Gemeenteblad van Barendrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barendrecht | Gemeenteblad 2024, 63360 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Barendrecht | Gemeenteblad 2024, 63360 | ander besluit van algemene strekking |
Regeling budgethouderschap Gemeente Barendrecht 2024
In deze regeling wordt verstaan onder:
budgethouder: de medewerker die krachtens deze regeling namens de gemeente Barendrecht of De Bedrijfsvoeringspartner ambtelijk verantwoordelijk is voor de realisering van de taakstellingen verbonden aan de hem/haar toegewezen budgetten en bevoegd is binnen het aan hem/haar toegekende (project) budget uitgaven te doen of inkomsten te genereren en verantwoording aflegt over het financieel beheer van de aan hem/haar toegekende budgetten;
concernmanager: een leidinggevende van de gemeente Barendrecht of De Bedrijfsvoeringspartner, die belast is met de dagelijkse leiding van een cluster, daarover de integrale verantwoordelijkheid draagt, de teammanager van het cluster aanstuurt en controle uitvoert op het financieel beheer van aan het cluster toegewezen budgetten;
concernmanagement: management bestaande uit de gemeentesecretaris in de rol van algemeen directeur, en vier concernmanagers. Zij dragen zorg voor de strategische sturing van de ambtelijke organisatie als geheel en de advisering aan het college op de meer strategische, integrale en ontwikkelgerichte vraagstukken op de verschillende beleidsvelden van de gemeente.
concerncontroller: de adviseur van het concernmanagement en het bestuur die gevraagd en ongevraagd adviseert over financiële aangelegenheden, financiële controle, doelmatigheid en rechtmatigheid van de gemeente. Hij is verantwoordelijk voor de gemeentelijke control-producten en de rechtmatigheidsrapportages. De regels ten behoeve van de uitoefening van de functie van concerncontroller zijn vastgelegd in het ‘Regelement voor de concerncontroller van Barendrecht’;
gemeentesecretaris: eerste adviseur van het college. Als algemeen directeur is hij hoofd van de ambtelijke organisatie. Hij draagt de eindverantwoordelijkheid voor de ambtelijke organisatie, geeft leiding aan de concernmanagers, bevordert de samenwerking tussen bestuur en ambtelijke organisatie, representeert de gemeente op ambtelijk niveau in samenwerkingsverbanden, zorgt voor de coördinatie en de realisatie van door het bestuur vastgestelde maatschappelijke opgaven en cluster overstijgende programma’s;
project: een opdracht losstaand van de normale beheersorganisatie, met een tijdsplanning, apart budget en een concrete doelstelling. Een project verlangt in de meeste gevallen een portefeuille overstijgende aanpak, wordt opgestart door het college en wordt aangestuurd door een projectleider van of namens de gemeente Barendrecht;
treasurer: de medewerker advies in dienst van De Bedrijfsvoeringspartner welke in opdracht van de gemeente verantwoordelijk is voor de administratieve uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente. De beleidsmatige uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente ligt bij de concerncontroller van de gemeente Barendrecht.
Artikel 5 - Aanwijzing van kredietbeheerders
Budgethouders niet zijnde projectleiders, kunnen één en bij uitzondering meerdere kredietbeheerder(s) aanwijzen. Die onder hun verantwoordelijkheid het beheer voeren over een expliciet deel van hun budgetten. Het aanwijzen van een kredietbeheerder ontslaat de budgethouder niet van diens verantwoordelijkheid en verantwoordingsplicht.
Artikel 7 - Vastlegging rollen en bevoegdheden budgethouders en kredietbeheerders
Van de budgethouders en de kredietbeheerder worden de rollen en bevoegdheden vastgelegd in de financiële administratie. De administratie is bepalend voor wie bevoegdheden als budgethouder of kredietbeheerder heeft gekregen en welke budgetten het betreft. De administratie wordt centraal bijgehouden en er is sprake van een actieve informatieplicht. De beheerder van de financiële administratie dient bij aanwijzingen en wijzigingen direct schriftelijk op de hoogte te worden gebracht door de bevoegde leidinggevende.
Artikel 9 – Taken en verantwoordelijkheden budgethouder
De (sub)budgethouder is verantwoordelijk voor:
het tijdig verstrekken van informatie, afhankelijk van het type budgethouderschap, aan de gemeentesecretaris, portefeuillehouder en het college van burgemeester en wethouders over gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van het toegekende budget. Dit betreft zowel over- en onderschrijding van het budget als een afwijking in de realisatie van de doelstellingen.
Artikel 10 - Bevoegdheid verplichtingen
Verplichtingen mogen slechts worden aangegaan nadat de (hoofd- en sub-) budgethouder heeft geconstateerd dat een toereikend budget beschikbaar is en het aangaan van de verplichting direct verband houdt met bij het budget behorende doelstelling. Indien het budget niet toereikend is wordt het bestuur om aanvullend budget gevraagd.
Artikel 12 - Wijzigen van budgetten
De in de eerste twee leden genoemde bevoegdheden gelden niet voor de ruimte bij investeringsbudgetten of budgetten ten laste van voorzieningen. Voor de wijzigingen van de investeringsbudgetten moet de raad goedkeuring verlenen. Voor de wijzigingen van het budget ten laste van voorzieningen moet het college goedkeuring verlenen.
Artikel 13 - Rapportage en verantwoording
Bij dreigende ontoereikendheid van het budget rapporteert de sub-budgethouder aan de budgethouder en de budgethouder aan de hoofdbudgethouder. Zij melden significante afwijkingen aan de portefeuillehouder die verantwoordelijk is voor dit budget en aan de portefeuillehouder financiën onder vermelding van de mogelijkheden om budgetafwijkingen te beperken.
Artikel 15 - Onvoorziene omstandigheden
In die gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college van burgemeester en wethouders.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-63360.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.