Verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen ten behoeve van de Parkstad Route, gedeelte Palemig.

 

VERKEERSBESLUIT

 

Burgemeester en wethouders van Heerlen;

 

Gelet op

De bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Algemene wet Bestuursrecht en het meest recente mandaatbesluit.

 

Overwegende

Met de Parkstadroute (voorheen Leisure Lane) wordt een fiets- en wandelpad aangelegd over een lengte van ongeveer 34 km. De Parkstadroute is een aantrekkelijke route gelegen tussen de gemeente Beekdaelen en de gemeente Simpelveld. De Parkstadroute is niet alleen een recreatief, maar ook praktisch voor mensen die op de fiets naar bijvoorbeeld het werk gaan. De Parkstadroute verbindt de verschillende gebieden in Parkstad en zorgt eveneens voor een verbinding met het internationale netwerk van lange afstand fietsroutes tussen de Duitse Vennbahn en het Belgische Kolenspoor. Daarnaast draagt de fietsroute voor een versterking van de (toeristische) economie en de herkenbaarheid en identiteit van de regio.

 

In de gemeente Heerlen gaat de route door Hoensbroek, Heksenberg/Brunssumerheide, Palemig en de Beitel. Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de Parkstadroute door Palemig en een deel van Heksenberg, en betreft onder andere de volgende wegen: Kievitstraat, Heideveldweg, Heiveldjensweg, Kapelweg, Wagenschutsweg en de Govert Flinckstraat.

 

Uit oogpunt van

Het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden en de belangen/gevolgen als bedoeld in de Wet Milieubeheer en het verbeteren van de leefbaarheid.

 

Is het gewenst om:

 

 

  • 1.

    Een voorrangsregeling in te stellen bij de aansluiting van het fietspad op de Kievitstraat, waardoor verkeer op het fietspad voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Kievitstraat.

  • 2.

    De aanduiding te geven betreffende begin en einde onverplicht fietspad nabij de aansluiting van het fietspad op de Kievitstraat.

  • 3.

    De voorrangsregeling in te stellen op de rotonde Kievitstraat/Heideveldweg, waarbij verkeer dat de rotonde wil oprijden, het verkeer dat zich op de rotonde bevindt voorrang moet verlenen.

  • 4.

    Op de rotonde Kievitstraat/Heideveldweg een verplichte rijrichting in te stellen

  • 5.

    De 30 km/zone uit te breiden in de Heideveldweg.

  • 6.

    De parkeergelegenheid op te heffen voor het parkeren met twee wielen op het trottoir ter plaatse van de Kievitstraat.

  • 7.

    De bestaande voorrangsregeling op te heffen op de Heideveldweg, waardoor verkeer op de Heideveldweg voorrang moet verlenen van verkeer vanaf rechts vanuit de Buizerstraat, de Kanariestraat, de Spechtstraat en de Vinkenstraat. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening (kenmerk 3529 en 3530)

  • 8.

    De voorrangsregeling in te stellen op de rotonde Heideveldweg /Zilverzandstraat/ Koolkoelenweg en het (brom)fietspad ‘Zilverduin’, waarbij het verkeer dat de rotonde wil oprijden, het verkeer dat zich op de rotonde bevindt voorrang moet verlenen.

  • 9.

    Op de Rotonde Heideveldweg/Zilverzandstraat/Koolkoelenweg een verplichte rijrichting in te stellen.

  • 10.

    De aanduiding te geven begin en einde (brom)fietspad op het (brom)fietspad nabij de aansluiting op de rotonde Heideveldweg, Zilverzandstraat /Koolkoelenweg en bij de aansluiting met de Heiveldjensweg.

  • 11.

    Een geslotenverklaring in te stellen voor tractoren op een gedeelte van de Parkstadroute nabij hectometeraanduiding 12,95.

  • 12.

    De voorrangsregeling op te heffen bij de aansluiting van de Heiveldjensweg met de Kapelweg en de Kapelweg met de Heiweg, waardoor verkeer van rechts voorrang verleend moet worden.

  • 13.

    De 30 km zone op de Kapelweg uit te breiden.

  • 14.

    Een voorrangsregeling in te stellen bij de aansluiting van het fietspad met de Sint Barbarastraat.

  • 15.

    De aanduiding te geven begin en einde fietspad op het fietspad bij de aansluiting met de Sint Barbarastraat en de Govert Flinckstraat.

  • 16.

    Een 30 km/zone in te stellen op de Govert Flinckstraat.

  • 17.

    Een verplicht (brom)fietspad in te stellen voor het (brom)fietspad met aansluiting op de Albert Cuypstraat ter hoogte van de Govert Flinckstraat.

  • 18.

    Een voorrangsregeling in te stellen waarbij (brom)fietsers voorrang moeten verlenen aan het verkeer op de Albert Cuypstraat.

 

Motivering

Door het instellen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen wordt er zorggedragen voor veilige route voor fietsers en wandelaars die gebruik maken van de Parkstadroute. Tevens zorgen de verkeersmaatregelen voor verkeeroverzichtelijke en veilige situaties daar waar fietsers vanuit de Parkstadroute gedeeltelijk gebruik maken van de openbare weg. Door het instellen van diverse voorrangsmaatregelen, wordt voor het ten behoeve van het fietsverkeer duidelijk aangegeven waar voorrang verleend moet worden, door het instellen van verplichte fiets-bromfietspaden wordt duidelijk gemaakt waar het voor bromfietser / fietsers verplicht is om te rijden, door het instellen van 30 km zones wordt de snelheid van het verkeer beperkt.

 

Met dit verkeersbesluit wordt derhalve een overzichtelijk verkeersbeeld gecreëerd waarbij voldoende oog is voor de verkeersveiligheid ten behoeve van de het verkeer op de voornoemde wegen evenals voor de gebruikers van de Parkstadroute.

 

Belangenafweging

Er is voldoende rekening gehouden met de belangen van de bewoners, bedrijven en gebruikers van de Parkstadroute. De gemeentelijke en regionale belangen ter bevordering van de verkeersveiligheid voor het brom(fiets)verkeer en voetgangers van de Parkstadroute evenals ter bevordering van de verkeersveiligheid op gedeelten van de Parkstadroute waar sprake is van andere verkeersdeelnemers, wegen zwaarder dan de overige belangen. De maatregelen dragen bij aan een duidelijke en veilige verkeerssituatie. verkeerssituatie.

 

Gehoord/Overleg

ingevolge artikel 24 van het BABW is vooraf overleg gepleegd met de politie. De bovengenoemde wegen zijn in beheer bij de gemeente Heerlen.

 

Besluit:

 

  • 1.

    Door plaatsing van verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) van bijlage 1 RVV1990 en het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals genoemd in artikel 12 lid b onder VII BABW, op het fietspad dat aansluit op de Kievitstraat een voorrangsregeling in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3528/Versie 3.0, d.d. 07/02/2023.

  • 2.

    Door plaatsing van verkeersbord G13 en G14 (Begin en einde onverplicht fietspad) van bijlage 1 RVV1990 op het fietspad dat aansluit op de Kievitstraat het einde van het onverplicht fietspad aan te geven. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3528/Versie 3.0, d.d. 07/02/2023.

  • 3.

    Door verwijdering van verkeersbord B1 (voorrang) op de Heideveldweg en plaatsing van verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg) van bijlage 1 RVV1990 en het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals genoemd in artikel 12 lid b onder VII BABW op de rotonde Kievitstraat /Heideveldweg, de voorrangsregeling in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 4.

    Door plaatsing van verkeersbord D1 (Rotonde, verplichte rijrichting) van bijlage 1 RVV1990 op de rotonde Kievitstraat / Heideveldweg een verplichte rijrichting op de rotonde in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 5.

    Door het verwijderen en plaatsen van de verkeersborden A1 (maximumsnelheid 30 km/per uur) van bijlage 1 RVV1990 in combinatie met de aanduiding zone zoals genoemd in artikel 9 lid 1 en lid 2 BABW, de 30 km zone in de Kievitstraat uit te breiden met de Heideveldweg. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 6.

    Door het verwijderen van verkeersbord E8b (Parkeergelegenheid voor het parkeren met twee wielen op het trottoir) van bijlage 1 RVV1990 deze parkeergelegenheid ter plaatse van de Kievitstraat op te heffen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 7.

    Door het verwijderen van de verkeersborden B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), B1 (Voorrang) van bijlage 1 van het RVV1990 en de ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid B onder VII van het BABW, een gelijkwaardige kruising in te stellen, waarbij verkeer op de Heideveldweg voorrang moet verlenen aan verkeer van rechts vanuit de Kanariestraat, Spechtstraat en de Vinkenstraat. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023 en G017554-TEK-3530/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 8.

    Door het verwijderen van verkeersbord B1 (Voorrang) van bijlage 1 RVV1990 op de Heideveldweg nabij de rotonde Heideveldweg/Zilverzandstraat/Koolkoelenweg, en de plaatsing van de borden B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) en het aanbrengen van ‘haaientanden’ zoals genoemd in artikel 12 lid B onder VII BABW de voorrangsregeling in te stellen, waarbij verkeer dat de rotonde wil oprijden voorrang moet verlenen aan het verkeer dat zich op de rotonde bevindt. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3530/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 9.

    Door plaatsing van verkeersbord D1 (Rotonde, verplichte rijrichting) van bijlage 1 RVV1990 op de rotonde Heideveldweg/Zilverzandstraat/Koolkoelenweg een verplichte rijrichting op de rotonde in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3530/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 10.

    Door plaatsing van verkeersbord G12a en G12b (Begin en einde fiets/bromfietspad) van bijlage 1 RVV1990 bij het pad Zilverduin tussen de rotonde Heideveldweg-Zilverzandstraat- Koolkoelenweg en de Heiveldjensweg aan te duiden als verplicht (brom)fietspad. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3531/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 11.

    Door middel van plaatsing van verkeersbord C8 (Gesloten voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorvoertuigen met beperkte snelheid en mobiele machines) van bijlage 1 RVV1990, nabij hectometeraanduiding 12,95 een gedeelte van de Parkstadroute gesloten te verklaren voor deze voertuigen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening voorzien van het kenmerk G017554-TEK-3533/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 12.

    Door middel van het verwijderen van verkeersbord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg)van bijlage 1 RVV1990 en het verwijderen van ‘haaientanden’ zoals genoemd in artikel 12 lid B onder VII BABW, ter plaatse van de kruising Heiveldjensweg, Kapelweg de voorrangsregeling te veranderen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3535/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 13.

    Door middel van verplaatsing van de verkeersborden A1 (Maximumsnelheid 30 km/per uur) van bijlage 1 RVV1990 in combinatie met de aanduiding ‘zone’ als genoemd in artikel 9 lid 1 en lid 2 BABW, op de Kapelweg de 30 km/zone ter plaatse van de Kapelweg uit te breiden. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3535/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 14.

    Door plaatsing van bord B6 (Verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 RVV1990 en de ‘haaientanden’ zoals bedoeld in artikel 12 lid B onder VII van het BABW een voorrangsregeling in te stellen op het fietspad nabij de aansluiting met de Sint Barbarastraat, kenmerk 3536.

  • 15.

    Door plaatsing van bord G12a en G12b (Begin en einde fiets/bromfietspad) van bijlage 1 RVV1990 bij het pad tussen de Sint Barbarastraat en de Govert Flinckstraat aan te duiden als (brom)fietspad. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3536/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 16.

    Door plaatsing van verkeersborden A1 (Maximumsnelheid 30 km/per uur) van bijlage 1 RVV1990 in combinatie met de aanduiding ‘zone’ als bedoeld in artikel 9 lid 1 en lid 2 BABW, een 30 km zone in de Govert Flinckstraat in te stellen. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3537/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 17.

    Door plaatsing van de borden G12a (Fiets/bromfietspad) en G12b (Einde fiets/bromfietspad) van bijlage 1 RVV1990 het pad dat aansluit op de Albert Cuypstraat ter hoogte van de Govert Flinckstraat aan te duiden als verplicht (brom)fietspad. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3538/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 18.

    Door plaatsing van bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) van bijlage 1 RVV1990 en plaatsen van ‘haaientanden’ zoals genoemd in artikel 12 lid B onder VII BABW, een voorrangsregeling in te stellen op het fietspad met aansluiting op de Albert Cuypstraat. Dit zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met kenmerk G017554-TEK-3538/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

 

Ter inzage legging en bezwaar:

Het verkeersbesluit ligt met ingang van de dag na de publicatie gedurende zes weken voor een ieder kosteloos ter inzage in de Publiekshal van de gemeente Heerlen (Geleenstraat 25). Inzage is alleen mogelijk op afspraak. U kunt uw afspraak maken via het telefoonnummer +31 (0) 45 560 50 40 of 14045. De stukken worden dan voor u klaargelegd.

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen: digitaal of schriftelijk.

Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de bekendmaking van het besluit. Let op: doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.

Digitaal indienen

U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.

Schriftelijk indienen

Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen,

Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax: (045) 560 3953.

Zet in uw bezwaarschrift ten minste:

- tegen welk besluit u bezwaar maakt;

- de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur bij voorkeur een kopie mee);

- uw naam, adres en woonplaats;

- waarom u bezwaar maakt;

- uw handtekening

- als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.

Het bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan -nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrechtelijke zaken, postbus 950, 6040 AZ Roermond, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Bijlage:

  • 1.

    G017554-TEK-3528/Versie 3.0, d.d. 07/02/2023.

  • 2.

    G017554-TEK-3529/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 3.

    G017554-TEK-3530/Versie 4.0, d.d. 12-12-2023.

  • 4.

    G017554-TEK-3531/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 5.

    G017554-TEK-3533/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 6.

    G017554-TEK-3534/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 7.

    G017554-TEK-3535/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 8.

    G017554-TEK-3536/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 9.

    G017554-TEK-3537/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

  • 10.

    G017554-TEK-3538/Versie 3.0, d.d. 07-02-2023.

 

 

 

 

 

Heerlen, 1 februari 2024

Burgemeester en wethouders van Heerlen,

namens dezen,

Specialist verkeer

R. Schmeitz

Naar boven