Gedragscode integriteit voor de Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas 2024

De Gemeenteraad van de gemeente Peel en Maas

 

Gelet op het voorstel van de burgemeester en wethouders nr. 50-5

 

Gelet op de artikelen 41c, tweede lid, en 69, tweede lid, van de Gemeentewet;

 

Gehoord de beraadslagingen

 

BESLUIT

 

Vast te stellen de

 

Gedragscode integriteit voor de Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas 2024

 

INLEIDING

 

Inwoners van Peel en Maas moeten kunnen vertrouwen op een betrouwbaar, eerlijk en transparant gemeentebestuur. Goed bestuur is integer bestuur.

 

Het doel van deze gedragscode is om burgemeester en wethouders een houvast te bieden bij het bepalen van normen omtrent de integriteit van het college. De code vindt zijn basis in de Kaderstelling Bestuur, communicatie en dienstverlening en bevat regels zowel voor het bestuursorgaan in zijn geheel als voor collegeleden afzonderlijk. Collegeleden zijn aanspreekbaar op de naleving van de gedragscode.

 

Naast deze gedragscode zijn integriteitsnormen voor politieke ambtsdragers verankerd in wetgeving, zoals de Gemeentewet. Deze voorschriften zijn niet overgenomen in deze gedragscode.

De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie en daarmee de controleerbaarheid vergroten.

 

Meer nog dan deze gedragscode gaat integer handelen over houding en gedrag. Over met een open vizier naar de samenleving kijken. En als bestuur transparant zijn over hoe de integriteit wordt gewaarborgd. Gezamenlijk hier het gesprek over te voeren en verantwoordelijkheid te nemen voor eigen gedrag.

 

Het betreft een interne regeling, als nadere invulling en concretisering van de wettelijke regels.

 

Hiermee blijft de gemeente Peel en Maas voldoen aan de wettelijke verplichtingen zoals opgenomen in de Gemeentewet. Hierin staat onder andere dat de gemeenteraad een gedragscode voor burgemeester (artikel 69 lid 2) en wethouders (artikel 41c, lid 2) vast stelt.

 

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Reikwijdte en openbaarheid

  • 1.

    Deze gedragscode geldt voor de burgemeester en de wethouders, maar richt zich ook tot de bestuursorganen.

  • 2.

    Deze code is openbaar en via internet beschikbaar.

 

Paragraaf 2. Belangverstrengeling en aanbesteding

 

Artikel 2.1.1 Nevenfuncties burgemeester

  • 1.

    De burgemeester levert de gemeentesecretaris de informatie aan over de nevenfuncties die openbaar gemaakt moeten worden, bij aanvang van het ambt, dan wel binnen één maand na aanvaarding van de nevenfunctie en geeft hem de wijzigingen daarin door.

  • 2.

    Informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de nevenfunctie, de organisatie voor wie de nevenfunctie wordt verricht, wat het (verwachte) tijdsbeslag is en wat de inkomsten daaruit zijn.

  • 3.

    De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 2.1.2 Nevenfuncties wethouders

  • 1.

    Wethouders leveren de gemeentesecretaris de informatie aan over de nevenfuncties die openbaar gemaakt moeten worden, bij aanvang van het ambt, dan wel binnen één maand na aanvaarding van de nevenfunctie en geeft hem de wijzigingen daarin door.

  • 2.

    Informatie betreft in ieder geval de omschrijving van de nevenfunctie, de organisatie voor wie de nevenfunctie wordt verricht, of het al dan niet een nevenfunctie uit hoofde van het ambt betreft, wat het (verwachte) tijdsbeslag is, of de nevenfunctie bezoldigd of onbezoldigd is, dan wel – voor zover die openbaar gemaakt moeten worden - wat de inkomsten daaruit zijn.

  • 3.

    De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 2.2 Financiële belangen

  • 1.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties, waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen heeft. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2.

    Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt het collegelid (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder, die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de beraadslaging en besluitvorming over de betreffende opdracht.

  • 4.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden.

Artikel 2.3 Functie na aftreden

  • 1.

    De burgemeester en wethouders handelen in de uitoefening van hun ambt niet zodanig dat zij vooruitlopen op een functie na aftreden.

  • 2.

    Een wethouder bespreekt het voornemen tot tussentijdse aanvaarding van een functie na aftreden met de burgemeester.

  • 3.

    Een burgemeester bespreekt de tussentijdse aanvaarding van een functie met de commissaris van de Koning.

Artikel 2.4 Draaideurconstructie

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders sluit de burgemeester en wethouders gedurende een jaar na aftreden uit van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente.

  • 2.

    De uitsluiting geldt niet bij aanvaarding van een dienstbetrekking bij de gemeente Peel en Maas.

  • Voor werving, selectie en indiensttreding bij de gemeente zijn de voor het ambtelijk personeel geldende regels ter zake van overeenkomstige toepassing.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders vragen meerdere offertes aan als bij een offerteaanvraag ook oud-bestuurders en bevriende relaties betrokken zijn.

Artikel 2.5 Verbonden partijen

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders draagt de burgemeester en een wethouder niet eerder dan een jaar na aftreden voor als kandidaat voor benoeming tot commissaris dan wel bestuurslid van een verbonden partij.

  • 2.

    Onder verbonden partij wordt verstaan hetgeen hieronder wordt verstaan in het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten.

 

Paragraaf 3. Informatie

 

Artikel 3 Gebruik van informatie

  • 1.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder zorgt ervoor dat vertrouwelijke en geheime informatie waarover hij beschikt veilig wordt bewaard.

  • 2.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder maakt niet ten eigen bate of ten bate van derden gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen (nog) niet openbare informatie.

  • 3.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder houdt zich ook op sociale media aan de in de gedragscode afgesproken regels. Hij is zich ervan bewust dat op sociale media allerlei grenzen, zoals tussen publiek en privé, vervagen en houdt rekening met de risico’s die het gebruik van sociale media meebrengt voor de uitoefening van zijn functie.

 

Paragraaf 4. Geschenken, faciliteiten, diensten, excursies, evenementen en andere uitnodigingen

 

Artikel 4.1 Geschenken, faciliteiten en diensten

  • 1.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder accepteert en biedt geen geschenken, faciliteiten en diensten aan als zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed.

  • 2.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder kan, tenzij het eerste lid van toepassing is, incidentele geschenken die een geschatte waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen, behouden.

  • 3.

    Geschenken die de burgemeester respectievelijk een wethouder uit hoofde van zijn ambt ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen worden, indien zij niet worden teruggestuurd, geregistreerd en eigendom van de gemeente.

  • 4.

    De gemeentesecretaris legt een register aan van de geschenken met een geschatte hogere waarde dan € 50. In het register is aangegeven welke bestemming de gemeente hieraan heeft gegeven. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

  • 5.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder ontvangt geen geschenken op het woon-/huisadres.

Artikel 4.2 Uitnodigingen

  • 1.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder accepteert geen lunches, diners, recepties en andere uitnodigingen die door anderen betaald of georganiseerd worden, tenzij dat behoort tot de uitoefening van de functie en de aanwezigheid beschouwd kan worden als functioneel.

  • 2.

    Bij twijfel legt de burgemeester respectievelijk de wethouder de uitnodiging ter bespreking voor aan het college van burgemeester en wethouders.

 

Paragraaf 5. Gebruik van voorzieningen van de gemeente

 

Artikel 5.1 Administratie en verantwoording

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouder richt de financiële en administratieve organisatie zodanig in dat er een getrouw beeld mogelijk is van de juistheid en rechtmatigheid van de uitgaven, met heldere procedures over de wijze waarop functionele uitgaven rechtstreeks in rekening worden gebracht of kunnen worden gedeclareerd bij de gemeente.

  • 2.

    De burgemeester en wethouders verantwoorden zich over hun gebruik van de voorzieningen volgens de in het eerste lid vastgestelde regels en procedures.

Artikel 5.2 Verantwoorden buitenlandse dienstreis

  • 1.

    De burgemeester respectievelijk een wethouder legt verantwoording af over afgelegde buitenlandse dienstreizen. Hij maakt in ieder geval openbaar wat het doel, de bestemming en de duur van de buitenlandse dienstreis is geweest en wat daarvan de kosten waren voor de gemeente.

  • 2.

    De gemeentesecretaris legt hiervoor een register aan en beheert dit register. Het register is openbaar en via internet beschikbaar.

Artikel 5.3 Uitzonderingen

Voor de toepassing van de artikel 5.2 wordt onder buitenlandse dienstreis niet verstaan een dienstreis naar een Europese instelling of een dienstreis binnen de grensregio.

Artikel 5.4 Declaraties

De burgemeester respectievelijk een wethouder declareert geen kosten die al op andere wijze worden vergoed.

Artikel 5.5 Voorzieningen en eigendommen gemeenten

Gebruik van voorzieningen en eigendommen van de gemeente ten eigen bate of ten bate van derden is niet toelaatbaar, tenzij dit wettelijk of volgens interne regels is toegestaan.

 

Paragraaf 6 Uitvoering gedragscode

 

Artikel 6.1 Uitleg

De gemeenteraad bevordert de eenduidige interpretatie van de gedragscode. In geval van leemtes en onduidelijkheden in de gedragscode voorziet de gemeenteraad daarin.

Artikel 6.2 Afspraken

Het is de taak van de burgemeester om periodiek het onderwerp integriteit in zijn algemeenheid en van de gedragscode in het bijzonder te bespreken in het college en met de gemeenteraad.

 

Paragraaf 7. Inwerkingtreding en citeertitel

 

Artikel 7.1 Intrekking oude regeling

De ‘Nota integriteitsbeleid en Gedragscode Integriteit voor de burgemeester en de wethouders’, zoals vastgesteld tijdens de openbare raadvergadering van 21 mei 2013, wordt ingetrokken.

Artikel 7.2 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1.

    Deze gedragscode wordt aangehaald als "Gedragscode burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas 2024".

  • 2.

    Deze gedragscode treedt in werking op de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van de gemeente Peel en Maas van 6 februari 2024.

De raad van de gemeente Peel en Maas

de griffier,

drs. E.J.C. Apeldoorn-Feijts

de voorzitter,

W.J.G. Delissen-van Tongerlo

Naar boven