner voor het verrichten van zijn werkzaamheden in meerdere auto’s van de werkgever rijdt kan een bewonersparkeervergunning verleend worden waarbij het kenteken gewisseld kan worden. Om voor deze vergunning in aanmerking te komen is het nodig een verklaring van de werkgever te overleggen.
Vergunning aanvragen voor hetzelfde adres worden op volgorde van binnenkomst van de aanvraag behandeld. Bij gelijktijdige binnenkomst van aanvragen wordt de volgorde bepaald aan de hand van de BRP, waarbij de aanvraag van diegene die het langst staat ingeschreven op het betreffende adres, het eerst wordt beoordeeld.
Artikel 4. Verhuisparkeervergunning
In aanmerking voor een verhuisparkeervergunning komt diegene die een woonadres in een van de parkeerzones voor bewoning geschikt maakt met het oogmerk om vervolgens het woonadres voor zichzelf te gaan gebruiken als permanent woonadres en niet ingeschreven staat in de BRP op het desbetreffende adres, met dien verstande dat:
Artikel 5. Tijdelijke parkeervergunning
In aanmerking voor een tijdelijke parkeervergunning komt:
Artikel 7. Bedrijfsparkeervergunning
In aanmerking voor een bedrijfsparkeervergunning komt een beroep of bedrijf, dat ingeschreven staat in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en een bedrijfsvestigingslocatie heeft in een gebied dat in het vigerend Aanwijzingsbesluit bij de parkeerverordening is aangewezen als vergunninggebied.
Anegang, Baan, Barrevoetestraat, Barteljorisstraat, Berkenrodesteeg, Botermarkt, Cornelissteeg/’t Zakje, Damstraat, Doelstraat (tussen Gierstraat en Lange Annastraat (nr. 30 t/m 52 en nr. 23 t/m 43)), Frankestraat, Frederikspark, Gasthuisvest (tussen Grote Houtstraat en perceel Gasthuisvest 35), Gedempte Oude Gracht, Gierstraat, Gravinnesteeg, Grote Houtstraat, Grote Markt, Helmbrekerssteeg, Jacobijnestraat, Jacobsstraat, Jansstraat (tussen Donkere Begijnhof en Riviervismarkt), Keizerstraat, Kerkstraat, Kleine Begijnestraat, Kleine Houtstraat (Noord), Kleine Houtstraat (Zuid), Klokhuisplein, Koningstraat, Korte Gierstraat, Korte Houtstraat, Korte Veerstraat, Krocht, Kromme Elleboogsteeg, Kruisstraat, Lange Begijnestraat, Lange Herenstraat, Lange Veerstraat, Lepelstraat, Nassaustraat (tussen Lange Margarethastraat en Kruisstraat), Nauwe Appelaarsteeg, Nieuwe Groenmarkt, Nieuwstraat, Nobelstraat, Oude Groenmarkt, Paarlaarsteeg, ’t Pand, Peuzelaarsteeg, Prinsenhof, Raaks, Raamvest (tussen Grote Houtstraat en Korte Annastraat), Riviervischmarkt, Schagchelstraat, Schoutensteeg, Smedestraat, Spekstraat, Stoofsteeg, Tempelierstraat (tussen Van Eedenstraat en Houtplein), Turfsteeg, Vestestraat, Wagenmakerslaan, Wagenweg (tussen Van Eedenstraat en Houtplein), Warmoesstraat, Wijde Appelaarsteeg, De Witstraat, Zijlstraat (tussen Gedempte Oude Gracht en Grote Markt), Grote Markt, Helmbrekerssteeg, Jacobijnestraat , Jacobsstraat, Jansstraat (tussen Donkere Begijnhof en Riviervismarkt), Keizerstraat, Kerkstraat, Kleine Begijnestraat, Kleine Houtstraat (Noord), Kleine Houtstraat (Zuid), Klokhuisplein, Koningstraat, Korte Gierstraat, Korte Houtstraat, Korte Veerstraat, Krocht, Kromme Elleboogsteeg, Kruisstraat, Lange Begijnestraat, Lange Herenstraat, Lange Veerstraat, Lepelstraat, Nassaustraat (tussen Lange Margarethastraat en Kruisstraat), Nauwe Appelaarsteeg, Nieuwe Groenmarkt, Nieuwstraat, Nobelstraat, Oude Groenmarkt, Paarlaarsteeg, ’t Pand, Peuzelaarsteeg, Prinsenhof, Raaks, Raamvest (tussen Grote Houtstraat en Korte Annastraat), Riviervischmarkt, Schagchelstraat, Schoutensteeg, Smedestraat, Spekstraat, Stoofsteeg, Tempelierstraat (tussen Van Eedenstraat en Houtplein), Turfsteeg, Vestestraat, Wagenmakerslaan, Wagenweg (tussen Van Eedenstraat en Houtplein), Warmoesstraat, Wijde Appelaarsteeg, De Witstraat en Zijlstraat (tussen Gedempte Oude Gracht en Grote Markt).
Een bedrijfsparkeervergunning wordt uitsluitend verleend voor het vergunninggebied waarbinnen de bedrijfsvestigingslocatie van de aanvrager is gelegen, met uitzondering van bedrijven in parkeerzone D en parkeerzone Stop&Shop deze kunnen alleen een vergunning krijgen voor het dichtstbijzijnde vergunninggebied van parkeerzone C.
Artikel 8. Bezoekersparkeervergunning
In aanmerking voor een bezoekersparkeervergunning komen bewoners, die ingeschreven staan op een woonadres in een gebied dat in het vigerend Aanwijzingsbesluit bij de parkeerverordening is aangewezen als parkeerzone B, C, D, E of Stop&Shop. Deze kunnen per woonadres gebruik maken van de bezoekersparkeervergunning, conform de bepalingen in de Verordening parkeerbelastingen, met dien verstande dat:
Artikel 9. Mantelzorgparkeervergunning
In aanmerking voor een mantelzorgparkeervergunning komt diegene die mantelzorg ontvangt conform een op zijn/haar naam gestelde indicatie in het kader van de Wet Langdurige Zorg (WLZ-indicatie) van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ), een WMO-indicatie voor zorgdiensten (huishoudelijke ondersteuning, begeleiding en beschermd wonen) Zorgverzekeringswet, Jeugdwet of een mantelzorgverklaring van stichting Tandem, waarbij uit de indicatie blijkt dat er sprake is van regelmatige mantelzorg, met dien verstande dat:
Artikel 13. Deelautoparkeervergunning
In aanmerking voor een commerciële deelautoparkeervergunning komt een aanbieder van een motorvoertuig bestemd voor commercieel autodelen, waarvan de commerciële deelautoplaats is gelegen in een gebied dat in het vigerend Aanwijzingsbesluit bij de parkeerverordening aangewezen is als vergunninggebied.
De commerciële en particuliere deelautoparkeervergunning worden uitsluitend verleend voor de vergunninggebieden waarin de deelautoplaats is gelegen of de vergunninggebieden waarin de autodelers woonachtig zijn, met uitzondering van woonadressen in parkeerzone D en parkeerzone Stop&Shop, die kunnen alleen een vergunning krijgen voor het dichtstbijzijnde vergunninggebied van parkeerzone C.
Artikel 14. Parkeervergunning gemeentelijke dienstvoertuigen
In aanmerking voor een parkeervergunning gemeentelijke dienstvoertuigen komen herkenbare dienstvoertuigen van de gemeente Haarlem.
Artikel 16. Voorschriften voor het gebruik van parkeervergunningen
Parkeervergunningen worden digitaal verstrekt. De gegevens van de vergunning worden bewaard in een database van de centrale computer. De centrale computer wordt geraadpleegd voor het controleren op het hebben van een geldige vergunning bij voertuigen die geparkeerd staan op een parkeerplaats waar een parkeermaatregel van toepassing is.
Een vergunninghouder kan in bijzondere omstandigheden het kenteken van de betreffende vergunning aanpassen voor een maximale onafgebroken periode van 14 dagen (b.v. in geval van een tijdelijke leenauto). Hierbij geldt een maximum van één aanpassing per dag en acht aanpassingen van het kenteken per kalenderjaar.
Artikel 17. Voorschriften voor de geldigheidsduur van parkeervergunningen
Parkeervergunningen zijn geldig tot de datum die geregistreerd staat in de centrale computer.
Het college kan in bijzondere gevallen een vergunning ook verlenen aan een houder van een motorvoertuig die niet voldoet aan de genoemde voorwaarden.
Vergunningen die zijn aangevraagd en verleend voor de in artikel 22 opgenomen datum van inwerkingtreding van worden ieder jaar, na afloop van de geldigheid van de vergunning en op aanvraag van de vergunninghouder verlengd, ook indien de aanvraag niet voldoet aan alle voorwaarden gesteld in artikel 3 t/m 13 van deze regels.
Aldus besloten te Haarlem op 14 november 2023,
de secretaris,
mr. C.M. Lenstra
de burgemeester,
drs. J. Wienen
Begrippen die meerdere keren in deze verordening voorkomen, toelichting behoeven en niet reeds in de parkeerverordening zijn toegelicht zijn van een omschrijving voorzien. De betekenis van overige begrippen kan worden afgeleid uit de context van het desbetreffende artikel of lid.
Dit betreft het controleren een aantal gegevens met de gegevens in zogenaamde basisregistraties zoals de BRP, het RDW en het Handelsregister. Deze basisregistraties moet de overheid gebruiken en de privacy van burgers is daarbij gewaarborgd, zie daarbij de 10 basisregistraties Stelsel van basisregistraties - Digitale Overheid
Voor het parkeren van brommobielen kan ook parkeerbelasting verschuldigd zijn en dus komt een brommobiel ook in aanmerking voor een parkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een bewonersparkeervergunning. Indien een adres echter is uitgesloten van parkeerrechten zoals bepaald in de verordening (artikel 5) zijn bepalingen in dit artikel niet relevant en komt een aanvrager niet in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een verhuisparkeervergunning. Indien een adres echter is uitgesloten van parkeerrechten zoals bepaald in de verordening (artikel 5) zijn bepalingen in dit artikel niet relevant en komt een aanvrager niet in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een tijdelijke parkeervergunning. De tijdelijke parkeervergunning kan online worden aangevraagd en kan, afhankelijk van de ingangsdatum, meteen geldig zijn.
Met een gehandicaptenparkeerkaart kan digitaal een registratie gedaan worden voor een gehandicaptenparkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een bedrijfsparkeervergunning. Indien een adres echter is uitgesloten van parkeerrechten zoals bepaald in de verordening (artikel 5) zijn bepalingen in dit artikel niet relevant en komt een aanvrager niet in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning.
Meerdere bedrijfsparkeervergunningen per adres worden niet verleend voor iedere auto die incidenteel gebruikt wordt. Aangetoond moet worden dat het noodzakelijk is om meerdere vergunningen te hebben en dat dit niet opgelost kan worden met een parkeervergunning die door meerdere auto’s gebruikt wordt.
Voor parkeerzone B geldt als uitgangspunt dat het in de binnenstad redelijk is om van een bedrijf te verlangen dat zij allereerst gebruik maken van alternatieven buiten het vergunning parkeren. Zoals in de parkeergarage parkeren, gebruik maken van de betaald parkeerplaatsen op straat tegen betaling per tijdseenheid of alternatieve vormen van vervoer gebruiken, mede omdat de openbare ruimte in de binnenstad beperkt is. Voor een bedrijf in parkeerzone B geldt dat als sprake is van veelvuldig ongeplande ambulante externe werkzaamheden met spoed er wel een bedrijfsparkeervergunning verleend kan worden om daarmee parkeren (dicht) bij het bedrijf mogelijk te maken zodat vandaar uit (spoed) externe werkzaamheden kunnen worden verricht. De overweging is dat in deze gevallen de parkeeralternatieven zouden leiden tot een tijdverlies waarbij de beroepsuitoefening in gevaar komt. Indien er sprake is van geplande ambulante externe werkzaamheden zonder spoed wordt in parkeerzone B geen parkeervergunning verleend.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een bezoekersparkeervergunning. De bezoekersparkeervergunning geeft de mogelijkheid om bezoekers van de vergunninghouder tegen gereduceerd tarief te laten parkeren. Indien een adres echter is uitgesloten van parkeerrechten zoals bepaald in de verordening (artikel 5) zijn bepalingen in dit artikel niet relevant en komt een aanvrager niet in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een mantelzorgparkeervergunning. De mantelzorgparkeervergunning geeft de mogelijkheid om mantelzorgers en bezoekers (omdat er een koppeling is tussen mantelzorgparkeervergunning en de bezoekersparkeervergunning) van de vergunninghouder gratis te laten parkeren.
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een volkstuinparkeervergunning. De volkstuinparkeervergunning wordt verstrekt per volkstuincomplex en de volkstuinders kunnen door middel van het aan- en afmelden van een kenteken gebruik maken van de parkeervergunning
Op basis van dit artikel kan bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een hulpverlenersparkeervergunning
Op basis van dit artikel kan per vergunninggebied bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een maatschappelijke parkeervergunning.
Op basis van dit artikel kan voor één of meerdere vergunninggebieden bepaald worden of een aanvrager in aanmerking komt voor een deelautoparkeervergunning. Indien een adres echter is uitgesloten van parkeerrechten zoals bepaald in de verordening (artikel 5) zijn bepalingen in dit artikel niet relevant en komt een aanvrager niet in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel bevat de overgangsbepaling die op deze regeling van toepassing is. De artikelen 3 t/m 13 van deze regeling zijn niet van toepassing op vergunningen die zijn aangevraagd en verleend voor de inwerkingtreding van deze regeling en op aanvraag van de vergunninghouder worden verlengd.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-7143.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.