Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2024, 60777 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2024, 60777 | ander besluit van algemene strekking |
Handboek evenementenveiligheid
De burgemeester van de gemeente Heemstede;
gelet op de artikelen 2:24 en 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heemstede;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Handboek evenementenveiligheid.
De gemeente Heemstede wil evenementen stimuleren en de organisaties bijstaan. Evenementen zorgen voor sociale binding, ontmoeting en economische activiteit. Evenementen verbinden inwoners, ondernemers, bezoekers en toeristen met elkaar. Die dynamiek en betrokkenheid wil de gemeente graag behouden door de creativiteit bij de inwoners zoveel mogelijk de ruimte te geven. De evenementen in de gemeente Heemstede variëren van kleinschalige activiteiten tot aan grootschalige traditionele evenementen. Dit handboek evenementenveiligheid biedt helderheid over de regels die er gelden rondom het organiseren van evenementen. Voor zowel organisatoren van evenementen als voor inwoners is deze informatie van belang.
Het past in deze tijdsgeest dat organisatoren van evenementen een belangrijke eigen verantwoordelijk dragen en in toenemende mate zelfredzaam zijn. Het blijft echter de overheid die de regels stelt en de grenzen bepaalt.
In het voorliggend handboek zijn voor u de volgende onderwerpen verduidelijkt:
Niet alle gebeurtenissen zijn te voorzien. Honderd procent veiligheid is daarom een illusie en kan nimmer door de overheid gegarandeerd worden. Laten we daarom altijd alert blijven.
In de Algemene Plaatselijke Verordening Heemstede (APV) wordt inzichtelijk gemaakt wat onder een evenement wordt verstaan: ‘elke voor het publiek toegankelijke verrichting van vermaak’, met uitzondering van:
Onder een evenement wordt mede verstaan:
De laatste versie van de APV is te vinden op: https://www.overheid.nl/
Er is geen vergunning vereist voor een straatfeest, indien het straatfeest eerder in dezelfde vorm heeft plaatsgevonden en de organisator tenminste 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement, daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester met een daarvoor door de burgemeester vastgesteld meldingsformulier. De burgemeester kan binnen 5 dagen na ontvangst van de melding besluiten het straatfeest te verbieden, als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.
Een melding moet ook worden gedaan voor een besloten feest thuis, waarbij muziek (versterkt en onversterkt) ten gehore wordt gebracht.
Ook moet er melding worden gedaan voor een evenement/feest als dit plaatsvindt in een gebouw, niet zijnde een woning, waar geen horecabestemming op zit.
Artikel 2:25, lid 1, van de APV bepaalt dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren. Aan deze vergunning zijn voorwaarden verbonden. Afhankelijk van de aard en activiteiten van het te organiseren evenement kunnen er aanvullende vergunningen en/of ontheffingen vereist zijn, zoals een ontheffing van artikel 35 van de Alcoholwet. Vergunningplichtige evenementen worden aan de hand van de waarschijnlijkheid van risico’s onderverdeeld in drie categorieën: A, B, C. Deze indeling biedt zowel voor de gemeente als hulpdiensten enig inzicht in de mate van risico’s op het gebied van openbare orde en veiligheid, maatschappelijke impact en de gevolgen voor het verkeer.
In onderstaande tabel is per categorie een omschrijving gegeven.
1.3 Evenementen in een horecagelegenheid
Voor een optreden of feest in een horecabedrijf is geen evenementenvergunning nodig, omdat de inrichting bestemd is voor een optreden of feest en deze door de gemeente getoetst is op de wet- en regelgeving. Het is een inrichting toegestaan maximaal 12 incidentele festiviteiten per kalenderjaar te houden waarbij de geluidsnormen, bedoeld in de artikelen 2.17, 2,17a, 2.19, 2.19a en 2.20 van het Activiteitenbesluit milieubeheer en artikel 4:5, niet van toepassing zijn, mits de houder van de inrichting ten minste twee weken voor de aanvang van de festiviteit daarvan melding heeft gedaan aan het college. Zie voor meer voorwaarden over incidentele festiviteiten de APV Heemstede. Voor activiteiten die op het terras van een horecabedrijf worden georganiseerd, dient wel een aanvraag voor een evenementenvergunning te worden gedaan.
1.4 Evenementen in bestaande gebouwen
Indien een evenement plaatsvindt in een pand waar geen gebruiksmelding/gebruiksvergunning in het kader van brandveiligheid aanwezig is, moet een organisator bij een evenement waarbij meer dan 50 personen tegelijkertijd aanwezig zijn een gebruiksmelding doen op grond van het Bouwbesluit. Minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement dient deze melding bij het Omgevingsloket te worden gedaan: https://www.omgevingsloket.nl//. Op de website van de brandweer (https://www.brandweer.nl/onderwerpen/gebruiksmelding-brandveiligheid/) vindt u een handreiking hoe een gebruiksmelding moet worden ingediend.
Een besloten feest valt niet onder de definitie evenement en heeft dus ook geen evenementenvergunning nodig, denk aan een tuin- of verjaardagsfeest. Wel is toestemming van de eigenaar van de plaats nodig waar het feest wordt georganiseerd. Daarnaast is geen drank- en horecavergunning of ontheffing nodig als het feest volledig besloten is en dat wil zeggen uitsluitend toegankelijk is voor genodigden. Hiervan is sprake als er geen entree wordt gevraagd en er gratis alcohol wordt geschonken. Aan alle drie de eisen moet zijn voldaan anders is het géén besloten feest. Is er toch sprake van het toelaten van anderen dan genodigden dan is het feest in strijd met de Alcoholwet. Bij besloten feesten van paracommerciële rechtspersonen is artikel 2.34b van de APV van toepassing en geldt bovenstaande niet.
2. Wat heeft de gemeente nodig?
Organiseert u een evenement, met uitzondering van een straatfeest, dan dient u een aanvraagformulier evenementenvergunning in te vullen. Het aantal te beantwoorden vragen is afhankelijk van de aard van uw evenement en de activiteiten die plaatsvinden. Volstaat een melding van uw evenement? Dan dient u het meldingsformulier straatfeest te gebruiken. Beide formulieren vindt u op de website van de gemeente Heemstede.
Het aanvraagformulier is onderverdeeld in drie profielen te weten: activiteiten, publiek en ruimtelijk. Bij het activiteitenprofiel wordt gevraagd wat voor een soort evenement u gaat organiseren en wat de duur ervan is. Tevens wordt gevraagd of er sprake is van schenken van alcohol en verkoop van etenswaren. Het publieksprofiel heeft te maken met voor welke doelgroep u uw evenement in het bijzonder organiseert. Verder wordt gevraagd naar het aantal te verwachten bezoekers. Bij het ruimtelijk profiel gaat het om de informatie over de locatie waar uw evenement wordt gehouden. Daarnaast moet u denken aan het geven van informatie over het evenemententerrein en eventuele wegafsluitingen. De informatie van bovenstaande profielen gebruiken wij om uw aanvraag of melding te beoordelen naar verwachte risico’s.
Daarnaast dient u de volgende documenten toe te voegen:
Afhankelijk van de risico’s die het evenement met zich meebrengt, dient u een calamiteitenplan, risicoanalyse, logistiek- en veiligheidsplan aan te leveren. U kunt er ook voor kiezen bovengenoemde plannen in één plan te verwerken. In bijlage drie vindt u een format van een veiligheidsplan.
Indien één van de volgende punten van toepassing is, moet u een plattegrond van iedere verblijfsruimte toevoegen:
Op de plattegrond van iedere verblijfsruimte moet het volgende aangegeven zijn:
U ontvangt een automatische ontvangstbevestiging op de ingestuurde aanvraag. Na ontvangst van de aanvraag wordt beoordeeld of er voldoende informatie is om de aanvraag te behandelen. Als er gegevens ontbreken, vraagt de gemeente deze bij u op. De aanvraag wordt pas in behandeling genomen als er voldoende informatie is aangeleverd. In bijlage twee vindt u een checklist van de aan te leveren informatie.
De Veiligheidsregio Kennemerland stelt elk jaar een regionaal totaaloverzicht van evenementen vast, om de openbare orde en veiligheid te kunnen waarborgen. Dit totaaloverzicht van evenementen (B- en C- evenementen) in de regio biedt inzicht in het beslag dat deze evenementen leggen op de capaciteit van de hulpdiensten. Zo wordt ingeschat of er op een bepaald moment in de regio ruimte is voor een evenement of niet. Hiervoor is het van belang dat u vóór 1 november uw initiatief voor het daaropvolgende jaar doorgeeft. In onderstaande tabel is opgenomen wanneer u vóór 1 november uw initiatief voor het organiseren van een evenement moet doorgeven.
3.2 Aanvragen evenementenvergunning
In onze gemeente zijn veel evenementen, daarom vragen wij u om de voorgeschreven termijnen goed in de gaten te houden.
Vóór 1 november voorafgaand aan het jaar dat het evenement wordt gehouden. |
||
Vóór 1 november voorafgaand aan het jaar dat het evenement wordt gehouden. |
Meldingsplichtige evenementen moeten 10 werkdagen voorafgaand aan het evenement door middel van het meldingsformulier aan ons kenbaar worden gemaakt.
Ingediende aanvragen na vaststelling evenementenkalender
Bij wijze van uitzondering kunnen vooraankondigingen of aanvragen van aandacht- en risico-evenementen ingediend worden na 1 november. Daarbij moet wel rekening worden gehouden met een indieningstermijn van 8 weken voor een B-evenement. Voor C-evenementen kan een langere indieningstermijn van toepassing zijn. Voor B- en C-evenementen overlegt de gemeente met de Veiligheidsregio of deze evenementen toegevoegd kunnen worden aan de regionale evenementenkalender. De aanvraag wordt beoordeeld op de mogelijkheden die er zijn met betrekking tot de gewenste datum van het evenement. Dit zal altijd maatwerk zijn. Evenementen die op de vastgestelde kalender zijn geplaatst gaan voor op later ingediende aanvragen.
3.3 Hoe lang moet ik op mijn vergunning wachten?
Reguliere en aandacht evenementen (Categorie A en B)
De behandelingstermijn voor reguliere en aandacht evenementen is bepaald op 8 weken. Wanneer de complete aanvraag ontvangen is, gaat deze termijn van start. Deze termijn is nodig voor het inwinnen van adviezen om een zorgvuldig besluit te kunnen nemen over de door u aangevraagde vergunning.
Risicovolle evenementen (Categorie C)
Bij risicovolle evenementen kan de behandelingstermijn op 6 maanden liggen. De termijn van 6 maanden start wanneer de aanvraag compleet is. Deze termijn is nodig bij evenementen die meer impact op de samenleving hebben. Het kost dus meer tijd om deze evenementen te beoordelen.
Verlengen van de beslistermijn
Met artikel 1:2 lid 2 van de APV kunnen wij de beslistermijn voor zowel Categorie A, B als C ten hoogste met 8 weken verlengen.
Het is afhankelijk van het risico dat een evenement in zich draagt of er een overleg wordt geïnitieerd met de adviserende hulpdiensten en bouw- en woningtoezicht. Bij een B- of C evenement is er bijna altijd sprake van een multi overleg waarbij ook de organisator van het evenement aansluit.
De burgemeester kan binnen 5 dagen na ontvangst van de melding besluiten het straatfeest te verbieden, als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. Indien dit niet het geval is ontvangt u een bericht van de gemeente waarin staat onder welke voorwaarden u het gemelde evenement kunt organiseren.
4. Aan welke vergunningsvoorwaarden moet ik voldoen?
Over het algemeen leiden de aanvangstijden van evenementen zelden tot overlast en het is dan ook niet nodig hiervoor vastgestelde tijden aan te houden. Dat betekent niet dat een evenement op elk willekeurig tijdstip kan beginnen. Of de begintijd toelaatbaar is hangt af van diverse omstandigheden. Zo kunnen bijvoorbeeld omstandigheden zoals de omgeving, de openingstijden van winkels of openbare gebouwen e.d., het soort evenement en de Zondagswet een rol spelen. Per evenement zal een afweging gemaakt moeten worden wat wel en niet aanvaardbaar is.
Op grond van de Zondagswet is het verboden op zondag voor 13:00 uur openbare vermakelijkheden te houden. Dit verbod geldt niet op samenkomsten tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging en op wandeltochten die niet door muziek worden begeleid. Van het verbod kan ontheffing worden verleend door de burgemeester. Voor de toepassing van de Zondagswet worden Hemelvaartsdag en eerste Kerstdag met de zondag gelijkgesteld.
Het stellen van geluidseisen bij een evenement of festiviteit is het vinden van een ‘balans’ tussen de belangen van de aanvrager, het maatschappelijk belang en de belangen van omwonenden. De geluidsvoorschriften zijn per evenement verschillend en zijn afhankelijk van de locatie, de tijdsduur, het doel van het evenement en de geluidssterkte. Per evenement wordt advies gevraagd aan de Omgevingsdienst IJmond waarna de geluidsvoorschriften worden vastgesteld.
Ontheffing geluidsnormen inrichtingen
In artikel 4:3 van de APV is opgenomen dat een inrichting, afhankelijk van de locatie, maximaal 8 of 12 keer per jaar een incidentele festiviteit mag houden waarbij de geluidsnormen uit de Wet Milieubeheer niet van toepassing zijn. U dient deze incidentele festiviteiten te melden bij de gemeente. Mits op tijd gemeld, gelden voor de inrichting in dat geval tijdelijk hogere geluidsnormen. Daarnaast dient u de omwonenden uiterlijk 3 werkdagen voor de incidentele festiviteit schriftelijk op de hoogte te brengen.
4.3 Verstrekken van zwak-alcoholische dranken
De organisator is verantwoordelijk voor alcoholmatiging en het niet schenken van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar. U moet dan ook maatregelen nemen om alcoholmisbruik en de hiermee samenhangende overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Het verkopen en gebruiken van sterk-alcoholhoudende drank is niet toegestaan tijdens evenementen.
Voor het schenken van zwak-alcoholische drank (minder dan 15%) buiten een horeca-inrichting is een ontheffing van de Alcoholwet nodig (artikel 35). Deze kan gelijktijdig met de evenementenvergunning worden aangevraagd, via de website van de gemeente. De burgemeester kan deze ontheffing verlenen voor een bijzondere gelegenheid die tijdelijk van aard is, tot maximaal 12 aaneensluitende dagen. Er mag alleen drank worden geschonken als er een leidinggevende aanwezig is die op de ontheffing staat, niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is en minimaal 21 jaar is. Er kunnen extra voorschriften verbonden worden aan deze ontheffing. Eén van deze voorschriften is bijvoorbeeld dat tijdens het evenement de drank alleen in kunststof bekers of niet breekbare glazen mag worden geschonken, zie paragraaf 4.12 duurzaamheid.
De aanvraag voor een evenementenvergunning wordt getoetst aan het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (hierna: Bbgbop). Als een van de onderstaande punten van toepassing is, levert de organisator volgens de indieningsvereisten gebruiksmelding (art. 2.3 van het Bbgobp) aanvullende gegevens aan:
Daarnaast worden de brandveiligheidsvoorschriften per evenement bepaald. De gemeente laat zich hierbij adviseren door de brandweer. In de brochure ‘Algemene Brandveiligheidsvoorschriften bij evenementen’ op de website van de brandweer zijn voorschriften voor de verschillende evenementen opgenomen. Bij evenementen geldt te allen tijde dat de minimale doorrijbreedte voor hulpdiensten 4,5 meter is, waarvan 3,25 meter verhard. De minimale vrije doorrijhoogte voor hulpdiensten moet 4,2 meter zijn. Daarnaast dienen te allen tijde bluswaterwinplaatsen vrij te worden gehouden en moeten aansluitingen voor droge blusleidingen vrij blijven.
4.6 Constructieve veiligheid en tijdelijke bouwwerken
Bij evenementen kunnen bouwsels gebruikt worden. Hierbij kun je denken aan tenten, podia, decorschermen en tribunes. De organisator is verantwoordelijk voor de constructieve veiligheid van deze bouwsels en moet dan ook de veiligheid van deze aantonen. Om te toetsen aan de constructieve veiligheid moet u constructietekeningen en -berekeningen aanleveren bij de aanvraag. Het Centraal Overleg Bouwconstructies heeft een richtlijn voor constructieve toetsingscriteria bij een aanvraag voor een evenementenvergunning gepubliceerd: https://www.vereniging-bwt.nl/centraal-overleg-bouwconstructies/documenten/2018/11/cobc-richtlijn-evenentenvergunning-11-2018
Deze richtlijn dient alleen ter beoordeling van objecten die worden gebruikt bij een evenement waarvoor een vergunning moet worden aangevraagd ingevolge van de APV. In deze richtlijn is uitgelegd welke constructieve gegevens moeten worden aangeleverd voor deze beoordeling.
De organisator van een evenement is verantwoordelijk voor het organiseren van medische hulpverlening op het evenement. Het is daarom van belang na te gaan welke risico’s het evenement met zich meebrengt, zodat de medische hulpverlening daarop af is gestemd. Op deze manier kunnen de bezoekers genieten van een veilig en gezond evenement.
Bij sanitair is er een verhoogd risico op het overdragen van ziektekiemen. Daardoor kunnen maagdarminfecties ontstaan. Dat kan bijvoorbeeld als er te weinig toiletten zijn, of als je nergens je handen kunt wassen. Ook een slechte schoonmaak en afvalverwerking kan een bron van ziektekiemen zijn. Het is daardoor essentieel de juiste sanitaire voorzieningen bij het evenement te hebben.
Bij evenementen geldt de richtlijn 1 toilet per 150 bezoekers met een minimum van 2. Wanneer (veel) alcohol gedronken wordt, zorg dan voor 1 toilet per 75 bezoekers. Bij elk toilet moet er gelegenheid zijn om je handen te wassen met stromend water. Zorg voor zeep, (papieren) handdoekjes en een afvalbak. Het water bij de plek waar je je handen kunt wassen moet van drinkwaterkwaliteit zijn.
EHBO (Eerste Hulp Bij Ongevallen)
Bij een evenement waarbij één of meer van onderstaande punten van toepassing zijn moeten eerstehulpverleners en een (mobiele) zorgpost aanwezig zijn:
Wanneer deze punten niet van toepassing zijn kan er aan de hand van het advies van de GHOR alsnog door de gemeente worden bepaald dat de aanwezigheid van hulpverleners en/of een EHBO-post gewenst is.
De algemene regel voor inzet van eerstehulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers/deelnemers, met een minimum van 2 hulpverleners. Het aantal in te zetten EHBO’ers wordt per evenement bepaald en is naast het aantal bezoekers tevens afhankelijk van overige factoren.
Wanneer een evenement op of in de buurt van de openbare weg plaatsvindt, moet er rekening worden gehouden met het verkeer. Indien u in uw aanvraag verzoekt een verkeerssituatie tijdelijk te veranderen ten behoeve van het evenement, dan dienen de gemeente en de politie de mogelijkheden en de gevolgen hiervan te beoordelen. De gemeente en de politie toetsen de aanvraag op de verschillende verkeersaspecten. Daarbij wordt gekeken naar calamiteitenroutes, af te sluiten wegen, omleidingen, openbaar vervoersroutes, noodzaak van inzet van verkeersregelaars en de parkeermogelijkheden voor auto’s en fietsen. Hierbij wordt rekening gehouden met alle vormen van verkeer: personenauto’s, motoren, brommers, fietsers, voetgangers en vrachtverkeer.
Voor de evenementen waarbij u te maken krijgt met verschillende verkeersaspecten wordt gevraagd om een beknopt verkeersplan waarin de verkeerssituatie en de te nemen maatregelen worden beschreven. Het verkeersplan wordt vervolgens getoetst door de gemeente en de politie.
Bij een activiteit op de openbare weg kan de gemeente u verplichten verkeersregelaars in te zetten tijdens het evenement. Het werven van en het tijdig geven van instructie aan verkeersregelaars is een verantwoordelijkheid van de organisator. De verkeersregelaar mag uitsluitend optreden indien deze is gecertificeerd. De verkeersregelaar kan alleen optreden onder toezicht van de politie. De noodzaak van het inzetten van verkeerregelaars en het aantal personen, wordt door de gemeente en de politie in samenspraak met de organisator bepaald.
Bij evenementen moet er voldoende parkeergelegenheid zijn om de toestroom aan bezoekers van het evenement op te kunnen vangen. Bij een groot evenement waar mogelijk te weinig reguliere parkeerplekken beschikbaar zijn, moet in het verkeersplan worden opgenomen waar wel maar ook waar vooral niet geparkeerd mag worden. Dit om parkeeroverlast voor omwonenden of andere verkeersgebruikers te voorkomen. Dit geldt ook voor parkeerplaatsen voor fietsers. Fout geparkeerde fietsen kunnen voor veel overlast zorgen en gevaarlijke situaties veroorzaken.
Evenementen met dieren vereisen speciale aandacht. U dient maatregelen te nemen wat betreft hygiëne, handwas- en eetgelegenheden in verband met de aanwezigheid van dieren. Daarnaast moet er respectvol met de dieren om worden gegaan. Indien dit niet gebeurt, komt de openbare orde en veiligheid in het geding waarop de gemeente en de politie maatregelen kunnen treffen. In alle gevallen is de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren van toepassing. Daarnaast geldt per september 2015 een landelijk verbod op wilde dieren in circussen.
Bij het verlenen van een evenementenvergunning kunnen eisen worden gesteld aan de wijze en de omvang van de beveiliging bij een evenement. De organisator is verantwoordelijk voor de veiligheid en de inschakeling van voldoende beveiligers tijdens een evenement. De politie is terughoudend in haar optreden tijdens evenementen. De politie zorgt voor de veiligheid in het gebied om het evenement heen, het zogenaamde effectgebied. In het veiligheidsplan dient u aan te geven hoe de beveiliging is geregeld. Hierbij geldt in beginsel de richtlijn 1 beveiliger per 250 bezoekers met een minimum van 2 beveiligers. Met nadruk wordt vermeld dat het hier om een richtlijn gaat. Het vereiste aantal beveiligers dat dient te worden ingezet bij een evenement is afhankelijk van vele factoren. Het aantal komt tot stand in overleg met gemeente en politie. Bij de beveiliging van een evenement zijn de volgende aspecten van toepassing:
Het toezicht op een evenemententerrein is in eerste instantie in handen van een gecertificeerd, justitieel goedgekeurd beveiligingsbedrijf met beveiligers voorzien van tenminste het diploma niveau 2, Event Security Officer (ESO; blauwe pas). Dit bedrijf is in bezit van een vergunning verleend door het Ministerie van Justitie, op grond van Wet Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus;
Voor het plaatsen van reclame is een vergunning of een ontheffing (toestemming) nodig. Deze kunt u aanvragen via de website van de gemeente. Voor het aanbrengen van reclame aan een gevel moet u via het Omgevingsloket een vergunning aanvragen. Voor het plaatsen van reclameborden en driehoeksborden aan lantaarnpalen en verkeersborden is toestemming (ontheffing) nodig van de gemeente. De toestemming wordt alleen aan instellingen en organisaties uit Heemstede en voor landelijke goede doelen- of maatschappelijke acties en campagnes verleend.
De overige voorwaarden zijn vastgelegd in de Nadere regels Algemene Plaatselijke Verordening Heemstede:
De ontheffing kan worden verleend voor maximaal 15 reclameborden en onder de volgende voorwaarden:
een ontheffing wordt in principe alleen verleend aan Heemsteedse instellingen of organisaties en landelijke charitatieve of maatschappelijke acties of campagnes. Aan culturele instellingen uit buurgemeenten kan ontheffing worden verleend als 3 weken voor de gevraagde datum nog niet voor 15 reclameborden ontheffing is verleend. Voor deze instellingen zijn in totaal maximaal 5 borden beschikbaar;
De gemeente Heemstede vindt verduurzaming van evenementen belangrijk, zoals het voorkomen van afval, circulariteit, mobiliteitsmanagement, het sparen van groen en de bodem, het voorkomen van geluidshinder, energie- en waterbesparing en duurzaam inkopen. In de aanvraag voor de evenementenvergunning dient u aan te geven hoe het evenement bijdraagt aan onze duurzaamheidsdoelstellingen.
Om bij te dragen aan het verminderen van plastic afval bij evenementen mag tijdens het evenement alleen drank geschonken worden in kunststof bekers of niet breekbare glazen. De gemeente heeft herbruikbare plastic glazen aangeschaft die u kunt gebruiken voor verschillende evenementen in Heemstede. In bijlage zes is beschreven hoe en onder welke voorwaarden u deze glazen kunt inzetten bij uw evenement. U bent niet verplicht de glazen van de gemeente te gebruiken. Het is ook mogelijk herbruikbare glazen bij een andere partij te huren of zelf in te kopen.
4.14 Aansprakelijkheid en verzekering
De verantwoordelijkheid voor een goed en ordelijk verloop van een evenement ligt primair bij de organisator. De organisator dient zorg te dragen voor de veiligheid van de bezoekers en vrijwilligers, het begeleiden van het verkeer, een goede communicatie naar bezoekers, omwonenden en andere belanghebbenden en dient de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Schade die door of tijdens het evenement aan de gemeente of aan derden wordt toegebracht, komt geheel voor rekening van de organisator. Gelet op de mogelijke risico’s, is het dan ook noodzakelijk dat de organisator zich in voldoende mate verzekerd tegen wettelijke aansprakelijkheid. In de vergunning wordt de verplichting opgenomen een evenementenverzekering af te sluiten. Wanneer sprake is van schade aan gemeentelijke eigendommen en voorzieningen besluit de gemeente dit op kosten van de organisator te herstellen.
5. Verantwoordelijkheden en rolverdeling
Bij de organisatie van een evenement zijn verschillende partijen betrokken, met ieder zijn eigen taken en verantwoordelijkheden.
De organisator is hoofdverantwoordelijk voor een veilig en goed verloop van een evenement. Daarnaast is de organisator ook verantwoordelijk voor het beperken c.q. voorkomen van overlast en andere effecten in de omgeving en bij de bezoekers, bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast en verkeershinder.
De organisator moet realiseren wat nodig is om het evenement veilig te laten verlopen, volgens de bepalingen in de vergunning. Dit houdt minimaal in:
Er wordt een zorgvuldige voorbereiding verwacht waarbij de organisator een inschatting maakt van de risico’s die met het evenement gepaard gaan en hierop passende maatregelen treft. Na afloop van het evenement moet de organisator erop toe zien dat de bezoekers het evenemententerrein ordelijk en rustig verlaten. De gemeente handhaaft de openbare orde in het geval van calamiteiten, maar het is aan de organisator om calamiteiten zoveel mogelijk te voorkomen.
De gemeente Heemstede heeft zich geconformeerd aan het Regionaal Evenementenveiligheidsbeleid van de Veiligheidsregio Kennemerland (VRK). Het doel van het Regionaal Evenementenveiligheidsbeleid is het beheersen van de openbare orde en veiligheid en het voorkomen en beheersen van escalatie naar rampen, crisis of dreiging daarvan bij evenementen, door integrale en multidisciplinaire samenwerking bij het:
De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente. De bestuurlijke verantwoordelijkheid bij evenementen houdt in: optimale zorg voor veilige evenementen, voor de gezondheid van bezoekers en de bescherming van het milieu. De burgemeester heeft de bevoegdheid om vooraf voorschriften te verbinden aan een evenement en is het bevoegde bestuursorgaan op het gebied van het verlenen van onder meer:
6. Toezicht, handhaving en evaluatie
Veiligheid, openbare orde en het beperken van overlast zijn belangrijke punten bij de organisatie van een evenement. De organisatie is primair verantwoordelijk voor een goed en ordelijk verloop van het evenement. Wij gaan er vanuit dat organisatoren zich daarvoor houden aan de wettelijke regels en de voorschriften die aan de vergunning verbonden zijn. Toch is het nodig om ook vanuit de gemeente toe te zien op evenementen en indien nodig handhavend op te treden. Dit optreden kan gericht zijn tegen de organisator, maar ook tegen bezoekers.
Het uitgangspunt is het toezicht en handhaving zo in te richten dat tijdens het evenement zo min mogelijk overlast wordt ondervonden. Voorafgaand aan het evenement vindt een voorschouw plaats. Hierbij wordt bekeken of de verschillende voorwaarden volgens de vergunning zijn uitgevoerd. Tijdens het evenement vindt er ook toezicht plaats. Dit toezicht richt zich vooral op het geluid en de verstrekking van alcoholhoudende drank.
Mochten de voorschriften niet worden nageleefd of de afspraken niet na worden gekomen dan wordt er handhavend opgetreden. Het uitgangspunt is dat er eerst een waarschuwing wordt gegeven. De organisator krijgt de kans om de overtreding zo spoedig mogelijk ongedaan te maken. Doet de organisator dit niet of niet goed genoeg dan kan de vergunning worden ingetrokken of worden gewijzigd. Bij constatering van alle soorten overtredingen geldt dat deze gevolgen kunnen hebben voor het organiseren van hetzelfde of een vergelijkbaar evenement in de toekomst.
Klachten tijdens een evenement
Overlast die wordt ondervonden van evenementen kan leiden tot het indienen van een klacht. Bij ernstige overlast of openbare orde verstoringen kan contact op worden genomen met de politie. De politie kan inschatten of direct optreden noodzakelijk is, of dat de melding voor kennisgeving wordt doorgestuurd naar de Omgevingsdienst als het gaat om geluidsoverlast. Melders van klachten kunnen tijdens kantooruren (maandag tot en met vrijdag van 9.00-17.00 uur) bij de Omgevingsdienst IJmond terecht via het telefoonnummer 0251-263863.
Het doel van het evalueren van een evenement is om te leren van de ervaringen en eventueel het proces of een werkwijze aan te passen.
Voor nieuwe en aandacht- en risico evenementen geldt dat er een evaluatie wordt gehouden. Na een regulier evenement is het streven om contact te hebben met de organisator, via e-mail of telefonisch.
De evaluatiepunten worden meegenomen bij een (eventuele) nieuwe aanvraag. De organisator krijgt het evaluatieverslag.
De basis voor het verlenen van een evenementenvergunning en het opstellen van nadere regels en voorwaarden ligt in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de gemeente Heemstede. Daarnaast zijn op evenementen nog een groot aantal andere (wettelijke) landelijke en lokale regelingen van toepassing zoals:
De meest recente wetteksten checkt u hier: https://www.overheid.nl/beleid-en-regelgeving.
Bijlage 2: Checklist aan te leveren documenten
Bijlage 3: Format veiligheidsplan1
Als organisator van een evenement bent u primair verantwoordelijk voor de veiligheid van het publiek, medewerkers, deelnemers, publieke eigendommen en een ordelijk verloop van het evenement.
Met het opstellen van het veiligheidsplan maakt u inzichtelijk welke risico’s uw evenement met zich meebrengt en welke maatregelen u daar als organisator op treft. In geval van een incident heeft u bovendien alvast nagedacht over de bestrijding zodat de eventuele impact ervan beperkt blijft. Het veiligheidsplan is dan ook een belangrijk document en maakt bij risicovolle evenementen onderdeel uit van de vergunningaanvraag. De gemeente en hulpdiensten kunnen op basis van het veiligheidsplan bovendien beter bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn om het evenement nog veiliger te laten verlopen.
De volgende onderwerpen moeten nader worden uitgewerkt, wees daarbij zo concreet mogelijk:
Hieronder is met een uitleg en voorbeeldvragen per onderdeel weergegeven wat wordt bedoeld. U kent als organisator het evenement het beste. Wanneer op uw evenement meer of andere verdiepingsvragen van toepassing zijn, neemt u deze dan mee in de beschrijving.
Hier beschrijft u (inclusief benodigde contactgegevens):
Hier beschrijft u duidelijk en overzichtelijk uw evenement. De volgende punten komen o.a. naar voren:
Verder beschrijft u de volgende profielen:
Bestaat uw evenement uit meerdere activiteiten? Benoem dan per activiteit de bovenstaande profielen.
Met de gemeente wordt afgesproken wanneer er een definitief programma moet zijn aangeleverd (deze kan van invloed zijn op het risicoprofiel). U kunt een conceptprogramma als bijlage meesturen.
De inrichting van de evenementenlocatie kan van invloed zijn op het verloop van het evenement. Bekijk goed welke kansen maar ook welke beperkingen uw evenementenlocatie met zich meebrengen.
Voeg een situatietekening van de evenementenlocatie (met noordpijl en locatie(s) van activiteiten, standplaatsen, apparatuur en afzetmateriaal) en een plattegrond (schaal 1:100 of 1:150) met maatvoering van aanwezige bouwsels, indeling bouwsels/functie, verkoop-/tappunten op het evenemententerrein toe.
Nu de basisinformatie van het evenement in kaart is gebracht, kunt u de risico’s gaan inventariseren. De risico’s hangen nauw samen met de hierboven beschreven profielen. Kijk bij de risico- inventarisatie naar de kans dat het risico zich voor kan doen en naar de gevolgen (impact) hiervan.
De risico-inventarisatie is een onderdeel van de risicoanalyse. Door het uitwerken van de hieronder genoemde punten en de scenario’s wordt de risicoanalyse volledig ingevuld.
Een goed bezocht evenement is natuurlijk erg fijn, maar het kan ook té druk worden. Bezoekers hebben hierdoor een minder prettige evenementen ‘beleving’. Daarnaast kan het gevolgen hebben voor uw commerciële activiteiten of zelfs tot gevaarlijke situaties zoals verdrukking leiden. Bovendien moeten alle bezoekers bij calamiteiten het evenemententerrein ook binnen korte tijd veilig kunnen verlaten.
Het in veilige banen leiden van publieksstromen noemen we binnen evenementenveiligheid ‘crowd management’. Het is belangrijk om in de voorbereiding van uw evenement al mogelijke knelpunten zichtbaar te maken en passende maatregelen te benoemen.
Zie https://www.brandweer.nl voor informatie over mogelijke risico’s en te treffen maatregelen.
Zie https://www.ggdkennemerland.nl/ voor informatie over mogelijke risico’s en te treffen maatregelen.
Bewoners, omliggende bedrijven en overige verkeersgebruikers willen zo min mogelijk hinder ondervinden van het evenement. Ook moeten de hulpdiensten hun zorgtaken kunnen blijven doen.
Communicatie is een belangrijk middel om risico’s te beperken (risicocommunicatie) en om de gevolgen van een incident te beperken (crisiscommunicatie). Als organisator kunt u voorafgaand aan het evenement communiceren met bezoekers om informatie te verstrekken. Ook tijdens een incident kunt u communiceren met bezoekers om hen een handelingsperspectief te bieden. Naast het waarschuwen van bezoekers en deelnemers bij acuut gevaar, moet ook de buitenwereld worden geïnformeerd over een incident en de maatregelen die vanuit de organisatie en de overheid worden getroffen. Hierbij is het voor ‘pers en publiek’ van groot belang dat communicatieboodschappen eenduidig zijn, ongeacht welke instantie de boodschap verzendt. Elkaar snel vinden en de communicatie aanpak afstemmen is daarbij van groot belang. Zet als organisator een WhatsApp-groep op met de communicatieprofessionals van de betrokken partijen, zodat zij elkaar op de hoogte kunnen houden gedurende het evenement. In de voorbereiding op een evenement kan al het een en ander worden geregeld en afgesproken met betrekking tot communicatie.
Uit de risicoanalyse zijn risico’s naar voren gekomen. Deze risico’s worden weggenomen of geminimaliseerd door het nemen van maatregelen. In sommige gevallen kunnen risico’s echter niet weggenomen worden door maatregelen of blijven er restrisico’s over. Het weer is een voorbeeld van een risico dat niet volledig weg te nemen is. Het is dan van belang om voorafgaand aan het evenement met elkaar af te spreken hoe omgegaan gaat worden met het risico ingeval het zich voordoet. Dit voorkomt dat u hier tijdens het incident nog over na moet denken. Dit kunt u uitwerken in scenario’s.
Besteed bij ieder scenario aandacht aan de volgende vijf punten:
Bedenk dat ieder evenement zijn eigen kenmerken heeft en speel hier bij de uitwerking van de scenario’s op in. Het uitwerken van scenario’s vraagt om maatwerk. De hieronder aangegeven vragen zijn bedoeld als hulpmiddel. Mogelijke scenario’s zijn:
Bijlage 4: Maatregelen extreme weersomstandigheden
Houd rekening met veranderingen in het weer. Koud weer of neerslag kunnen voor onderkoeling zorgen en als het hard waait vormen omvallende of wegwaaiende objecten een risico. Hitte kan bijvoorbeeld zorgen voor uitdroging of een hitteberoerte. Om het evenement goed voor te bereiden op risicovol weer, kunt u de volgende dingen doen:
Bedenk hoe je bezoekers, deelnemers en medewerkers voorafgaand en tijdens het evenement informeert over het weer en de nodige maatregelen. Dat kan bijvoorbeeld via sociale media of een omroepinstallatie. Wijs hierbij ook op hun eigen verantwoordelijkheid. (Als er onweer is op 12 km afstand, moet het publiek geïnformeerd worden. Dat moet ook als er meer dan 75 mm neerslag per 24 uur valt.)
Maatregelen bij extreme hitte:
Is het (extreem) warm tijdens een evenement? Handel dan als volgt:
Wil je de aanwezigen verkoelen? Gebruik dan schone leidingen en koppelingen die voor drinkwater geschikt zijn. Zo beperk je het risico op legionella.
Maatregelen bij (extreme) kou/neerslag:
Is het extreem koud tijdens een evenement of is de gevoelstemperatuur – 15 ͦ C of lager? Handel dan als volgt:
Bijlage 6: Gebruikershandleiding statiegeldbekers
De gemeente Heemstede zet zich in voor het verduurzamen van evenementen. Het inzetten van herbruikbare bekers is een duurzaam alternatief voor plastic wegwerpbekers. Om afval na evenementen te verminderen heeft de gemeente Heemstede een eigen voorraad herbruikbare bekers ingekocht. Greencups beheert deze voorraad bekers. Organisatoren van evenementen of buurtfeesten, maar ook horeca en sportclubs kunnen de herbruikbare bekers huren via Greencups. Het bestellen van de bekers kan alleen via www.greencups.nl. Bij de eerste keer online bestellen, registreert de organisator zich op www.greencups.nl als organisator in de gemeente Heemstede.
U kunt de glazen huren bij Greencups. Greencups beheert in opdracht van de gemeente Heemstede een voorraad bekers. De bekers worden tegen een all-in prijs verhuurd. Dat betekent dat bij de huur, de transport-, tel- en (eenmalige) spoelkosten zijn inbegrepen. De bekers worden gebracht en gehaald en mogen ongespoeld retour.
Het is uiteraard ook mogelijk om herbruikbare glazen bij een andere partij te huren of zelf in te kopen. Naast het gebruik van de herbruikbare bekers van de gemeente zijn er meer alternatieven voor de plastic wegwerpbekers, zoals PLA-bekers.
Het is verplicht om kenbaar te maken dat u als organisator herbruikbare bekers op uw evenement gebruikt. Dit kan voorafgaand en tijdens het evenement. Het is belangrijk dat de bezoeker weet hoe het statiegeldsysteem op het evenement werkt.
Het gebruik van de herbruikbare bekers vraagt om logistieke planning:
Personele bezetting en instructie
Het gebruik van herbruikbare glazen vraagt mogelijk om extra personeel, vooral in de beginfase. Bijvoorbeeld achter de bar bij het verzamelen en eventueel spoelen van de glazen. Maar ook bij een innamepunt. Het is van belang dat u en uw medewerkers goed voorbereid zijn op de nieuwe manier van werken en dat u vooraf genoeg aandacht besteedt aan het uitleggen van het statiegeldsysteem. Zo worden er geen fouten gemaakt. Onthoud goed dat de bekers een waarde vertegenwoordigen. Ze moeten bij de bar dan ook goed opgesteld zijn, buiten handbereik van de bezoeker.
Het gebruik van statiegeld is een verplichting. U dient een statiegeldbedrag van minimaal 1 euro te hanteren. Dit ter compensatie van mogelijk verlies en uitval van de bekers en tevens een stimulans voor het laten functioneren van een retour-statiegeldsysteem. In de praktijk zijn er verschillende statiegeldsystemen bekent. U bent vrij om zelf te kiezen welk systeem u gebruikt.
De all-in prijs (transport-, tel- en spoelkosten inbegrepen) per gebruikt glas voor één dag kunt u vinden op de website van GreenCups (https://www.greencups.nl). Op ongebruikte glazen, waarvan de kist nog verzegeld is, ontvangt de huurder 25% korting. Dit wordt door GreenCups op de eindfactuur berekend.
Voor uitvalglazen worden kosten in rekening gebracht. Deze kosten kunt u vinden op de website van GreenCups. Onder uitvalglazen worden glazen verstaan, waarvan na reiniging wordt geconstateerd dat deze niet opnieuw ingezet kunnen worden als gevolg van zware beschadiging of vervuiling. Een goed statiegeldsysteem is erg belangrijk om uitval van glazen te voorkomen. Wanneer dit niet goed doordacht wordt, kunnen de kosten flink oplopen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-60777.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.