Gemeenteblad van Leusden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2024, 62756 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leusden | Gemeenteblad 2024, 62756 | beleidsregel |
Reglement met taak, samenstelling, werkwijze en bevoegdheden Multidisciplinair Overleg Wonen (MDOWW)
1. Primaire taak voor het MDOW Wonen
Het MDOWW vindt zijn basis in de Urgentieverordening Huisvesting Leusden 2023. In de verordening is over het MDOW Wonen het volgende opgenomen:
Artikel 16. Multidisciplinair overleg (MDOW) wonen
De primaire taak van het MDOW Wonen is de beoordeling van en besluitvorming over urgentie voor sociale huurwoningen namens het college op basis van de vigerende regels in een door de raad vastgestelde Urgentie- of Huisvestingsverordening.
2. Aanleidingen voor instellen van het MDOW Wonen
Er is een aantal aanleidingen geweest voor het instellen van een MDOW Wonen, te weten:
Gemeente, Lariks en Omthuis hebben de afgelopen jaren meerdere keren te maken gehad met situaties die niet pasten binnen de scherpe grenzen van de Urgentieverordening, maar waar verandering in de huisvestingssituatie (één van) de oplossing(en) was of kon zijn. Dit in gezamenlijkheid bespreken met eventueel gebruikmaken van een hardheidsclausule leverde meerwaarde op (vangnetconstructie) . Het zou goed zijn een dergelijke werkwijze te continueren en te integreren in de beoordeling en toekenning van urgentie.
Er ontstond daardoor behoefte aan één kanaal voor het beoordelen en toekennen van urgentie voor huisvesting én een kanaal waarbinnen het ook mogelijk was om complexe(re) casussen in gezamenlijkheid te bespreken en beoordelen waarbij de uitkomst ook een andere zou kunnen zijn dan urgentie of urgentie samen gaat met aanvullende afspraken.
Er zijn diverse situaties waarin gemeente, Lariks en Omthuis overleg met elkaar hebben om te overleggen over en zoeken naar oplossingen voor inwoners die een probleem hebben. Vaak zijn dit informele overleggen tussen medewerkers die direct betrokken zijn bij een casus. Daarnaast zijn er enkele formele overlegstructuren voor gevallen van maatschappelijke onrust of verward gedrag, namelijk MOT (maatschappelijk onrust team) en PGA (persoonsgerichte aanpak).
Een derde overleg waarbij partijen elkaar treffen, heeft het risico in zich dat -omdat je dan toch bij elkaar zit- zaken worden besproken die of wel in MOT of PGA thuis horen of tot het informele overleg tussen partijen. Deze vermenging van doelen van overleg moet voorkomen worden. Dit vraagt scherpte van de leden van het MDOW.
Wat in ieder geval in een MDOW aan de orde is, is een beoordeling van een situatie met urgente woonnood op basis van het signaal van de woningzoekende zelf (via het inschrijfformulier) of een beoordeling van een urgente noodsituatie waarbij alle aspecten informeel of via MOT en PGA al zodanig in beeld zijn gebracht dat duidelijk is dat (andere) huisvesting een belangrijk onderdeel is van de oplossing van de urgente noodsituatie. In die laatste gevallen, als er geen formele aanvraag is, is er sprake van een pré advies(zie onderdeel 10).
Omdat dit toch nog ruimte geeft voor verschillende interpretaties, is het van belang dat de leden van het MDOW scherp zijn op de rol van het MDOW Wonen. Afstemming met MOT en PGA vindt daarom ook – zeker in het begin- regelmatig plaats.
Gemeente, Lariks en Omthuis zorgen voor zodanige achtervang van hun deelnemers in het MDOW Wonen, dat er geen vertraging kan ontstaan in de beoordeling van urgentieaanvragen en toekenning van urgentie. De leden en hun vervangers zijn middels een besluit door het college aangewezen.
Gezamenlijk wordt de voorzitter aangewezen. Daarbij mag geen dubbelrol secretaris/voorzitter ontstaan.
5. Diverse urgentiecategorieën
In de vigerende Urgentieverordening wordt een aantal urgentiecategorieën onderscheiden.
In bijlage 1 staan deze weergegeven.
Er zijn twee formulieren waarmee woningzoekenden urgentie kunnen aanvragen. Welk formulier aan de orde is, is afhankelijk van de categorie waartoe ze behoren. Zie ook onderdelen 7 en 8. Voor statushouders (vergunninghouders) is geen formulier gemaakt. Hiervoor wordt rechtstreeks door Omthuis op de registratie van het COA aangesloten (TVS-systeem).
6. Werkwijze t.a.v. urgentiecategorieën, algemeen
In het MDOW wordt op basis van gelijkwaardigheid over de aanvraag gesproken en besloten (eventueel tot opvragen extra informatie/advies). De besluitvormingsprocedure wordt besproken in artikel 12. Aan een toegekende urgentie wordt tevens een zoekprofiel toegevoegd. De beoordeling en besluiten zijn volledig gebaseerd op de vigerende urgentieregels zoals deze in een Urgentie- of Huisvestingsverordening door de raad zijn vastgesteld en gepubliceerd.
8. Werkwijze specifiek voor aanvragen via formulier ‘uitstroom uit maatschappelijke instellingen
De instelling vult het online aanvraagformulier ‘urgentie i.v.m. uitstroom uit maatschappelijke instelling’ in samen met de cliënt die voor urgentie in aanmerking wil komen. De aanbieder is verantwoordelijk voor de informatie in het aanvraagformulier en ook voor de afstemming met en instemming van Lariks en Omthuis;
9. Werkwijze urgentie statushouders
Omthuis kan de huisvesting van statushouders in het MDOW brengen wanneer er sprake is van een bijzondere situatie zoals bijv. medische of sociaal-psychische problematiek. Deze situatie wordt op dezelfde wijze behandeld als bij de werkwijze complexe huisvestingssituaties zonder urgentievraag (zie artikel 9)
10. Werkwijze complexe huisvestingssituaties, pré advies
In het MDOW Wonen kunnen door gemeente, Lariks en/of Omthuis ook complexe huisvestingssituatie ter bespreking worden gebracht die niet via een urgentieaanvraag zijn binnengekomen.
Belangrijk daarbij is dat de inbrengende partij van mening is dat het om een urgente problematische situatie gaat die bij voorkeur op korte termijn opgelost moet worden en waarbij (andere) huisvesting (één van) de oplossing(en) is.
Dit is van belang om vermenging met andere overlegstructuren, zoals MOT, te voorkomen. Zie hiervoor ook onderwerp 3.
De inbrengende partij is dan verantwoordelijk voor het aanleveren van de benodigde informatie.
Dit gaat altijd via een beveiligde verbinding naar de secretaris die het in het zaaksysteem opslaat.
De bespreking en besluitvorming in het MDOW over deze complexe huisvestingssituaties vindt op dezelfde wijze plaats als bij de urgentieaanvragen.
In beginsel wordt bij een positief oordeel over urgentie het huishouden in kwestie gevraagd urgentie aan te vragen. Daarbij kan hulp worden aangeboden. Met beroep op de hardheidsclausule wordt deze aanvraag door de secretaris aan het college ter besluitvorming voorgelegd.
Als het aanvragen van urgentie door het betreffende huishouden niet mogelijk is, wordt rechtstreeks een beroep gedaan op de hardheidsclausule.
11. Taken en bevoegdheden secretaris
De secretaris heeft een spilfunctie in het MDOW. Niet alleen is de secretaris verantwoordelijk voor een goed proces (ook administratief) in de afhandeling van urgentieaanvragen, maar is ook degene die beoordeelt of aanvragen als een hamerstuk (incl. concept beschikkingen) of als behandelstuk in het MDOW behandeld moeten worden, en is als enige in het MDOW Wonen gemandateerd namens het college de beschikkingen voor urgentie of afwijzing te ondertekenen.
Uitzondering hierop vormt urgentie op basis van de hardheidsclausule.
De volgende werkzaamheden behoren tot het taakveld van de secretaris:
12. Taken en bevoegdheden leden MDOW van Lariks en Omthuis
De vertegenwoordigers van Lariks en Omthuis zijn lid van het MDOWW en beoordelen en besluiten samen met de secretaris (of diens vervanger) over de urgentieaanvraag en bij toekenning van urgentie het zoekprofiel en eventueel aanvullende afspraken. In het kader van de efficiënte inzet van deze leden zorgt de secretaris dat er een concept-beoordeling ligt dan wel inzicht in de aspecten die van belang zijn (in geval van een complexe aanvraag).
De volgende werkzaamheden behoren tot het taakveld van deze leden (of hun vervangers):
Primaire inzet van het MDOW is om tot een door alle partijen onderschreven en gedragen besluit te komen en op deze manier tot een consequente lijn van beoordeling van urgentieaanvragen en complexe problematiek te komen.
Het is echter denkbaar dat dit in sommige situaties niet mogelijk is.
Als het gaat om de interpretatie van de urgentieverordening zelf dan wordt bij meerderheid van stemmen besloten
Als het gaat om de afgifte van urgentie onder voorwaarden (bijv. zorg of specifieke huisvesting(-somstandigheden) dan wordt bij meerderheid van stemmen besloten tenzij de partij voor welke de voorwaarden van belang zijn een afwijkende mening heeft.
14. Procedure hardheidsclausule
De secretaris stelt het collegevoorstel op waarin het college wordt geadviseerd de hardheidsclausule toe te passen. Daarbij is in het MDOW scherp geformuleerd op welke grond(en) de hardheidsclausule toegepast zou moeten worden. De secretaris zorgt voor het in procedure brengen van de het collegevoorstel en de afhandeling er van na besluitvorming door het college.
Het is van belang om -zowel bij een college- als bij een MDOW-besluit, goed zicht te houden op de overwegingen en argumenten, zodat ook hierin een consistente lijn van beoordelen ontstaat/bestaat.
17. Geheimhoudingsplicht en omgang met privacy gevoelige informatie
Een deel van de verstrekte gegevens vallen onder de zwaarste categorieën van de AVG. Dit vraagt om specifieke maatregelen om de privacy te borgen. Dit wordt in een afzonderlijk document nog eens specifiek beschreven. Wat in ieder geval van belang is dat er naast een verwerkersovereenkomst ook afspraken worden gemaakt over beveiligde verzending van informatie tussen partijen en waar (uitsluitend) aanvragen en bijbehorende informatie mag worden opgeslagen. Hiervoor is een procesbeschrijving beschikbaar. Leden van het MDOW Wonen en hun vervangers zijn hieraan gehouden.
Als er geschillen ontstaan die het werken van het MDOW belemmeren, worden deze in eerste instantie opgeschaald via de ambtelijke lijnen van de verschillende partijen en naar een oplossing gezocht. Als dit niet tot een bevredigend resultaat leidt dan wordt opgeschaald naar het bestuurlijke niveau.
Afspraken worden in die situatie zodanig gemaakt, dat de behandeling van urgentieaanvragen hierdoor niet vertraagd wordt.
Bijlage 1: Urgentiecategorieën
Bron: Urgentieverordening Huisvesting Leusden 2023
In deze Urgentieverordening worden de volgende urgentiecategorieën onderscheiden:
Profiel/taakomschrijving secretaris Multidisciplinair Overleg (MDOW) Wonen
De secretaris heeft een spilfunctie in het Multidisciplinair Overleg Wonen. Niet alleen is de secretaris verantwoordelijk voor goed proces (ook administratief) in de afhandeling van urgentieaanvragen, maar is ook degene die beoordeelt of aanvragen als een hamerstuk (incl concept beschikkingen) of als behandelstuk in het MDOW Wonen behandeld moet worden, maar is als enige in het MDOW Wonen gemandateerd namens het college de beschikkingen voor urgentie of afwijsbrieven ondertekenen.
Samenvattend staat de secretaris aan de lat voor de volgende 4 taken:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-62756.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.