Gemeenteblad van Edam-Volendam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2024, 62407 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Edam-Volendam | Gemeenteblad 2024, 62407 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam regelende het verlenen van subsidie ter bevordering van verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen in de gemeente Edam-Volendam (Subsidieregeling isolatie woningen Edam-Volendam)
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam;
gelet op artikel 3, eerste lid van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam alsmede gelet op titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
overwegende dat artikel 4:23, eerste lid van de Awb vereist dat voor het verstrekken van subsidie een wettelijk voorschrift is vastgesteld dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt;
overwegende dat het gewenst is om woningeigenaren van een slecht geïsoleerde woning in de gemeente Edam-Volendam, die in energiearmoede verkeren of een risico daarop hebben, te stimuleren om maatregelen te nemen die de woning isoleren of de ventilatie verbeteren;
overwegende dat het isoleren van woningen met een slecht energielabel voor de komende jaren wordt gezien als een noodzakelijke en realistische stap om structureel energie te besparen;
vast te stellen de navolgende Subsidieregeling isolatie woningen Edam-Volendam.
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 4 Aanvraag en indieningsvereisten
In afwijking van artikel 6, eerste lid, van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam omvat een aanvraag om subsidie voor twee verschillende activiteiten als bedoeld in artikel 3, waarvan minimaal één uitgevoerd in doe-het-zelf en minimaal één uitgevoerd door een bouwbedrijf, in ieder geval de indieningsvereisten per activiteit zoals genoemd in lid 6 tot en met 8.
In het geval van uitvoering door een bouwbedrijf bedraagt de hoogte van de subsidie voor twee of meer van de in artikel 3, eerste lid, sub a en c, genoemde subsidiabele activiteiten bedraagt ten hoogste 70% van de voor subsidie in aanmerking komende kosten, zoals bedoeld in artikel 5 met een maximum van € 1.550,-- inclusief BTW per woning.
In het geval van uitvoering in doe-het-zelf van een activiteit, van één of meer activiteiten als bedoeld in artikel 3, eerste lid, sub b, bedraagt de hoogte van de subsidie 100% van de voor subsidie in aanmerking komende kosten, zoals bedoeld in artikel 5 met een maximum van € 1.550,-- inclusief BTW per woning.
In geval van uitvoering van één of meer activiteiten zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, sub b in combinatie met uitvoering van één of meer hiervan afwijkende activiteiten zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, sub a en c, wordt de hoogte conform de bepalingen in lid 1 tot en met 3 per activiteit vastgesteld met een gezamenlijk maximum van € 1.550,-- inclusief BTW per woning.
Onverminderd artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Edam-Volendam kan het college de volgende verplichtingen aan de subsidieverlening verbinden:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 6 februari 2024,
het college van burgemeester en wethouders van Edam-Volendam,
de secretaris,
H. van der Woude
de loco-burgemeester,
C.C.M. Schilder
Veel inwoners hebben inmiddels moeite met het betalen van hun energierekening en hebben weinig financiële ruimte om mee te kunnen doen in de energietransitie. Vooral woningen met een slechte isolatie zorgen voor hoge energielasten. Het rijk heeft middelen beschikbaar gesteld die de gemeente mag inzetten om deze groep eigenaren van woningen en appartementen op korte termijn te ondersteunen bij het nemen van maatregelen om de energierekening te verlagen.
Zij moeten dan wel ook in hun woning zelf verblijven. Het betreft daarom geen steunmaatregel voor eigenaren van woningen die door hen worden verhuurd.
Zoals in artikel 2 is verwoord heeft deze subsidieregeling tot doel het ondersteunen van eigenaren-bewoners van koopwoningen in Edam-Volendam die te maken hebben met hoge energielasten als gevolg van gestegen energieprijzen in combinatie met de lagere energetische kwaliteit van de woningen, of een risico daarop.
De subsidie is bedoeld voor het treffen van isolatiemaatregelen, eventueel in combinatie met energiezuinige ventilatiemaatregelen aan woningen.
Onder deze maatregelen worden ‘nagelvaste maatregelen’ verstaan, zoals vloerisolatie, HR++ glas en dakisolatie of het plaatsen en het aanbrengen van een balansventilatie met warmteterugwinning met een rendement van ten minste 90%.
In dit artikel wordt een aantal begrippen verklaard voor zover de betekenis niet zonder meer
uit het algemene spraakgebruik kan worden afgeleid.
Dit artikel geeft aan wat met het verstrekken van deze subsidies zal worden bereikt en wie een subsidie kan aanvragen.
De groep eigenaren is beperkt op natuurlijke personen. Dat betekent dat rechtspersonen zoals bijvoorbeeld wooncoöperaties, stichtingen of verenigingen van eigenaren geen beroep op deze regeling kunnen doen, ondanks dat ook zij maatregelen ter verduurzaming van hun woningen moeten doen. Daarnaast is het een vereiste dat de natuurlijke persoon ook in de woning of zijn appartement moet verblijven of feitelijk na de renovatie daarin verblijft. Het is dus niet mogelijk beroep op de regeling te doen als de aanvrager niet aan alle criteria van de beschreven doelgroep voldoet.
In dit artikel zijn de diverse activiteiten beschreven waarvoor subsidie kan worden aangevraagd.
Het betreft gerichte maatregelen, die de eigenaar door een bouwbedrijf heeft laten uitvoeren of zelf kon verrichten, omdat hij over de kennis en vaardigheid beschikte om zijn woning duurzamer te maken. Uiteraard betreft het volledig afgeronde activiteiten. Het uitvoeren van een specifieke maatregel voor een deel is niet voldoende om hiervoor in aanmerking voor subsidie te komen. Omdat de maatregel een meetbaar effect moet hebben wordt naast de volledige afronding van de activiteit ook aangegeven dat uitvoering van de maatregel vergelijkbaar met een professionele aanpak moet zijn. Omdat het plaatsen van een ventilatiesysteem om specifieke kennis vraagt om effectief te werken is het niet mogelijk om hiervoor subsidie te ontvangen als het door de eigenaar zelf geplaatst is.
Voor enkele maatregelen gelden beperkingen, die voortkomen uit specifieke wetten. Zo is het bijvoorbeeld alleen mogelijk materiaal te gebruiken dat aan bepaalde normwaarden voldoet of mogen door de maatregel geen gevaren voor het milieu, de natuur of veranderingen aan een beschermde status van het gebouw worden veroorzaakt. Bij de beoordeling worden daarom de kaders die het rijk hanteert aangehouden.
Welke documenten bij de aanvraag om subsidie voor welke activiteit moeten worden overgelegd is in dit artikel geregeld. Overeenkomstig de Awb-artikelen 4:1 en 4:4 hanteren wij een standaardaanvraagformulier voor de stroomlijning van de aanvragen. In artikel 4:5 Awb wordt de wijze van afdoening geregeld voor het geval dat de benodigde stukken ontbreken. Het college moet immers kunnen beschikken over alle relevante stukken alvorens een besluit te kunnen nemen op de subsidieaanvraag. Als de aanvrager verzuimt alsnog ontbrekende stukken toe te voegen, kan besloten worden de aanvraag niet te behandelen.
Er is een verschil gemaakt in de gegevens die moeten worden overgelegd als de activiteit door een bouwbedrijf of in doe-het-zelf is uitgevoerd. Echter is het wel mogelijk om subsidie te verkrijgen voor meerdere maatregelen waarvan de ene maatregel door de eigenaar-bewoner zelf is uitgevoerd en de andere maatregel door een bouwbedrijf is uitgevoerd.
Bovendien wordt rekening gehouden met rechtspositie waarin de eigenaar van een woning of appartement verkeerd. Zo moet de eigenaar van een appartement rekening houden met vastgelegde onderhoudsplannen of afspraken van de VVE en kan hij niet maar zo overgaan tot actie. Indien de uitgevoerde maatregel is opgenomen in een (meerjaren-)onderhoudsplan van de VVE valt zij buiten de rijkwijde van de doelgroep en wordt geen subsidie verstrekt.
In dit artikel wordt aangegeven welke kosten als subsidiabel worden beschouwd. Subsidiabel betekent dat het om kosten inclusief de BTW gaat die direct aan de activiteit kunnen worden toegerekend. Uiteraard wordt hierbij rekening gehouden met de eisen die aan het materiaal zijn gesteld. Voldoet een materiaal niet aan de waarden en de wettelijke eisen die in de regeling worden gehanteerd dan komen deze kosten niet in aanmerking voor subsidie. Toerekenbaar zijn noodzakelijke kosten om de woning aan zich energiezuiniger te maken.
De legeskosten die de eigenaar moet betalen voor de aanvraag omgevingsvergunning, of die hij moest maken voor meldingen worden niet als subsidiabel aangemerkt.
Door te letten op de weigeringsgronden wordt bovendien duidelijk welke kosten niet als subsidiabel worden beschouwd.
In dit artikel wordt de hoogte van het beschikbaar te stellen subsidiebedrag bepaald. Subsidieverstrekking is geen inkopen van diensten. Het gaat om een bijdrage van het college aan het mogelijk maken van wenselijke activiteiten. Subsidie is een steunbetuiging, een zetje in de rug. Het gaat niet om het volledig bekostigen van alle gemaakte kosten.
Naast deze subsidie is het voor een eigenaar van een woning mogelijk om beroep op landelijke subsidiemiddelen te doen, als hij de activiteit door een bouwbedrijf heeft laten uitvoeren. Het betreft de ‘Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing (ISDE)’. Om een samenloop van de twee regelingen, dus een verrekening van de ene subsidie op de andere subsidie, te voorkomen wordt bij de berekening van de subsidiehoogte in onze subsidieregeling rekening gehouden met de aanvullende compensatiemogelijkheid van het rijk en de dekkingspercentage en berekeningsmethodiek zij hanteren. Onafhankelijk of de aanvrager beroep op deze landelijke subsidie heeft gedaan of niet.
Om deze redenen wordt een percentagesleutel afhankelijk van het aantal uitgevoerde activiteiten door het bouwbedrijf gehanteerd en wordt een verschil gemaakt in de uitvoering door een bouwbedrijf of in doe-het-zelf. Bij één activiteit die uitgevoerd is door een bouwbedrijf worden daarom alleen 85% van de subsidiabele kosten geaccepteerd. En bij twee of meer activiteiten uitgevoerd door een bouwbedrijf is de percentage 70 %. Vanuit de landelijke subsidieregeling is het namelijk mogelijk subsidie in omvang van 15% van de gemaakte kosten voor één maatregel te ontvangen en voor twee of meer maatregelen is het mogelijk 30% van de gemaakte kosten voor de maatregel aan subsidiemiddelen van het rijk te ontvangen.
Voor een activiteit die is uitgevoerd in doe-het-zelf komen kan geen aanvullend beroep op de rijksmiddelen worden gedaan. Daarom worden 100% van de subsidiabele kosten bij de berekening van de subsidie geaccepteerd. Omdat ons beschikbaar budget voor deze grote opgave vrij beperkt is en wij zoveel mogelijk eigenaren-bewoners willen steunen is bovendien de totaalomvang van het te verstrekken subsidiebedrag gemaximeerd.
In dit artikel wordt duidelijk vermeld dat per woning eenmaal het maximale subsidiebedrag kan worden verstrekt. Echter sluit dit niet uit dat de aanvraag van de eigenaar-bewoners betrekking heeft op meerdere activiteiten, dus maatregelen in deze woning of appartement.
Wij vinden het belangrijk dat de aanvrager zo snel mogelijk te weten komt hoe het college op zijn aanvraag besluit. Wij hanteren in het eerste lid een periode van acht weken. Dat is de periode die ook in de Algemene wet bestuursrecht voor het nemen van besluiten op volledige aanvragen wordt genoemd.
In het tweede lid wordt aangegeven dat de periode waarin een besluit door het college moet worden genomen kan worden uitgesteld met maximaal zes weken. Dat zal alleen in bijzondere gevallen aan de orde zijn en uiteraard wordt hierbij op gelet dat hierdoor de aanvrager niet benadeeld wordt.
Om de administratieve last voor zowel de aanvrager en het college zo laag mogelijk te houden is gekozen voor een directe vaststelling. Dat betekent dat er alleen één aanvraag moet worden ingediend. Op basis van de ingediende informatie is het voor het college mogelijk te beoordelen of een voorgestelde activiteit daadwerkelijk is gerealiseerd en of de subsidie doelgericht is.
De Algemene wet bestuursrecht kent een aantal verplichtingen aan die een aanvrager van een subsidie moet voldoen.
Deze subsidieregeling heeft ten doel om de energie-efficiëntie van een tot nu toe slecht geïsoleerde woning te verbeteren. Echter moet dat ook geregistreerd worden, zo dat aangetoond kan worden dat de genomen maatregel effect had.
Het Rijk heeft met het toekennen van middelen uit der SPUK regeling aan de gemeente onder andere geëist dat een bepaalde percentage van de beoogde huizen effectief zijn verduurzaamd. Door steekproeven na verrichten van de activiteit op locatie uit te voeren kan het college naast de door de aanvrager overgelegde gegevens aantonen dat de maatregel naar behoren zijn uitgevoerd. Uiteraard worden met de aanvrager afspraken hierover gemaakt wanneer de deskundige vertegenwoordiger van het college de uitgevoerde maatregel mag zien.
In het subsidieplafond wordt het bedrag aangegeven, dat gedurende de werking van deze regeling beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies. Met het aangeven van het maximale volume van een subsidieplafond ten behoeve van deze regeling wordt bereikt, dat een subsidie wordt geweigerd (artikel 4:25 Awb) als de middelen zijn uitgeput Het is de bedoeling dat de aanvragers financieel tegemoet wordt gekomen en niet dat een volledige compensatie van gemaakte kosten centraal staat. De verdeling gebeurt op binnenkomst van een volledige aanvraag. Wie eerst komt eerst maalt.
Soms kan het gebeuren dat op een dag meerdere aanvragen tegelijkertijd binnenkomen en daardoor het subsidieplafond zal worden bereikt of zal worden overschreden. Omdat in de regeling het verbeteren van de energie-efficiëntie centraal staat is ervoor gekozen om in dit geval de aanvragen naar urgentie te rangschikken. Dat betekent dat de aanvrager die een woning met de slechte energielabel heeft voorrang krijgt voor een woning met een betere energielabel.
In dit artikel worden weigeringsgronden opgenomen, die het voor het college mogelijk maken uit beleidsmatige overwegingen een aanvraag niet te honoreren. Daarnaast zijn er ook weigeringsgronden van toepassing op deze regeling die al artikel 4:35 van de Awb zijn opgenomen.
De bijzondere weigeringsgrond, namelijk overschrijding van het subsidieplafond (artikel 4:25, lid 2 Awb) is opgenomen in artikel 10 van deze regeling.
De weigeringsgronden die in dit artikel vermeld worden richten zich vooral op de classificering van de aanvrager en zijn eigendom en de activiteit. Het is belangrijk dat de activiteit goed en effectief is gerealiseerd, omdat anders het beoogde doel, namelijk de verduurzaming van deze huizen niet kan worden bereikt.
Daarnaast mag de uitvoering van de maatregel geen ongewenste gevolgen hebben gehad. Daarom wordt ook ingegaan op andere beperkende wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld in sub d, waarin wordt aangegeven dat spouwmuurisolatie niet behoort bij de subsidiabele activiteiten.
In de Wet natuurbescherming worden dieren beschermd. Volgens deze wet is het verboden om verblijfplaatsen van vogels of vleermuizen te vernielen of te verstoren. Het zomaar isoleren van spouwmuren of daken zonder rekening te houden met deze dieren mag dus niet.
Op 2 augustus 2023 heeft de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State uitspraak gedaan over het voldoen aan de zorgplicht in artikel 1.11 van de Wet Natuurbescherming om bij na-isolatie de noodzakelijke maatregelen te treffen om nadelige gevolgen voor vleermuizen, huismussen en gierzwaluwen te voorkomen. Een belangrijk onderdeel in de uitspraak is dat endoscopisch onderzoek, dat door een gecertificeerd isolatiebedrijf uitgevoerd kan worden, niet meer afdoende is. De Raad van State schrijft een quickscan en mogelijk een nader ecologisch onderzoek voor, dat uitgevoerd moet worden door een gespecialiseerd ecoloog. Deze onderzoeken kunnen tot wel twee jaar duren en brengen kosten met zich mee, omdat de ecoloog in verschillende jaargetijden onderzoek moet doen op locatie.
Om deze reden zijn activiteiten zoals spouwmuurisolatie of dakisolatie vanaf de buitenkant niet subsidiabel en worden deze aanvragen geweigerd.
De bekendmaking, inwerkingtreding en uitwerkingtreding van de regeling is gebaseerd op de Bekendmakingswet. De regeling moet worden gepubliceerd in het officiële publicatieblad. Dat is het Gemeenteblad Edam-Volendam (artikel 6 Bekendmakingswet). De doorlopende (geconsolideerde) tekst wordt daarbij beschikbaar gesteld via de decentrale regelingenbank op overheid.nl (artikel 19 Bekendmakingswet).
In dit artikel wordt bovendien vermeld dat het een tijdelijke regeling betreft. Dat is de looptijd.
Daarnaast wordt aangegeven dat de regeling van terugwerkende kracht is. Dat betekent dat het ook mogelijk is subsidie te ontvangen voor iets dat in het verleden is gebeurd. Normaliter moet men een aanvraag om subsidie voor de start van een activiteit indienen.
De citeertitel bepaalt hoe deze regeling heet. Dit vergemakkelijkt de vindbaarheid.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-62407.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.