Gemeenteblad van Staphorst
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 5758 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Staphorst | Gemeenteblad 2024, 5758 | beleidsregel |
Beleidsnota buitenplanse omgevingsplanactiviteiten (BOPA) en (B)OPA op grond van uitwerkings- of wijzigingsbevoegdheden
Op grond van de Omgevingswet wordt onderscheid gemaakt tussen types omgevingsplanactiviteiten:
In het omgevingsplan zelf kunnen regels worden opgenomen op grond waarvan een activiteit zonder meer is toegestaan met een omgevingsvergunning, dan wel onder welke voorwaarden kan worden afgeweken van de regels in het omgevingsplan (voorheen o.a. binnenplanse afwijkingen). Dit noemen we een binnenplanse omgevingsplanactiviteit (OPA);
Deze beleidsnota is hoofdzakelijk bedoeld voor initiatiefnemers en professionele partijen om vooraf kenbaar te maken waarop de gemeente conceptaanvragen en formele aanvragen als benoemd in deel A en deel B beoordeelt en toetst en waar de advisering plaatsvindt (KOK of OK).
Deel A. Wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden volgens de oude bestemmingsplannen
In de bijlage vindt u de wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden per geldend bestemmingsplan tot 1 januari 2024. Per bestemmingsplan is benoemd wanneer sprake is van een OPA of BOPA. Ook staat benoemd door wie (OK of kleine omgevingskamer) wordt geadviseerd. Beoordeling en toetsing wordt gedaan aan de hand van de gestelde voorwaarden in de betreffende wijzigings- of uitwerkingsbevoegdheid
Voor een aantal omschreven categorieën BOPA’s wordt hieronder een checklist / werkwijze aangegeven. Een aanvraag omgevingsvergunning kan echter betrekking hebben op meerdere van de hieronder genoemde activiteiten. In dat geval wordt de ‘zwaarste’ route gekozen (dus 2 keer KOK en 1 keer OK leidt tot behandeling in OK).
Aanvragen voor een BOPA die niet vallen onder de hieronder specifiek benoemde categorieën en evenmin vallen onder de gevallen als benoemd in deel A (het toepassen van wijzigings- en uitwerkingsbevoegdheden in de vorm van een (B)OPA)) worden beschouwd als brokstukken. De behandeling daarvan vindt plaats in de Omgevingskamer.
‘het beschermd dorpsgezicht’ wordt als gebied gedefinieerd door de ligging van de dubbelbestemming ‘Waarde – beschermd dorpsgezicht’ in het bestemmingsplan ‘Veegplan De Streek’; (onderdeel omgevingsplan tijdelijk deel) de ligging van de dubbelbestemming is gebaseerd op het aanwijzingsbesluit door het Rijk;
de vergunning voor een BOPA of (B)OPA op grond van een wijzigings- of uitwerkingsbevoegdheid wordt verleend indien de activiteit niet in strijd is met ‘een evenwichtige toedeling van functies aan locaties‘; initiatiefnemer of diens professional is verantwoordelijk voor het aantonen daarvan, zie ook Externe link: epos.staphorst.nl;
afwijken van de beleidsregel (hardheidsclausule): het college kan van artikel 4:84 Awb afwijken indien strikte toepassing van de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
1. een bijbehorend bouwwerk of uitbreiding daarvan, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, wordt voldaan aan de volgende eisen:
initiatiefnemer dient te onderbouwen waarom het verzoek vergunningsvrij, ‘bij recht’ en ‘binnenplans’ niet mogelijk is, m.a.w.: de noodzaak om af te wijken van de reeds bestaande gemeentelijke beleidskaders moet voldoende zijn aangetoond (bijvoorbeeld mantelzorgsituaties, legale ‘rommelsituaties’ opschonen, duurzaamheidsmaatregel; hoogwaardige architectuur; levensloopbestendige woningen);
binnen beschermd dorpsgezicht: over de aanvraag is een positief oordeel van de dorpsbouwmeester - of bij monumenten: van de monumentencommissie - vereist waarbij door initiatiefnemer wordt aangetoond dat er geen onevenredige aantasting plaatsvindt van het beschermd dorpsgezicht zoals dit is omschreven in artikel 28 van het bestemmingsplan ‘Veegplan De Streek’; in voorkomende gevallen kan door initiatiefnemer dan wel de gemeente de ervenconsulent van het Oversticht om advies worden gevraagd over inpassing van het bouwwerk op het erf, dan wel over groenaspecten, als dit de ruimtelijke kwaliteit dient;
buiten bebouwde kom: over de aanvraag is een positief oordeel van de dorpsbouwmeester vereist of in voorkomend geval van de monumentencommissie bij een monument; in voorkomende gevallen kan door initiatiefnemer dan wel de gemeente de ervenconsulent van het Oversticht om advies worden gevraagd over inpassing van het bouwwerk op het erf, dan wel over groenaspecten, als dit de ruimtelijke kwaliteit dient;
2. een gebouw ten behoeve van een infrastructurele of openbare voorziening als bedoeld in artikel 2, onderdeel 18, onder a, (een bouwwerk ten behoeve van een nutsvoorziening, de waterhuishouding, het meten van de luchtkwaliteit, het telecommunicatieverkeer, het openbaar vervoer of het weg-, spoorweg-, water- of luchtverkeer) dat niet voldoet aan de in dat subonderdeel genoemd eisen, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
3. een bouwwerk, geen gebouw zijnde, of een gedeelte van een dergelijk bouwwerk, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
4. een dakterras, balkon of andere niet op de grond gelegen buitenruimte aan of op een gebouw, een dakkapel, dakopbouw of gelijksoortige uitbreiding van een gebouw, de uitbreiding van een bouwwerk met een bouwdeel van ondergeschikte aard dan wel voorzieningen gericht op het isoleren van een gebouw;
5. een antenne-installatie, mits niet hoger dan 40 m;
6. een installatie bij een glastuinbouwbedrijf voor warmtekrachtkoppeling als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder w, van de Elektriciteitswet 1998;
7. een installatie bij een agrarisch bedrijf waarmee duurzame energie wordt geproduceerd door het bewerken van uitwerpselen van dieren tot krachtens artikel 5, tweede lid, van het Uitvoeringsbesluit Meststoffenwet aangewezen eindproducten van een krachtens dat artikellid omschreven bewerkingsprocedé dat ziet op het vergisten van ten minste 50 gewichtsprocenten uitwerpselen van dieren met in de omschrijving van dat procedé genoemde nevenbestanddelen;
8. het gebruiken van gronden voor een niet-ingrijpende herinrichting van openbaar gebied;
9. het gebruiken van bouwwerken, eventueel in samenhang met bouwactiviteiten die de bebouwde oppervlakte of het bouwvolume niet vergroten, en van bij die bouwwerken aansluitend terrein, mits, voor zover gelegen buiten de bebouwde kom, het uitsluitend betreft een logiesfunctie voor werknemers of de opvang van asielzoekers of andere categorieën vreemdelingen;
aanvragen voor woningsplitsing gelegen binnen het bestemmingsplan ‘Veegplan De Streek’ (onderdeel omgevingsplan tijdelijk deel) in hoofdgebouwen voorzien van de bestemming ‘Wonen -1’ mits wordt voldaan aan de criteria welke genoemd staan in het bestemmingsplan ‘Veegplan De Streek’ (onderdeel omgevingsplan tijdelijk deel) bij de wijzigingsbevoegdheid voor woningsplitsing (artikel 22.6.1 onder b van de planregels), worden behandeld in de kleine omgevingskamer;
10. het gebruiken van een recreatiewoning voor bewoning, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
Naast bovengenoemde criteria kunnen er ook bijzondere omstandigheden zijn op basis waarvan een bewoner in aanmerking kan komen voor een persoonsgebonden omgevingsvergunning. Hiervan is alleen sprake wanneer het college van oordeel is dat bewoning van de betreffende recreatiewoning door de bewoner noodzakelijk is.
11. ander gebruik van gronden of bouwwerken dan bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 10, voor een termijn van ten hoogste vijftien jaar.
voor evenementen geldt het volgende:
verder moet een ruimtelijke afweging plaatsvinden tussen de mate van hinder/overlast voor de directe omgeving (met name woningen) en de duur van een evenement waarbij parkeren, verkeersaantrekkende werking/routes, geluidshinder en eventuele directe gevolgen voor flora/fauna te beoordelen aspecten zijn;
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2024-5758.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.