Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 6410 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2024, 6410 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Verordening tot wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021
Artikel I Wijzigingen APVG 2021
Onderdeel A - Toevoegen nieuw artikel
Na artikel 2:1 wordt een nieuw artikel toegevoegd, dat komt te luiden:
Het is verboden zich vermomd, gemaskerd of op andere wijze onherkenbaar gemaakt op een openbare plaats te bevinden met het kennelijke doel de openbare orde te verstoren.
Onderdeel B - Wijziging artikel 2:20 Ordeverstoring
Artikel 2:20 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Het is verboden bij een evenement of een wedstrijd betaald voetbal als bedoeld in artikel 2:21 de orde te verstoren. |
Onderdeel C - Wijziging artikel 2:21 Wedstrijden betaald voetbal
Artikel 2:21 wordt gewijzigd en komt als volgt te luiden:
Onderdeel D - Wijziging artikel 2:72 Sluiting van voor het publiek toegankelijke gebouwen
Artikel 2:72 wordt gewijzigd in artikel 2:64c en komt als volgt te luiden:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2023.
voorzitter,
Koen Schuiling
griffier,
Josine Spier
In de aanpak van ongeregeldheden rondom wedstrijden in het betaald voetbal, trekken KNVB, politie, OM, gemeenten en het ministerie van Justitie en Veiligheid gezamenlijk op. Een brede aanpak voor voetbal en veiligheid moet de toename van de ongeregeldheden bestrijden.
Een van de maatregelen in deze brede aanpak, is dat de wedstrijdvoorbereiding moet worden aangescherpt. De burgemeesters met een betaald voetbalorganisatie (BVO) in hun gemeente hebben in een gezamenlijk handelingskader uitgewerkt hoe zij zorgen voor een betere wedstrijdvoorbereiding. In het handelingskader is de invoering van een vergunningplicht voor betaald voetbalwedstrijden als maatregel aanbevolen.
Op dit moment kent de APVG in artikel 2:21 een kennisgevingsplicht voor betaald voetbalwedstrijden. Een vergunningplicht is een steviger instrument om vooraf duidelijke eisen te stellen, hierop controle te houden en op te kunnen treden tegen het niet naleven van de vergunningsvoorwaarden. Deze geeft aan de burgemeester handvatten om eisen te stellen aan de organisator ten aanzien van onder andere veiligheid, openbare orde en volksgezondheid. Vervolgens houdt de gemeente toezicht op naleving van de vergunningseisen. Het niet naleven ervan kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor toekomstige vergunningen en de eisen die daarin opgenomen worden. Ook kan bestuurlijk gehandhaafd worden bij overtredingen van de vereisten. In uiterste gevallen kan een vergunning ook geweigerd of ingetrokken worden. Dan kan de wedstrijd niet plaatsvinden. De manier waarop de vergunningplicht wordt ingericht en de eisen die worden gesteld aan de organisator, de BVO, zijn een lokale afweging.
In het rapport dat CrowdProfessionals heeft opgesteld naar aanleiding van de veiligheidssituatie rond de wedstrijden van FC Groningen in afgelopen seizoen, wordt eveneens geadviseerd om een vergunningplicht op te nemen voor de betaald voetbalwedstrijden van FC Groningen.
Daarnaast worden met deze wijzigingsverordening andere artikelen in de APVG aangescherpt om ongeregeldheden rond voetbalwedstrijden beter tegen te kunnen gaan.
Een nieuw artikel wordt voorgesteld waarbij het expliciet verboden wordt om door middel van vermommingen onherkenbaar deel te nemen aan verstoringen van de openbare orde of met het kennelijke doel die te verstoren. Bij ongeregeldheden wordt het optreden van de politie en het aanpakken van raddraaiers bemoeilijkt doordat personen die zich daaraan schuldig maken bewust onherkenbaar blijven zodat vervolging of bestuurlijk optreden wordt bemoeilijkt. Het verbod maakt het mogelijk om personen te identificeren en voor het doen van herkenningen.
Met de wijziging van dit artikel wordt expliciet gemaakt voor ook wedstrijden betaald voetbal dat het verboden is de openbare orde te verstoren.
Artikel 2:21 Wedstrijden betaald voetbal
De begripsbepalingen zijn noodzakelijk omdat de vergunningplicht zich niet uitstrekt over alle voetbalwedstrijden, maar slechts tot wedstrijden waarbij minimaal één betaald voetbalorganisatie is betrokken. Openbare ordeproblemen doen zich in Groningen niet of nauwelijks voor bij amateurvoetbal. De fanpleinen betreffen de horeca- en merchandise activiteiten buiten het stadion, op de in de vergunning bepaalde locaties, waarbij rekening is gehouden met supportersstromen.
Het derde lid introduceert een vergunningplicht voor betaald voetbalwedstrijden. Een vergunning is een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht, waarmee de waarborgen zoals die zijn neergelegd in die wet van toepassing zijn op het besluitvormingsproces. Dit geldt evenwel niet voor de toepassing van de lex silencio, omdat het belang van de openbare orde zich hiertegen verzet.
Op de aanvraag wordt in beginsel binnen acht weken beslist. Deze termijn geeft de politie de tijd om de planning van personele inzet rond te krijgen. De burgemeester kan van die termijn afwijken indien deze termijn niet mogelijk is, bijvoorbeeld doordat acht weken voorafgaand aan het seizoen het definitieve programma nog niet bekend is gemaakt.
Het zorgen voor een goede professionele wedstrijdorganisatie en het ordelijk verloop van de wedstrijd is primair de verantwoordelijkheid van de organisator. Vanuit die verantwoordelijkheid dient de organisator een veiligheids- en verkeersplan in te dienen waaruit blijkt dat gelet op de inschatte risico’s voldoende maatregelen zijn genomen.
Aan de vergunning kunnen ingevolge artikel 1:4 van de APVG voorschriften worden verbonden die strekken tot bescherming van de openbare orde en veiligheid. Bovendien is het ingevolge artikel 1:7 van de APVG mogelijk om de voorschriften van een verleende vergunning te wijzigen of aan te vullen. Dit maakt het mogelijk om te anticiperen op nieuwe informatie of gegevens. Denk hierbij bijvoorbeeld aan politie-informatie over onvoorzien supportersgedrag of het feit dat een voetbalwedstrijd een verhoogd risico met zich meebrengt in verband met de stand op een ranglijst.
Een vergunning voor een betaald voetbalwedstrijd kan geweigerd worden op een van de gronden genoemd in het zesde lid. Hiermee is de mogelijkheid gecreëerd om een vergunning bijvoorbeeld te weigeren indien uit de aanvraag en de daarbij overgelegde gegevens en bescheiden reeds blijkt dat een organisator onvoldoende waarborgen kan bieden voor een goed en ordentelijk verloop van de voetbalwedstrijd.
Naast het weigeren van een vergunning, volgt uit artikel 1:7 van de APVG dat een vergunning kan worden ingetrokken of gewijzigd. Zo kan een vergunning worden ingetrokken of gewijzigd indien de organisator zich niet houdt aan de vergunningvoorschriften of kunnen gewijzigde omstandigheden hiervoor aanleiding zijn. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een aanvankelijk laag risico wedstrijd, waarvan uit latere informatie blijkt dat het risico vele malen groter is dan ten tijde van de vergunningverlening te voorzien was en dientengevolge een ander veiligheidsplan en/of andere voorschriften aan de vergunning hadden moeten worden verbonden. Er zal alleen worden overgegaan tot het weigeren of intrekken van een vergunning, indien een minder verstrekkende maatregel niet genomen kan worden.
Artikel 2:64c Sluiting van voor het publiek toegankelijke gebouwen
De bevoegdheid van de burgemeester op grond van deze bepaling maakt ingrijpen mogelijk bij ontoelaatbare situaties waarbij niet noodzakelijkerwijs sprake is van een acute en concrete dreiging. In geval van acute en concrete dreiging voor de openbare veiligheid en gezondheid waarbij onverwijld ingrijpen geboden is, kan de burgemeester gebruik maken van artikel 174, lid 2 Gemeentewet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-6410.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.